Toevallig kwam ik op Autoblog dit filmpje tegen van Wouter die nieuwe Koni Special Active dempers laat monteren. Zelfde dingen als bij mij nog in de doos liggen. Ik ben echt super benieuwd hoe het gaat rijden na 207k op de huidige Sachs dempers.
In het hoofdstukje elektronicahoofdbrekens, ga ik ergens richting het weekend even een massaprobleem oplossen. De E46 heeft een kwaal dat er bij het achterlicht (met name aan de bestuurderszijde) een slecht massacontact ontstaat in de achterlichtunitplug. De verbindingspin in de multistekker is net wat te zwak, waardoor in het ergste geval de stekker deels kan wegsmelten.
Nu zag ik bij mezelf wat gedimde achterlichten aan de bestuurderszijde, dus ik zit al in een voorstadium (wutteren met het bruine massakabeltje in de multistekker, met felle achterlichten tot gevolg, bevestigde dit). In de VS is dit een officiele terugroepactie geweest voor auto's van 2002-2005, maar in Europa niet zo ver ik weet.
Het onderdeel nummer ter reparatie die bij de recall gebruikt werd is nummer:
61 12 9 28 1435
Wat deze set doet is eigenlijk de massadraad in de stekker omzeilen, en met een schuifstekkertje rechtstreeks op het metalen 'massageraamte' (hoe noem je dat in het Nederlands?) van de achterlichtunit prikken. Voor nog geen 3 Euro bij de dealer weten we het weer. Om het nog wat netter te maken, laat ik denk ik de stekker intact (ik heb immers geen gesmolten aansluitingen, alleen een contact met verhoogde weerstand), en zet ik er een extra massadraad bij naar het geraamte. Dan is er zeker geen weerstand meer.
Ik heb ook wel eens gelezen dat het tegelijkertijd een probleem verhelpt met knipperende xenonlampen, maar daar heb ik zelf tot op heden geen last van gehad.