Afgelopen 2 week is de Rs bij Madeno op bezoek geweest, en er is een motor tuning gedaan door een jongen die veel ervaring heeft met Renault Rs-en.
Madeno heeft zwarte Powerflex bussen gemonteerd en heeft het Ohlins onderstel lager gemaakt dan de laagste schroef stand (die iets te hoog is). Achter was de Ohlins set iets te hoog, daar is de Ohlins veer vervangen door een Eibach veer zodat hij gelijk met de verlaagde voorzijde staat.
Op de achteras zijn shims geplaatst zodat de wielen iets minder naar binnenstaan, hierdoor volgt de achterkant sneller de voorkant. Dit is goed merkbaar. De motor van de Megane schijnt wat te kantelen als ze meer vermogen krijgen, er is op voorzorg een verstevigde motorophanging geplaatst. Ik merk er een heel klein beetje van, ik heb het idee dat het bijdraagt aan het gevoel van stabiliteit en controle die de auto geeft. De anti rollbar rubbers zijn vervangen door stijvere exemplaren. Al met al een heel groot verschil hoe ik de wagen bracht en nu hij weer is opgehaald. Het is toch altijd maar weer afwachten. Er is nu veel minder bodyrol zonder dat de auto echt hard is geworden, en de grip is heel veel toegenomen in bochten. De powerflex rubbers hebben de gaten niet in het midden waardoor de auto 0,6 graden camber erbij heeft gekregen. De auto voelt erg stabiel aan op hoge snelheid, de directheid in het stuur is vergelijkbaar met de Gt3. Dit verbaast me nog het meest.
Vorige week bij de Tuner geweest die ervaring heeft met Renaults, en alleen Renualt doet. 25pk erbij en circa 70nm dacht ik. Het is erg goed voelbaar, de gps snelheid van 230 naar 240kmh gegaan. Moet nu merkbaar sneller schakelen omdat de auto veel sneller door zijn toeren heen loopt. Inhaal acties op b wegen zijn een stukje eenvoudiger geworden. Echt een heerlijke wagen geworden zo.
Het bevestigd eigenlijk de positieve verhalen die ik afgelopen jaren heb gelezen over deze auto, een echte stuurmans auto.