DETONATIE

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

DETONATIE

Bericht door Roel SpeedCars » 24 jul 2007, 18:23

En dan highspeed detonatie oftewel op vollast daar heb ik sinds kort dus last van :(

Gelukkig heb ik een knock link en een AFR meter anders had ik toch moeten vrezen voor mijn blokkie.

Na de mapping reed ik dus op vollast zonder knock/detonatie met een AFR tussen de 11.3/11.7 zoals het hoort en zonder risico. Sinds kort heb ik dus op vollast een AFR van 12.4/12.7 met als gevolg max. knock uitslag op de link, uiteraard heb ik dit maar één of twee laten gebeuren/gezien want de foute AFR is zichtbaar voordat de detonatie optreed.

Met behulp van Leo/Mark/Gerrit/David :) het probleem proberen op te lossen maar vooralsnog zonder resultaat.

Er is niets aan de setup veranderd sinds dit probleem alleen een Greddy oil catch can maar dit mag en kan niks uitmaken (toch ook deze al losgegooid om ALLES uit te sluiten).

Als eerste de MAF vervangen voor een nieuwe - resultaat niets.
Benzineslangen/vacuumslangen nagekeken alles in orde - resultaat niets.
Benzinepomp (Walbro) vervangen - resultaat niets.
Benzinedrukregelaar vervangen - resultaat niets.

Al met al dus nog niets opgeschoten, wat nog te doen;

Benzinedruk meten op vollast -> standaard benzinedruk 3.05 bar + turbodruk 1.4 zou uit moeten komen op ~4.5 bar.
Mocht deze waarde niet bereikt worden dan maar zoeken waarom niet en mocht deze wel gehaald worden dan maar weer verder zoeken maar volgens mij blijft er niet veel meer over :? injectoren? :roll:

Alle suggesties zijn welkom, want dit probleem MOET voor 8 augustus verholpen zijn.

AUTO - Impreza GTT GC8 MY00

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 24 jul 2007, 19:00

Had een vriend van me ook met zijn Impreza. Hij heeft sinds kort een Walbro benzinepomp en nu is het helemaal weg. Waarschijnlijk was de capaciteit van de vorige pomp net te ver teruggelopen.

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bericht door Roel SpeedCars » 24 jul 2007, 19:20

Pomp reeds vervangen zonder resultaat helaas, morgen weer verder zoeken ... ergens een lek/vacuum probleem misschien :roll:

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 24 jul 2007, 19:59

Zou toch eerst eens proberen om tijdens vollast je benzine druk eens te meten om na te kijken of het ook echt een bezine probleem is. Verder zag ik in je tekst niks staan over het benzinefilter, maar ik denk dat je die al vervangen hebt????

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bericht door Roel SpeedCars » 24 jul 2007, 20:05

Idd Jan eerst de druk onder vollast testen morgen en filter zat aan de andere pomp en die was zga nieuw.

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bericht door Roel SpeedCars » 26 jul 2007, 21:44

Goed, gisteren dus als eerste nieuw benzinefilter gemonteerd en toen de druk gaan meten, de statische druk is 3.05 bar daarbij opgeteld de turbodruk maakt druk onder vollast en deze is 4.5 bar .... goed dus.

Alles nog eens nagelopen en een reserve MAF van Leo erin gepropt ... toen even gaan testen. Na de nodige runs is de waarde toch positief gecorrigeerd maar nog niet helemaal je van het.

De detonatie is zga weg en in 4 en 5 op vollast is de AFR nu 11.6 dus gewoon in orde, alleen in 2 en 3 schommelt de AFR rond de 12.0 maar hierbij eigenlijk geen noemenswaardige knock geconstateerd.

BP ultimate erin gegooid met Wynn's injector cleaner en nu dus maar even deze tank leeg rijden.
Morgen komt er een gloednieuwe MAF in en dan na de ECU reset en de nodige 'learning' maar eens kijken naar de waardes knock en AFR.

