Rij-impressie Audi A8 W12 (MY: 2004)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Maus335i

Rij-impressie Audi A8 W12 (MY: 2004)

Bericht door Maus335i » 27 jul 2007, 10:56

Dit zou mijn eerste serieuze rij-impressie worden. Ik hoop dat ik het wat boeiend op papier kan zetten :)

Gisteren heb ik een samen met een maatje van me een proefrit in een Audi A8 W12 Lang gedaan. Mijn eigen A8 heeft inmiddels 140.000 op de teller staan en ik wil hem eigenlijk wegdoen voordat de dure reparatiegrappen beginnen. Bovendien is de huidige A8 nog op financial lease basis, ik wil overstappen naar operational lease.

De W12 heeft een pareleffect zwarte lakkleur met een beige interieur. Wat mij betreft de meest ideale kleurcombinatie; een donkere lak en licht interieur, het oogt frisser.

Woensdag ben ik gebeld dat het slagschip de volgende dag voor me zou klaarstaan in Harderwijk. Eenmaal daar aangekomen pronkt er voor de deur een enorm glimmende zwarte A8 met een W12 logotje in de grille, het enige subtiele verraad dat hier een monster onder de motorkap ligt. Even naar binnen een praatje maken om te horen te krijgen dat er geen stoelventilatie is, wat er wel had moeten zijn :( Het schijnt hier om een foute levering van Audi te gaan, maar er zou een deal zijn gesloten met de vorige eigenaar. Klein minpuntje. Ook geen middenconsole (optie) tussen de achterstoelen, maar daar zal ik niet veel zitten dus het zal me een zorg zijn :)

Goed, de sleutels graag! De auto heeft Advanced key (optie), zodat er gestart kan worden met een startknop zonder de sleutels te gebruiken. Je hoeft ze alleen bij je te hebben, ideaal voor katslui volk zoals ik! Druk je de knop in.. gebeurd er weinig.. je ziet praktisch alleen de toerenteller op stationair niveau staan. Nouja, dat is te verwachten van een limousine. Geen luidkeels gebrul zoals de S5 bijvoorbeeld laat horen. Raampjes open en de motor even rustig laten opwarmen met het uitrijden van Harderwijk de polder in.

Na zo'n 10 minuten de auto even aan de kant gezet en alle opties eens grondig bekeken. Het viel me op dat de koplampen Xenon en LED verlichting bevatten: http://monthly.chosun.com/coreporter/up ... ht_1-1.jpg Staat erg mooi moet ik zeggen! De hemel van de auto is uitgevoerd in Alcantara (ook beige) en de stoelen hebben een massagefunctie. Hier had ik niet veel van verwacht, maar is toch eigenlijk verdomd prettig.

Dan de grootste attractie, de W12. Motorkap open en helaas is de W12 onder een mooie afdekplaat weggestopt. Het is alleen wel goed te zien wat een gigantisch apparaat dit is, vrijwel alle ruimte in de neus is opgegeten door de motor. Dan maar even achter de auto staan en wat gas geven om de motor te horen, en kijk.. dat is een beter verhaal :) Het is moeilijk uit te leggen, maar je wordt toch wel getrakteerd op een heerlijk bruut geluid. Volgens mij (kan iemand het bevestigen?) heeft de W12 net zoals de nieuwe RS4 extra kleppen in de uitlaat die open gaan om meer geluid te produceren. Als je het gas namelijk loslaat en hij komt onder de pakweg 2000 toeren hoor je een aantal kleppen weer dichtgaan. Heel apart, maar ook vet! :) Hij heeft een erg sportieve brul en knettert wat na als je het gas loslaat. De vorige generatie R32 heeft hier ook een handje van (ik heb helaas weinig vergelijkingsmateriaal).

Daarna de uitgestorven wegen in de polder opgezocht om de Audi even goed uit te laten en hier laat hij zich van zn beste kant zien. Van 0-100 in zo'n 5s (5,2 fabrieksopgave) met een breed koppelgebied. Je voelt hem echt continu trekken tussen de 2500 en 6000 toeren, schakelt naar de volgende versnelling en het hele feest begint opnieuw. Natuurlijk is de snelheidsbeleving in bijvoorbeeld een RS4 anders dan in een A8 W12 (al was het vanwege het dubbele glas), maar ze trekken bijna even snel op.. alleen weegt de A8 2000 kilo. Tussensprintjes gaan erg rap en de automaat schakelt vrij soepel. Hij heeft wel wat bedenktijd nodig als je het gas plotseling de sporen geeft, maar het is dan ook geen DSG of iets dergelijks. Ik ben van mijn eigen A8 al gewend dat hij niet aanvoelt als een kolossaal gevaarte, maar toch een redelijk sportief rijgedrag heeft in zijn klasse, de Lang is nauwelijks anders.

Na zo'n anderhalf uur rijden leek het ons wel tijd om de auto weer terug te brengen en met moeite afstand te doen van de sleutels. De W12 is echt een geweldig stuk techniek en ik zou deze auto dan ook graag op de stoep willen hebben.

Tot slot nog de advertentie met enkele foto's: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... e_lijst=RL

Kilometerstand en prijs spreken me aardig aan, maar ik mis toch eigenlijk wel de stoelventilatie. De auto's die het echter wel hebben zijn zo'n 10.000 euro duurder (met nog wat extra opties overigens). Wat vinden jullie?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 jul 2007, 11:53

Ik ken de W12 niet zo goed, bij Century waar ik wat jaartjes heb rondgelopen was er slechts één oud type en één nieuw type in onderhoud. Aangezien de W12 puur op status en comfort is ontworpen en ontwikkeld kan ik me niet voorstellen dat er vlinderkleppen in de uitlaat zitten om een sportiever geluid te moeten geven maar zeker weten doe ik het niet.

Het geluid zover ik me kan herinneren is diep en ergens wel bruut maar niet op een sportieve manier. Een imposante auto maar meer om je in te laten rijden.

Kilometerstand is wel goed btw. en 10K voor stoelventilatie vind ik gekkenwerk ook al is het een super optie weet ik uit ervaring. Dus.......het hangt van de inruilprijs van je eigen A8 af of dit interessant voor je is lijkt me :wink:

Persoonlijk zou ik eerder voor een jonge RS6 gaan in jouw geval 8)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 27 jul 2007, 12:16

En toch he, vind ik het een beetje een auto voor oude lullen die vaak achterin zitten.....

Tristan

Bericht door Tristan » 27 jul 2007, 12:47

Martijn Koevoets schreef:En toch he, vind ik het een beetje een auto voor oude lullen die vaak achterin zitten.....
Nee, dat is een S-klasse. Audi is juist voor diegene die zelf willen rijden.

Niels

Bericht door Niels » 27 jul 2007, 12:55

Tristan schreef:
Martijn Koevoets schreef:En toch he, vind ik het een beetje een auto voor oude lullen die vaak achterin zitten.....
Nee, dat is een S-klasse. Audi is juist voor diegene die zelf willen rijden.
Je hebt gelijk behalve bij de W12 Lang :wink:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 27 jul 2007, 13:12

Zelf rijden = Bentley alle anderen voor oude mannen met een sigaar achterin :-)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 27 jul 2007, 13:14

Punt is dat je geen "normale" W12 in dezelfde prijsklasse kan krijgen. Dus het is deze of eh... niks :(

Een coupé heb ik weinig aan overigens. Ik moet (wil) een wat grotere auto om bijvoorbeeld met de auto op vakantie te kunnen. Heb regelmatig meer mensen in de auto zitten, geen fatsoenlijke achterbank en/of kofferbakruimte ga ik spijt van krijgen. Anders was ik geheid voor de S5 gegaan overigens :)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 27 jul 2007, 14:32

Niels

Bericht door Niels » 27 jul 2007, 15:31

Martijn Koevoets schreef:*kuch*

[img:500:375]http://farm1.static.flickr.com/34/96407 ... 1e4cfa.jpg[/img]
Tja dat zou ook zeker mijn keuze zijn voor een sport sedan 8)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 27 jul 2007, 16:02

Hmmm wit.. :(

Om een of andere reden vind ik dat een RS4 gewoon station hoort te zijn. Persoonlijk vind ik het mooier 8)

[img:1062:796]http://www.vdakker.com/afb/229_2.jpg[/img]

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 27 jul 2007, 16:19

Ik ook, maar ik kon geen goed plaatje van een witte station vinden! :lol:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 27 jul 2007, 16:56

Als je het over de duivel hebt :P

[img:884:663]http://www.vdakker.com/afb/328_1.jpg[/img]

http://www.vdakker.com/info.php?pos=41

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 27 jul 2007, 17:28

Uitgelezen kans om dé DF-held te worden. ;)

Gino

Bericht door Gino » 27 jul 2007, 18:15

Maurice Graber schreef:Hmmm wit.. :(

Om een of andere reden vind ik dat een RS4 gewoon station hoort te zijn. Persoonlijk vind ik het mooier 8)

[img:1062:796]http://www.vdakker.com/afb/229_2.jpg[/img]
Gaaaaaaaf! :shock:

Macboy

Bericht door Macboy » 27 jul 2007, 21:16

Maurice, tja, wat kan ik zeggen. Allereerst is het wel de bedoeling om een auto te kiezen die helemaal voldoet aan wat jij wil. Als de auto geen ventilatie heeft en jij zou het wel willen, dan moet je hem laten staan als je denkt spijt te krijgen. Tis niet leuk om in een auto te rijden waar je veel geld voor betaalt om dan te denken: shit, ik mis toch wel iets.

Ik denk echter niet dat dit voor de ventilatie zal gelden. Jij weet of je een auto daarvoor zou laten staan. Voor de rest zou ik er zeker voor gaan, relatief weinig kilometers. Mooie kleur en velgen.

Interieur ben ik niet kapot van, Audi heeft zóveel mooiere interieurkleuren die licht zijn ipv std beige. Enige grote nadeel is de kleur van het stuur, ik vind dat écht niet passen bij de rest. Audi snapt dat duidelijk niet :)

Verder heb je een wereldmotor, met enorm veel comfort.

Ga ervoor !

Casper

Bericht door Casper » 27 jul 2007, 23:43

A8 W12, heerlijke auto en motor! Alleen waarom zou je voor de Lang gaan als je nooit achterin zit/gereden wordt? Ook erg vreemde keuze dat er geen console achterin een Lang zit. Als je eenmaal stoelventilatie heb gehad wil je echt niet meer zonder! Echt een musthave als je zoveel geld uitgeeft!

Ondanks dat ik het een heerlijke auto vind, zou ik 'm nu toch nooit meer kopen aangezien het model al redelijk "verouderd" is en op niet al te lange termijn wel vervangen gaat worden. Itt de S-classe en de Lexus. De gefacelifte 7-serie heb ik nog niet in gereden, maar ik vond de oude erg beroerd voor een BMW.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 28 jul 2007, 10:18

Hi mensen, bedankt voor jullie reacties!

@Macboy: de velgen zijn 18 inch en dat vind ik toch wel wat zonde. Zelf heb ik nu 19 en die staan er prima onder. De auto wordt via Bourguignon in Leeuwarden geleased en ik wil regelen dat er toch minstens 19 inch onder komt te liggen in dezelfde stijl of de S8 velgen. Of ik een dergelijke auto zou laten staan voor stoelventilatie.. de overige tweedehands auto's hebben dit wel, maar zijn meteen zo'n 10.000 euro duurder. Dat vind ik het niet waard denk ik.

@Audi6, de auto heeft in 40dkm en (bijna) 4 jaar tijd meer dan een ton afgeschreven (nieuwwaarde 183.000) en dat vind ik al vrij heftig haha. Punt is dat de auto geleased wordt, dus de inruilprijs als ik er klaar mee ben, het onderhoud etc. is eigenlijk niet zo van belang. Maar als je kijkt naar de overige 2e hands W12, is hij dan echt te duur? http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... =1&sort=AP

@Casper, een niet lange versie is tweedehands bijna niet te krijgen, ze zijn er wel maar dan betaal je ook meteen 120.000 euro. Een gigantisch verschil natuurlijk. Voor wat betreft het modeljaar heb je gelijk, maar mijn eigen A8 heeft inmiddels bijna 140.000 gelopen en tegen de tijd dat het nieuwe model betaalbaar is, betaal ik torenhoge rekeningen voor het onderhoud. Deze A8 zou ik 4 jaar rijden waarna ik wellicht tegen een acceptabel tarief het nieuwe model tweedehands kan rijden. Nieuw is sowieso geen optie.

Nog even naar Audi6, dat verhaal is inderdaad herkenbaar. Mijn collega is meer dan een jaar geleden voor deze auto wezen kijken: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... e_lijst=RL en hij staat er dus nog steeds terwijl het nieuwe model langzaam in prijs aan het zakken is :D

Een RS6 heb ik overwogen, maar kost nog zo'n 50.000 euro is vanwege de leeftijd niet in de lease te krijgen. En een RS4 of coupé of iets dergelijks heeft een achterbank die je eigenlijk geen achterbank mag noemen. Er kan praktisch niemand zitten. Ik ga toch met enige regelmaat op vakantie met 4 personen en heb vaak meer mensen in de auto zitten. Het missen van ruimte achterin ga ik wél spijt van krijgen denk ik :(

Topfuel

Bericht door Topfuel » 28 jul 2007, 10:25

Maurice Graber schreef:Een RS6 heb ik overwogen, maar kost nog zo'n 50.000 euro is vanwege de leeftijd niet in de lease te krijgen. En een RS4 of coupé of iets dergelijks heeft een achterbank die je eigenlijk geen achterbank mag noemen. Er kan praktisch niemand zitten. Ik ga toch met enige regelmaat op vakantie met 4 personen en heb vaak meer mensen in de auto zitten. Het missen van ruimte achterin ga ik wél spijt van krijgen denk ik :(
Met een A6 heb je wél voldoende ruimte achterin. Heb je een recent model enz. enz.

Fabian

Bericht door Fabian » 28 jul 2007, 10:40

Die 140000km is het probleem niet zo hoor.

A8 is niet goedkoop in onderhoud, maar zie niet zulke extreem hoge rekeninen voorbij komen tot de 180000km. Het is altijd goedkoper als een middenklasse Renault EN met minder risico!

Deze A8 doorijden is ook altijd goedkoper als nu de W12 nemen......

Maus335i

Bericht door Maus335i » 28 jul 2007, 11:11

Fabian schreef:Die 140000km is het probleem niet zo hoor.

A8 is niet goedkoop in onderhoud, maar zie niet zulke extreem hoge rekeninen voorbij komen tot de 180000km. Het is altijd goedkoper als een middenklasse Renault EN met minder risico!

Deze A8 doorijden is ook altijd goedkoper als nu de W12 nemen......
180dkm waar ik binnen een jaartje aan zit :P Je moet het vergelijken met de A8 4.2 komende 4 jaar rijden of de A8 W12. Na deze 4 jaar is het prijsverschil niet groot meer, maar rij je wel een W12. Tenminste.. zo was mijn gedachte :D

@Topfuel: een A6 2.4 v6 heb ik gehad, maar ingeruild omdat ik toch sneller wilde. Neem dan bijvoorbeeld een 4.2 quattro en je zit in de 60.000 euro prijsklasse. Dan praat je over 20.000 euro verschil tussen een klasse die véle malen luxer is en bovendien een W12 heeft. Verwaarloosbaar wil ik niet zeggen, maar of of het waard is? Ik denk het eigenlijk wel. De W12 heeft trouwens de nieuwe neus al vanaf 2003.

Jullie laten me in ieder geval er wel goed over nadenken, nooit verkeerd :D

Topfuel

Bericht door Topfuel » 28 jul 2007, 11:54

Ik zou er ook zéér goed over nadenken. Het nieuwe type A6 voor €20.000,- minder zou ik zeker overwegen.

Persoonlijk zou ik een 4.2 V8 kopen als ik ''in de markt was'' voor een A8. Ik heb er een keer mee gereden en ik moet zeggen dat dit in alle opzichten een héérlijke auto is! Door een 4.2 V8 te nemen houdt je uiteraard een hoop geld in je zak. Maar je zit natuurlijk weer met lease...

Moeilijke keus, succes!

[IMG:533:399]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 004395.jpg[/img]

[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 004378.jpg[/img]

Mooie auto die V8... Was van een kennis hebben nu een S8 V10

Martijn

Bericht door Martijn » 28 jul 2007, 12:37

Ik kan een aantal dingen niet volgen:

Je wil een 2e hands A8 (te begrijpen want die nieuwprijzen zijn niet te doen), maar dan ga je hem leasen???? Lekker dan, die bijtelling pak je dus wel gewoon over de 183k nieuwprijs??

(je geeft immers aan ook met de auto op vakantie te gaan en ik verwacht niet dat je de illusie hebt dat de fiscus enige genade zal kennen t.a.v. je kilometeradministratie als die niet 100% sluitend is en een vakantie moffel je niet zo even weg in je administratie)

Kortom: iek niet snap.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 28 jul 2007, 14:17

Klopt, ga hem inderdaad leasen. Als ondernemer betaal je niet de volledige bijtelling maar maximaal 22% van de nieuwwaarde. De totale kosten die je per jaar aan de auto kwijt bent, is je bijtelling. Met andere woorden:

Stel je bent 20.000 euro per jaar kwijt aan kosten van de auto. Dan betaal je 20.000 euro per jaar bijtelling ipv 40.000, wat 22% van de cataloguswaarde zou zijn. Bovendien is dit belastingtarief afhankelijk van hoeveel winst je draait na diverse aftrekposten, waardoor het vaak gunstiger is dan het lijkt.

Niels

Bericht door Niels » 28 jul 2007, 14:20

Blijft wel een duur achterbankje Maurice :wink: In dat geval zou ik zeker voor een RS4 gaan. Huur je voor de vakantie gewoon een A6 o.i.d. 8)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 28 jul 2007, 15:29

Niels schreef:Blijft wel een duur achterbankje Maurice :wink: In dat geval zou ik zeker voor een RS4 gaan. Huur je voor de vakantie gewoon een A6 o.i.d. 8)
Exact mijn idee. Dik betalen voor die paar passagiers per jaar... dan haal je meer lol uit een RS4 denk ik. :)

Plaats reactie