bmw e28 m106 turbo 811pk/1000nm
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
bmw e28 m106 turbo 811pk/1000nm
Hallo iedereen,
ik ben al 2 jaar bezig aan mijn e28 turboproject en ik heb alles bij gehouden op een ander forum, maar ik dacht ik zal die berichten hier ook eens plaatsen.
ik heb de auto in februari 2017 gekocht.
origineel is het een bmw 528E uit Amerika, maar ze hebben hem 15 jaar geleden ongeveer naar Nederland gehaald en is er een 3.5L m30b34 ingelegd en is de auto omgebouwd naar een m535i.
zo stond hij er bij toen ik hem kocht:
in April bedacht ik om hem om te gaan bouwen naar turbo, maar aangezien deze auto in de overgangsregeling valt wilde ik eerst onderdelen gaan verzamelen en in de winter om gaan bouwen.
dus begonnen met onderdelen te verzamelen:
600x300x76mm intercooler
sachs 765 drukgroep
6pucks koppelingsplaat
25 april 2017
Ik kreeg een poosje geleden last van een lekke koppaking.
Dus naar de garage om de kop eraf te trekken.
Toen alles open lag bleek dat de nokkenas behoorlijk ingelopen is, en er zitten in het onderblok waar de kopbouten zitten kleine scheurtjes..
Dus heeft het geen zin om alles weer dicht te bouwen.
En omdat er een turbo ombouw in de planning stond van de winter.
Heb ik deze maar naar voren geschoven dus nu maar gelijk aan beginnen.
Onderblok had ik al liggen dat is een m106blok.
Helaas moet de complete kop gereviseerd worden, of op zoek naar een mooie 2e hands kop.
En dan eerst het complete blok op bouwen en laten stralen/spuiten.
Er komt een cooper ring koppaking tussen met arp headstuds..
14mei 2017
Heb het onderblok en de kop laten vlakken en stralen.
Het onderblok heb ik zwart gespoten.
Van het weekend ben ik begonnen met de opbouw van het onderblok.
Nieuwe lagerschalen erin en het onderblok zit weer in elkaar.
Komende week de cilinderkop weer opbouwen..
Afgelopen week zijn de arp kopbouten en een athena coopering koppaking binnen gekomen..
30mei 2017
Blok is opgebouwd met arp headstuds en een athena cooperring pakkking:
Daarna de turbo even gepast omdat de andere kapjes en deeltjes nog gespoten moest worden.
Ziet er gelijk geinig uit:
Het uitlaatspruitstuk mooi in de heatwrap gezet, heb ook een turboblanket gekocht in dezelfde kleur.
De laatste spullen zijn ook binnengekomen van de parelstraler.
En afgelopen weekend gespoten
Als het goed is komt van de week de wastegate, brandstofpomp, 900cc injectoren en de vems standalone ecu met kabelboom en sensoren binnen..
2juli 2017
Van de week heb ik een meterhouder gemaakt waar eerst een kachelventilator zat, ik heb een meter voor de turbodruk en de oliedruk.
Heb nog plaats voor 1 meter maar weet nog niet welke, of een afr meter of een meter van vems waar ik alles op af kan lezen.
Ook heb ik de isolatie van het schutbord een beetje bijgewerkt.
En ik kreeg van de week een pakketje met de olieretour voor in het blok binnen en gelijk gemonteerd..
En zaterdag was de grote dag dat het hart van de auto weer geplaatst kon worden..
Alles liep eigenlijk soepel.
Alleen moet er een kokerbalk worden aangepast omdat mijn spruitstuk 1cm te groot is.
Dus even een stukje eruit slijpen nieuwe plaat erin lassen en weer bijspuiten..
15juli 2017
Eindelijk mijn auto weer terug van de spuiter..
Er moest nog een kokerbalk aangepast worden maar dat is nu ook gebeurd..
Vandaag de turbo gemonteerd en een begin gemaakt aan de downpipe..
Ik heb op het begin en einde een vband klem gezet zodat ik de downpipe makkelijk kan demonteren.
Ik heb hem gemaakt van 3inch rvs. Ik maak eerst de uitlaat compleet en dan aflassen met tig..
Ook heb ik de bougiekabels al gemaakt.
Het zijn msd bougiekabels en doppen.
Ook heb ik nog een paar pakketjes binnen gekregen een downpipeflens en een flens voor op het compressorhuis van turbozentrum.
En een simons demper en de v banden van chargertech.
Volgende week de wastegate aansluitingen maken en de versnellingsbak eronder hangen..
Hier moet de wastegate komen:
23juli 2017
Weer een update van afgelopen week:
Eerst heb ik de sinterplaat en de versterkte druk groep gemonteerd, en de getrag 265 gemonteerd incl de cardanas en een nieuwe hardyschijf.
Ook is alle intercoolerpiping klaar.
In de boostpijp heb ik de 50mm dumpvalve en de moer voor de inlaattemeratuurmeter gelast.
Vanaf de turbo naar de intercooler moest ik met een paar 45graden bochten doen anders kom ik in de problemen met mijn koplamp aansluitingen, ook hier heb ik een vband tussen gezet ivm snel kunnen demonteren..
Komende week eerst de downpipe aflassen, en daarna verder met de uitlaat..
5 augustus 2017
Zo zijn we begonnen om de vems in te bouwen.
Ik probeer om alles mooi weg te werken in het dashboard kastje:
Ook alle sensoren op en in het blok zijn gemonteerd zoals knocksensor, triggerwheel sensor, tps sensor, de oliedrukmeter van vdo om mijn meter aan te sluiten, egt sensor in het spruitstuk gelast, en een olietemperatuur in de carterplug enz
Ook heb ik 2 lampjes in mijn meterpaneel gemaakt het rode lampje is voor als de oliedruk te laag word.
Het groene lampje ga ik schakelen via de vems als de olietemperatuur goed is gaat hij branden en dan kan ik gas gaan geven..
Verder heb ik het uitlaatsysteem klaar gemaakt vanaf de turbo tot en met de einddemper 3inch, de demper is van simons.
Nu heb ik als eindstuk een buis van 76mm, en als het geluid me bevalt komt er een origineel eindtipje op 2x rond 70.
De downpipe is ook afgelast alleen moet ik nog de wastegate aansluiting maken.
Om de lak te beschermen van hitte van de turbo heb ik isolatiemat tegen de motorkap en de wielkasten geplakt, heb maar gelijk over de remleidingen heen geplakt om die ook te beschermen..
10 augustus 2017
Na een weekje flink aan de bmw te hebben gewerkt is er veel gebeurd eerst de kabelboom er ingemaakt en alle sensoren aangesloten.
Toch besloten om er een knocksensor, oliedruksensor in de cilinderkop te monteren..
Ook zijn alle olieleidingen aangesloten, wastegate gemonteerd en een electronische boostcontroller.
Toen was het tijd om de vems om te starten en alle sensoren in te leren..
Dat verliep eigenlijk allemaal vlekkenloos..
Toen de ontsteking op tijd zetten met een stroboscooplamp..
Alleen toen kwam er een probleem aan het licht.
Ik had inmitaties ls bobines gemonteerd, maar bij het testen bleek er 4 van de 6 niet te werken.
Dus ben ik de volgende dag naar dp engeneering gereden voor andere bobines.. nu wel een goed merk.
Deze gemonteerd + nieuwe kabelboom gemaakt..
Toen was het tijd om proberen te starten.
Onder de kap een tijdelijke schakelaar gemaakt om de startmotor te bedienen en de brandstofpomp..
Na 5 seconden de startmotor rond te laten gaan en na eenpaar harde ploffen liep hij.
Het was wel een herrie met alleen een downpipe
En gelijk een mooie oliedruk, ongeveer 5bar bij 2000 toeren..
Alleen draait hij nog niet stationair omdat hij te veel brandstof krijg, dat komt omdat er maar een basismapje instaat..
Maar gelukkig geen lekkages...
15 november 2017
Vorige week een bandenmaat gemonteerd op de velgen die er bij horen.
Aan de voorzijde 225/45R17 en aan de achterzijde 245/40R17.
Aan de achterzijde ga ik waarschijnlijk naar 255 en aan de voorzijde naar 215.
En ivm tijdsdruk even tijdelijk een ander koelvloeistof reservoir opgehangen en het koelsysteem aangesloten.. en alles aangesloten en klaar gemaakt voor de bank..
Vanochtend vroeg vertrokken richt dp engeneering om te gaan banken
Daar aangekomen gelijk de achterwielen gemonteerd op de hubs wel ideaal zo heb je geen wielspin..
En toen alle outputs van de ecu gaan checken en de lambdasonde gecalibreerd..
Toen was het moment van de waarheid.
Beetje de stationair bij geregeld..
Toen kwam er een probleem aan het licht, we hadden maar 2 bar oliedruk bij een koude motor..
Terwijl we 2 maanden geleden 5bar hadden..
Dus even gezocht naar het probleem maar zo snel niets kunnen vinden..
Toen haalden we het oliefilterhuis los en zagen we kleine metaalflinters zitten in het oliefilter..
Dus waarschijnlijk is er een krukaslager naar de knoppen..
En alles weer afgebroken terug op de autoambulance.
Nu staat hij weer in de stalling wachtende op het volgende jaar..
Mijn maatje is momenteel een nieuw bedrijfspand aan het bouwen met 6 bruggen erin zodra dat klaar is in februari gaat de auto daar naar toe en kan hij op de brug blijven staan..
En dan gaat het blok er weer uit, en alles controleren, misschien zit er een scheurtje in de krukas die over de krukaslagers schraapt.. of de oliepomp is kapot..
Maar als het blok uit elkaar is zit ik er sterk aan te denken om toch gelijk de nokkenas te vervangen en andere klepveren.. als hij toch open lig gelijk maar meepakken..
tot zover deel 1..
ik ben al 2 jaar bezig aan mijn e28 turboproject en ik heb alles bij gehouden op een ander forum, maar ik dacht ik zal die berichten hier ook eens plaatsen.
ik heb de auto in februari 2017 gekocht.
origineel is het een bmw 528E uit Amerika, maar ze hebben hem 15 jaar geleden ongeveer naar Nederland gehaald en is er een 3.5L m30b34 ingelegd en is de auto omgebouwd naar een m535i.
zo stond hij er bij toen ik hem kocht:
in April bedacht ik om hem om te gaan bouwen naar turbo, maar aangezien deze auto in de overgangsregeling valt wilde ik eerst onderdelen gaan verzamelen en in de winter om gaan bouwen.
dus begonnen met onderdelen te verzamelen:
600x300x76mm intercooler
sachs 765 drukgroep
6pucks koppelingsplaat
25 april 2017
Ik kreeg een poosje geleden last van een lekke koppaking.
Dus naar de garage om de kop eraf te trekken.
Toen alles open lag bleek dat de nokkenas behoorlijk ingelopen is, en er zitten in het onderblok waar de kopbouten zitten kleine scheurtjes..
Dus heeft het geen zin om alles weer dicht te bouwen.
En omdat er een turbo ombouw in de planning stond van de winter.
Heb ik deze maar naar voren geschoven dus nu maar gelijk aan beginnen.
Onderblok had ik al liggen dat is een m106blok.
Helaas moet de complete kop gereviseerd worden, of op zoek naar een mooie 2e hands kop.
En dan eerst het complete blok op bouwen en laten stralen/spuiten.
Er komt een cooper ring koppaking tussen met arp headstuds..
14mei 2017
Heb het onderblok en de kop laten vlakken en stralen.
Het onderblok heb ik zwart gespoten.
Van het weekend ben ik begonnen met de opbouw van het onderblok.
Nieuwe lagerschalen erin en het onderblok zit weer in elkaar.
Komende week de cilinderkop weer opbouwen..
Afgelopen week zijn de arp kopbouten en een athena coopering koppaking binnen gekomen..
30mei 2017
Blok is opgebouwd met arp headstuds en een athena cooperring pakkking:
Daarna de turbo even gepast omdat de andere kapjes en deeltjes nog gespoten moest worden.
Ziet er gelijk geinig uit:
Het uitlaatspruitstuk mooi in de heatwrap gezet, heb ook een turboblanket gekocht in dezelfde kleur.
De laatste spullen zijn ook binnengekomen van de parelstraler.
En afgelopen weekend gespoten
Als het goed is komt van de week de wastegate, brandstofpomp, 900cc injectoren en de vems standalone ecu met kabelboom en sensoren binnen..
2juli 2017
Van de week heb ik een meterhouder gemaakt waar eerst een kachelventilator zat, ik heb een meter voor de turbodruk en de oliedruk.
Heb nog plaats voor 1 meter maar weet nog niet welke, of een afr meter of een meter van vems waar ik alles op af kan lezen.
Ook heb ik de isolatie van het schutbord een beetje bijgewerkt.
En ik kreeg van de week een pakketje met de olieretour voor in het blok binnen en gelijk gemonteerd..
En zaterdag was de grote dag dat het hart van de auto weer geplaatst kon worden..
Alles liep eigenlijk soepel.
Alleen moet er een kokerbalk worden aangepast omdat mijn spruitstuk 1cm te groot is.
Dus even een stukje eruit slijpen nieuwe plaat erin lassen en weer bijspuiten..
15juli 2017
Eindelijk mijn auto weer terug van de spuiter..
Er moest nog een kokerbalk aangepast worden maar dat is nu ook gebeurd..
Vandaag de turbo gemonteerd en een begin gemaakt aan de downpipe..
Ik heb op het begin en einde een vband klem gezet zodat ik de downpipe makkelijk kan demonteren.
Ik heb hem gemaakt van 3inch rvs. Ik maak eerst de uitlaat compleet en dan aflassen met tig..
Ook heb ik de bougiekabels al gemaakt.
Het zijn msd bougiekabels en doppen.
Ook heb ik nog een paar pakketjes binnen gekregen een downpipeflens en een flens voor op het compressorhuis van turbozentrum.
En een simons demper en de v banden van chargertech.
Volgende week de wastegate aansluitingen maken en de versnellingsbak eronder hangen..
Hier moet de wastegate komen:
23juli 2017
Weer een update van afgelopen week:
Eerst heb ik de sinterplaat en de versterkte druk groep gemonteerd, en de getrag 265 gemonteerd incl de cardanas en een nieuwe hardyschijf.
Ook is alle intercoolerpiping klaar.
In de boostpijp heb ik de 50mm dumpvalve en de moer voor de inlaattemeratuurmeter gelast.
Vanaf de turbo naar de intercooler moest ik met een paar 45graden bochten doen anders kom ik in de problemen met mijn koplamp aansluitingen, ook hier heb ik een vband tussen gezet ivm snel kunnen demonteren..
Komende week eerst de downpipe aflassen, en daarna verder met de uitlaat..
5 augustus 2017
Zo zijn we begonnen om de vems in te bouwen.
Ik probeer om alles mooi weg te werken in het dashboard kastje:
Ook alle sensoren op en in het blok zijn gemonteerd zoals knocksensor, triggerwheel sensor, tps sensor, de oliedrukmeter van vdo om mijn meter aan te sluiten, egt sensor in het spruitstuk gelast, en een olietemperatuur in de carterplug enz
Ook heb ik 2 lampjes in mijn meterpaneel gemaakt het rode lampje is voor als de oliedruk te laag word.
Het groene lampje ga ik schakelen via de vems als de olietemperatuur goed is gaat hij branden en dan kan ik gas gaan geven..
Verder heb ik het uitlaatsysteem klaar gemaakt vanaf de turbo tot en met de einddemper 3inch, de demper is van simons.
Nu heb ik als eindstuk een buis van 76mm, en als het geluid me bevalt komt er een origineel eindtipje op 2x rond 70.
De downpipe is ook afgelast alleen moet ik nog de wastegate aansluiting maken.
Om de lak te beschermen van hitte van de turbo heb ik isolatiemat tegen de motorkap en de wielkasten geplakt, heb maar gelijk over de remleidingen heen geplakt om die ook te beschermen..
10 augustus 2017
Na een weekje flink aan de bmw te hebben gewerkt is er veel gebeurd eerst de kabelboom er ingemaakt en alle sensoren aangesloten.
Toch besloten om er een knocksensor, oliedruksensor in de cilinderkop te monteren..
Ook zijn alle olieleidingen aangesloten, wastegate gemonteerd en een electronische boostcontroller.
Toen was het tijd om de vems om te starten en alle sensoren in te leren..
Dat verliep eigenlijk allemaal vlekkenloos..
Toen de ontsteking op tijd zetten met een stroboscooplamp..
Alleen toen kwam er een probleem aan het licht.
Ik had inmitaties ls bobines gemonteerd, maar bij het testen bleek er 4 van de 6 niet te werken.
Dus ben ik de volgende dag naar dp engeneering gereden voor andere bobines.. nu wel een goed merk.
Deze gemonteerd + nieuwe kabelboom gemaakt..
Toen was het tijd om proberen te starten.
Onder de kap een tijdelijke schakelaar gemaakt om de startmotor te bedienen en de brandstofpomp..
Na 5 seconden de startmotor rond te laten gaan en na eenpaar harde ploffen liep hij.
Het was wel een herrie met alleen een downpipe
En gelijk een mooie oliedruk, ongeveer 5bar bij 2000 toeren..
Alleen draait hij nog niet stationair omdat hij te veel brandstof krijg, dat komt omdat er maar een basismapje instaat..
Maar gelukkig geen lekkages...
15 november 2017
Vorige week een bandenmaat gemonteerd op de velgen die er bij horen.
Aan de voorzijde 225/45R17 en aan de achterzijde 245/40R17.
Aan de achterzijde ga ik waarschijnlijk naar 255 en aan de voorzijde naar 215.
En ivm tijdsdruk even tijdelijk een ander koelvloeistof reservoir opgehangen en het koelsysteem aangesloten.. en alles aangesloten en klaar gemaakt voor de bank..
Vanochtend vroeg vertrokken richt dp engeneering om te gaan banken
Daar aangekomen gelijk de achterwielen gemonteerd op de hubs wel ideaal zo heb je geen wielspin..
En toen alle outputs van de ecu gaan checken en de lambdasonde gecalibreerd..
Toen was het moment van de waarheid.
Beetje de stationair bij geregeld..
Toen kwam er een probleem aan het licht, we hadden maar 2 bar oliedruk bij een koude motor..
Terwijl we 2 maanden geleden 5bar hadden..
Dus even gezocht naar het probleem maar zo snel niets kunnen vinden..
Toen haalden we het oliefilterhuis los en zagen we kleine metaalflinters zitten in het oliefilter..
Dus waarschijnlijk is er een krukaslager naar de knoppen..
En alles weer afgebroken terug op de autoambulance.
Nu staat hij weer in de stalling wachtende op het volgende jaar..
Mijn maatje is momenteel een nieuw bedrijfspand aan het bouwen met 6 bruggen erin zodra dat klaar is in februari gaat de auto daar naar toe en kan hij op de brug blijven staan..
En dan gaat het blok er weer uit, en alles controleren, misschien zit er een scheurtje in de krukas die over de krukaslagers schraapt.. of de oliepomp is kapot..
Maar als het blok uit elkaar is zit ik er sterk aan te denken om toch gelijk de nokkenas te vervangen en andere klepveren.. als hij toch open lig gelijk maar meepakken..
tot zover deel 1..
Laatst gewijzigd door Hdv op 25 mar 2022, 08:21, 7 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo
13 december 2017:
Omdat mijn motor volgend jaar er toch uit gaat gelijk maar upgrade onderdelen besteld:
- nokkenas van ppf
- versterkte klepveren + klepschotels
- tuimelaarslocks
- duplex distributiekettingset nokkenas tandwiel had ik liggen en die ga ik verstelbaar maken om de timing perfect te krijgen.
- inlaatkelken om een custom inlaat te maken
- camberplates om de voorwielen meer camber te geven..
Nokkenasspecs:
Ik heb via een forumlid een inlaat kunnen kopen, daar ga ik de flenzen en de injectorgaten vanaf slijpen daar alubuis oplassen en daar de kelken op..
En dan een mooie toeter eraan maken en een grote gasklep voorop..
6 mei 2018
Van de week savonds lekker aan het sleutelen geweest.
Op koningsdag de bmw uit de stalling getrokken en bij mijn maatje op de brug gezet, daar kon hij een week blijven staan.
Toen alles gaan demonteren: downpipe, koelsysteem, kabelboom, benzine slangen, dumpvalve etc..
Na 2 uurtjes was alles bijna los, maar omdat ik een evenaar had besteld om het blok te hijsen en die nog niet binnen was, kon ik het blok pas zaterdag hijsen..
Het nieuwe koelsysteem al een beetje aangepast, bovenste slang op maat gemaakt en 2 nieuwe bevestigingsteuntjes.
Naast de radiateur komt er nog een overloop tankje, want er gaat ongeveer 11L koelvloeistof in en als het warm word zet het tussen 20 graden en 100 graden ongeveer 1,2L uit..
Dus ik doe een dubbelwerkende radiateurdop als hij heet word gooit hij het in het tankje en als hij afkoel zuig hij het weer aan..
Zaterdag was het dan zover de evenaar was binnen.
Ik wilde proberen om met bak en aanbouwdelen te hijsen..
Alles liep goed en na 10minuten hing hij voor me..
Ook alle aanbouwdelen nog verwijderd.. maandag even de kop lichten, en de pan eraf kijken of we zo iets zien.. anders gaat het complete blok leeg..
29mei 2018
Mijn blok hebben ze bij een revisiebedrijf uit elkaar getrokken omdat ik er zelf weinig tijd voor heb.
En er bleek dat er rommel in de oliepomp zat..
Dus de pomp is overleden, en er zaten krassen in de cilinderwand..
Dus honen was een optie of opboren.
Nu kon ik via een bekende bmw blokken bouwer een mooi set crower drijfstangen en custom made zuigers op de kop tikken van een gestrand project.
Dus die heb ik overgenomen, en nu word het blok naar 92,5 opgeboord en goed voor 1300pk+
Heb nu alle onderdelen weer verzameld on elkaar te zetten.
Nieuwe koppaking, nog een zgan kop gescoord.
Nokkenastandwieltje verstelbaar gemaakt om de timing te optimaliseren:
Omdat mijn blok weg is, ben ik maar alvast begonnen aan mijn custom inlaat:
30juli 2018
Helaas heb ik mijn blok nog niet terug ben nog aan het wachten op nieuwe uitlaatkleppen, als deze binnen zijn de kop klaar maken, en dan is het blok klaar..
Wel heb ik de inlaat al een eind pas gemaakt nu nog even aflassen:
Ook heb ik een custom ruitensproeiertankje gemaakt omdat ik de originele niet meer kwijt kan ivm met intercoolerpiping:
Ook de viscofan komt te vervangen voor een electrische:
Ook is de turbocompressorwiel aangepast standaard zit er een 60mm wieltje in goed voor 650-700pk, nu zit er een custom 67mm wieltje in goed voor 900pk+.. dit stukje vakwerk is geregeld door rolf die hier ook op het forum zit met een m50turbo..
Voor:
Na:
14 augustus 2018
Mijn vakantie is weer voorbij maar wel lekker veel kunnen doen, intercoolerpiping compleet klaar, inlaat nog iets aangepast omdat hij iets te groot was.
Intercoolerpipig was een mooi klusje omdat ik de bocht zelf moest maken ivm korte bocht:
Ook heb ik een tankje aan de radiateur gelasd ivm met overlopen van de warme radiateur, en als hij afkoel zuig hij het weer automatisch aan:
Beveiliging voor het breken van de cardanas gemaakt zodat hij niet naar binnenslaat:
Nieuwe uitlaatkleppen en klepgeleiders besteld:
Ook het oliefilterhuis gedemonteerd om alles te cleanen:
Weer lekker veel werk verzet..
29dec 2018
Zo eindelijk weer vooruitgang.
Ik heb sinds een poosje mijn blok weer terug, en nu met de vakantie heb ik mooi tijd om het blok af te bouwen.
Mooi hoonpatroon:
De kop opgebouwd met nieuwe uitlaatkleppen, klepgeleiders, versterkte tuimelaars, sterkere dubelle klepveren, tuimelaarlockers en andere nokkenas,
Distributie omgebouwd naar duplexketting:
Onderste distributiekap erop voordat de kop gemonteerd word:
Speciale koppaking met snijringen die in de kop snijden:
Omdat ik het nokkenastandwiel verstelbaar had gemaakt, de timing mooi uitgeklokt:
Omdat ik een andere inlaat gemaakt heb past mijn bobinehouder niet meer, maar dat heb ik nu zo opgelost:
Voor de rest nog nieuwe 70mm gasklep gehaald met een idle valve die je op de gasklep kan monteren dus geen losse meer, en een nokkenassensor op alles makkelijker te tunen:
Volgende week blok verder opbouwen zodat ik hem met spruitstukken, turbo en bak er 1x in kan hangen..
6januari 2019
Van de week weer paar dagen aan het blok en auto bezig geweest..
De moter staat nu volledig in elkaar, dus nu is het een kwestie van nieuwe motor uit de steun halen, koppeling en drukgroep monteren en de bak erachter en dan alles in 1x erin laten zakken..
Nieuwe oliepomp erin:
De inlaat klaar gemaakt, er moest nog een montageplaat gelast worden voor de gasklep en 4 ophangbeugels voor de feulrail.
Inlaat en kleppendeksel in de wrinkle paint gespoten en als je dag verwarmd krijg je een beetje grove structuur in je verf:
Toen het geheel compleet opgebouwd in de bok:
Laatste aanpassing gedaan aan de intercoolerpiping:
En nog een foto van waar hij in moet:
Nu hopelijk volgende week een keer erin leggen en dan gaan stoeien met de kabelboom en radiateur aansluitingen..
25januari 2019
Nou ben de afgelopen tijd weer lekker opgeschoten met de auto..
Het blok lig er sinds een week er weer in, was even tobben omdat ik hem met bak, en turbo erin wilde hangen, maar het is gelukt.
Hier ligt hij te wachten:
En na een uur lag hij hier:
Radiateurslangen op maat gemaakt omdat ik een radiateur erin heb hangen van een gm met interne tank:
Hier de olietemp en druk in de tellerbak gemonteerd:
De nieuwe tps en stationair regelklep gemonteerd, incl een gaskabel getrokken omdat de oude te kort was:
Nieuwe meterhouder gemaakt omdat in de oude de oliedrukmeter nog zat maar deze is vervallen.
Gelijk 2 schakelaars ingebouwd 1 is er voor low en highboost en 1 voor de competition 102 map.
Toen het minder fijne werk de kabelboom aanpassen en op maat maken.
Zie hier de bende:
Hier de meeste kabels al netjes weggewerkt:
En toen het spannendste moment, oliekoeler afgevuld met olie en de motor vol gegooid.
Toen oliedruk draaien op het startmotortoerental, en we hadden een zeer mooie 1,75bar oliedruk.. dat is niet slecht voor op startmotortoerental..
tot zover
Omdat mijn motor volgend jaar er toch uit gaat gelijk maar upgrade onderdelen besteld:
- nokkenas van ppf
- versterkte klepveren + klepschotels
- tuimelaarslocks
- duplex distributiekettingset nokkenas tandwiel had ik liggen en die ga ik verstelbaar maken om de timing perfect te krijgen.
- inlaatkelken om een custom inlaat te maken
- camberplates om de voorwielen meer camber te geven..
Nokkenasspecs:
Ik heb via een forumlid een inlaat kunnen kopen, daar ga ik de flenzen en de injectorgaten vanaf slijpen daar alubuis oplassen en daar de kelken op..
En dan een mooie toeter eraan maken en een grote gasklep voorop..
6 mei 2018
Van de week savonds lekker aan het sleutelen geweest.
Op koningsdag de bmw uit de stalling getrokken en bij mijn maatje op de brug gezet, daar kon hij een week blijven staan.
Toen alles gaan demonteren: downpipe, koelsysteem, kabelboom, benzine slangen, dumpvalve etc..
Na 2 uurtjes was alles bijna los, maar omdat ik een evenaar had besteld om het blok te hijsen en die nog niet binnen was, kon ik het blok pas zaterdag hijsen..
Het nieuwe koelsysteem al een beetje aangepast, bovenste slang op maat gemaakt en 2 nieuwe bevestigingsteuntjes.
Naast de radiateur komt er nog een overloop tankje, want er gaat ongeveer 11L koelvloeistof in en als het warm word zet het tussen 20 graden en 100 graden ongeveer 1,2L uit..
Dus ik doe een dubbelwerkende radiateurdop als hij heet word gooit hij het in het tankje en als hij afkoel zuig hij het weer aan..
Zaterdag was het dan zover de evenaar was binnen.
Ik wilde proberen om met bak en aanbouwdelen te hijsen..
Alles liep goed en na 10minuten hing hij voor me..
Ook alle aanbouwdelen nog verwijderd.. maandag even de kop lichten, en de pan eraf kijken of we zo iets zien.. anders gaat het complete blok leeg..
29mei 2018
Mijn blok hebben ze bij een revisiebedrijf uit elkaar getrokken omdat ik er zelf weinig tijd voor heb.
En er bleek dat er rommel in de oliepomp zat..
Dus de pomp is overleden, en er zaten krassen in de cilinderwand..
Dus honen was een optie of opboren.
Nu kon ik via een bekende bmw blokken bouwer een mooi set crower drijfstangen en custom made zuigers op de kop tikken van een gestrand project.
Dus die heb ik overgenomen, en nu word het blok naar 92,5 opgeboord en goed voor 1300pk+
Heb nu alle onderdelen weer verzameld on elkaar te zetten.
Nieuwe koppaking, nog een zgan kop gescoord.
Nokkenastandwieltje verstelbaar gemaakt om de timing te optimaliseren:
Omdat mijn blok weg is, ben ik maar alvast begonnen aan mijn custom inlaat:
30juli 2018
Helaas heb ik mijn blok nog niet terug ben nog aan het wachten op nieuwe uitlaatkleppen, als deze binnen zijn de kop klaar maken, en dan is het blok klaar..
Wel heb ik de inlaat al een eind pas gemaakt nu nog even aflassen:
Ook heb ik een custom ruitensproeiertankje gemaakt omdat ik de originele niet meer kwijt kan ivm met intercoolerpiping:
Ook de viscofan komt te vervangen voor een electrische:
Ook is de turbocompressorwiel aangepast standaard zit er een 60mm wieltje in goed voor 650-700pk, nu zit er een custom 67mm wieltje in goed voor 900pk+.. dit stukje vakwerk is geregeld door rolf die hier ook op het forum zit met een m50turbo..
Voor:
Na:
14 augustus 2018
Mijn vakantie is weer voorbij maar wel lekker veel kunnen doen, intercoolerpiping compleet klaar, inlaat nog iets aangepast omdat hij iets te groot was.
Intercoolerpipig was een mooi klusje omdat ik de bocht zelf moest maken ivm korte bocht:
Ook heb ik een tankje aan de radiateur gelasd ivm met overlopen van de warme radiateur, en als hij afkoel zuig hij het weer automatisch aan:
Beveiliging voor het breken van de cardanas gemaakt zodat hij niet naar binnenslaat:
Nieuwe uitlaatkleppen en klepgeleiders besteld:
Ook het oliefilterhuis gedemonteerd om alles te cleanen:
Weer lekker veel werk verzet..
29dec 2018
Zo eindelijk weer vooruitgang.
Ik heb sinds een poosje mijn blok weer terug, en nu met de vakantie heb ik mooi tijd om het blok af te bouwen.
Mooi hoonpatroon:
De kop opgebouwd met nieuwe uitlaatkleppen, klepgeleiders, versterkte tuimelaars, sterkere dubelle klepveren, tuimelaarlockers en andere nokkenas,
Distributie omgebouwd naar duplexketting:
Onderste distributiekap erop voordat de kop gemonteerd word:
Speciale koppaking met snijringen die in de kop snijden:
Omdat ik het nokkenastandwiel verstelbaar had gemaakt, de timing mooi uitgeklokt:
Omdat ik een andere inlaat gemaakt heb past mijn bobinehouder niet meer, maar dat heb ik nu zo opgelost:
Voor de rest nog nieuwe 70mm gasklep gehaald met een idle valve die je op de gasklep kan monteren dus geen losse meer, en een nokkenassensor op alles makkelijker te tunen:
Volgende week blok verder opbouwen zodat ik hem met spruitstukken, turbo en bak er 1x in kan hangen..
6januari 2019
Van de week weer paar dagen aan het blok en auto bezig geweest..
De moter staat nu volledig in elkaar, dus nu is het een kwestie van nieuwe motor uit de steun halen, koppeling en drukgroep monteren en de bak erachter en dan alles in 1x erin laten zakken..
Nieuwe oliepomp erin:
De inlaat klaar gemaakt, er moest nog een montageplaat gelast worden voor de gasklep en 4 ophangbeugels voor de feulrail.
Inlaat en kleppendeksel in de wrinkle paint gespoten en als je dag verwarmd krijg je een beetje grove structuur in je verf:
Toen het geheel compleet opgebouwd in de bok:
Laatste aanpassing gedaan aan de intercoolerpiping:
En nog een foto van waar hij in moet:
Nu hopelijk volgende week een keer erin leggen en dan gaan stoeien met de kabelboom en radiateur aansluitingen..
25januari 2019
Nou ben de afgelopen tijd weer lekker opgeschoten met de auto..
Het blok lig er sinds een week er weer in, was even tobben omdat ik hem met bak, en turbo erin wilde hangen, maar het is gelukt.
Hier ligt hij te wachten:
En na een uur lag hij hier:
Radiateurslangen op maat gemaakt omdat ik een radiateur erin heb hangen van een gm met interne tank:
Hier de olietemp en druk in de tellerbak gemonteerd:
De nieuwe tps en stationair regelklep gemonteerd, incl een gaskabel getrokken omdat de oude te kort was:
Nieuwe meterhouder gemaakt omdat in de oude de oliedrukmeter nog zat maar deze is vervallen.
Gelijk 2 schakelaars ingebouwd 1 is er voor low en highboost en 1 voor de competition 102 map.
Toen het minder fijne werk de kabelboom aanpassen en op maat maken.
Zie hier de bende:
Hier de meeste kabels al netjes weggewerkt:
En toen het spannendste moment, oliekoeler afgevuld met olie en de motor vol gegooid.
Toen oliedruk draaien op het startmotortoerental, en we hadden een zeer mooie 1,75bar oliedruk.. dat is niet slecht voor op startmotortoerental..
tot zover
Laatst gewijzigd door Hdv op 19 mar 2019, 09:41, 2 keer totaal gewijzigd.
- Luc B
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31
Re: bmw e28 m106 turbo
Gaaf! Hoeveel pk wil je uiteindelijk draaien?
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo
Als het goed is rond de 700pk
- Luco
- Berichten: 28020
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: bmw e28 m106 turbo
wat een werk zeg, gaaf hoor als je dat allemaal zelf kan.
-
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52
Re: bmw e28 m106 turbo
Supergaaf inderdaad,ook erg mooie auto.
Ga je nog iets doen aan het onderstel of remmen als er 700 pk in hangt?
Ga je nog iets doen aan het onderstel of remmen als er 700 pk in hangt?
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo
ik wil de rubbers nog een keer vervangen voor powerflex.
er liggen nu rondom m5 e34 remmen op.
maar de voorkant wil ik nog een keer vervangen voor deze jongens:
Ik ga deze klauwen gebruiken in combinatie met goodridge remslangen en 745i e65 remschijven met een diameter van 348mm en een hoofdremcilinder van een 750i e23..
Maar ga ze eerst even de klauwen passen of ze in mijn bbs velgen kunnen..
Maar denk van wel want als ik het even bereken komen de klauwen 1cm buiten mijn naaf..
Want de dikte van de remschijf is 81mm - 30mm van het remvlak =51mm en van zijkant ramklauw tot de remblok is 60mm dus hij valt maar 1cm buiten de naaf.. en eventueel kan ik er nog een spacer tussen doen..
-
OnlineSander-E46
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: bmw e28 m106 turbo
Mooi project, goede verslaggeving ook. Lijkt me frustrerend om na al het harde werken zo'n tegenslag te hebben bij de testbank. Nu hopelijk sterker dan ooit terug.
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3588
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: bmw e28 m106 turbo
Respect dat je dit allemaal zelf doet. Smullen dit topic !
Gr Ron
Gr Ron
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: bmw e28 m106 turbo
Heel gaaf. Ook met dat fotoverslag erbij. Bedankt!
-
- Berichten: 3548
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: bmw e28 m106 turbo
Erg gaaf om te zien. Wel zuur als de motor er weer uit moet maar je bent de goede moed niet verloren dat is duidelijk!
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
-
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: bmw e28 m106 turbo
Wat een werk zeg! Mooi verslag en een heel erg mooi project!
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6218
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: bmw e28 m106 turbo
Schitterend project!
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: bmw e28 m106 turbo
Geweldig project!
Blijven bijzondere motoren de M106
Blijven bijzondere motoren de M106
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: bmw e28 m106 turbo
Mooi topic, lekker bezig zeg! Soort dejavu naar mijn oude M535i Turbo, mis hem nog wel af en toe
Ben erg benieuwd wat dit gaat doen op de bank!
Ben erg benieuwd wat dit gaat doen op de bank!
-
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02
Re: bmw e28 m106 turbo
Nu al best topic van 2019!
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: bmw e28 m106 turbo
Vet vet vet. Mooi geknutseld.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: bmw e28 m106 turbo
Fucking vet! Zie pb wel verschijnen als deze te koop komt :p
- Eeuwe
- Berichten: 4588
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: bmw e28 m106 turbo
Wat een project!! Heel gaaf
- MartijnGizmo
- Berichten: 12762
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: bmw e28 m106 turbo
Gaaf zo'n sharknose met drukvulling! Die eerste mock-up van blok/turbo geeft meteen goed aan hoe schuin BMW het blok erin heeft gehangen.
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: bmw e28 m106 turbo
Boah, wat een blok zeg.....hele dikke ombouw!
Ben heel benieuwd naar wat ie straks gaat doen op de bank.
Ben heel benieuwd naar wat ie straks gaat doen op de bank.
Laatst gewijzigd door TurboClouseau op 20 feb 2019, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineWJ
- Berichten: 11757
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: bmw e28 m106 turbo
Heel gaaf project!
-
- Berichten: 39200
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: bmw e28 m106 turbo
Supergaaf zeg!
Wel een k*t moment als ie op de bank staat en je komt achter de metaaldelen... maar je hebt hem alleen nog maar beter gemaakt daarna, hulde!
Wel een k*t moment als ie op de bank staat en je komt achter de metaaldelen... maar je hebt hem alleen nog maar beter gemaakt daarna, hulde!
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo
Ja klopt heb jou topic ook aal paar keer door gelezen.nickdoesburg schreef: ↑03 feb 2019, 22:26 Mooi topic, lekker bezig zeg! Soort dejavu naar mijn oude M535i Turbo, mis hem nog wel af en toe
Ben erg benieuwd wat dit gaat doen op de bank!
Ik zag ook dat je een torsiestang had gemaakt naar de cilinderkop, waar had je deze aan gemonteerd? Aan het kleppendeksel?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, mark1974 en 2 gasten