Robert Doornbos heeft zijn tweede Champcar-overwinning in San José op magnifieke wijze weten te behalen. Ondanks een slechte kwalificatie en een aanrijding bij de start ging de Minardi Team USA-coureur uiteindelijk toch als eerste over de streep. Het imponerende rijden van Doornbos maakte in de Amerikaanse media vanmorgen meer indruk dan de tweede NASCAR-zege van Tony Stewart tijdens de Brickyard 400 op Indianapolis
Tekst: Willem J. Staat
[img:400:311]
http://www.autosport.nl/cms/images/stor ... age001.jpg[/img]
Nederlandse held in San Jose. Foto Champcar
Het is de overwinning die telt, niet de kwalificatie
Omdat de hairpin direct na de start zo nauw is vraagt hij simpelweg om incidenten. Direct na de start raakte Robert Doornbos onze zuiderbuur Jan Heylen, terwijl beiden bijna stilstonden. Het leek erop alsof de race van Doornbos al voorbij was nog voordat hij begonnen was. Het zorgde ook direct voor een neutralisatie die uiteindelijk ook nog een voordeel zou opleveren. Doornbos dook direct de pits in en na een korte check-up bleek dat de stuurinrichting licht beschadigd was, maar Robert kon desondanks toch zijn wedstrijd vervolgen. Toch zou dit verder geen problemen opleveren. Toen Robert weer in zijn ritme kwam, kreeg hij van zijn ingenieur de opdracht om te gaan pushen. Een indrukwekkende reeks van kwalificatierondes volgde in de wedstrijd. Robert reed ronden lang constant dezelfde tijden. Daardoor vond hij de aansluiting bij de koplopers.. Met nog 20 ronden te gaan kreeg Robert Doornbos koploper Neel Jani in het vizier.
In de 42e ronde greep Doornbos voor het eerst de leiding, maar viel na de verplichte stops terug achter de Spanjaard Oriol Servia en Neel Jani. Robert Doornbos: “Toen ik 20 ronden voor het einde op Neel Jani begon in te lopen zag ik dat hij de verkeerde keuze gemaakt had. Ik dacht vriend, je hebt mooi de verkeerde keuze gemaakt, want die rode Bridgestones werkten bij mij totaal niet.Hij ging een beetje dwars en bij de hairpin ging ik in de 96e ronde aan hem voorbij. De minuten konden wat mij betreft niet snel genoeg voorbij gaan” Jan Heylen die in de eerste ronde het slachtoffer werd van de aanrijding met Robert Doonbos verklaarde na de wedstrijd, dat je van dit soort incidenten niemand de schuld kunt geven. Deze dingen gebeuren nu eenmaal”
Bonuspunt
Omdat Robert Doornbos tijdens de wedstrijd de meeste plaatsen goedmaakte kreeg hij een extra bonuspunt en maakte in de stand om het kampioenschap wat terrein goed op Sebastien Bourdais. Na de kwalificatie en de warming-up werd de set-up totaal omgegooid. Robert Doornbos: “Mijn ingenieur Mike Cannon en ik namen de gok om wat donwforce weg te nemen, en te opteren voor een hogere snelheid op het rechte stuk, zodat je mensen bij het naderen van de hairpin kon inhalen. Hiermee wonnen we tien tot twaalf kilometer. Echt je had het gevoel alsof je elke ronden de “Power to Pass” knop aanhad. Helaas konden we in de warming-up nog niet eens al teveel te weten komen, want toen begaf de koppeling het.” Met nog slechts een marge van 2 seconden “Power to Pass” ten opzichte van de 20 van Neel Jani wist Doornbos de leiding te heroveren. Het maakte op teameigenaar Paul Stoddart grote indruk.
Geen voordeel Bourdais
Achteraf gezien was het incident tussen Doornbos en Heylen het beste wat de Nederlander kon overkomen. Bourdais liet tijdens de herstart de koppeling in de zevende versnelling opkomen, en vervolgens sloeg de motor af. De Fransman was in de wedstrijd totaal geen factor meer eindigde teleurstellend als vijfde. Nog teleurstellender was het optreden van pole-sitter Justin Wilson. De Brit werd tijdens een neutralisatie aangereden door Doornbos’teamgenoot Dan Clarke. Wilson moest met een kapotte wielophanging aan de kant. Wilson. “Ik begrijp totaal niet waarmee hij bezig was.” De teleurgestelde Brit, die het al vijftien races zonder overwinning moet stellen eindigde met een achterstand van 20 ronden als 13e.
Geruime tijd leek het erop dat de Spanjaard Oriol Servia en de Zwitser Neel Jani zouden gaan uitmaken wie de race zou winnen, totdat de “Flying Dutchman” Robert Doornbos wreed hun plannen verstoorde. Neel Jani: “Ik ben zwaar teleurgesteld dat ik na zolang aan de leiding gelegen te hebben niet als eerste over de streep kwam. Maar ik heb mijn les geleerd. De volgende keer zet ik ook de Zwarte Bridgestones op mijn auto. Oriol Servia: “Wij hadden een probleem met het vastzetten van de banden, waardoor ik twee plaatsen verloor. Maar zowel Jani als Doornbos waren wel erg sterk vandaag.”
UITSLAG
1. Robert Doornbos Panoz DP01 107 ronden 1.45.07.617 gem.141.819 km/u
2. Neel Jani Panoz DP01 107 ronden + 6.145 seconden
3. Oriol Servia Panoz DP01 107 ronden + 6.905 seconden
4. Will Power Panoz DP 01 107 ronden +7.488 seconden
5. Sebastien Bourdais Panoz DP01 107 ronden +8.034 seconden
6. Graham Rahal Panoz DP01 107 ronden + 9.600 seconden
7. Bruno Junqueira Panoz DP01 107 ronden +13.951 seconden
8. Tristan Gommendy Panoz DP01 107 ronden + 19.238 seconden
9. Jan Heylen Panoz DP01 107 ronden + 28.532 seconden
10.Simon Pagenaud Panoz DP01 107 ronden + 48.429 seconden.
Stand (na 9 van de 15 manches):
1 Sebastien Bourdais 216
2 Robert Doornbos (R) 206
3 Will Power 192
4 Justin Wilson 175
5 Neel Jani (R) 156
6 Simon Pagenaud (R) 154
7 Oriol Servia 146
8 Graham Rahal (R) 145
9 Alex Tagliani 140
10 Bruno Junqueira 125
11 Paul Tracy 113
12 Tristan Gommendy (R) 95
13 Ryan Dalziel (R) 95
14 Dan Clarke 83
15 Katherine Legge 71
16 Alex Figge (R) 57
17 Jan Heylen 50
18 Mario Dominguez 49
19 Matt Halliday (R) 18
20 Roberto Moreno 9
Rookie of the Year Points:
1 Robert Doornbos (R) 206
2 Neel Jani (R) 156
3 Simon Pagenaud (R) 154
4 Graham Rahal (R) 145
5 Ryan Dalziel (R) 95
6 Tristan Gommendy (R) 95
7 Alex Figge (R) 57
8 Matt Halliday (R) 18