Rico v Velzen schreef:De vraag kan zijn zoals Bert ook opperde is de topsnelheid van een e92 M3 ondanks de forse vermogenstoename "bewust" lager gehouden ? Misschien om een M5 niet in de "wielen" te fietsen ?
Dat lijkt me niet aannemelijk. Het overgrote deel van de kopers zal de configuratie standaard laten en niet wakker liggen van een topsnelheidsverschil in de regionen tegen 300 km/uur.
Waarom fascineert me dit zo, nou vanwege het feit dat je boven de 300km/h echt heel veel peekaas extra nodig hebt om forse verschillen te overwinnen. Vanwege deze theorie zou een M5 nooit zo snel kunnen zijn tov een e92 M3.
En toch is ie dat.
De oorzaak is tweeledig. Enerzijds lijkt de M3 een lagere top te hebben dan puur op grond van het motorvermogen mogelijk zou moeten zijn, anderzijds loopt de M5 natuurlijk bizar hard, veel harder dan - wederom - puur op grond van vermogen logisch lijkt. Een SLR met 626 pk loopt op top nauwelijks harder, een Ferrari 599 komt met 620 pk ook globaal aan die snelheid. Een F430 met 490 pk heeft een opgegeven top van 315 km/uur en die is lichter, beter gestroomlijnd en kan nog meer toeren draaien dan de M5 V10.
We weten echter niet wat binnen de BMW-opgave de beperkende factor is. Het is best mogelijk dat BMW in de 6-bak voor korte overbrengingen kiest waardoor de M3 bij 295 in de toerenbegrenzer loopt. De M5 heeft daar met zijn 7-bak minder last van. Ik vermoed dat de M5 en M6 gezegend zijn met een uiterst gunstige motor-bak-verhouding én een motor die beduidend meer vermogen levert dan de fabriek opgeeft. Bij de E92 M3 is die match mogelijk wat minder gunstig.
Ten opzichte van zijn voorgangers (die, zo blijkt, met 320-340 pk al aan de 300 km/uur kunnen snuffelen) lijkt de E92 M3 puur op grond van vermogen wat aan de trage kant maar daarbij geldt natuurlijk ook dat de auto zwaarder en groter is geworden. Een 997 GT met 415 pk heeft volgens de opgave van Porsche een top van 315, dus dan is 295 voor een minder goed gestroomlijnd voertuig op zich zo slecht nog niet.