BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon air intake

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6775
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Opa » 13 feb 2019, 11:33

Bram, het kan inderdaad de uitlijning zijn waardoor de auto gaat zoeken op hogere snelheden, maar het kan natuurlijk ook zomaar wat anders zijn, maar ik zou ook eerst de uitlijning proberen, dat is het makkelijkst en goedkoopst en toch heel erg belangrijk.
Het lijkt mij ook niet dat een BMW M3 bij die snelheden al een onzeker gevoel geeft, met die veel goedkopere en simpelere Impreza's reden wij al makkelijk snelheden ruim boven de 250 km/h en ondanks de herrie van het windgeruis voelde ik me daar niet oncomfortabel bij. :df: :wink:

Robin schreef: 13 feb 2019, 07:18Ik krijg vrijdag(edit) m'n zomerbanden er weer om.
Ik heb ze er juist een paar weken geleden onder laten leggen, mijn ervaring is dat het het vaakst sneeuwt in februari en maart en ik heb een hekel aan die winterbanden, dus wat mij betreft zo kort mogelijk eronder.
Als het weer zo blijft dan heb je ze inderdaad niet nodig en had ik ook helemaal niet hoeven te wisselen, want die dingen hebben echt alleen maar effect met sneeuw.
Ik heb ook een stel waardeloze winterbanden eronder liggen, Imperial of zoiets, die dingen lagen onder de auto toen ik 'm kocht......nog nooit zo'n waardeloze band gehad met nat weer.
Als het sneeuwt en als het droog is dan gaat het nog wel(banden zijn ook best nog wel redelijk stug), maar met nat weer is het echt waardeloos, zelfs m'n vrouw gleed wat weg op een paar rotondes. :?
Laat het nou zo zijn in Nederland dat het veel vaker regens als sneeuwt, dus heb ik vaker last dan gemak van die banden.
Voor volgend winterseizoen komen er echt andere winterbanden onder, Continental wintercontact TS860 of Michelin Alpin 6.....of is er hier nog iemand met een goed advies wat betreft goeie winterbanden?

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Robin » 13 feb 2019, 11:38

@Opa: Winterbanden zijn ALTIJD 'n compromis. Dat weet jij ook:)
Vanaf 'n dik 4 minuten, droog wegdek. Zomerband veel kortere remweg in dikke wintertemps.




Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16601
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 13 feb 2019, 11:41

Auto is uitgelijnd dij Profile Tyrecenter. Die zullen ongetwijfeld de Golf 1.2 uit 1993 van opoe netjes op punt kunnen zetten, maar een M3? Of maakt dat niet zoveel uit?

Opa, ik heb die Continental TS860 onder m'n vorige Octavia gehad, die vond ik echt goed. Rijd nu met Michelin Crossclimate allseason, dus niet meer wisselen.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6775
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Opa » 13 feb 2019, 11:53

Robin schreef: 13 feb 2019, 11:38 @Opa: Winterbanden zijn ALTIJD 'n compromis. Dat weet jij ook:)
Dat weet ik Robin, maar er zit ook duidelijk een verschil in de winterbanden onderling.
Ik heb in het verleden Continental Wintercontact onder de Clio RS3 Cup gehad en die hadden veel meer grip met nat weer dan deze Imperials.
Ook op droog wegdek ging dat best redelijk(ook een wat stuggere winterband) en met sneeuw waren ze in ieder geval een stuk beter dan m'n zomerbanden.
Maar zoals gezegd, als het niet sneeuwt of ijzelt dan doen zomerbanden het naar mijn ervaring altijd beter en daarom dus zo kort mogelijk winterbanden eronder. :)


@Bram, die Continentals lijken me wel wat, allseason zou ik nooit doen, want dat is een compromis, dus je levert en in de winter en in de zomer in als je het gaat vergelijken met normale zomer- of winter-banden.
Welke banden heb je nu onder de M3 liggen?
Ik liet de Impreza in het verleden altijd uitlijnen bij Deep, dan probeerden we ook weleens wat anders en zo.
Als ze bij Profile de fabrieksuitlijning aanhouden dan zou ie volgens mij niet zo moeten zoeken op hoge snelheid.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34236
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door JP » 13 feb 2019, 11:55

Bram schreef: 13 feb 2019, 09:47 Dan zal ik wat met de bandenspanning gaan spelen en mijn buurman eens kritisch naar het uitlijnrapport laten kijken, aangezien mij dat echt helemaal niets zegt.
Zo te lezen heb je een betere relatie met de buurman dan Luco..... !

