F1 seizoen 2018

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Gesloten
Hielke

Re: F1 seizoen 2018

Bericht door Hielke » 30 jul 2018, 13:24

Tom schreef: 30 jul 2018, 12:38 Overigens geloof ik niet dat volgend jaar met Honda alles ineens prima is, maar ik heb meer vertrouwen in hun engineers en dat zij wel een motor kunnen leveren die qua betrouwbaarheid en vermogen naast Ferrari en Mercedes kan staan.
Ik geloof er geen snars van. Begrijp ook niks van die euforie bij velen nu Red Bull naar Honda overstapt. Waarop baseren ze dat vertrouwen? Op de prestaties en betrouwbaarheid van Honda van de afgelopen jaren? Vreemde gevolgtrekkingen dan.

Je kon ook onmogelijk van Renault verwachten dat ze het tegen de Duitse en Italiaanse reuzen in de automotive branche konden opnemen met de huidige regelgeving. Had Max die fouten van het begin van het seizoen niet gemaakt en hadden ze vol op de samenwerking met Renault blijven inzetten (met de nieuwste onderdelen dus) dan zag het plaatje er nu heel anders uit. Dan deden ze nog steeds met Mercedes en Ferrari mee om het kampioenschap. Dat zie ik volgend jaar zeker niet gebeuren.

Hindert niks, ik ben F1 fan. Jammer dat Max niet meer kan meestrijden, maar ook niet meer dan jammer. Heb vwb stijl en prestaties meer met Hamilton en Ricciardo.

alt

Bericht door alt » 30 jul 2018, 13:35

Als je naar de geschiedenis van de auto kijkt, dan zie je dat de Fransen met briljante, eigenzinnige ontwerpen in motorenbouw zijn gekomen.
De Duitsers hebben over het algemeen motoren gebouwd die overontwikkeld waren, met te grote koelsystemen, enz. De Duitse qualiteit.
Over Engelsen hoeven wij niet te praten, die rommelen wat aan.
Dan verwacht ik van Renault briljante ideeën op motoren gebied, maar nee, zij blijven op motoren gebied een idee fixe te hebben.
Jammer.

Tom

Bericht door Tom » 30 jul 2018, 14:05

Hielke schreef: 30 jul 2018, 13:24
Had Max die fouten van het begin van het seizoen niet gemaakt en hadden ze vol op de samenwerking met Renault blijven inzetten (met de nieuwste onderdelen dus) dan zag het plaatje er nu heel anders uit.
Max is een ander verhaal. Staat los van de motor.
Die motor kan zich gewoon niet meten met Ferrari en Mercedes. Ook een Ricciardo heeft er last van.
Nieuwste onderdelen erop, valt wat over te zeggen en ik kan er niet over oordelen maar het komt over als het eerste excuus wat ze konden verzinnen om de schuld weer terug te leggen. Hadden ze wel dat nieuwste onderdeel, dan was het wel een ander excuus of iets dat in ontwikkeling is en bijna klaar is. Beetje naïef om daar in te blijven geloven. Maar wellicht heb je gelijk en is Renault volgend jaar het derde team en komt RBR erachter? ;)

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 30 jul 2018, 14:50

Volgens Cyril luisteren ze sinds 2015 al niet meer naar Red Bull. Dat is te merken inderdaad. Tot zover dus de 'samenwerking'.
Renault F1-chef Cyril Abiteboul maakt zich niet druk over de uitlatingen van Christian Horner over het Franse merk tijdens de Grand Prix van Hongarije. De teambaas van Red Bull Racing haalde na de uitvalbeurt van Max Verstappen als gevolg van een defecte MGU-K uit naar de motorleverancier.

"We betalen miljoenen voor deze motoren. We verwachten een A-product, maar je kan duidelijk zien dat het dat niet is. Het is zo frustrerend, maar het is wat het is. Ik laat Cyril na de race met zijn excuses komen", mopperde Horner nog tijdens de wedstrijd op de Hungaroring in gesprek met Sky Sports.

Toen Abiteboul na de race door Motorsport.com werd gewezen op de woorden van Horner, antwoordde hij: "Sinds 2015 zijn onze bazen gestopt met het lezen van de dingen die Christian Horner over ons zegt. Het is heel duidelijk dat we geen zaken meer het hen willen doen. Het is voorbij." Vanaf volgend seizoen rijdt Red Bull met power units van Honda. "Een motorpartner die een flinke zak geld meeneemt zodat haar product wordt gebruikt", sneerde Abiteboul naar Red Bull en Honda. "Ik wens ze succes, meer heb ik niet te zeggen."
Veel plezier, Fernando en consorten met jullie Franse 'GP2 engine!'.

allen

Bericht door allen » 30 jul 2018, 15:09

Sinds 2015 eigenlijk al geen zin meer om met Red Bull zaken te doen? :tooth:

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 30 jul 2018, 15:11

Tom schreef: 30 jul 2018, 12:38 Overigens geloof ik niet dat volgend jaar met Honda alles ineens prima is, maar ik heb meer vertrouwen in hun engineers en dat zij wel een motor kunnen leveren die qua betrouwbaarheid en vermogen naast Ferrari en Mercedes kan staan.
Ik geloof er geen snars van. Begrijp ook niks van die euforie bij velen nu Red Bull naar Honda overstapt. Waarop baseren ze dat vertrouwen? Op de prestaties en betrouwbaarheid van Honda van de afgelopen jaren? Vreemde gevolgtrekkingen dan.

Je kon ook onmogelijk van Renault verwachten dat ze het tegen de Duitse en Italiaanse reuzen in de automotive branche konden opnemen met de huidige regelgeving. Had Max die fouten van het begin van het seizoen niet gemaakt en hadden ze vol op de samenwerking met Renault blijven inzetten (met de nieuwste onderdelen dus) dan zag het plaatje er nu heel anders uit. Dan deden ze nog steeds met Mercedes en Ferrari mee om het kampioenschap. Dat zie ik volgend jaar zeker niet gebeuren.

Hindert niks, ik ben F1 fan. Jammer dat Max niet meer kan meestrijden, maar ook niet meer dan jammer. Heb vwb stijl en prestaties meer met Hamilton en Ricciardo.
Serieus Hamilton? Als ik op iemand afgeknapt ben de afgelopen races is het Hamilton wel. Dan 10X liever Max, Raikonen of Vettel.

Frank_Sch
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Bericht door Frank_Sch » 30 jul 2018, 15:28

allen schreef: 30 jul 2018, 15:09 Sinds 2015 eigenlijk al geen zin meer om met Red Bull zaken te doen? :tooth:
Ja, dat is gebleken. Ze leverden die klant ook niet waar voor betaald werd en wordt.

daNpy

Bericht door daNpy » 30 jul 2018, 15:49

"Sinds 2015 zijn onze bazen gestopt met het lezen van de dingen die Christian Horner over ons zegt. Het is heel duidelijk dat we geen zaken meer het hen willen doen."
Ahum dan zeg je toch zelf het contract op als het niet bevalt? Renault levert gewoon niet wat ze beloven en proberen nu met alle macht RB als oorzaak voor de uitvallers aan te wijzen :')

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 30 jul 2018, 16:00

Zeer geloofwaardig die Cyril. Eerder dit jaar: https://www.grandprixradio.nl/2018/06/0 ... -red-bull/

alt

Bericht door alt » 30 jul 2018, 16:10

Als ik de heer Gnos was, dan ging de heer Abiteboul er per direct eruit.
Hoe hij op problemen van klanten reageert is gevaarlijk voor het merk Renault.
Ook zijn opmerking, wij luisteren al sinds 2015 niet meer naar RBR, dat geeft de mensen die met een Renaultje naar hun werk moeten, ook het idee dat zij niet serieus worden genomen door Renault.

Ik zie de man in de toekomst van het F! toneel verdwijnen.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 30 jul 2018, 16:22

Mike R32 schreef: 30 jul 2018, 15:11

Serieus Hamilton? Als ik op iemand afgeknapt ben de afgelopen races is het Hamilton wel. Dan 10X liever Max, Raikonen of Vettel.
Dat is zo'n beetje de enige coureur die loopt als klokwerk.. Een reeks van 33 finishes achtereen alleen onderbroken door motorfalen. Volgens mij komt alleen Heidfeld daar overheen(met 41). En geen domme dingen als mensen rammen, bewust of onbewust.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 30 jul 2018, 16:24

alt schreef: 30 jul 2018, 16:10 Als ik de heer Gnos was, dan ging de heer Abiteboul er per direct eruit.
Hoe hij op problemen van klanten reageert is gevaarlijk voor het merk Renault.
Ook zijn opmerking, wij luisteren al sinds 2015 niet meer naar RBR, dat geeft de mensen die met een Renaultje naar hun werk moeten, ook het idee dat zij niet serieus worden genomen door Renault.

Ik zie de man in de toekomst van het F! toneel verdwijnen.
Tja, ik had al nooit wat met Renault(per definitie het lelijkste Franse merk over welke periode dan ook gerekend), maar hun houding met een zwaar inferieur product in handen slaat echt alles. Honda werkt tenminste gewoon door terwijl het door McLaren en hun stercoureur compleet de grond in is getrapt zonder naar hun eigen rol hierin te kijken. En Renault(Cyril) komt allen met excuses verwijzingen naar lange vergane halfglorie en wise cracks. Komedianten, dat zijn(is) het.

En als we het toch over historie hebben, waarom blijft men daar bij Renault op wijzen en bij Honda niet? Niet dat je er ook maar iets voor koopt, maar ik vind het wel opvallend. Renault moet je niet aankomen en Honda is de sjaak. Is dat omdat Zuid-Europa dichterbij is dan Azië?

Luco

Bericht door Luco » 30 jul 2018, 16:58

Ik denk meer omdat Renault bewezen heeft het wel te kunnen getuige de successen, zowel als fabrikant als motorenleverancier.
Het zijn nu inderdaad slappe excuses, aan de andere kant nadat RB een aantal titels had gewonnen met Renault en het even minder ging hebben ze Renault natuurlijk gelijk al afgebrand en zwart gemaakt, misschien nog wel erger dan Mc Laren bij Honda heeft gedaan.
Ik had de stekker er als Renault zijnde er toen al uitgetrokken.
RB is nou ook niet echt een hele nette organisatie wat dat betreft.

Mike R32

Bericht door Mike R32 » 30 jul 2018, 17:06

Is het niet echt mis gegaan sinds Renault zijn eigen fabrieksteam heeft? Denk niet dat Renault ooit Red Bull verslaat met dezelfde motor.

Luco

Bericht door Luco » 30 jul 2018, 17:16

Om het even in perspectief te zetten.
2005 Fernando Alonso Renault Renault Michelin
2006 Fernando Alonso Renault Renault Michelin
2007 Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari Bridgestone
2008 Lewis Hamilton McLaren Mercedes-Benz Bridgestone
2009 Jenson Button Brawn GP Mercedes-Benz Bridgestone
2010 Sebastian Vettel Red Bull Renault Bridgestone
2011 Sebastian Vettel Red Bull Renault Pirelli
2012 Sebastian Vettel Red Bull Renault Pirelli
2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault Pirelli
2014 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes-Benz Pirelli
2015 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes-Benz Pirelli
2016 Nico Rosberg Mercedes Mercedes-Benz Pirelli
2017 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes-Benz Pirelli

Waar is BMW nu??
Wat een kutmerk dat Renault zeg :tooth:

Mike R32

Bericht door Mike R32 » 30 jul 2018, 17:23

Daarvoor tijdperk van Michael bij Ferrari toch? Ben wel benieuwd naar het rijtje vanaf 1970 :mrgreen: .

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 30 jul 2018, 17:25

Luco schreef: 30 jul 2018, 16:58 Ik denk meer omdat Renault bewezen heeft het wel te kunnen getuige de successen, zowel als fabrikant als motorenleverancier.
Het zijn nu inderdaad slappe excuses, aan de andere kant nadat RB een aantal titels had gewonnen met Renault en het even minder ging hebben ze Renault natuurlijk gelijk al afgebrand en zwart gemaakt, misschien nog wel erger dan Mc Laren bij Honda heeft gedaan.
Maar Red Bull heeft Renault nooit voor een onmogelijke opgave gesteld. En Honda is na de eerste 2 jaar(met het gefaalde McLaren size-zero concept) volledig opnieuw begonnen en heeft het split turbo concept van Mercedes overgenomen.

En over die eerste 2 jaar bij McLaren, het token gebeuren gold toen nog en dan is het sowieso onmogelijk om de boel radicaal om te gooien. Tel daar ook nog eens bij op dat Honda dus ook een jaar korter meedoet in dit hybride tijdperk, en ze liggen aardig op schema om Renault in te halen. En gezien de prestaties van de TR zo nu en dan zijn ze aardig in de buurt. Mensen kunnen wel lachen dat de TR vaak(maar niet altijd!) achter de McLaren en Renault eindigt, maar 5 jaar geleden had iedereen gevraagd wat je daar überhaupt mee wil zeggen. In feite is het in de basis nog steeds Minardi...

Luco

Bericht door Luco » 30 jul 2018, 17:26

alstu

1970 Jochen Rindt Lotus Ford Firestone
1971 Jackie Stewart Tyrrell Ford Dunlop
1972 Emerson Fittipaldi Lotus Ford Firestone
1973 Jackie Stewart Tyrrell Ford Goodyear
1974 Emerson Fittipaldi McLaren Ford Goodyear
1975 Niki Lauda Ferrari Ferrari Goodyear
1976 James Hunt McLaren Ford Goodyear
1977 Niki Lauda Ferrari Ferrari Goodyear
1978 Mario Andretti Lotus Ford Goodyear
1979 Jody Scheckter Ferrari Ferrari Michelin
1980 Alan Jones Williams Ford Goodyear
1981 Nelson Piquet sr. Brabham Ford Michelin
1982 Keke Rosberg Williams Ford Goodyear
1983 Nelson Piquet sr. Brabham BMW Michelin
1984 Niki Lauda McLaren Porsche Michelin
1985 Alain Prost McLaren Porsche Goodyear
1986 Alain Prost McLaren Porsche Goodyear
1987 Nelson Piquet sr. Williams Honda Goodyear
1988 Ayrton Senna McLaren Honda Goodyear
1989 Alain Prost McLaren Honda Goodyear
1990 Ayrton Senna McLaren Honda Goodyear
1991 Ayrton Senna McLaren Honda Goodyear
1992 Nigel Mansell Williams Renault Goodyear
1993 Alain Prost Williams Renault Goodyear
1994 Michael Schumacher Benetton Ford Goodyear
1995 Michael Schumacher Benetton Renault Goodyear
1996 Damon Hill Williams Renault Goodyear
1997 Jacques Villeneuve Williams Renault Goodyear
1998 Mika Häkkinen McLaren Mercedes-Benz Bridgestone
1999 Mika Häkkinen McLaren Mercedes-Benz Bridgestone
2000 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Bridgestone
2001 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Bridgestone
2002 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Bridgestone
2003 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Bridgestone
2004 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Bridgestone
2005 Fernando Alonso Renault Renault Michelin
2006 Fernando Alonso Renault Renault Michelin
2007 Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari Bridgestone
2008 Lewis Hamilton McLaren Mercedes-Benz Bridgestone
2009 Jenson Button Brawn GP Mercedes-Benz Bridgestone
2010 Sebastian Vettel Red Bull Renault Bridgestone
2011 Sebastian Vettel Red Bull Renault Pirelli
2012 Sebastian Vettel Red Bull Renault Pirelli
2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault Pirelli
2014 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes-Benz Pirelli
2015 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes-Benz Pirelli
2016 Nico Rosberg Mercedes Mercedes-Benz Pirelli
2017 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes-Benz Pirelli

Luco

Bericht door Luco » 30 jul 2018, 17:35

Mari Oh Oh! schreef: 30 jul 2018, 17:25
Luco schreef: 30 jul 2018, 16:58 Ik denk meer omdat Renault bewezen heeft het wel te kunnen getuige de successen, zowel als fabrikant als motorenleverancier.
Maar Red Bull heeft Renault nooit voor een onmogelijke opgave gesteld. En Honda is na de eerste 2 jaar(met het gefaalde McLaren size-zero concept) volledig opnieuw begonnen en heeft het split turbo concept van Mercedes overgenomen.

En over die eerste 2 jaar bij McLaren, het token gebeuren gold toen nog en dan is het sowieso onmogelijk om de boel radicaal om te gooien. Tel daar ook nog eens bij op dat Honda dus ook een jaar korter meedoet in dit hybride tijdperk, en ze liggen aardig op schema om Renault in te halen. En gezien de prestaties van de TR zo nu en dan zijn ze aardig in de buurt. Mensen kunnen wel lachen dat de TR vaak(maar niet altijd!) achter de McLaren en Renault eindigt, maar 5 jaar geleden had iedereen gevraagd wat je daar überhaupt mee wil zeggen. In feite is het in de basis nog steeds Minardi...
Wat is een onmogelijke opgave, kunnen wij dat beoordelen?
Je ziet al aan het lijstje dat er telkens een periode is dat een motorenleverancier of team dominant is en dan ineens weer een ander team, je kan niet 30 jaar achter elkaar aan de top staan. elke leverancier heeft zijn sterke en zwakke periodes, schelden en zwart maken gaat dan imho echt niet helpen.
Renault zit nu inderdaad in een zwakkere periode, over drie jaar is mercedes misschien niks meer.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 30 jul 2018, 17:49

Luco schreef: 30 jul 2018, 17:35
Wat is een onmogelijke opgave, kunnen wij dat beoordelen?
Er zijn genoeg beschrijvingen te vinden waarom dat concept (achteraf) gedoemd was te mislukken en je gaat als betalende(!) leverancier niet zomaar de boel over een andere boeg gooien. Kern van het probleem was vooral dat de kleine compressor niet betrouwbaar genoeg snel kon draaien en er bovendien niet genoeg warmte vrij kwam om hem het hele rechte stuk te laten draaien. En ruimte voor een grotere was er vanwege het concept totaal niet.

https://www.bbc.com/sport/formula1/34208407

En ja Renault heeft een zwakkere periode, die duurt al 4,5 jaar en ik denk niet dat dat de komende 2,5 gaat veranderen. Bij Honda wél. Renault heeft gewoon niet het budget om de auto en de motor met volle kracht te ontwikkelen, zeker niet nu er een klant wegvalt. We kunnen bovendien discussiëren of de Renault motor Red Bull aan de kampioenschappen heeft geholpen of andersom, maar het lijkt mij niet verstandig daar aan te beginnen... ;)

Mike R32

Bericht door Mike R32 » 30 jul 2018, 18:22

Bedankt voor de lijst Luco :thumbup:

Luco

Bericht door Luco » 30 jul 2018, 18:26

Mike R32 schreef: 30 jul 2018, 18:22 Bedankt voor de lijst Luco :thumbup:
yw :tooth:

JP