SuperDuke 1290 R decat - vragen
- markk
- Berichten: 3851
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
SuperDuke 1290 R decat - vragen
Ben me aan het verdiepen in een de-cat voor de KTM SuperDuke 1290R.
Waarom?
- geluid
- betere loopcultuur
- misschien wat meer koppel en/of vermogen
Rij nu volledig origineel muv van Akrapovic demper waar de db-killer uit is gevallen
Originele optie is full titanium race Akrapovic EVO systeem. Is een volledig system vn headers, resonator ipv cat en einddemper. Tesamen met aangepaste 'Akra' mapping, ander luchtfilter en SAS-delete (iets van milieu shit / luchtsysteem). Scheelt -6kg en +12pk tov origineel.
Nadeel: 2,5k en als je naar buitenland gaat ben je de sjaak of moet je eerst alles weer terugbouwen.
Alternatief: decat link pipe in mn bestaande systeem. Akra demper heb ik al. Headers blijven dan origineel.
Kosten: 150-200 euro voor linkpipe.
Probleem 1 - Ik hoor verachillende verhalen qua montage. Van 15min. tot dealer gisteren 2.5 a 3 uur.
Vraag 1 - Wie heeft ervaring en weet het echt ?
Probleem 2 - Ik hoor verschillende verhalen qua mapping. Std laten is prima vs std wordt ie zonder cat te arm, dus je moet mapping aanpassen, bijv. bovengenoemde de Akra EVO mapping laten laden door dealer.
Vraag 2 - Wie heeft ervaring wat er met het mengsel gebeurd bij decat (o2 sensor zit alleen voor cat, na cat zit geen sensor meer) ?
Probleem 3 - Std heeft SDR 1290 een SAS systeem. Bij de officiele Akra EVO lijn gaat die eruit en de Akra EVO mapping disabled de sensors ed zodat je geen foutcode krijgt.
Vraag 3a - Kan de SAS blijven zitten zonder dat je foutcodes krijgt wanneer je alleen cat delete doet en blijft rijden met std mapping ?
Vraag 3b - idem maar dan als je rijdt met cat-delete en Akra EVO mapping ?
Achtergrond - ik wil eigenlijk gewoon binnen uurtje zelf cat voor linkpipe kunnen wisselen (en terug), SAS laten zitten en mapping std houden. Ritje naar buitenland is dan simpel cat terugplaatsen. Additioneel Akra EVO mapping laden overweeg ik maar betekent al afspraak met dealer als je cat terugplaatst.
Mark.
Waarom?
- geluid
- betere loopcultuur
- misschien wat meer koppel en/of vermogen
Rij nu volledig origineel muv van Akrapovic demper waar de db-killer uit is gevallen
Originele optie is full titanium race Akrapovic EVO systeem. Is een volledig system vn headers, resonator ipv cat en einddemper. Tesamen met aangepaste 'Akra' mapping, ander luchtfilter en SAS-delete (iets van milieu shit / luchtsysteem). Scheelt -6kg en +12pk tov origineel.
Nadeel: 2,5k en als je naar buitenland gaat ben je de sjaak of moet je eerst alles weer terugbouwen.
Alternatief: decat link pipe in mn bestaande systeem. Akra demper heb ik al. Headers blijven dan origineel.
Kosten: 150-200 euro voor linkpipe.
Probleem 1 - Ik hoor verachillende verhalen qua montage. Van 15min. tot dealer gisteren 2.5 a 3 uur.
Vraag 1 - Wie heeft ervaring en weet het echt ?
Probleem 2 - Ik hoor verschillende verhalen qua mapping. Std laten is prima vs std wordt ie zonder cat te arm, dus je moet mapping aanpassen, bijv. bovengenoemde de Akra EVO mapping laten laden door dealer.
Vraag 2 - Wie heeft ervaring wat er met het mengsel gebeurd bij decat (o2 sensor zit alleen voor cat, na cat zit geen sensor meer) ?
Probleem 3 - Std heeft SDR 1290 een SAS systeem. Bij de officiele Akra EVO lijn gaat die eruit en de Akra EVO mapping disabled de sensors ed zodat je geen foutcode krijgt.
Vraag 3a - Kan de SAS blijven zitten zonder dat je foutcodes krijgt wanneer je alleen cat delete doet en blijft rijden met std mapping ?
Vraag 3b - idem maar dan als je rijdt met cat-delete en Akra EVO mapping ?
Achtergrond - ik wil eigenlijk gewoon binnen uurtje zelf cat voor linkpipe kunnen wisselen (en terug), SAS laten zitten en mapping std houden. Ritje naar buitenland is dan simpel cat terugplaatsen. Additioneel Akra EVO mapping laden overweeg ik maar betekent al afspraak met dealer als je cat terugplaatst.
Mark.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
Hoop gedoe man steeds wisselen. Is het echt zoveel risico over de grens?
Ik zou het dan goed doen. Cat eruit. Sas eruit en custom mapping
Ik zou het dan goed doen. Cat eruit. Sas eruit en custom mapping
-
Online
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 15 sep 2013, 12:54
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
Afgelopen woensdag terug gekomen van een 6-daagde motorvakantie. Via de Eiffel, het Zwarte Woud, Zwitserland naar Italië. En van Italië via Oostenrijk, het Zwarte Woud en de Eiffel terug naar Nederland. Totaal bijna 3200km gereden, diverse keren politie tegengekomen (ook controles) maar geen één keer aan de kant gezet. Dit zegt natuurlijk niks aangezien het een volgende keer ook anders kan zijn..... Overigens reed ik wel al die tijd zonder DB-killers.
Je hebt trouwens ook Tune ecu, daarmee kun je zelf verschillende mappings laden dan wel aanpassen.
Nog maar even een plaatje
- markk
- Berichten: 3851
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
Prachtig Berry.
@Rody....als we allea doen wordt het lastiger om ff terug te zetten naar buitenland. Kortom dan ik ik beter gewoon full official Akra EVO race setup laten monteren. Kost wat maar dan ben je echt klaar.
Ik zoek dus het compromis...
@Rody....als we allea doen wordt het lastiger om ff terug te zetten naar buitenland. Kortom dan ik ik beter gewoon full official Akra EVO race setup laten monteren. Kost wat maar dan ben je echt klaar.
Ik zoek dus het compromis...
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
Goede vriend van me heeft alles met z'n uitlaat gedaan wat er te doen valt. Voor zover ik begreep als je je cat er onderuit haalt zeker opnieuw mappen, krijgt 'ie een berg meer vermogen van.
Zal ik 'm anders vragen of je 'm 's kan bellen?
Zal ik 'm anders vragen of je 'm 's kan bellen?
- markk
- Berichten: 3851
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
@peric - als ie een ktm 1290 SDR heb zou ik 'em zeker even willen bellen. Zo niet dan heeft het minder zin. Akra EVO mapping en SAS delete is nogal KTM specifiek nl.
Ik hoor het wel...
Mark.
Ik hoor het wel...
Mark.
- Niels
- Berichten: 22282
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
Ik begrijp niet helemaal waarom het blok zonder kat te arm zou lopen. De KTM ken ik niet maar de “closed loop” regeling van een ECU meet met de lamda sensor voor de kat het zuurstof gehalte. Is dat bij de KTM anders? Te arm zou betekenen dat het systeem al buiten zijn range zit en nog steeds bijstuurt om minder benzine in te spuiten. Dat is vreemd omdat wanneer de Ecu alleen moet regelen in een bereik tot dat de lambda sensor geen zuurstof meer meet.
M.a.w. de Ecu krijgt een offset wanneer de kat gedemonteerd wordt en ik begrijp niet waarom
M.a.w. de Ecu krijgt een offset wanneer de kat gedemonteerd wordt en ik begrijp niet waarom
- markk
- Berichten: 3851
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
@Niels...exactly...ik snap het ook niet...
En niemnd kan het me uitleggen. Ik lees van alles...zonder cat te arm...akra EVO moet je laden...etc. Maar niemand verklaard waarom ie armer gaat lopen...
En niemnd kan het me uitleggen. Ik lees van alles...zonder cat te arm...akra EVO moet je laden...etc. Maar niemand verklaard waarom ie armer gaat lopen...
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
Kat wisselen is idd 15 min werk en zelfs een computernerd zou het kunnen.
BODIS kat vervanger zal ik niet kopen, A ziet er niet uit zo lelijk beunhazerij laswerk en B vind hem niet klinken.(zelf mogen ervaren)
Een arrow linkpijp zonder kat icm met akra zonder db is te hard vind ik persoonlijk.
Akra is idd prijzig, 6 kg lichter maar de sound is super! En de looks maken je motor wel af.
(Zonder db killer vind ik hem ook te aso)
SAS wordt verwijderd zodat je minder knallen in de pijp krijgt, omdat de uitlaat van dun metaa is gemaakt willen de midden demper open scheuren.
Wel prettig ipv die vele plofjes die je nu hebt.
SAS kun je dus laten zitten zolang je geen full akra koopt.
Andere linkpijp wordt idd geadviseerd of een rijkere mapping van akra te nemen,
Lamda is small band en geen wide band.
Rijdt zelf wel met full akra geen moment spijt gehad van de keuze en rijdt 90% van de ritjes in duitsland . Ga paar keer per jaar naar de ring en omgeving. E keur type plaatje zit er niet op maar die zijn wel in omloop .
Heb mijn std akra demper verkocht voor 600e
Leuke site met leuk spul
http://www.rottweilerperformance.com
Mijn pornofiets
BODIS kat vervanger zal ik niet kopen, A ziet er niet uit zo lelijk beunhazerij laswerk en B vind hem niet klinken.(zelf mogen ervaren)
Een arrow linkpijp zonder kat icm met akra zonder db is te hard vind ik persoonlijk.
Akra is idd prijzig, 6 kg lichter maar de sound is super! En de looks maken je motor wel af.
(Zonder db killer vind ik hem ook te aso)
SAS wordt verwijderd zodat je minder knallen in de pijp krijgt, omdat de uitlaat van dun metaa is gemaakt willen de midden demper open scheuren.
Wel prettig ipv die vele plofjes die je nu hebt.
SAS kun je dus laten zitten zolang je geen full akra koopt.
Andere linkpijp wordt idd geadviseerd of een rijkere mapping van akra te nemen,
Lamda is small band en geen wide band.
Rijdt zelf wel met full akra geen moment spijt gehad van de keuze en rijdt 90% van de ritjes in duitsland . Ga paar keer per jaar naar de ring en omgeving. E keur type plaatje zit er niet op maar die zijn wel in omloop .
Heb mijn std akra demper verkocht voor 600e
Leuke site met leuk spul
http://www.rottweilerperformance.com
Mijn pornofiets
-
- Berichten: 2941
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
Jammer dat hij geen quickshifter heeft gemonteerd .Peric schreef: ↑14 jul 2018, 20:47 Dan is dit te hard zeker?
https://www.facebook.com/Austinracing22 ... 835846780/
Haha die austin schijnt echt aso te zijn maar kan ook niet anders als je ziet hoe klein die dempers zijn.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
Zit er toch standaard op? Een QS..
Zal 's vragen om een filmpje en foto van de SD van die vriend van me.
Zal 's vragen om een filmpje en foto van de SD van die vriend van me.
- Niels
- Berichten: 22282
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- markk
- Berichten: 3851
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
@Jeffrey - full Akra heeft voor mij nog een nadeel. Komt nl. qua demper iets hoger en dan passen de powerparts zijtassen officieel niet meer
(passen wel maar verbranden door de hitte vd demper )
Ennuh dat ploffen bij gas los rond de 4k rpm vindt ik juist supertof...
Mark.
(passen wel maar verbranden door de hitte vd demper )
Ennuh dat ploffen bij gas los rond de 4k rpm vindt ik juist supertof...
Mark.
- Jules
- Berichten: 1820
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
Ik zou zeggen kat en sas verwijderen en op maat laten mappen. Moet te doen zijn toch? Kunnen ze meteen de sas uitprogrammeren.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
Oké, van de koffers weet ik niet maar jij hebt hebt nu antwoord op al jou vragen denk ik :p.markk schreef: ↑14 jul 2018, 21:45 @Jeffrey - full Akra heeft voor mij nog een nadeel. Komt nl. qua demper iets hoger en dan passen de powerparts zijtassen officieel niet meer
(passen wel maar verbranden door de hitte vd demper )
Ennuh dat ploffen bij gas los rond de 4k rpm vindt ik juist supertof...
Mark.
Arrow heeft ook linkpijp met kleine kat er in.
- markk
- Berichten: 3851
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
Dus linkpipe (remus / arrow), zelf monteren en daarna langs dealer voor Akra EVO map. Sas laten zitten.????
En bij ritje buitenland: Langs dealer, std mapping laden en daarna zelf kat monteren ?
(Akra mapping en cat molt de cat)
Mark.
En bij ritje buitenland: Langs dealer, std mapping laden en daarna zelf kat monteren ?
(Akra mapping en cat molt de cat)
Mark.
-
Online
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 15 sep 2013, 12:54
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
Is het dan geen optie om Tune ecu aan te schaffen? Dan kun je zelf van mappings wisselen en scheelt het ritjes naar de dealer.Berry1000RR schreef: ↑14 jul 2018, 09:46 Je hebt trouwens ook Tune ecu, daarmee kun je zelf verschillende mappings laden dan wel aanpassen.
Zelf heb ik er overigens geen ervaring mee hoor....
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
Jezus, wie heeft jou zo bang gemaakt?
Lekker monteren, mapje inladen bij de dealer voor paar tientjes en rijden maar. Niks wisselen voor buitenland je hebt toch e keur op de akra en je hebt een db killer, ik denk toch dat je die er dan in laat zitten vanwege te aso geluid/teveel negatieve aandacht zou trekken van de politie.
- Jules
- Berichten: 1820
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
Idd. Buitenland gewoon DB killer erin (of in je tas )
-
- Berichten: 3269
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
Oftwel in NL een brommer met tyfusherrie maar in het buitenland een soort van fluisterstil...
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
hoe staat het ermee? postode al een cadeautje gebracht?
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen
Neem aan dat je Gilles inmiddels gesproken hebt?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten