Toevallig kwam ik op Autoblog dit filmpje tegen van Wouter die nieuwe Koni Special Active dempers laat monteren. Zelfde dingen als bij mij nog in de doos liggen. Ik ben echt super benieuwd hoe het gaat rijden na 207k op de huidige Sachs dempers.
In het hoofdstukje elektronicahoofdbrekens, ga ik ergens richting het weekend even een massaprobleem oplossen. De E46 heeft een kwaal dat er bij het achterlicht (met name aan de bestuurderszijde) een slecht massacontact ontstaat in de achterlichtunitplug. De verbindingspin in de multistekker is net wat te zwak, waardoor in het ergste geval de stekker deels kan wegsmelten.
Nu zag ik bij mezelf wat gedimde achterlichten aan de bestuurderszijde, dus ik zit al in een voorstadium (wutteren met het bruine massakabeltje in de multistekker, met felle achterlichten tot gevolg, bevestigde dit). In de VS is dit een officiele terugroepactie geweest voor auto's van 2002-2005, maar in Europa niet zo ver ik weet.
Het onderdeel nummer ter reparatie die bij de recall gebruikt werd is nummer: 61 12 9 28 1435
Wat deze set doet is eigenlijk de massadraad in de stekker omzeilen, en met een schuifstekkertje rechtstreeks op het metalen 'massageraamte' (hoe noem je dat in het Nederlands?) van de achterlichtunit prikken. Voor nog geen 3 Euro bij de dealer weten we het weer. Om het nog wat netter te maken, laat ik denk ik de stekker intact (ik heb immers geen gesmolten aansluitingen, alleen een contact met verhoogde weerstand), en zet ik er een extra massadraad bij naar het geraamte. Dan is er zeker geen weerstand meer.
Ik heb ook wel eens gelezen dat het tegelijkertijd een probleem verhelpt met knipperende xenonlampen, maar daar heb ik zelf tot op heden geen last van gehad.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 16 jan 2019, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat van die xenonlamp heb ik wel. R.v. knippert af en toe en soms moet ik de verlichting uit en aan zetten zodat ie weer werkt.
Ik zal morgen eens kijken naar mijn achterlichten.
Ik heb destijds op mijn e46 zelf op beide achterlichten een massadraadje gemaakt. Op het massastripje kun je een schuifje drukken en de carrosserie achter de bekleding heeft genoeg punten waar je deze massa kunt laten maken.
Knipperende Xenon had ik ook, oplossing was om de lamp te vervangen. Die was gewoon gaar.
Streamline schreef: 02 jan 2019, 18:07
Ik heb destijds op mijn e46 zelf op beide achterlichten een massadraadje gemaakt. Op het massastripje kun je een schuifje drukken en de carrosserie achter de bekleding heeft genoeg punten waar je deze massa kunt laten maken.
Knipperende Xenon had ik ook, oplossing was om de lamp te vervangen. Die was gewoon gaar.
Lampen zitten er nog geen jaar in. En heb net geen 10k gereden (wel altijd met licht aan) en het is alleen rechts.
Inmiddels heb ik het geld van de Wahler thermostaat terug van Autodoc, na het aangekaart te hebben als een garantiegeval. Het staat nu in mijn account (eigen keuze) voor toekomstige aankopen. Ik heb immers nog wel een lijstje.
De lekkage bij de voorruit die ik heb dichtgekit houdt het ook voortreffelijk. Geen lekkage meer langs de A-stijl, geen natte vloerbedekking, en geen overmatige waterdamp in de auto.
Voorschakelmodule`s van de xenon module`s geven ook nog wel is problemen, zitten aan de onderkant van de koplamp en komt vaak vocht in in de loop der jaren. los halen en goed schoonmaken wil nog wel is helpen dan zie je de vochtsporen ook wel zitten. links en rechts kan je ook wisselen om te testen.
Vanalles komt voorbij...Focus ST wagon, 328i/335i GT , E91 335i, etc. We zullen zien. Ik verwacht 2019 nog wel vol te maken met de E46. Ik doe nog steeds de double takes als ik 'm parkeer, dus tot die tijd vind ik het prima.
Nee Joost... hij is zo mooi! Als je wat bij kan leggen is een andere auto natuurlijk altijd leuk! Ik vraag me wel eens af waar ik blijer van zou worden voor ongeveer de zelfde waarde als de 330, kom niet tot heel veel opties. Een Mazda 3/6 MPS lijkt me wel wat, maar denk dat ik zelf toch door zou gaan voor een 130i of een 350z.
Ik blijf de 3.0 echt een heerlijke motor vinden en zeker in een 3-serie. Gisteren nog een ritje Veenendaal gedaan en op de snelweg is het gewoon een topauto.
Maar de volgende moet echt een grotere auto worden. Ik mis echt de ruimte die ik had in de E38.
Ja, ik zit zelf ook vaak te neuzen, ook bij andere merken, maar wat koop je terug...dat is altijd het hekele punt. Ik kom telkens tot de conclusie dat om een significant leukere auto (in mijn optiek) er een klap geld bij moet (10k+), en dat vind ik het niet echt waard, omdat ik nog steeds zo veel geniet van de E46. Ook de betrouwbaarheid moet je dan weer afwachten, en dat zit wel goed momenteel. Alle k*tklusjes zijn aangepakt.
Zeker als straks het onderstel is aangepakt heb ik een heerlijk sturende 6 cilinder. Wat wil een mens nog meer.... Misschien een beetje meer vermogen?!
Afijn, gisteravond dus de massakabeltjes gelegd met de BMW reparatieset. Heel eenvoudig het bruine massakabeltje doorknippen, strippen aan beide draden, en een niet-geisoleerde connector erop knijpen met mijn nieuwe Knipex tang.
Dan de zwarte bijgeleverde hulsjes erover schuiven, en klaar is de 'recall':
Als ‘ie goed en fijn rijdt idd waarom weg doen voor een nieuwere waar weer geld in/bij moet. De prijs in vervangende onderdelen is nog te behappen en met zaken zoals onderstel en remmen vervangen kun je jaren vooruit. Zo kijk ik er naar dan
Zo’n massa blokje zit er bij mijn e36 ook in zie ik nu.
Ik heb eigenlijk vanwege deze thread een account aangemaakt op dit forum. Ontzettend leuk verhaal om te lezen dit, chapeau! Vooral ook omdat ik in exact hetzelfde schuitje zit, we hebben bijna dezelfde ideeën wat betreft wat er moet gebeuren aan de auto. Ik heb sinds 5 mnd een Silbergraue 330i met 6 bak uit 2004 en ook ik kan uren onderzoek doen online over welke leveranciers goede (of betere) alternatieven zijn voor OE. Uiteindelijk kwam ik zo ook hier terecht. Je hele koelsysteem verhaal herken ik me tot op de letter volledig in, idem voor vanos en disa. Aankomend weekend wordt hier ook het koelsysteem vervangen. Alles van BMW origineel, behalve dan de waterpomp van Saleri en de thermostaat van Behr (zag op mijn thermostaat Behr en het BMW logo staan, dus dat was voor mij logischer dan Wahler). Gelukkig hoeft de radiateur niet, die was bij de vorige eigenaar al aan de beurt geweest. De productiedatum van mijn huidige expansievat was 2003 en de auto loopt continu op 89-90 graden volgens de digitale meter, dus met 230k km is ie ook echt wel aan de beurt.. Het scheelt mij ook dat ik voorlopig niet naar het onderste hoefl om te kijken of de bekende raammechanismes dankzij de vorige eigenaar, want jouw lijst met wat er onderhand aan de auto is gedaan is wel stevig.. Ik blijf je ontwikkelingen volgen!
Thoiss schreef: 17 jan 2019, 18:49
Het scheelt mij ook dat ik voorlopig niet naar het onderste hoefl om te kijken of de bekende raammechanismes dankzij de vorige eigenaar, want jouw lijst met wat er onderhand aan de auto is gedaan is wel stevig.. Ik blijf je ontwikkelingen volgen!
Ach, ik vind het ook wel prettig dat ik nu zelf kan kiezen wat ik eronder schroef, en dat er niet gekozen wordt voor B-merken. Dit is niet altijd erg, maar op bepaalde onderdelen van de E46 is het wel van toepassing. Voor mij scheelt het dat ik alles zelf doe. Als ik afhankelijk was van een garage, had ik lang niet zo veel er aan gedaan. Bedankt voor je enthousiasme. Maak je zelf ook een 'mijn auto' draadje aan? Ik ben benieuwd! We moeten met al die 330i's toch even die 130i's bijhouden die hier allemaal verschijnen.
eBoonstra schreef: 17 jan 2019, 22:18
Nog een keer je hele topic doorgelezen. Wat een heerlijke auto en idem OCD project. Keep up the good work!
Thanks!
Soon...very soon...als ik eens een keer tijd heb...
Nou....vandaag de modificatie aan het achterlicht willen doen....heb ik helemaal geen lipje aan de massastrip zitten op de lampendrager. Denk dat de modificatie alleen voor een fl is en niet voor een pfl.