Nou bijna vakantie en dus bijna een reis van 4000km voor de boeg. Gelukkig hebben we nog een betrouwbare Toyota die dit jaar een astronomische 400,- opslokt aan onderhoud en dat is inclusief vier nieuwe banden
We gaan dus met de Prius, ja de "Top Gear kever" zoals die bij Top Gear mee hobbelde door Afrika op de loer liggend of een deelnemende auto zou falen. Met nog meer zelfvertrouwen staat dat witte space mobiel op de oprit, ziet al vier jaar en 100.000 probleemloze kilometers allerlei premium mobielen voorbij komen zonder er nerveus van te worden.... DF en dan anders want ook zorgeloos op bestemming aankomen is voor mij momenteel ff DF.
Goed de A8.... Mijn weekje verlof om verder te gaan met de verbouwing ging hopeloos op aan de Audi. Nu is er al niet zoveel ruimte onder de kap, met het LPG systeem erbij is het helemaal lachen.... Enigszins geruststellend maar ook weer niet is het feit dat er niet aan de motor gerommeld is. Geen overdadig gebruik van vloeibare pakking, originele materialen gebruikt etc. Waarom de zooi dan lek gaat is wel een beetje een raadsel. De kleppendeksel pakkingen lekten toch wel behoorlijk. Wat kwamen we wel tegen.... bougiekabels uit 2002, bougies die wel aan vervanging toe zijn, LPG slangetjes die poreus blijken en kleine externe lekkages van KVS.
Dus na wat uurtjes sleutelen de auto weer rijdend gemaakt hopende dat er geen olie lekkage meer was en door de verdamper te by-passen hopende dat ik ook geen liters KVS meer kwijt zou zijn..... De eerste dag naar het werk bracht duidelijkheid, bij vertrek aan het einde van de dag lag er tenminste een liter KVS onder de auto. Niet leuk maar iig duidelijk. Wel bekroop me de gedachte dat de koprevisie dan misschien wel niet goed uitgevoerd was of dat het onderblok schade zou hebben. Dus s'avonds naar mijn monteur om een koppakking test uit te voeren. Gelukkig bleek daaruit dat het blok intern geen lekkages heeft. Dus.... de Audi maar weer de garage in.
Het plan was om het KVS systeem af te gaan persen maar wel nadat ik alle zichtbare lekkages eerst had opgelost. Achter het blok was een duidelijke lekkage zichtbaar dus de boel maar los gehaald. De A8 heeft twee kunststof buisjes als koppeling tussen het blok en de kachel radiateur. Na het loshalen was wel duidelijk waar het meeste van mijn KVS langs lekte.... De basis van deze koppelstukjes is metaal met een mantel van kunststof. Na verloop van tijd met vaak opwarmen en afkoelen is dat natuurlijk kansloos. Aan beide kanten was het kunststof gescheurd en daar houd bij 1,5 bar druk geen slangenklem wat aan. Enigszins opgelucht (want duidelijk defect..) naar de dealer om beide delen "ff" te bestellen, nou dat ff valt wel tegen. Pon vind gewoon dat je na een jaar of 15 langs de dealer moet gaan om gewoon weer een nieuwe A8 op te halen. Oftewel, niet meer leverbaar, wordt niet meer gemaakt en niet meer op voorraad in NL. Fijn is dat, en nu? "Misschien ergens op internet"......en bedankt. Mooi man een auto waarvoor je geen nieuwe delen meer kunt kopen juist op een leeftijd dat die delen kapot gaan. Volgens mij kun je nog beter een Saab rijden op leeftijd dan een oude Audi.
Goed, en weer door. Internet lijkt idd uitkomst te bieden. Lijkt that is. Een grote Duitse OEM onderdelen site lijkt te kunnen leveren maar na betaling en 3 dagen wachten blijkt toch van niet. Audi Tradition heeft gelukkig wel nog wat liggen maar hun betaling systeem ligt er uit. Fijn! Volgende dag nogmaals geprobeerd, nada. Mailtje en na 2 dagen reactie. Het klopte dat het eruit lag en nee men kon het niet zo ff oplossen

Alternatieven? Nee sorry, excuus.... Dus na een week of wat geklooi en gerommel heb ik de auto maar achtergelaten bij mijn monteur. Niet dat hij nog tijd had voor de vakantie maar dan hoefde ik er tenminste niet tegenaan te kijken..
En nu? Nu dus met Prius op vakantie....