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door speedy25 » 13 feb 2019, 11:55

Wat is het voordeel van powerflex rubbers tov de originele rubbers precies?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16601
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 13 feb 2019, 11:57

Er zitten nu nieuwe Michelin Pilot Sport 4S banden onder. Iets minder plat dan ze zouden moeten zijn, voor ligt er 225/40/19 op en achter 265/35/19, zou 35 voor en 30 achter moeten zijn bij deze wielen volgens mij. Maar dat zal het niet zijn denk ik zo.

En ach, in de Skoda ga ik toch niet hoeken, daar is de M3 voor :)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16601
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 13 feb 2019, 11:57

JP schreef: 13 feb 2019, 11:55
Bram schreef: 13 feb 2019, 09:47 Dan zal ik wat met de bandenspanning gaan spelen en mijn buurman eens kritisch naar het uitlijnrapport laten kijken, aangezien mij dat echt helemaal niets zegt.
Zo te lezen heb je een betere relatie met de buurman dan Luco..... !
:roflol:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6775
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Opa » 13 feb 2019, 12:19

Dat kleine beetje verschil in hoogte van de band daar zal de auto niet van gaan zoeken....ik heb nu Bridgestone RE050A als zomerband onder de ST, maar ik denk dat ik de volgende keer ook die Pilot Sport 4S ga proberen. :D

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16601
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 13 feb 2019, 12:24

speedy25 schreef: 13 feb 2019, 11:55 Wat is het voordeel van powerflex rubbers tov de originele rubbers precies?
Meer stijfheid en minder bewegingen van/in de koets heb ik me laten vertellen.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 889
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Andry » 13 feb 2019, 12:29

Opa schreef: 13 feb 2019, 12:19 Dat kleine beetje verschil in hoogte van de band daar zal de auto niet van gaan zoeken....ik heb nu Bridgestone RE050A als zomerband onder de ST, maar ik denk dat ik de volgende keer ook die Pilot Sport 4S ga proberen. :D
Qua reaktie op stuurbewegingen ga je ermee op achteruit. De RE050A heeft een harde/stijve wang en de PS 4 niet. Ik heb ze beiden gehad onder de Fiësta, weliswaar geen ST, maar het gevoel is hetzelfde. Dat is het grootste verschil dat je echt gelijk merkt.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6775
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Opa » 13 feb 2019, 12:52

Ok, dan hou ik het misschien toch bij die Bridgestone's, ik hou niet van banden met een wat slappere wang en die Bridgestone's bevallen eigenlijk best.
Hoor hier zoveel goeie verhalen over de Michelin dat ik die toch een keer wilde uitproberen, maar als jij zegt dat de wang van de RE050A stijver is dan denk ik dat ik bij hetzelfde blijf.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16601
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 13 feb 2019, 12:53

Die slappe wang zorgt er toch voor dat ik makkelijker rookgordijnen kan trekken? Want dan houd ik ze mooi :tooth:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6775
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Opa » 13 feb 2019, 12:58

Dat maakt denk weinig uit Bram, met een slappere wang heb je een wat minder precies stuurgevoel en gaat de auto meer hellen in bochten.

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door speedy25 » 13 feb 2019, 13:09

Bram schreef: 13 feb 2019, 12:24
speedy25 schreef: 13 feb 2019, 11:55 Wat is het voordeel van powerflex rubbers tov de originele rubbers precies?
Meer stijfheid en minder bewegingen van/in de koets heb ik me laten vertellen.
Dus een beter gevoel met de auto zeg maar, zitten er ook nadelen aan?