Tov het begin is de waarde al wel verbeterd en in 4 en 5 is tie gewoon in orde.

Blijft nog over om evt. de mapping na te lopen en de bougies even bekijken of er eentje uitspringt wat betreft warmte/koude beeld.

Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 26 jul 2007, 21:58

Mooi dat het zo snel al zo goed als opgelost is. En wat voor A/F meter gebruik je trouwens? AEM of een ander merk? AEM heeft de neiging om namelijk lichtje te gaan afwijken naarmate die ouder word.

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bericht door Roel SpeedCars » 26 jul 2007, 22:05

Die van PLX Jan, zie foto, heb hem geïntegreerd in een ventilatierooster.

En idd door de hoge temp kan de Lambda sensor wel eens een afwijkende waarde gaan meten, maar de meter zit er nog maar net in.

[img:600:450]http://www.speedcars.nl/forum/upfiles/I ... mdefi1.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 26 jul 2007, 22:17

Tank niet leegrijden met injector reiniger Roel, maar bij een halve tank opnieuw volgooien :idea:

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bericht door Roel SpeedCars » 26 jul 2007, 22:22

Oke .... forgive me .... want? anders TE geconcentreerd?

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 26 jul 2007, 23:03

SpeedCars schreef:Oke .... forgive me .... want? anders TE geconcentreerd?
Nee, je hebt er langer plezier van doordat het langer in je tank zit. :wink:

Maare.. die A/F meters van PLX schijnen wel goed te wezen. Dat is dan ook eigenlijks wel uit te sluiten als oorzaak van de te arme waarden op je A/F meter.

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bericht door Roel SpeedCars » 26 jul 2007, 23:07

Idd Jan en als de waarde onterecht zou afwijken wat de knock niet evenredig meegelopen ook, dus dat klopt wel.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 26 jul 2007, 23:19

Ik heb ook zo'n zelfde AFR-meter van PLX klaar liggen voor mijn roadster.

Ben benieuwd naar de oplossing en oorzaak van het probleem.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6787
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 27 jul 2007, 00:40

Ik denk dat ie met een nieuwe MAF en ECU-reset weer helemaal de ouwe is. :wink:

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bericht door Roel SpeedCars » 27 jul 2007, 15:35

Nieuwe MAF erin gezet, ECU gereset en proefgereden.

In 2 en 3 nu een AFR van 11.8 en in 4 en 5 een AFR van 11.6.
Conclusie de 'nieuwe MAF' waar ik mee getest heb was niet in orde :?

Ik blijf alles (meters) nauwlettend in de gaten houden en ik ga binnenkort een afscherming maken voor het luchtfilter .... geen idee of het zo is maar misschien heeft het open luchtfilter bij mijn Sub toch meer invloed op de MAF dan ik had verwacht :?

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6787
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 27 jul 2007, 16:06


Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 27 jul 2007, 16:45


Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 28 jul 2007, 00:40

Wat een MAF sensor al niet kan doen. Ik word er op mijn werk soms al helemaal gek van. Bijna geen 1tje werkt goed als ze wat ouder zijn. Blij dat mijn Honda er niet 1 heeft. Lang leve de MAP sensor :wink:

Gebruikersavatar
Ed vd Werken
Berichten: 151
Lid geworden op: 01 apr 2007, 15:06
Auto: Subaru wrx
Locatie: Barendrecht

Bericht door Ed vd Werken » 29 jul 2007, 00:35

Hoi Roel,
Het ziet er weer goed uit. :D
Grtz Edje wrx

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bericht door Roel SpeedCars » 26 okt 2007, 13:08

En toch was het de laatste maanden weer niet in orde, nog steeds een te arm mengsel met als gevolg detoneren :( dus weer alles nagelopen en ook weer de MAF sensor vernieuwd.
  • MAF sensor OKE
  • Benzinefilter vernieuwd OKE
  • Benzine pomp OKE
  • Benzinedruk OKE
  • Benzinedrukregelaar OKE
  • Slangen/vacuum enz. OKE
Inlethose vernieuwd (vertoonde hier en daar scheurtjes met als gevolg valse lucht aanzuiging, niet goed maar niet de veroorzaker) en een silicone hose er op gezet, gelijk de inlaat manifold pakkingen vernieuwd want deze moest los om de slang te monteren.

Effe sleutelen;

[img:800:600]http://www.speedcars.nl/forum/upfiles/I ... kaar1x.jpg[/img]

[img:800:600]http://www.speedcars.nl/forum/upfiles/I ... kaar2x.jpg[/img]

[img:800:600]http://www.speedcars.nl/forum/upfiles/I ... kbankx.jpg[/img]

Oude inlethose

[img:800:600]http://www.speedcars.nl/forum/upfiles/I ... hose1x.jpg[/img]

[img:800:600]http://www.speedcars.nl/forum/upfiles/I ... hose2x.jpg[/img]

En de nieuwe;

[img:600:317]http://www.siliconhose.com.hk/ebay/gc8- ... e-zena.jpg[/img]

Alles gemonteerd maar helaas nog steeds een AFR van dik 12 dus NIET goed, laatste strohalm was dus naar EMS (Mark Verhoeven) om de mapping na te lopen/aan te passen daar waar nodig.
Zo gezegd zo gedaan en afgelopen 24 oktober naar Mark gereden, mapping uitgelezen en diverse malen getest en aangepast tot we tevreden waren.

AFR is nu GOED :) en onder vollast nu 11.5/11.7.

Gisteravond nog even een paar testen gedaan met de G-tech meter met Ed vd Werken en de resultaten zijn prima :!:
Nu vasthouden deze setup, waarschijnlijk zijn toch de injectors minder gaan leveren ... een andere oorzaak zou ik niet weten :?

Hier de resultaten;

[img:1020:657]http://www.speedcars.nl/forum/upfiles/I ... r-test.jpg[/img]

Roel.

Race Eend
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 okt 2007, 08:58
Locatie: Lochem

Bericht door Race Eend » 26 okt 2007, 13:57

Zo goed nieuws roel.. heeft aardig wat geld gekost, maar het zit nu weer goed dus :D

Gebruikersavatar
Ed vd Werken
Berichten: 151
Lid geworden op: 01 apr 2007, 15:06
Auto: Subaru wrx
Locatie: Barendrecht

Bericht door Ed vd Werken » 26 okt 2007, 14:14

Hallo,
Dat ziet er perfect uit en nergens meer aankomen! :D :wink:
Heb je ook tijden gemeten?
Grtz Edje wrx

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bericht door Roel SpeedCars » 26 okt 2007, 18:04

Idd Mark maar het is het me wel waard geweest :)

Ed ik heb toevallig nog een 80-120 gedaan op de terug weg en kwam uit op een 2.68 en toen ik bijna thuis was op het laatste rechte stuk nog een sprintje 0-100 en met een redelijke start kwam ik op een 4.57.

Roel.

Gebruikersavatar
Ed vd Werken
Berichten: 151
Lid geworden op: 01 apr 2007, 15:06
Auto: Subaru wrx
Locatie: Barendrecht

Bericht door Ed vd Werken » 26 okt 2007, 20:18

Hallo,
Dat zijn top tijden. :D
Grtz Edje wrx

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bericht door Roel SpeedCars » 21 dec 2007, 18:09

HELAAS een vervolg op dit verhaal :(

:? ja dus ... nadat het HEEL even in orde is geweest nu WEER een foute AFR en knocklink uitslag.

Feitelijk na de laatste mapping nog geen 100 km gereden met een juiste AFR/knock .... nu dus weer onder vollast een afr van 12.0/12.2 :( in plaats van de veilige 11.5 gemiddeld.

Echt om moedeloos van te worden ... we gaan maar weer zoeken naar de oorzaak en de oplossing.

Eerst de injectoren maar eens eruit en laten testen ...

Roel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rogerb en 5 gasten