Bandenspanning

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Paul Broere
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5

Bericht door Paul Broere » 26 jun 2007, 12:10

bij standaard auto's(qua gewicht):

KIJK IN HET BOEKJE.

normale omstandigheden:

normale bandenspanning (+0,1 - 0,2, vind ik lekkerder)

veel snelweg, zwaardere belading, CICUIT rijden, topsnelheid rijden:
spanning voor zware belasing en 160+ aanhouden (+0,1 - 0,2 bar)

Is je auto opgevoerd of ga je erg lang topsnelheid rijden: + 0,1 - 0,2 (bovenop spanning hiervoor beschreven).

silvano

Bericht door silvano » 26 jun 2007, 16:12

@paul broere

Hoi Paul,

Wat heeft die -2 achter voor invloed dan,kan je mij dat uitleggen??

Alvast bedankt

M-bitious

Bericht door M-bitious » 26 jun 2007, 16:17

Ik neem aan dat hij bedoelt van 0,1 tot 0,2 bar extra.

silvano

Bericht door silvano » 26 jun 2007, 16:33

@M-bitious

Ja,je hebt gelijk,ik zag het aan voor -0.2
:lol:

Thnx

René130i

Bericht door René130i » 26 jun 2007, 16:48

O snap het nu pas. Extra of minder dan het "officiele" (wat in het boekje staat). :!:

Paul Broere
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5

Bericht door Paul Broere » 26 jun 2007, 17:17

precies.

Is wel persoonlijk.

Ik vind het prettig om 0,1 tot 0,2 bar bovenop de aanbevolen spanning te doen.
Je verliest ook altijd heel langzaam spanning, dus na een maand zit je weer op de aanbevolen spanning.

Ik rij veelal snelweg en ook vaak met meer mensen, dus ik doe de aanbevolen spanning voor zware belading en 160+ met 0,2 bar extra.

Is dan ook gelijk voldoende voor eventuele langere tijd topsnelheid rijden.

Vanwege mijn hogere wang blijft de band ook beter bij erg sportief bochten rijden.

silvano

Bericht door silvano » 27 jun 2007, 09:23

Vraagje,

Mijn auto is heel erg stug geveerd,en heb 205 50 16 bandjes.
Nu is het geval dat mijn auto constant zoekt,hij absorbeert bijna niets.
Is het misschien beter dat ik dan juist onder de voorgeschreven spanning ga zitten,zodat de banden iets meer absorberen??

Thnx

Angelo

Bericht door Angelo » 29 jul 2007, 19:26

silvano schreef:Vraagje,

Is het misschien beter dat ik dan juist onder de voorgeschreven spanning ga zitten,zodat de banden iets meer absorberen??

Thnx
Zoekt op alle snelheden? Originele bandemaat nog, of bredere gemonteerd? Zelfde wielen, of andere?

Hoe is de slijtage van het loopvlak? In het midden meer of minder gesleten dan op de schouders van de band. (liefst gemeten in de hoofdprofielgroeven)[/img]

Angelo

Bericht door Angelo » 29 jul 2007, 19:26

Thnx
Zoekt op alle snelheden? Originele bandemaat nog, of bredere gemonteerd? Zelfde wielen, of andere?

Hoe is de slijtage van het loopvlak? In het midden meer of minder gesleten dan op de schouders van de band. (liefst gemeten in de hoofdprofielgroeven)

Maik

Bericht door Maik » 29 jul 2007, 19:32

Thnx
Het ligt allemaal erg aan de auto en de set-up ervan. Wat voor auto heb je en met welke bandenmaat is die standaard uitgevoerd?
De meesten hier rijden met meer druk in de banden als er wat sportief gereden gaat worden, maar ik rij juist met minder druk dan voorgeschreven.
Voorgeschreven: 1.7bar voor, 1.8bar achter, en ik rij met 1.5bar voor en 1.55bar (soms 1.5bar) achter.
Een lichte auto met lekkere dikke banden kan soms juist wel wat minder druk gebruiken om dan lekker op temperatuur te komen.
Bandenslijtage is vrij goed bij mij, terwijl ik behoorlijk wat circuitrijden doe.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 29 jul 2007, 19:43

Maik schreef: Het ligt allemaal erg aan de auto en de set-up ervan. Wat voor auto heb je en met welke bandenmaat is die standaard uitgevoerd?
De meesten hier rijden met meer druk in de banden als er wat sportief gereden gaat worden, maar ik rij juist met minder druk dan voorgeschreven.
Voorgeschreven: 1.7bar voor, 1.8bar achter, en ik rij met 1.5bar voor en 1.55bar (soms 1.5bar) achter.
Een lichte auto met lekkere dikke banden kan soms juist wel wat minder druk gebruiken om dan lekker op temperatuur te komen.
Bandenslijtage is vrij goed bij mij, terwijl ik behoorlijk wat circuitrijden doe.
Ja, maar jij rijd nu niet meer bepaald met de standaard bandenmaat rond, en jou auto weegt helemaal niks :wink:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 29 jul 2007, 20:34

Bij mij kan er wel een 0,6 bar uit want na 8 rondjes op zandvoort staat de banden spanning weer op 3,1 bar.
Dus waarom er lucht bij moet als je op een citcuit gaat rijden ontgaat mij even.

grtz,Hanz06

Maik

Bericht door Maik » 30 jul 2007, 10:52

Hans, meestal moet er druk bij om de band wat beter vormvast te maken. Bij zwaardere auto's zijn de wangen van een band vaak te slap en rij je heel de schouder van de band kapot (wordt te heet bij de wangen).
Bij lichte auto's valt dit vaak weer mee en hoef je dus niet altijd druk te verhogen. Daarom ook mijn vraag: welke auto is het, wat is er veranderd, welke bandenmaat zit er origineel onder, etc. Als je dat weet kan je er pas iets zinnigs over zeggen.

Tristan

Bericht door Tristan » 30 jul 2007, 11:10

@Hanz06: Neem aan dat de Goodyear Eagles er nog onder zitten? Toevallig in het blad Supercar gelezen dat Kurt Thiim niet echt te spreken was over de banden. Na een ronde of 5 was de grip vrijwel weg. Hij merkte op dat met andere banden (Michelin's) veel meer geschikt is voor de Z06.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 30 jul 2007, 11:32

Ik rij juist vaak met *(normaal) gebruik op 2.8 3.0 rondom is dit te hard? Bridgestone voelt dan gewoon lekkerder aan als ik met een normale personenauto ga rondknallen met 2.4 rij heb ik het gevoel dat ik altijd de band onder de velg rij.

Is het niet gewoon wat je zelf lekker vindt voelen?

Tristan

Bericht door Tristan » 30 jul 2007, 11:40

Ik rij met mijn RE 050A's ook voor 2,7 en achter 2,8.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 30 jul 2007, 12:35

Tristan schreef:@Hanz06: Neem aan dat de Goodyear Eagles er nog onder zitten? Toevallig in het blad Supercar gelezen dat Kurt Thiim niet echt te spreken was over de banden. Na een ronde of 5 was de grip vrijwel weg. Hij merkte op dat met andere banden (Michelin's) veel meer geschikt is voor de Z06.
Ik heb het zelf ook aan den lijve ondervonden.
De michelins zijn een stuk beter lees ik op de amerikaanse site.
Wil echter toch de run flats en dat zal kwa grip altijd minder zijn als de sport cups.
Je wil geen lekkeband met deze wagen en ergens in de nergenshuizen komen te staan.
FF een band scoren is er met deze maat niet bij :wink:
Andere wielen met semi slicks staan ook hoog op het verlang lijstje.
Nog ff sparen.......

Angelo

Bericht door Angelo » 30 jul 2007, 12:56

HANZ06 schreef:Bij mij kan er wel een 0,6 bar uit want na 8 rondjes op zandvoort staat de banden spanning weer op 3,1 bar.
Dus waarom er lucht bij moet als je op een citcuit gaat rijden ontgaat mij even.

grtz,Hanz06
Naast de aanvulling van Maik, is de extra lucht ook nodig om de exra warmte die tijdens circuitgebruik vrij komt, op te kunnen nemen en anderzijds ook tegen te gaan. De hogere vormvastheid zorgt voor minder beweging in de band, dus minder opwarming, om een beetje de opwarming te compenseren die ze alsnog voor hun kiezen krijgen vanwege het 'extreme' gebruik.

Tevens hoe meer lucht in de luchtkamer, hoe meer warmte daar kan worden opgenomen, die daardoor niet rechtstreeks aan het rubber en/of karkas wordt doorgegeven.

Wat betreft Maik z'n banden, da's altijd een verhaal apart, evenals de super sevens en de donkervoorts etc. Lichte auto's en dus weinig druk per vierkante cm rubber op de weg, maar de breedte van het rubber wel nodig hebben voor het vermogen op het asfalt over te brengen. Dan geldt bijna geen enkele standaard regel meer...

Plaats reactie