de auto laatst bij mijn eigen garage op de brug gehad voor een algehele check (kon ik zelf ook mee kijken), kwamen geen gekke dingen naar voren behalve dat er door de vorige eigenaar verkeerde vervangings-dempers zijn geplaatst achter (vond m al niet zo hard gedempt als verwacht) en rond de automaatbak lekt het wat automaatolie (pakking). afspraak gemaakt bij ZF in delfgauw om de automaatbak te spoelen.
ik wil ook de software van de auto updaten naar de meest recente versie. heb heel soms een probleem met de auto dat het lijkt dat de automaat niet kan kiezen en de hele auto inhoudt/geen gas geeft. gebeurt alleen met weg rijden, alleen met warme motor en alleen als de auto al rolt. (rotonde af rijden of file rijden). heb op amerikaanse fora gelezen dat het opgelost is met een software update dus dat wil ik proberen, de spoeling bij ZF staat hier los van en is preventief..
https://www.pistonheads.com/gassing/top ... &t=1432383
maar om de software te kunnen updaten moet eerst de ULF (bluetooth module) functioneel zijn, en die is kapot. via het bmw forum een adres in arnhem die de module kan repareren, dus daar vandaag een afspraak gemaakt.
helaas bij het wegrijden een zeer slecht lopende motor, overslaan,

had mn tank ook nog eens bijna leeg gereden dus ik was ff bang dat er troep onderin de tank zat en de injectoren verstopt zaten
horten en stoten, naar een tankstation in de buurt, injector cleaner erbij en wat benzine.
werd er (uiteraard) niet beter op
hoewel de auto wel "iets" rustiger ging lopen, maar sloeg stationair toch af. heb automaat dus kon ook niet echt de motor op toeren houden bij stoplichten...
uiteindelijk wel de rit naar huis aangedurft (half uur).
onderweg viel de iDrive steeds uit

vervangende ULF dus ook kapot.
kerel in arnhem meteen gebeld, omgekeerd en op 5 cilinders terug gereden. ULF #3 achterin gemonteerd, naar huis gereden en deze lijkt wel goed te blijven. maar de auto liep nog steeds klote.
ondertussen contact gehad met mn garage, die stelde voor om bobine's uit te wisselen, kijken of het probleem mee verhuisde.

helaas niet het geval. cilinder 4 (vanaf de neus gezien) blijft een fout geven. ok, dus bougie of injector, hopelijk geen injector.
bougies van cilinder 2 en 4 eruit gedraaid

duidelijk één goede en één natte bougie... dus de injector werkt
maar wat zie ik nu? da heurt nie!

bougie is (god weet hoe) krom geraakt en maakt nu sluiting met zichzelf
goed, bougie (TIJDELIJK) recht gebogen, afstand met een voelermaat gelijk gezet aan de goeie bougie. de goeie bougie in cilinder 4 gedraaid en de kapotte in cilinder 2, daar kan ik tenminste makkelijk bij. alles vast gezet, motor starten :Klappen: :Klappen: loopt als een ZONNETJE
meteen 6 nieuwe bougies besteld die kunnen er volgende week in.
wat een dag