ik ben al 2 jaar bezig aan mijn e28 turboproject en ik heb alles bij gehouden op een ander forum, maar ik dacht ik zal die berichten hier ook eens plaatsen.
ik heb de auto in februari 2017 gekocht.
origineel is het een bmw 528E uit Amerika, maar ze hebben hem 15 jaar geleden ongeveer naar Nederland gehaald en is er een 3.5L m30b34 ingelegd en is de auto omgebouwd naar een m535i.
zo stond hij er bij toen ik hem kocht:
![Afbeelding](https://image.ibb.co/jR875F/IMG_3494.jpg)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/c09rXv/IMG_3490.jpg)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/m7Dwza/IMG_3495.jpg)
in April bedacht ik om hem om te gaan bouwen naar turbo, maar aangezien deze auto in de overgangsregeling valt wilde ik eerst onderdelen gaan verzamelen en in de winter om gaan bouwen.
dus begonnen met onderdelen te verzamelen:
600x300x76mm intercooler
![Afbeelding](https://image.ibb.co/kuzQsv/IMG_3592.jpg)
sachs 765 drukgroep
![Afbeelding](https://image.ibb.co/fQh0QF/IMG_3593.jpg)
6pucks koppelingsplaat
![Afbeelding](https://image.ibb.co/g5pQsv/IMG_3594.jpg)
25 april 2017
Ik kreeg een poosje geleden last van een lekke koppaking.
Dus naar de garage om de kop eraf te trekken.
Toen alles open lag bleek dat de nokkenas behoorlijk ingelopen is, en er zitten in het onderblok waar de kopbouten zitten kleine scheurtjes..
Dus heeft het geen zin om alles weer dicht te bouwen.
![Afbeelding](https://image.ibb.co/bz9iCv/IMG_3638.jpg)
En omdat er een turbo ombouw in de planning stond van de winter.
Heb ik deze maar naar voren geschoven dus nu maar gelijk aan beginnen.
Onderblok had ik al liggen dat is een m106blok.
Helaas moet de complete kop gereviseerd worden, of op zoek naar een mooie 2e hands kop.
En dan eerst het complete blok op bouwen en laten stralen/spuiten.
Er komt een cooper ring koppaking tussen met arp headstuds..
14mei 2017
Heb het onderblok en de kop laten vlakken en stralen.
Het onderblok heb ik zwart gespoten.
![Afbeelding](https://image.ibb.co/byv6Xv/IMG_3721.jpg)
Van het weekend ben ik begonnen met de opbouw van het onderblok.
Nieuwe lagerschalen erin en het onderblok zit weer in elkaar.
![Afbeelding](https://image.ibb.co/erq6Xv/IMG_3735.jpg)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/iyWDCv/IMG_3738.jpg)
Komende week de cilinderkop weer opbouwen..
Afgelopen week zijn de arp kopbouten en een athena coopering koppaking binnen gekomen..
30mei 2017
Blok is opgebouwd met arp headstuds en een athena cooperring pakkking:
![Afbeelding](https://image.ibb.co/dD7gza/IMG_3745.jpg)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/jsrkQF/IMG_3748.jpg)
Daarna de turbo even gepast omdat de andere kapjes en deeltjes nog gespoten moest worden.
Ziet er gelijk geinig uit:
![Afbeelding](https://image.ibb.co/ec2s5F/IMG_3757.jpg)
Het uitlaatspruitstuk mooi in de heatwrap gezet, heb ook een turboblanket gekocht in dezelfde kleur.
![Afbeelding](https://image.ibb.co/isRwXv/IMG_3770.jpg)
De laatste spullen zijn ook binnengekomen van de parelstraler.
En afgelopen weekend gespoten
![Afbeelding](https://image.ibb.co/n9ObXv/IMG_3773.jpg)
Als het goed is komt van de week de wastegate, brandstofpomp, 900cc injectoren en de vems standalone ecu met kabelboom en sensoren binnen..
2juli 2017
Van de week heb ik een meterhouder gemaakt waar eerst een kachelventilator zat, ik heb een meter voor de turbodruk en de oliedruk.
Heb nog plaats voor 1 meter maar weet nog niet welke, of een afr meter of een meter van vems waar ik alles op af kan lezen.
Ook heb ik de isolatie van het schutbord een beetje bijgewerkt.
En ik kreeg van de week een pakketje met de olieretour voor in het blok binnen en gelijk gemonteerd..
![Afbeelding](https://image.ibb.co/ecHgza/IMG_3876.jpg)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/nu7s5F/IMG_3871.jpg)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/bG0qsv/IMG_3868.jpg)
En zaterdag was de grote dag dat het hart van de auto weer geplaatst kon worden..
Alles liep eigenlijk soepel.
Alleen moet er een kokerbalk worden aangepast omdat mijn spruitstuk 1cm te groot is.
Dus even een stukje eruit slijpen nieuwe plaat erin lassen en weer bijspuiten..
![Afbeelding](https://image.ibb.co/i2wKkF/IMG_3883.jpg)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/n3RYea/IMG_3885.jpg)
15juli 2017
Eindelijk mijn auto weer terug van de spuiter..
Er moest nog een kokerbalk aangepast worden maar dat is nu ook gebeurd..
![Afbeelding](https://image.ibb.co/bVnTaF/IMG_3907.jpg)
Vandaag de turbo gemonteerd en een begin gemaakt aan de downpipe..
Ik heb op het begin en einde een vband klem gezet zodat ik de downpipe makkelijk kan demonteren.
Ik heb hem gemaakt van 3inch rvs. Ik maak eerst de uitlaat compleet en dan aflassen met tig..
![Afbeelding](https://image.ibb.co/fpdUhv/IMG_3909.jpg)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/hWzD9a/IMG_3910.jpg)
Ook heb ik de bougiekabels al gemaakt.
Het zijn msd bougiekabels en doppen.
![Afbeelding](https://image.ibb.co/gfhN2v/IMG_3898.jpg)
Ook heb ik nog een paar pakketjes binnen gekregen een downpipeflens en een flens voor op het compressorhuis van turbozentrum.
En een simons demper en de v banden van chargertech.
![Afbeelding](https://image.ibb.co/k4qaNv/IMG_3892.jpg)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/djd1vF/IMG_3905.jpg)
Volgende week de wastegate aansluitingen maken en de versnellingsbak eronder hangen..
Hier moet de wastegate komen:
![Afbeelding](https://image.ibb.co/dtEwUa/IMG_3911.jpg)
23juli 2017
Weer een update van afgelopen week:
Eerst heb ik de sinterplaat en de versterkte druk groep gemonteerd, en de getrag 265 gemonteerd incl de cardanas en een nieuwe hardyschijf.
![Afbeelding](https://image.ibb.co/kJ4yh5/IMG_3916.jpg)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/jiFcaQ/IMG_3924.jpg)
Ook is alle intercoolerpiping klaar.
In de boostpijp heb ik de 50mm dumpvalve en de moer voor de inlaattemeratuurmeter gelast.
Vanaf de turbo naar de intercooler moest ik met een paar 45graden bochten doen anders kom ik in de problemen met mijn koplamp aansluitingen, ook hier heb ik een vband tussen gezet ivm snel kunnen demonteren..
![Afbeelding](https://image.ibb.co/fLEaUk/IMG_3922.jpg)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/b9XOFQ/IMG_3935.jpg)
Komende week eerst de downpipe aflassen, en daarna verder met de uitlaat..
5 augustus 2017
Zo zijn we begonnen om de vems in te bouwen.
Ik probeer om alles mooi weg te werken in het dashboard kastje:
![Afbeelding](https://image.ibb.co/co37Pv/IMG_3942.jpg)
Ook alle sensoren op en in het blok zijn gemonteerd zoals knocksensor, triggerwheel sensor, tps sensor, de oliedrukmeter van vdo om mijn meter aan te sluiten, egt sensor in het spruitstuk gelast, en een olietemperatuur in de carterplug enz
![Afbeelding](https://image.ibb.co/kHE3xF/IMG_3938.jpg)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/neLRHF/IMG_3995.jpg)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/dKiP4v/IMG_3996.jpg)
Ook heb ik 2 lampjes in mijn meterpaneel gemaakt het rode lampje is voor als de oliedruk te laag word.
Het groene lampje ga ik schakelen via de vems als de olietemperatuur goed is gaat hij branden en dan kan ik gas gaan geven..
![Afbeelding](https://image.ibb.co/haARHF/IMG_3984.jpg)
Verder heb ik het uitlaatsysteem klaar gemaakt vanaf de turbo tot en met de einddemper 3inch, de demper is van simons.
Nu heb ik als eindstuk een buis van 76mm, en als het geluid me bevalt komt er een origineel eindtipje op 2x rond 70.
![Afbeelding](https://image.ibb.co/nx1cPv/IMG_3988.jpg)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/jPKaBa/IMG_3989.jpg)
De downpipe is ook afgelast alleen moet ik nog de wastegate aansluiting maken.
![Afbeelding](https://image.ibb.co/nuX1jv/IMG_3944.jpg)
Om de lak te beschermen van hitte van de turbo heb ik isolatiemat tegen de motorkap en de wielkasten geplakt, heb maar gelijk over de remleidingen heen geplakt om die ook te beschermen..
![Afbeelding](https://image.ibb.co/ibf44v/IMG_3997.jpg)
10 augustus 2017
Na een weekje flink aan de bmw te hebben gewerkt is er veel gebeurd eerst de kabelboom er ingemaakt en alle sensoren aangesloten.
Toch besloten om er een knocksensor, oliedruksensor in de cilinderkop te monteren..
Ook zijn alle olieleidingen aangesloten, wastegate gemonteerd en een electronische boostcontroller.
![Afbeelding](https://image.ibb.co/gwp0Zv/IMG_4021.jpg)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/bTga1a/IMG_4002.jpg)
Toen was het tijd om de vems om te starten en alle sensoren in te leren..
Dat verliep eigenlijk allemaal vlekkenloos..
Toen de ontsteking op tijd zetten met een stroboscooplamp..
Alleen toen kwam er een probleem aan het licht.
Ik had inmitaties ls bobines gemonteerd, maar bij het testen bleek er 4 van de 6 niet te werken.
Dus ben ik de volgende dag naar dp engeneering gereden voor andere bobines.. nu wel een goed merk.
Deze gemonteerd + nieuwe kabelboom gemaakt..
Toen was het tijd om proberen te starten.
Onder de kap een tijdelijke schakelaar gemaakt om de startmotor te bedienen en de brandstofpomp..
Na 5 seconden de startmotor rond te laten gaan en na eenpaar harde ploffen liep hij
Het was wel een herrie met alleen een downpipe
En gelijk een mooie oliedruk, ongeveer 5bar bij 2000 toeren..
Alleen draait hij nog niet stationair omdat hij te veel brandstof krijg, dat komt omdat er maar een basismapje instaat..
Maar gelukkig geen lekkages...
![Afbeelding](https://image.ibb.co/gFs4uv/IMG_4012.jpg)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/dTtYnF/IMG_4003.jpg)
15 november 2017
Vorige week een bandenmaat gemonteerd op de velgen die er bij horen.
Aan de voorzijde 225/45R17 en aan de achterzijde 245/40R17.
Aan de achterzijde ga ik waarschijnlijk naar 255 en aan de voorzijde naar 215.
![Afbeelding](https://image.ibb.co/hXzZk6/226_ED9_B1_99_E2_48_EB_B62_A_655_E3578_D9_A2.jpg)
En ivm tijdsdruk even tijdelijk een ander koelvloeistof reservoir opgehangen en het koelsysteem aangesloten.. en alles aangesloten en klaar gemaakt voor de bank..
![Afbeelding](https://image.ibb.co/b06fQ6/AF592_CA2_8_DC7_4_F8_C_821_F_CE3191_B1_C53_A.jpg)
Vanochtend vroeg vertrokken richt dp engeneering om te gaan banken
![Afbeelding](https://image.ibb.co/f2g3dR/9_B91_FF92_F288_4_F21_9_B5_A_3_CD94_D68_D32_F.jpg)
Daar aangekomen gelijk de achterwielen gemonteerd op de hubs wel ideaal zo heb je geen wielspin..
En toen alle outputs van de ecu gaan checken en de lambdasonde gecalibreerd..
Toen was het moment van de waarheid.
Beetje de stationair bij geregeld..
Toen kwam er een probleem aan het licht, we hadden maar 2 bar oliedruk bij een koude motor..
Terwijl we 2 maanden geleden 5bar hadden..
Dus even gezocht naar het probleem maar zo snel niets kunnen vinden..
Toen haalden we het oliefilterhuis los en zagen we kleine metaalflinters zitten in het oliefilter..
Dus waarschijnlijk is er een krukaslager naar de knoppen..
En alles weer afgebroken terug op de autoambulance.
Nu staat hij weer in de stalling wachtende op het volgende jaar..
Mijn maatje is momenteel een nieuw bedrijfspand aan het bouwen met 6 bruggen erin zodra dat klaar is in februari gaat de auto daar naar toe en kan hij op de brug blijven staan..
En dan gaat het blok er weer uit, en alles controleren, misschien zit er een scheurtje in de krukas die over de krukaslagers schraapt.. of de oliepomp is kapot..
Maar als het blok uit elkaar is zit ik er sterk aan te denken om toch gelijk de nokkenas te vervangen en andere klepveren.. als hij toch open lig gelijk maar meepakken..
![Afbeelding](https://image.ibb.co/gYp6yR/634_BBDC7_43_A5_4_EAA_BFAE_184_D65_AAB5_C7.jpg)
tot zover deel 1..