Bandenspanning

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bandenspanning

Bericht door Bram » 21 apr 2007, 18:55

Heb 225/40/18 onder de STI liggen, gewicht met volle tank 1500 kg.

Hoe hoog moet de spanning zijn? Heb nu 2.4 achter en 2.7 voor.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43104
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 21 apr 2007, 18:59

Zelfde maat onder de Focus.
Ik heb voor morgen 2.6 voor en 2.3 achter (koude banden), voorschrift uit het boekje voor langdurig 240 per uur.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 21 apr 2007, 19:01

Begin eens met 2.8 achter en 2.7 voor, rij daar eens mee. En probeer de dag erna een 0.1 of 0.2 rondom lager, en kijk wat je voor verschillen voelt.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 21 apr 2007, 19:01

Gewoon proberen. Als je hem zo lekker vind rijden met rust laten. Anders kan je bijvoorbeeld door achter wat minder te doen wat meer onderstuur krijgen enz, of meer overstuur als je voor minder doet. Druk die je nodig hebt verschilt ook per band.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43104
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 21 apr 2007, 19:06

Normaal heb ik ze wel altijd iets harder, vind ik wat fijner rijden(2.8/2.5).
Maar morgen zullen ze wel wat warmer worden en dus de druk (nog) hoger.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 21 apr 2007, 19:10

Ik stel deze vraag inderdaad met het oog op morgen. Mijn top ligt wel boven de 280 op teller, dus wat is wijsheid :?:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 21 apr 2007, 19:29

met de Z3M en dus ook de Hartge heb ik normaal altijd 2.4 voor en 2.6 achter bevalt erg goed, maar heb het nu iets zachter gedaan ivm het warme weer morgen...nu op 2.3 voor en 2.5 achter.

Met in elk geval 20 graden morgen en hoge snelheid rijden kan de druk een behoorlijk stukje hoger komen met de druk die ik heb schat ik 2.5 en 2.7 en veel harder wil ik niet dan word ie onstabiel en gaat te veel zoeken omdat de wangen dan niet meer soepel genoeg zijn en alles insturen zeg maar, normaal geven de wangen wat mee en de wagen dus wat prettiger in het stuur...maarja ik race ook niet echt dus verstand heb ik erniet echt van :lol: tis inderdaad maar waar de wagen zich prettig bij voelt.

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Bericht door DDX » 21 apr 2007, 20:40

ik heb op mijn lcr met zelfde maat banden zo'n 3bar erin zitten

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 21 apr 2007, 20:43

Ok, dan zit ik dus wel goed. Ik probeer swa nog te pakken te krijgen, die weet het wel hehehe 8)

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 21 apr 2007, 20:51

partyondude schreef:Ok, dan zit ik dus wel goed. Ik probeer swa nog te pakken te krijgen, die weet het wel hehehe 8)
zO HARD MOGELIJK BRAM DES TE MINDER WEERSTAND HEEFT DIE BAK EN DES TE HARDER HIJ GAAT

gRTZ,hANZ06 :wink:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 21 apr 2007, 20:52

Je CAPS staat aan ouwe, zal de leeftijd wel zijn :mrgreen:

Gas erop!

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 21 apr 2007, 21:08

Ik heb er vanmiddag 3 tiende bar bij gegooid, nu dus een ongelofelijke 1.8bar rondom 8)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 21 apr 2007, 21:13

hm..moet ik die van mij dan ook harder oppompen? ach en anders morgen an der tankstelle, eerst volgooien en dan praten we verder wat beter is, inderdaad hard is minder weerstand maar als het echt heel hard gaat heb ik ook graag een rustige auto in balans en te harde banden sporen eerder...any thoughts?

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 21 apr 2007, 21:21

Ik rijd zelf op 2.5 en 2.8 (225/45R17v & 245/40R17a); pas is de auto voor een kleine beurt weggeweest en daar hebben de heren van Ekris de bandenspanning verhoogd ten opzichte wat ik normaal altijd gebruikte. Moet wel zeggen dat dit beter rijdt.

Maar goed dit is natuurlijk voor iedere auto anders, kijk in de handleiding en vul na eigen inzicht 0,1 of 0,2 bar bij.
Je rijdt zeker geen uren achter elkaar 200+, dus de banden warmen dan toch te weinig op om lucht er uit te laten.[/i]

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 21 apr 2007, 21:24

Hoor net dat de spanning achter hoger moet zijn dan voor, morgen even aanpassen dus.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 21 apr 2007, 21:47

Joop schreef:......
Je rijdt zeker geen uren achter elkaar 200+, dus de banden warmen dan toch te weinig op om lucht er uit te laten.[/i]
Daar heb je ook geen uren voor nodig. Na een half uur planken denk ik dat de temperatuur van je banden wel op een piek zit...

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 21 apr 2007, 21:55

Ik bedoelde te zeggen; de banden warmen toch nooit zo hard op of zover op dat de bandenspanning hiermee ook te hard mee omhoog loopt en daarmee de banden veel te hard worden en daardoor bol gaan staan (nauwelijks zichtbaar trouwens, wel op langere termijn met verder afgesleten loopvlak in het midden), waardoor je 1 of 2 tienden bar lucht uit je banden moeten laten lopen.

Je zult dus echt veel harder moeten en tegen de snelheidsgrens van het rubber aan gaan zitten (heb ik dus geen probleem mee met snelheidscodering Y).
Laatst gewijzigd door Joop op 21 apr 2007, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 21 apr 2007, 21:55

partyondude schreef:Hoor net dat de spanning achter hoger moet zijn dan voor, morgen even aanpassen dus.
klopt normaal gesproken bij de meeste auto's wel...als ie voor te hard is is ie meer spoorgevoelig...

trouwens denk dat ik nu aardig goed zit met 2.3V en 2.5A want dat is vanmorgen gedaan en toen was het 18 graden, morgen 2 a 3 warmer dus druk wat hoger, wie weet hoeveel ongeveer, wat scheelt zeg 4 graden warmere buitrentemp? of is dat te weinig voor meetbaar verschil :roll:

en wat zou het verschil kunnen zijn in 2.5 en 2.8 op top snelheid?? een km of 5?

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 21 apr 2007, 22:03

Heb een bandenspanningsmeter bij me, uiteraard om te gebruiken :)

N.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 21 apr 2007, 22:21

Bochten/circuit warmen ze volgens mij meer van op dan rechtuitbranden.

Ik rij standaard rondom voorgeschreven + 0,2 bar, voelt gewoon strakker aan.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 21 apr 2007, 22:56

Knot schreef:Bochten/circuit warmen ze volgens mij meer van op dan rechtuitbranden.

Ik rij standaard rondom voorgeschreven + 0,2 bar, voelt gewoon strakker aan.
klopt, ik rijd normaal op de volgeladen spanning dus als zou de auto vol zitten, das ook 0,2 boven normaal en dat bevalt erg goed, iets zachter is te comfortabel en harder is stuiterig...

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 22 apr 2007, 12:35

partyondude schreef:Hoor net dat de spanning achter hoger moet zijn dan voor, morgen even aanpassen dus.
Dat had ik een paar antwoorden daarboven al aangegeven partypoeper :mrgreen: :wink:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 22 apr 2007, 21:28

Verrek :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43104
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 23 apr 2007, 08:37

partyondude schreef:Hoor net dat de spanning achter hoger moet zijn dan voor, morgen even aanpassen dus.
Als ik op m'n boekje af ga is het bij mij andersom?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 23 apr 2007, 15:18

Rij met 2.8 bar rondom.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Peter-Paul en 8 gasten