En dan is het zo ver. Op 5 Juli 2018 om 6 uur in de morgen moeten opstaan,
snel een boterham smeren en de trein richting Schiphol nemen. Tijdens twee en een half uren durende treinrit
begin je toch weer eens over alles na te denken. Het heeft allemaal heel lang geduurd en dat heeft wel
wat effect gehad op mijn enthousiasme voor de auto.
Je gaat jezelf nog eens afvragen of de auto gaat voldoen aan je verwachtingen,
je hebt immers nog nooit in een vergelijkbare auto gereden. En het hele right hand drive verhaal,
klopt het wat anderen zeggen dat je daar eigenlijk niks van merkt of gaat het super onpraktisch zijn.
Nu had ik van je voren al een camera gekocht die ik linksvoor zou plaatsen
en een auto dimming achterspiegel met een klein scherm er in om zo goed te "zien" wat er linksvoor gebeurt.
Maar of dat nodig gaat zijn of gaat helpen ...
Eenmaal aangekomen in Schiphol airport ben ik snel naar de bagagecontrole gegaan. Als bagage had
ik onder andere een gevarendriehoek bij me, een reflecterend hesje, pasjes etc... en ik vroeg me af
of ze moeilijk gingen doen over de gevarendriehoek, er zitten immers 4 stalen pinnen in.
En jah hoor ... mijn tas werd er meteen uitgepikt. Ik had al een heel verhaal klaar om de security te overtuigen
van mijn goede bedoelingen maar dat was niet eens nodig. Ze vroegen om de tas open te maken en ze wouden
graag weten wat er in het rode plastic doosje zat. Ik vertelde wat het was en ze keken er even naar en alles was goed.
Ik kon mijn spullen pakken en rustig doorlopen.
Ik was al rustig naar de gate gelopen en had plaatsgenomen in een van de stoelen om te wachten tot de gate open ging.
Toevallig keek ik nog eens naar mijn email en ik zag dat Darren van Torque GT aanbood om mij op te komen halen bij
het vliegveld. Dat was mooi meegenomen! Dat bespaarde mij op zijn minst anderhalf uur aan UK openbaar vervoer en
een hoop gedoe. Top service.
En... even in het vliegtuig stappen

De anderhalf uur durende vlucht was zo voorbij.
Het Exeter vliegveld voelt aan alsof een boer die toevallig een landingsbaan had zich
bedacht om ook internationale vluchten te laten landen. Veel meer dan een landingsbaan
en een grootte schuur is het niet. Na een belletje heen en weer en eventjes wachten kwam
daar Darren aan om mij op te halen.
Eenmaal aangekomen bij Torque GT zag ik daar mijn evo staan. Hij ziet er als nieuw uit. Je moet echt heel kritisch
van kortbij kijken om imperfecties in de lak te vinden. Hij ziet er echt goed uit voor een auto van 15 jaar oud.
Ik heb de auto nog bekeken van alle kanten en het zag er goed uit.
Auto bij Torque GT:
(TODO; torque gt heeft veel betere foto's)
Daarna heeft Darren mij nog een rondleiding gegeven van Torque GT. Die hebben echt leuke (zeldzame) speeltjes staan.
Even een korte sommering:
- Nieuwe audi rs6 van de baas
- Rx7 veilside edition (zie tokyo drift)
- 3-4 normale Rx7's
- Nissan Skyline R34 GTR Nismo 400 met 25k km. In nieuwstaat
- Honda NSX met 10k km op de teller. In nieuwstaat
- 3 van de 37 Subaru Impreza Wrx Sti Ra (nogwat). In nieuwstaat
- Datsun 260? volledig gerestaureerd
- Mitsubishi evo 9; was net binnen voor een klant
- Mitsubishi evo 7; was net binnen voor een klant
- Mitsubishi evo TME; van torque gt zelf; gerestaureerd; in top staat; 25k km ofzo
- Toyota supra
en nog veel meer speeltjes. Hun gemiddelde auto is wel van een flink hogere prijsklasse dan de mijne
Maar hun waren ook onder de indruk dat ik zn goed exemplaar voor dat geld heb gekregen.
Na de rondleiding zijn we weer naar mijn evo gelopen. Alle in's en out's werden werden verteld.
Alle minpuntjes werden aangewezen (o.a. twee kleine krassen die met een lak stift waren bijgewerkt door de vorige eigenaar).
Toen zijn we naar binnen gegaan en is al het papierwerk doorgenomen en ingevuld en toen was het langzaam aan tijd om te vertrekken.
Ik heb mijn spullen geïnstalleerd in de auto en toen was het tijd om de auto te starten en te vertrekken. Ik was nog
een beetje zenuwachtig over hoe dat zou gaan maar dat was snel voorbij. Torque Gt zit in een min of meer omgebouwde boerderij. En de weggetjes die daar naartoe gaan zijn heel smal en daar pas maar een auto door. Meteen na de eerste 10 meter had ik een tegenligger. Ik moest 10 meter bergop in de achteruit rijden...
Foto bij het tankstation:
het ging allemaal prima. De koppeling voelt heel normaal aan. Grijpt goed aan en is ook heel goed controleerbaar.
En het vermogen ? daar merk je eigenlijk niet zo veel van als je langzaam / normaal rijd. De vering is stugger dan een
normale auto maar ik vind het reuze meevallen. En het stuurgevoel is heel direct. Je krijgt meteen veel vertrouwen in de auto, het voelt allemaal heel natuurlijk aan. Mijn vuist past met gemak in de knalpijp maar luid is de auto niet. Geen idee hoe HKS dat voor elkaar heeft gekregen maar het werkt wel

Toen de auto eenmaal warm was eens rustig richting het 3k+ toerengebied gegaan en dan hoor je de turbo ineens spoolen met een machtig geluid en acceleratie als resultaat

. Het onderstel / de auto kan het vermogen goed hebben. Op geen enkel moment voelt het aan als te veel of oncontroleerbaar.
Nu heb ik zoveel getypt dat ik niet zoveel zin heb. Dus de rest houd ik maar kort.
Route die ik moest afleggen:
Auto op de boot:
Nog een leukigheid toen ik op de A303 was kwam er een Mclaren 620(ofzo) lemans 24 editie en een Noble m12 (of dergelijk) langs en
die toeterde naar mij met een "Nice car" idee er achter. Dat had ik totaal niet verwacht
In de UK rijden wel wat leukere autos rond dan in de meeste Europese landen. Op de route bij ik veel leuke autos tegengekomen.
En over het hele LHD RHD verhaal. Als je eenmaal een uur in beide hebt gereden dan maakt dat niks uit. Het gaat allemaal prima en is niet vervelend of wat dan ook. In veel gevallen zelfs heel fijn.