Bandenspanning
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Bandenspanning
Heb 225/40/18 onder de STI liggen, gewicht met volle tank 1500 kg.
Hoe hoog moet de spanning zijn? Heb nu 2.4 achter en 2.7 voor.
Hoe hoog moet de spanning zijn? Heb nu 2.4 achter en 2.7 voor.
- Bert ///M3
- GTRene
met de Z3M en dus ook de Hartge heb ik normaal altijd 2.4 voor en 2.6 achter bevalt erg goed, maar heb het nu iets zachter gedaan ivm het warme weer morgen...nu op 2.3 voor en 2.5 achter.
Met in elk geval 20 graden morgen en hoge snelheid rijden kan de druk een behoorlijk stukje hoger komen met de druk die ik heb schat ik 2.5 en 2.7 en veel harder wil ik niet dan word ie onstabiel en gaat te veel zoeken omdat de wangen dan niet meer soepel genoeg zijn en alles insturen zeg maar, normaal geven de wangen wat mee en de wagen dus wat prettiger in het stuur...maarja ik race ook niet echt dus verstand heb ik erniet echt van
tis inderdaad maar waar de wagen zich prettig bij voelt.
Met in elk geval 20 graden morgen en hoge snelheid rijden kan de druk een behoorlijk stukje hoger komen met de druk die ik heb schat ik 2.5 en 2.7 en veel harder wil ik niet dan word ie onstabiel en gaat te veel zoeken omdat de wangen dan niet meer soepel genoeg zijn en alles insturen zeg maar, normaal geven de wangen wat mee en de wagen dus wat prettiger in het stuur...maarja ik race ook niet echt dus verstand heb ik erniet echt van

- Downforce Hans
- GTRene
hm..moet ik die van mij dan ook harder oppompen? ach en anders morgen an der tankstelle, eerst volgooien en dan praten we verder wat beter is, inderdaad hard is minder weerstand maar als het echt heel hard gaat heb ik ook graag een rustige auto in balans en te harde banden sporen eerder...any thoughts?
- Joop
Ik rijd zelf op 2.5 en 2.8 (225/45R17v & 245/40R17a); pas is de auto voor een kleine beurt weggeweest en daar hebben de heren van Ekris de bandenspanning verhoogd ten opzichte wat ik normaal altijd gebruikte. Moet wel zeggen dat dit beter rijdt.
Maar goed dit is natuurlijk voor iedere auto anders, kijk in de handleiding en vul na eigen inzicht 0,1 of 0,2 bar bij.
Je rijdt zeker geen uren achter elkaar 200+, dus de banden warmen dan toch te weinig op om lucht er uit te laten.[/i]
Maar goed dit is natuurlijk voor iedere auto anders, kijk in de handleiding en vul na eigen inzicht 0,1 of 0,2 bar bij.
Je rijdt zeker geen uren achter elkaar 200+, dus de banden warmen dan toch te weinig op om lucht er uit te laten.[/i]
- Maik
- Joop
Ik bedoelde te zeggen; de banden warmen toch nooit zo hard op of zover op dat de bandenspanning hiermee ook te hard mee omhoog loopt en daarmee de banden veel te hard worden en daardoor bol gaan staan (nauwelijks zichtbaar trouwens, wel op langere termijn met verder afgesleten loopvlak in het midden), waardoor je 1 of 2 tienden bar lucht uit je banden moeten laten lopen.
Je zult dus echt veel harder moeten en tegen de snelheidsgrens van het rubber aan gaan zitten (heb ik dus geen probleem mee met snelheidscodering Y).
Je zult dus echt veel harder moeten en tegen de snelheidsgrens van het rubber aan gaan zitten (heb ik dus geen probleem mee met snelheidscodering Y).
Laatst gewijzigd door Joop op 21 apr 2007, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
klopt normaal gesproken bij de meeste auto's wel...als ie voor te hard is is ie meer spoorgevoelig...partyondude schreef:Hoor net dat de spanning achter hoger moet zijn dan voor, morgen even aanpassen dus.
trouwens denk dat ik nu aardig goed zit met 2.3V en 2.5A want dat is vanmorgen gedaan en toen was het 18 graden, morgen 2 a 3 warmer dus druk wat hoger, wie weet hoeveel ongeveer, wat scheelt zeg 4 graden warmere buitrentemp? of is dat te weinig voor meetbaar verschil

en wat zou het verschil kunnen zijn in 2.5 en 2.8 op top snelheid?? een km of 5?
- GTRene
klopt, ik rijd normaal op de volgeladen spanning dus als zou de auto vol zitten, das ook 0,2 boven normaal en dat bevalt erg goed, iets zachter is te comfortabel en harder is stuiterig...Knot schreef:Bochten/circuit warmen ze volgens mij meer van op dan rechtuitbranden.
Ik rij standaard rondom voorgeschreven + 0,2 bar, voelt gewoon strakker aan.
- Stefan R
- Auto: Vakantievoertuig
- frank de jonge