PeterB
Berichten: 3379
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door PeterB » 13 feb 2019, 13:28

Bram schreef: 13 feb 2019, 11:57 Er zitten nu nieuwe Michelin Pilot Sport 4S banden onder. Iets minder plat dan ze zouden moeten zijn, voor ligt er 225/40/19 op en achter 265/35/19, zou 35 voor en 30 achter moeten zijn bij deze wielen volgens mij. Maar dat zal het niet zijn denk ik zo.
Bram, met deze maat heb je wel een aardige tellerafwijking.
De echte snelheid ligt hoger dan dat de teller aangeeft ;)

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6775
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Opa » 13 feb 2019, 13:39

speedy25 schreef: 13 feb 2019, 13:09
Bram schreef: 13 feb 2019, 12:24
speedy25 schreef: 13 feb 2019, 11:55 Wat is het voordeel van powerflex rubbers tov de originele rubbers precies?
Meer stijfheid en minder bewegingen van/in de koets heb ik me laten vertellen.
Dus een beter gevoel met de auto zeg maar
En met banden met een slappere wang wordt dat betere gevoel weer teniet gedaan. :tooth: :mrgreen:

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Mike R32 » 13 feb 2019, 13:45

Mijn auto heeft 97k gereden. Na het vervangen van de draagarmrubbers rijdt de auto weer als nieuw. Rubber slijt altijd, ook tijdens het stilstaan.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door ///Joost » 13 feb 2019, 15:10

Bram schreef: 13 feb 2019, 12:24
speedy25 schreef: 13 feb 2019, 11:55 Wat is het voordeel van powerflex rubbers tov de originele rubbers precies?
Meer stijfheid en minder bewegingen van/in de koets heb ik me laten vertellen.
En minder ongewenste veranderingen in toe/camber bij het bewegen van de carrosserie t.o.v. het subframe en de draagarmen.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16601
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 13 feb 2019, 15:12

PeterB schreef: 13 feb 2019, 13:28
Bram schreef: 13 feb 2019, 11:57 Er zitten nu nieuwe Michelin Pilot Sport 4S banden onder. Iets minder plat dan ze zouden moeten zijn, voor ligt er 225/40/19 op en achter 265/35/19, zou 35 voor en 30 achter moeten zijn bij deze wielen volgens mij. Maar dat zal het niet zijn denk ik zo.
Bram, met deze maat heb je wel een aardige tellerafwijking.
De echte snelheid ligt hoger dan dat de teller aangeeft ;)
Met de huidige maat (40 voor, 35 achter)? Of de nog plattere bandenmaat?

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Robin » 13 feb 2019, 15:49

Bram schreef: 13 feb 2019, 15:12
PeterB schreef: 13 feb 2019, 13:28
Bram schreef: 13 feb 2019, 11:57 Er zitten nu nieuwe Michelin Pilot Sport 4S banden onder. Iets minder plat dan ze zouden moeten zijn, voor ligt er 225/40/19 op en achter 265/35/19, zou 35 voor en 30 achter moeten zijn bij deze wielen volgens mij. Maar dat zal het niet zijn denk ik zo.
Bram, met deze maat heb je wel een aardige tellerafwijking.
De echte snelheid ligt hoger dan dat de teller aangeeft ;)
Met de huidige maat (40 voor, 35 achter)? Of de nog plattere bandenmaat?
Nu dus met de huidige bandenmaat.


220 is 230 egwel:)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16601
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 13 feb 2019, 15:50

:mrgreen:

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Robin » 13 feb 2019, 15:59

Je weet 35 % van de bandbreedte(wat je nu hebt) is meer dan 30% van de bandbreedte(origineel), dus compleet krijg je een grotere wiel (inch diameter + 2x die 35% van 265) band combinatie--->omtrek, dus afwijking naar beneden(oftwel 100 teller is 105 ofzo) , maar je trekt nu misschien in 5,1 ipv 4,9 naar de 100.

https://www.autodemontagerutte.nl/bande ... rolomtrek/

Huidig 66,81cm diameter.
omtrek 209,89cm

Origineel 265/30 64,16cm diam.
omtrek 201,56cm

Het lijkt mij nogal 'veel' of ik heb verkeerd berekend(doorgevoerd)

265/35 19 huidig
265/30 19 origineel

????

PeterB
Berichten: 3379
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door PeterB » 13 feb 2019, 16:31

http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

Maten invoeren en klaar.
120 op de teller is nu 124 echt ;)

Beetje lullig als je denkt met 127 in de trajectcontrole te rijden ..

SlowCo
Berichten: 4365
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door SlowCo » 13 feb 2019, 16:35

Dat zou ik enkel als schatting aanhouden. En een app voor GPS snelheid downloaden op je telefoon. Dan kun je daarmee dubbelchecken hoeveel je teller afwijkt van de GPS snelheid.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten