Waarom?
- geluid
- betere loopcultuur
- misschien wat meer koppel en/of vermogen
Rij nu volledig origineel muv van Akrapovic demper waar de db-killer uit is gevallen

Originele optie is full titanium race Akrapovic EVO systeem. Is een volledig system vn headers, resonator ipv cat en einddemper. Tesamen met aangepaste 'Akra' mapping, ander luchtfilter en SAS-delete (iets van milieu shit / luchtsysteem). Scheelt -6kg en +12pk tov origineel.
Nadeel: 2,5k en als je naar buitenland gaat ben je de sjaak of moet je eerst alles weer terugbouwen.
Alternatief: decat link pipe in mn bestaande systeem. Akra demper heb ik al. Headers blijven dan origineel.
Kosten: 150-200 euro voor linkpipe.
Probleem 1 - Ik hoor verachillende verhalen qua montage. Van 15min. tot dealer gisteren 2.5 a 3 uur.
Vraag 1 - Wie heeft ervaring en weet het echt ?
Probleem 2 - Ik hoor verschillende verhalen qua mapping. Std laten is prima vs std wordt ie zonder cat te arm, dus je moet mapping aanpassen, bijv. bovengenoemde de Akra EVO mapping laten laden door dealer.
Vraag 2 - Wie heeft ervaring wat er met het mengsel gebeurd bij decat (o2 sensor zit alleen voor cat, na cat zit geen sensor meer) ?
Probleem 3 - Std heeft SDR 1290 een SAS systeem. Bij de officiele Akra EVO lijn gaat die eruit en de Akra EVO mapping disabled de sensors ed zodat je geen foutcode krijgt.
Vraag 3a - Kan de SAS blijven zitten zonder dat je foutcodes krijgt wanneer je alleen cat delete doet en blijft rijden met std mapping ?
Vraag 3b - idem maar dan als je rijdt met cat-delete en Akra EVO mapping ?
Achtergrond - ik wil eigenlijk gewoon binnen uurtje zelf cat voor linkpipe kunnen wisselen (en terug), SAS laten zitten en mapping std houden. Ritje naar buitenland is dan simpel cat terugplaatsen. Additioneel Akra EVO mapping laden overweeg ik maar betekent al afspraak met dealer als je cat terugplaatst.
Mark.