Gisteren de MINI voor een grote beurt en compressor-service naar GoGarage37 gebracht, dat was ook wel nodig ook.
Ondanks dat hij bijna geen olie verbruikt (tot nu toe 14.000km gereden en maar een half litertje hoeven bij te vullen) wilde ik dat de compressor even ververst wordt qua olie inhoud. De compressor zelf zag er uit “als nieuw” volgens Roel van GoGarage37, dat was fijn om te horen. Overigens vond hij sowieso dat dit een van de weinige MINI’s is waaraan niet gesleuteld is, de schroefjes van de Top Mounted intercooler waren nog OEM. Ene kant top natuurlijk, andere kant; die compressor heeft dus in 180.000 km (huidige stand) geen enkele service gehad. Best knap dus dat hij er alsnog als nieuw uit ziet.
Welke er niet meer zo nieuw uit zagen waren de bougies…
Alle filters, versnellingsbak-olie, koelvloeistof, remvloeistof ook meteen laten vervangen maar. Kwam helaas een kapotte motorsteun naar voren, maar die had hij gelukkig nog wel liggen, dus die is ook meteen vervangen. Daarnaast ook twee nieuwe deurvangers: al sinds aanschaf blijven de deuren niet goed openstaan, vanaf nu weer wel. Kleine dingen maken het toch een stuk aangenamer om mee te leven zo.
Omdat de compressor er toch af moest voor de service heb ik toch maar besloten om een Cravenspeed 15% poulie te laten monteren inclusief nieuwe multiriem. Dankzij de Milltek hoorde ik de compressor whine niet meer zo goed, maar met deze nieuwe poulie is dat alweer een stuk meer rechtgetrokken.
Qua vermogen blijft het gokken, maar gezien ervaringen met andere MINI’s met deze aanpassingen (Milltek + 15%) zou ik nu op zo’n +/- 180 a 185 pk moeten zitten. Hopelijk einde van het jaar nog even laten mappen en op de bank, dan weet ik het zeker.
Na afloop van alle reparaties is nog even de motorruimte schoongemaakt:
Qua toekomstplannen staat er nu dit op het programma:
- Onderstel
- Powerflex
- R56 trailingarms achter
- R56 remmen voor