8.40 met een 318is lukt alleen op semi's denk ikAernoudt schreef:Bedoel je met semi's of op gewone straatbanden ? Een VLN rijder die naast zijn CSL ook met een 318iS op de Ring rijdt, reed ook rond de 9:30 minuut (met een gestripte auto). Vergeet niet dat het koppel maar 175NM is en da's niet gek veel op de Ring.... 8:40 op straatbanden lijkt mij lastig te realiseren.Dieseltourist schreef:Ah ik zie nu pas dat de e36 318is slechts 1190 kg weegt ipv 1290 dus dat scheelt nog ruim 6 sekonden
Theoretisch zou hiermee een btg8.40 -8.45 haalbaar moeten zijn onder gunstige omstandigheden (verkeer, weer, onderstel, banden en rijder)
...
Zijn video: http://www.leo-motorsport.de/videos/Ein ... 8.2006.wmv
Het gebrek aan koppel levert inderdaad een acceleratienadeel. In je bruikbare toerenbereik, dat bepaald wordt door je versnellingsverhoudingen, heb je tussen de 4600 en 6200 tpm tussen de 110 en 140 pk aan de krukas beschikbaar. Vergeleken met mijn tds waar in het bruikbare toerengebied (3600 - 4800 tpm) tussen de 140 en 160 pk aan de krukas beschikbaar zijn heeft de 318is ondanks het hogere rijklare gewicht van de tds (1407 kg) een acceleratienadeel van 8-9 sek op btg. Het gewichtsvoordeel bij remmen en in de bochten zou voor de 318is een voordeel van 12-13 sek op btg moeten kunnen opleveren. Omdat de tds als dagelijkse alleskunner met trekhaak, in betere tijden, wel eens in 8.42 is rondgesleurd op 12 jaar oude semi's lijkt me dat een 8.40 toch , in ieder geval theoretisch, haalbaar zou moeten zijn, waarmee ik niet wil zeggen dat je dat moet proberen te halen uiteindelijk maakt dat voor de lol van het rijden niet uit.
Het filmpje van leo-motorsport lijkt me meer een lijnendemonstratie-rondje tijdens de "Fahrertrainung" dan een serieus snel rondje daarom lijkt me de 9.36 niet echt maatgevend voor het potentieel van de 318is