olietemperatuur metertje plaatsen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

olietemperatuur metertje plaatsen

Bericht door HSR » 31 jul 2007, 10:51

Ik zou graag een olietemp meter plaatsen op mijn alfa 75. Nu is mijn vraag of dit een pittige klus is om te doen?


Iemand ervaring ermee?

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 31 jul 2007, 11:11

Als je het heel simpel wilt doen dan kan je een peilstok met temp sensortje in de tip kopen en die aansluiten op een metertje.
Maar ook een sensor in je aftapplug is niet zo heel ingewikkeld natuurlijk.
Voor de rest een goede min en (geschakelde) plus vinden in je interieur, sensordraadjes vanuit je motorruimte naar je dash trekken, 7-gatenzaag door je cockpit raggen, aansluiten, klok het gat in, klaar :)

EDIT: ik weet alleen niet of ze die peilstokken verkopen voor zo'n oud italiaans hok :wink:

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 31 jul 2007, 12:17

Maik schreef:Als je het heel simpel wilt doen dan kan je een peilstok met temp sensortje in de tip kopen en die aansluiten op een metertje.
Maar ook een sensor in je aftapplug is niet zo heel ingewikkeld natuurlijk.
Voor de rest een goede min en (geschakelde) plus vinden in je interieur, sensordraadjes vanuit je motorruimte naar je dash trekken, 7-gatenzaag door je cockpit raggen, aansluiten, klok het gat in, klaar :)

EDIT: ik weet alleen niet of ze die peilstokken verkopen voor zo'n oud italiaans hok :wink:
Zo'n peilstok haal ik wel op de sloop en beun vervolgens iets in elkaar. Het wordt een grotere klus om een goede min en geschakelde plus te vinden. Het is nog steeds alfa en elektronica is aardig ruk bij dat hok :D

Edit: Standaard peilstok kan dus niet, olie is bij de peilstok altijd een stuk warmer dan midden in het carter.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 31 jul 2007, 13:08

Dat zou ik zelf niet doen Hugo, straks laat je sensortje (of bedrading) los van de peilstok, en is de ellende niet meer te overzien... En je moet ook wat andere eisen stellen aan de bedrading die door de hete olie loopt dan...

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 31 jul 2007, 13:35

Maik schreef:Dat zou ik zelf niet doen Hugo, straks laat je sensortje (of bedrading) los van de peilstok, en is de ellende niet meer te overzien... En je moet ook wat andere eisen stellen aan de bedrading die door de hete olie loopt dan...
Nee, je hebt gelijk. Zat er net al wat over te piekeren en lijkt mij beter het door een prof. te laten doen.

Gebruikersavatar
GarreTT
Berichten: 464
Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
Locatie: Beetsterzwaag

Bericht door GarreTT » 31 jul 2007, 14:50

Ik gebruik zelf een ring die tussen het oliefilter en het blok geplaatst wordt. In die ring kun je 1 of meerdere sensoren draaien. Ik weet niet of de schroefdraad van een oliefilter redelijk standaard is tussen de verschillende merken maar misschien is het een optie.
Een plus en een massa kun je gewoon bij de radio of sigarenaansteker vandaan halen.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 31 jul 2007, 15:27

Zou de sensor gewoon in het carter schroeven. Zolang je het niet aan de voorzijde of onderkant bevestigd is het redelijk safe imho.

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Tom van H. » 01 aug 2007, 01:11

Mocht je je bedenken dan heb ik nog zo'n peilstok met temp. sensor liggen alsmede een vdo olietemp metertje. Had deze in gebruik in mijn 325i, maar in de M3 zit standaard al een sensor/meter, dus overbodig geworden :).

Andreas
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2007, 23:05
Locatie: Haarlem

Bericht door Andreas » 01 aug 2007, 02:36

ander carter halen dat past, boor erin zetten aan de zijkant waar ruimte is, gever monteren, alles GOED schoonmaken (metaaldeeltjes) en dan op een dood dagje olie aftappen, oude carter eraf, new pakking tesamen met de andere carter erop. enne, olie bijvullen. c'est ca.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 01 aug 2007, 11:34

Ander carter halen lijkt me niet nodig. Die gever heb je er binnen een minuut in.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 01 aug 2007, 12:03

Ik zou dan eerder het oliefilterdeksel pakken ipv het carter denk ik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], Rogerb en 3 gasten