Honda Civic EJ9 1.4iS

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Honda Civic EJ9 1.4iS

Bericht door Knot » 27 jul 2007, 16:06

Na lang zoeken (heb er echt veel gezien) ben ik toch maar afgestapt van de drang om persé een 1.5i VTEC-E LS 3deurs te willen hebben. De 1500 is er wel maar vaak niet als LS uitvoering en laat ik nu net wel centrale vergrendeling, electrische ramen, electrische spiegels etc willen hebben.

Had een paar keer wel een LS gevonden, de ene keer had ie in het verleden 4x schade gehad, en een ander voorbeeld was een nette zwarte (wil ook liever geen witte of rode) op wieldopjes, met als opties ABS en Aircon, vlak voor mn neus weggekaapt voor een prijs die ik ook wel neer had willen leggen. Resteerde nog een 1500 LS in Limburg, echter advertentie stond ABS en zat er niet op, plus forse prijs, viel aan de telefoon weinig af te lullen en het was nog een witte (al vond ik het niet super misstaan, had wel wat maar net niet helemaal).

Dan maar kijken naar een 1.4i waar er veel meer van verkocht zijn. De 1.5i vtec-e is krachtiger met 115pk tegen 90pk maar rijdt onderin wel minder soepel, dat is het vtec-economy gebeuren, onder het omslagpunt op 12 kleppen en daarna op 16 kleppen. De 1.4i is er ook als city, dan heb je slechts 75pk en dat gaat zelfs mij te ver. Zoeken naar een Silverstone uitvoering in eerste instantie, sportstoeltjes zien er leuk uit maar bijna allemaal geen centrale vergrendeling, geen electrische ramen/spiegels. Zelfde verhaal voor de jewel uitvoering, leuk dat er een hoop meegespoten is maar niet de snufjes die ik eigenlijk standaard wel wil hebben. Uiteindelijk naar standaard 1.4iS (90pk) gekeken en vreemd maar waar hebben een hoop mensen daar wel een optiepakket besteld, dus de centrale vergrendeling en electrische ramen/spiegels.

Heb uiteindelijk gekozen voor een facelift model (1999>) door de technische aanpassingen en andere interieur (grotere remschijven en nog wat dingetjes). Auto is 1x eerder van eigenaar gewisseld, ben nu dus de 3e. Degene voor me woonde waarschijnlijk op de boerderie, gezien smurrie op moeilijk schoon te maken plekjes, was in iedergeval een dame van middenbare leeftijd dus leek mij gunstig voor de staat van de auto. Nog geen ton op de teller, beurtjes netjes gehad bleek bij nabellen vorige garages, geen schadeverleden, stond netjes op de banden, interieur als nieuw, radio/cassettespeler, wieldopjes, paar kleine krasjes ontkom je niet aan maar verder precies zoals ik het wil zien.

Garage wilde niet echt zakken met de prijs maar heb ze nog wel voor het nette even de remschijven laten afdraaien en nieuwe blokken laten monteren, zat een lichte trilling in het stuur bij fors aanremmen.

Niet echt een scheurijzer maar een prima auto voor mn meisje om het woon/werkverkeer mee te rijden. Die ene trackday in oktober zou misschien nog kunnen als ik zelf niets anders heb alleen zijn stalen wielen niet echt verkoelend voor de remmen natuurlijk.

De auto is nog wat lui, volgens mij nooit echt verder dan 5000 toeren geweest, dus rustig aan wakkermaken. Ben maar begonnen met wat lange stukken (>50km) en dan bij door en door warm afentoe eens een keertje in 1 en 2 doorhalen naar 5000/6000, volgens mij duurt het wel even maar na een kilometertje of 5000 is ie wel klaar voor de 7000tpm denkik.

[img:1024:768]http://www.olieroe.nl/auto/civic1400iS/ ... S_voor.jpg[/img]

[img:1024:768]http://www.olieroe.nl/auto/civic1400iS/ ... achter.jpg[/img]

[img:1024:768]http://www.olieroe.nl/auto/civic1400iS/ ... erieur.jpg[/img]

[img:1024:768]http://www.olieroe.nl/auto/civic1400iS/ ... lerbak.jpg[/img]

Specs:

1396cc, 90pk bij 6300tpm, 124nm bij 4500tpm, 940kg, top 177km/u, sprint naar 100 in 10,8sec.

Op de snelweg loopt ie netjes 1:17 a 1:18 bij 120km/u, goedkoop in wegenbelasting dus ik vind t prima zo.

Zitten nu dus stalen wielen onder met 185/60/14 banden (energy's), wanneer die alle 4 versleten zijn kijk ik wel voor een setje lichtmetaal in 15 of 16inch. Verder niet echt plannen dingen aan te passen, hij wordt voor woon/werk gebruikt dus rondjes Zandvoort of Nordschleife moeten nog maar ff op pauze, sowieso met stalen velgen, dat koelt echt 0,0 met warme schijven.

De kleur mag duidelijk zijn, ik blijf een beetje boswachter als ik 's avonds een blokje om ga :)
Laatst gewijzigd door Knot op 22 jan 2008, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 27 jul 2007, 16:23

Netjes! Ben benieuwd hoe lang hij standaard blijft. :P

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 27 jul 2007, 16:38

Dit vind ik eigenlijk een leuker draadje omdat ik zelf ook zoiets moet gaan aanschaffen als ik eenmaal serieus aan het werk ga. Ben benieuwd wat je ervaringen en bevindingen zijn. Een Civic EG zie ik iig wel zitten!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 jul 2007, 17:03

De EG heeft meer probleempjes he, vaak homokineten, motorsteunen en beginnen al met roesten. Komt bij die gekke achterklep.

Deze EK facelift 3deurs zijn gewoon de sterkste auto's. De 5deurs moet je ook niet hebben en ook de nieuwere civic EP is minder sterk/degelijk.

Als ik jou was zou ik ook gewoon zoiets zoeken met meer kilometers, een 1999 1.4iS met 150k op de klok neem je voor minder dan 4000 euro mee.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 27 jul 2007, 17:47

Geen straf lijkt me, ook qua sturen erg leuk.

Michel

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 jul 2007, 18:16

Hij hoeft natuurlijk geen circuitkuur te krijgen maar ook zo stuurt het al lekker omdat ie onder de 1000kg zit.

Misschien nog wel een stabi achter (onder) monteren, die zit er volgens mij standaard niet op. Verder bandjes/velgen pas vervangen als deze banden op zijn, zelfde met de remschijven/blokken, dus denk pas over 40dkm modificaties :)

Tot over 2 jaar :)

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 27 jul 2007, 18:30

Dat ding van Francisco (1.6 VTi) was destijds echt een gaaf apparaat. Rijdt ook gewoon prima. Ben benieuwd wat dit gaat brengen :)

Gebruikersavatar
Prins Claus †
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 feb 2006, 16:38
Auto: BMW 118iA
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door Prins Claus † » 27 jul 2007, 20:31

Stéphane schreef:Dat ding van Francisco (1.6 VTi) was destijds echt een gaaf apparaat.
www.8200rpm.com schreef:Deze beelden zijn gefilmd vanuit een Honda Civic VTI (EK4). Fun bij 8200rpm! Deze Civic is uitgerust met Koni Sportfahrwerke en staat op
Dunlop SP9000 banden. Moedige camera man is Prins Claus †. Hier en daar is op Kesselchen nog wat sneeuw te bespeuren maar de ideale lijn was vrij van vorst. Leuk rondje blazen over de Ring. Piloot: Zoldar. http://www.8200rpm.com/Video_Section/51021/VTI2.WMV (rechtsklikken, doel opslaan als)
M.vr.gr.,
Sander AKA ZKH

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43128
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 27 jul 2007, 21:54

8) Knot!

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 27 jul 2007, 22:24

Geinig dingetje, heb zelf 2jaar een Honda Accord 2.0iS gehad, heerlijke bakken die honda's.

Nog wel ff NAP gecheckt? Ik vind 98k altijd zo'n dubieuze stand...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 29 jul 2007, 21:43

Heb naar de laatste garage gebeld waar onderhoud is gedaan, 80k beurt einde 2005 en 90k einde 2006 dus zit wel goed denk.

Onderstel weet ik eigenlijk niet, doet het nog wel ff, eerst een jaartje rijden en dan gewoon wat simpels eronder als koni geel, kan weinig fout aan gaan en is toch beter dan standaard lijkt me.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 29 jul 2007, 21:47

vwb de 75pk versie, dat is gewoon hetzelfde blok als je nu hebt maar dan met een andere pakking bij de inlaat, die kun je dus voor een tientje opvoeren naar 90pk ;)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 29 jul 2007, 21:50

Ik had al zoiets begrepen van anderen maar best triest die truc om een city van 90pk naar 75pk te helpen.. en waarom dan? Kan een huisvrouwtje niet met 90pk overweg?? Is 90pk teveel voor in the city???

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 29 jul 2007, 21:54

Knot schreef:Ik had al zoiets begrepen van anderen maar best triest die truc om een city van 90pk naar 75pk te helpen.. en waarom dan? Kan een huisvrouwtje niet met 90pk overweg?? Is 90pk teveel voor in the city???
Had geloof ik iets met verzekeringen in België ofzo te maken. Ik heb zelf ook een 1.4is gehad, zal er zo eens een fototje van zoeken.

[IMG:640:480]http://i19.tinypic.com/6gbx2xl.jpg[/img]

[IMG:640:480]http://i14.tinypic.com/4mr8744.jpg[/img]

[IMG:640:480]http://i17.tinypic.com/4qnp1c2.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 29 jul 2007, 22:30

De velgen misstaan m niet zeg. Ben zelf meer fan van 6spaaks op dit soort auto's maar dit is ook wel aardig.

Tsja, die belgen he :)

Gebruikersavatar
Nienke
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:57

Bericht door Nienke » 30 jul 2007, 18:05

Knot schreef:De velgen misstaan m niet zeg. Ben zelf meer fan van 6spaaks op dit soort auto's maar dit is ook wel aardig.
ben zelf meer .... ow en ik dan.. :P haha owja dat zou het zelfde antwoord geweest zijn..

maar goed..
civicje rijdt echt super.. en ja hij moet nog een beetje wakker worden, maar ik doe mijn best.. al red hij dan echt de 1:17 niet meer.. :)

Nieuwe aanwisten: ruitenwissers voor en een Sony CDX-GT 414 U.. best leuk speeltje al zeg ik het zelf.. een voordeel ten opzichte van de radio in de starlet.. nu kan ik tenminste zie welke radio zender er aanstaat en hoef je niet mega lang te wachten tot ze het zeggen :):)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 sep 2007, 22:59

Handig he dat display op de radio??

Naja, vanavond na aftanken weer uitgerekend en auto loopt bij normaal gebruik en afentoe even doorhalen naar de 7000 toeren gewoon 1 op 16,5! Ideaal die rust in de knip :)

Gebruikersavatar
Nienke
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:57

Bericht door Nienke » 07 sep 2007, 11:35

Knot schreef:.. gewoon 1 op 16,5! Ideaal die rust in de knip :)
Ben benieuwd wat hij red als jij alleen maar rijdt.. ik gok een aantal km minder op een tank :P :lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 sep 2007, 12:57

Stukje topsnelheid doet niet echt meehelpen aan het gustige verbruik natuurlijk 8)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 okt 2007, 15:58

Auto heeft bij sommige vlotte bochten linksachter een wat resonerend geluid. Ik denk zelf aan een wiellager of misschien de rubbers in de ophanging die versleten zijn....

Volgens mij hebben deze civics niet zo snel last van uitgedroogde rubbers, maar anders misschien direct powerflex (paars?) toepassen rondom?

Om de remmen over een tijdje aan te pakken hoor ik goede verhalen over Brembo Max schijven (262mm versie na de facelift) met DS2500 blokken en DOT5.1 remolie.

Moet nog kijken of ik aan de voorzijde een stab stang onder hebt. Achter kan er ook eentje gemonteerd worden begreep ik. Zouden ogen zitten om een VTI of ITR stabi te monteren.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 07 okt 2007, 22:10

Volgens mij heeft elke auto een stabi voor hoor Knot.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 08 okt 2007, 11:53

Knot schreef:Auto heeft bij sommige vlotte bochten linksachter een wat resonerend geluid. Ik denk zelf aan een wiellager of misschien de rubbers in de ophanging die versleten zijn....

Volgens mij hebben deze civics niet zo snel last van uitgedroogde rubbers, maar anders misschien direct powerflex (paars?) toepassen rondom?

Om de remmen over een tijdje aan te pakken hoor ik goede verhalen over Brembo Max schijven (262mm versie na de facelift) met DS2500 blokken en DOT5.1 remolie.

Moet nog kijken of ik aan de voorzijde een stab stang onder hebt. Achter kan er ook eentje gemonteerd worden begreep ik. Zouden ogen zitten om een VTI of ITR stabi te monteren.
Ik zou die ferodo + brembo combi sterk afraden als je er hard mee wil gaan remmen. Ik heb dezelfde setup gehad op een 1.5 vtec-e en bij hard remmen (op het circuit bv) gaat ie dan slingeren en breekt de achterkant uit, omdat de rembalans verstoord is. Achter heb je trommels, en voor heb je dan teveel remkracht. Niet echt veilig naar mijn inziens.

Dan zou je je trommelremmen voor schijven moeten vervangen, en dan brembo en ferodo rondom. Achterremswap kost je rond de 250 euro (met 2e hands spul).

Verder zijn het echt super autotjes. Wegligging is standaard al heel erg goed. Heb veel (circuit) plezier gehad met mijn EK3, en nu nog steeds met mijn 1.4 sedan en 1.6 vti hb.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 08 okt 2007, 11:54

Peric schreef:Volgens mij heeft elke auto een stabi voor hoor Knot.
Nee een 1.4 heeft geen veerpootbrug aan de voorkant, ik denk dat hij dat bedoeld.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 10 okt 2007, 22:53

Knot schreef:
Moet nog kijken of ik aan de voorzijde een stab stang onder hebt. Achter kan er ook eentje gemonteerd worden begreep ik. Zouden ogen zitten om een VTI of ITR stabi te monteren.
Wil er geen welles/nietes-spelletje van gaan maken hoor, maarree.... :P

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 11 okt 2007, 08:41

VLA schreef:.....

Ik zou die ferodo + brembo combi sterk afraden als je er hard mee wil gaan remmen. Ik heb dezelfde setup gehad op een 1.5 vtec-e en bij hard remmen (op het circuit bv) gaat ie dan slingeren en breekt de achterkant uit, omdat de rembalans verstoord is. Achter heb je trommels, en voor heb je dan teveel remkracht. Niet echt veilig naar mijn inziens.

.....
Dit snap ik niet helemaal. Juist als je teveel remkracht achter hebt kan de boel instabiel worden en heb je meer kans op uitbreken, normaal gesproken dan....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten