BMW E90 335i Carbon M-sport Edition
- Tristan
- Berichten: 13422
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition
Zoals eerder gemeld ben ik niet tevreden over de demping van het M-onderstel. Het is te hard bij kleine oneffenheden maar te slap bij stevig doorrijden. Zou liever zien dat kleine oneffenheden weggefilterd worden maar de compressie en rebound aanzienlijk beter wordt. Eerste waar ik aan dacht is een set Bilstein B6 of B8. De B8 is dezelfde demper als de B6 maar met een iets kortere lengte. Op internet zie ik ontelbare discussies welke demper nu meest geschikt is voor het M-tecnic onderdel. Bilstein zelf zegt dat de B8 alleen voor wagens is met verlagingsveren en sport onderstel. Echter heb ik ook een B12 set onder mijn Seat gehad (B8 dempers + Eibach pro-kit veren) en die was snoeihard. Aangezien het een daily is voor vooral de misses, moet het absoluut niet keihard zijn. Maar zeker wel sportiever. Iemand ervaring met bv. Koni FSD onder een BMW?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
Tristan, Koni FSD (tegenwoordig genaamd Special Active) is exact de set die ik ook ga monteren. Als je de objectieve reviews leest, zowel van journalisten als van gebruikers, lijkt het alsof dit een erg mooi compromis is. In de 3-serie wereld was de FSD lijn ook al ongekend populair.
Volgens Koni alleen geschikt met standaard veren, maar zo lang je niet lager dan een pro-kit gaat, zal het wel loslopen.
Volgens Koni alleen geschikt met standaard veren, maar zo lang je niet lager dan een pro-kit gaat, zal het wel loslopen.
-
- Berichten: 2232
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
Geen ervaring met Koni, wel met Bilstein. Ik had dacht ik Bilstein B10 op mijn E93 Alpina 335. Die zijn 10-voudig instelbaar qua comfort/hardheid. Ik kreeg er een zelf gemaakt sleuteltje bij om de hardheid in te stellen. Lang verhaal kort, bijna altijd op standje 3 gezet.
-
- Berichten: 9398
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition
Benieuwd wat je uiteindelijk gaat kiezen. Ik ervaar hetzelfde op mijn 440i GC met M Performance onderstel. Teveel overhellen maar qua demping op korte hobbels vaak weer te hard. Staat ook hier nog op de todo lijst, om dit tzt. aan te pakken. Bij mijn Golf 7 GTI had ik overigens hetzelfde. Daar heb ik het naar volle tevredenheid opgelost met een KW Street Comfort schroefset. Lager want het oog wil ook wat, de auto blijft veel vlakker en tegelijkertijd betere demping dus comfortabeler.Tristan schreef: 27 aug 2018, 10:26 Zoals eerder gemeld ben ik niet tevreden over de demping van het M-onderstel. Het is te hard bij kleine oneffenheden maar te slap bij stevig doorrijden. Zou liever zien dat kleine oneffenheden weggefilterd worden maar de compressie en rebound aanzienlijk beter wordt. Eerste waar ik aan dacht is een set Bilstein B6 of B8. De B8 is dezelfde demper als de B6 maar met een iets kortere lengte. Op internet zie ik ontelbare discussies welke demper nu meest geschikt is voor het M-tecnic onderdel. Bilstein zelf zegt dat de B8 alleen voor wagens is met verlagingsveren en sport onderstel. Echter heb ik ook een B12 set onder mijn Seat gehad (B8 dempers + Eibach pro-kit veren) en die was snoeihard. Aangezien het een daily is voor vooral de misses, moet het absoluut niet keihard zijn. Maar zeker wel sportiever. Iemand ervaring met bv. Koni FSD onder een BMW?
- Marc Sierra
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
Ik heb toevallig net dit weekend een set Bilstein B8 voor mijn E90 besteld. Mijn bedoeling is om die te gaan gebruiken met de Msport veren die er nu onder zitten. Meestal wordt er gezegd dat de B6 voor standaard of sportonderstel is en de B8 voor M-onderstel of aftermarket verlagingsveren is.
- Tristan
- Berichten: 13422
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
Ben dan erg benieuwd naar je ervaring als het straks gemonteerd is.Marc Sierra schreef: 27 aug 2018, 11:18 Ik heb toevallig net dit weekend een set Bilstein B8 voor mijn E90 besteld. Mijn bedoeling is om die te gaan gebruiken met de Msport veren die er nu onder zitten. Meestal wordt er gezegd dat de B6 voor standaard of sportonderstel is en de B8 voor M-onderstel of aftermarket verlagingsveren is.

- Mark 320iS
- Berichten: 2879
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
Ik heb de B12 set onder mijn e46 m3, maar kan absoluut niet zeggen dat het snoeihard is. Ik zou daar prima dagelijks mee kunnen rijden als ik de auto daarvoor had. Maar ja, is natuurlijk wel een andere auto.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
Wat voor banden heb je eronder? Als je nog RFT hebt zou ik die eerst vervangen, ik heb nu ook een Bilstein B12 en icm Michelins is dat nu veel comfortabeler dan het standaard M-onderstel en filtert oneffenheden veel beter weg.
- Tristan
- Berichten: 13422
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
Rij met 19' en RFT idd. Zodra deze op zijn gaan er idd non-RFT's onder.
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
Een setje JRZ RS Pro. Comfortabel en toch niet slap.
- Tristan
- Berichten: 13422
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
Mooie set maar beetje overkill voor de auto. Auto ziet geen trackdays dus al die instellingen zijn nutteloos imho.
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
heb me er recent op ingelezen voor mn eigen e91 maar is een setje Eibach pro street-S niks voor je? stevig maar soepel (vrijwel gelijk aan KW V1 maar een fraktie soepeler gedempt) en uiteraard hoogte mooi instelbaar. van de B8/B12 hoor ik wisselende verhalen qua levensduur, zeker onder een daily.
-
- Berichten: 3062
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
Met non rft's rijd het vast al een stuk beter. Vulstukken voor de subframe rubbers misschien ook het overwegen waard. Kosten tegenwoordig nog maar 6 tientjes. Dinan heeft een comfort kit met o.a. andere bumpstops. Komen waarschijnlijk bij Koni vandaan. BMW performance heeft ook bumpstops schijnbaar. Hoeveel km staat er op het huidige onderstel?
- Marc Sierra
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
Ik ben zelf ook erg benieuwd.Tristan schreef: 27 aug 2018, 11:27Ben dan erg benieuwd naar je ervaring als het straks gemonteerd is.Marc Sierra schreef: 27 aug 2018, 11:18 Ik heb toevallig net dit weekend een set Bilstein B8 voor mijn E90 besteld. Mijn bedoeling is om die te gaan gebruiken met de Msport veren die er nu onder zitten. Meestal wordt er gezegd dat de B6 voor standaard of sportonderstel is en de B8 voor M-onderstel of aftermarket verlagingsveren is.![]()

- Marsnel
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
- Auto: Civic B18c | E91 335D
- Locatie: Waddinxveen
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
Same here.
E91 335d met M-sport onderstel. Nu heeft mijn onderstel al 215k ervaring (19 inch non-rft). Dus vermoed dat alleen het vervangen van de dempers wel een verbetering gaat geven, maar vraag me af of het genoeg is. Nu hebben de dempers echt moeite om op hoge snelheid de beweging eruit te krijgen. Om slechte snelwegen zweeft hij zelfs een beetje.
KW Streetcomfort is wel interessant, maar las in een paar reviews dat mensen het idee hadden dat deze set na verloop van tijd stugger werd? Wouter heb jij dit ook ervaren?
E91 335d met M-sport onderstel. Nu heeft mijn onderstel al 215k ervaring (19 inch non-rft). Dus vermoed dat alleen het vervangen van de dempers wel een verbetering gaat geven, maar vraag me af of het genoeg is. Nu hebben de dempers echt moeite om op hoge snelheid de beweging eruit te krijgen. Om slechte snelwegen zweeft hij zelfs een beetje.
KW Streetcomfort is wel interessant, maar las in een paar reviews dat mensen het idee hadden dat deze set na verloop van tijd stugger werd? Wouter heb jij dit ook ervaren?
- Knot
- Berichten: 39975
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
Het kan nooit stug genoeg zijn toch?
- Tristan
- Berichten: 13422
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
110k momenteel.
-
- Berichten: 3062
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
Dat valt nog reuze mee, zou zelf te zuinig zijn om ze dan al te vervangen. Zelf bij de stand in elk geval niet het idee gehad dat ze aan het eind van hun latijn waren.
Met 19" lijkt het me sowieso wat lastiger om het comfort te verhogen, maar zelf alleen ervaring met 17".
Is dat slappe bij doorrijden voornamelijk de achterkant, op snelheid over richels?
Met 19" lijkt het me sowieso wat lastiger om het comfort te verhogen, maar zelf alleen ervaring met 17".
Is dat slappe bij doorrijden voornamelijk de achterkant, op snelheid over richels?
- Tristan
- Berichten: 13422
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
Ja, vooral achterkant. Gaat vrij snel de bumpstops in en ook qua rebound kunnen de dempers het soms niet helemaal volgen waardoor het een beetje zweverig wordt. Na wat gesprekken met ervaringsdeskundigen ga ik waarschijnlijk een set Bilstein B8 monteren. Dat zal een stuk verbetering geven. Als de wagenhoogte niet naar mijn zin is kan er altijd nog een set Eibach veren onder. Maar auto staat nu laag zat.
Keep you posted.
Keep you posted.
-
- Berichten: 3062
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition --> Schokbrekers
Persoonlijk zou ik beginnen met de vulstukken en dan kijken wat er over blijft van het zweverige gevoel.
Edit: waarschijnlijk zien de standaard rubbers er zo uit. En van een M3 zo. ItsMario heeft misschien nog m3 rubbers. Zouden wel stuk steviger zijn dan standaard met vulstukken, dus meer geluid en trillingen. En montage is een stuk meer gedoe.
Edit: waarschijnlijk zien de standaard rubbers er zo uit. En van een M3 zo. ItsMario heeft misschien nog m3 rubbers. Zouden wel stuk steviger zijn dan standaard met vulstukken, dus meer geluid en trillingen. En montage is een stuk meer gedoe.
- Tristan
- Berichten: 13422
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8
Net auto opgehaald met verse Bilstein B8 set. Nog maar 15 km gereden maar qua comfort is er niets ingeleverd. Demping is zeker steviger maar daardoor worden oneffenheden ook sneller weggefilterd en zit er veel meer rust in de koets. Auto is verder niet gezakt. Veel eerder die OEM fietspompen moeten dumpen. 

- Niels
- Berichten: 22495
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Mark 320iS
- Berichten: 2879
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8
Lekker he! Sluit aan bij mijn eigen ervaringen. Toch snap ik niet dat zo een goedkope b8 set (in relatie tot de nieuwwaarde van de auto) zo een verbetering is tov origineel. Waarom kan/doet BMW dat zelf niet?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8
Centenkwestie. Ieder dubbeltje wordt door de OEMs afgewogen. Wat voor jou een paar honderd euro extra is, is op een auto een zeer significante verhoging van de kostprijs.Mark 320iS schreef: 04 sep 2018, 16:54 Lekker he! Sluit aan bij mijn eigen ervaringen. Toch snap ik niet dat zo een goedkope b8 set (in relatie tot de nieuwwaarde van de auto) zo een verbetering is tov origineel. Waarom kan/doet BMW dat zelf niet?
Goed voor de aftermarket industrie, dat wel.
-
- Berichten: 2232
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8
Heerlijk als de auto weer goed op de weg ligt. Nu nog die rft’s kwijt en nog meer 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten