Gisteren heb ik een samen met een maatje van me een proefrit in een Audi A8 W12 Lang gedaan. Mijn eigen A8 heeft inmiddels 140.000 op de teller staan en ik wil hem eigenlijk wegdoen voordat de dure reparatiegrappen beginnen. Bovendien is de huidige A8 nog op financial lease basis, ik wil overstappen naar operational lease.
De W12 heeft een pareleffect zwarte lakkleur met een beige interieur. Wat mij betreft de meest ideale kleurcombinatie; een donkere lak en licht interieur, het oogt frisser.
Woensdag ben ik gebeld dat het slagschip de volgende dag voor me zou klaarstaan in Harderwijk. Eenmaal daar aangekomen pronkt er voor de deur een enorm glimmende zwarte A8 met een W12 logotje in de grille, het enige subtiele verraad dat hier een monster onder de motorkap ligt. Even naar binnen een praatje maken om te horen te krijgen dat er geen stoelventilatie is, wat er wel had moeten zijn

Goed, de sleutels graag! De auto heeft Advanced key (optie), zodat er gestart kan worden met een startknop zonder de sleutels te gebruiken. Je hoeft ze alleen bij je te hebben, ideaal voor katslui volk zoals ik! Druk je de knop in.. gebeurd er weinig.. je ziet praktisch alleen de toerenteller op stationair niveau staan. Nouja, dat is te verwachten van een limousine. Geen luidkeels gebrul zoals de S5 bijvoorbeeld laat horen. Raampjes open en de motor even rustig laten opwarmen met het uitrijden van Harderwijk de polder in.
Na zo'n 10 minuten de auto even aan de kant gezet en alle opties eens grondig bekeken. Het viel me op dat de koplampen Xenon en LED verlichting bevatten: http://monthly.chosun.com/coreporter/up ... ht_1-1.jpg Staat erg mooi moet ik zeggen! De hemel van de auto is uitgevoerd in Alcantara (ook beige) en de stoelen hebben een massagefunctie. Hier had ik niet veel van verwacht, maar is toch eigenlijk verdomd prettig.
Dan de grootste attractie, de W12. Motorkap open en helaas is de W12 onder een mooie afdekplaat weggestopt. Het is alleen wel goed te zien wat een gigantisch apparaat dit is, vrijwel alle ruimte in de neus is opgegeten door de motor. Dan maar even achter de auto staan en wat gas geven om de motor te horen, en kijk.. dat is een beter verhaal

Daarna de uitgestorven wegen in de polder opgezocht om de Audi even goed uit te laten en hier laat hij zich van zn beste kant zien. Van 0-100 in zo'n 5s (5,2 fabrieksopgave) met een breed koppelgebied. Je voelt hem echt continu trekken tussen de 2500 en 6000 toeren, schakelt naar de volgende versnelling en het hele feest begint opnieuw. Natuurlijk is de snelheidsbeleving in bijvoorbeeld een RS4 anders dan in een A8 W12 (al was het vanwege het dubbele glas), maar ze trekken bijna even snel op.. alleen weegt de A8 2000 kilo. Tussensprintjes gaan erg rap en de automaat schakelt vrij soepel. Hij heeft wel wat bedenktijd nodig als je het gas plotseling de sporen geeft, maar het is dan ook geen DSG of iets dergelijks. Ik ben van mijn eigen A8 al gewend dat hij niet aanvoelt als een kolossaal gevaarte, maar toch een redelijk sportief rijgedrag heeft in zijn klasse, de Lang is nauwelijks anders.
Na zo'n anderhalf uur rijden leek het ons wel tijd om de auto weer terug te brengen en met moeite afstand te doen van de sleutels. De W12 is echt een geweldig stuk techniek en ik zou deze auto dan ook graag op de stoep willen hebben.
Tot slot nog de advertentie met enkele foto's: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... e_lijst=RL
Kilometerstand en prijs spreken me aardig aan, maar ik mis toch eigenlijk wel de stoelventilatie. De auto's die het echter wel hebben zijn zo'n 10.000 euro duurder (met nog wat extra opties overigens). Wat vinden jullie?