Eriks 530i Touring & VW Golf GTI

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ///Joost » 22 jun 2018, 23:04

Klote zeg, dit is wel echt jammer. Het is zo'n prachtige wagen.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door dvh » 22 jun 2018, 23:06

En deze auto kwam toch ook van de Autostudio?

' auto's die je blind kan kopen' gaat toch niet helemaal op blijkt maar weer.
Snel een GTI halen Erik :) weg met die BMW probleembakken

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ErikS » 22 jun 2018, 23:17

dvh schreef: 22 jun 2018, 23:06 En deze auto kwam toch ook van de Autostudio?

' auto's die je blind kan kopen' gaat toch niet helemaal op blijkt maar weer.
Snel een GTI halen Erik :) weg met die BMW probleembakken
In een blok kijken kan niemand.
Service blijft top. Alles wordt geregeld.

De smet voor mij wordt wat groot.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Riceaux » 22 jun 2018, 23:31

Aii. Flink balen Erik! Kunnen ze niet binnen de garantieperiode nog even dat hele ding van top tot teen inspecteren?

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Adwo » 23 jun 2018, 00:39

Alpina schrijft voor dat de automaat na elke 2e olieservice gespoeld moet worden. Ik ben bij ZF geweest in Delfgauw, helemaal prima.

Ik zou beginnen met de automaat te resetten, 30 seconden bij contact aan gaspedaal helemaal ingetrapt houden.

Verder zie ik allemaal half of slecht advies voorbij komen. Ik zou alleen het Duitse Alpina forum vertrouwen.

Mijn E91 B3 verbruikt rond de 1:5000 km een liter olie. Korte ritjes beduidend hoger.

De N54 is erg gevoelig voor een aantal storingen, probeer eerst bij een BMW dealer op basis van het BMW chassisnummer te achterhalen wat er allemaal onder garantie is vervangen. HDP, injectoren, boost solenoids, het gaat bij iedereen een keer kapot.

Uiteindelijk heel vervelend, maar goed te verhelpen.

Succes en laat ze hier allemaal verder maar lullen! 😇

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Auke M535i » 23 jun 2018, 07:36

Adwo schreef: 23 jun 2018, 00:39 Ik zou beginnen met de automaat te resetten, 30 seconden bij contact aan gaspedaal helemaal ingetrapt houden.

Verder zie ik allemaal half of slecht advies voorbij komen. Ik zou alleen het Duitse Alpina forum vertrouwen
Nee wat is dat voor een advies dan? Los je niks mee op anders dat er een paar adaptiewaardes gereset worden. Iets met pot en ketel...

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Adwo » 23 jun 2018, 08:45

Euh, ik heb dezelfde auto, dus ik spreek uit ervaring? Lijkt me een duidelijk verschil.

Bak laten spoelen en adaptiewaarden resetten leverde bij mij een veel beter schakelende bak op.

Maar even expliciet gemaakt, bedankt voor de feedback!

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ErikS » 23 jun 2018, 08:58

Toch twijfel ik nu stevig of het uit de bak komt.

Als ik goed ga nadenken, zijn de hikjes wat de wagen ook deed voordat hij nieuwe injectoren kreeg.
Maar toen deed de wagen dit extreem. Gezien de motorstoring met exact dezelfde karakteristiek als de voorgaande storingen, lijken de 'hikjes' mij ineens wel de kleine variant van deze storing. Ik heb het gevoel dat het niet uit de bak komt, maar dat met de nieuwe injectoren de boel wel goed loopt, maar het voorgaande probleem gewoon een ruime tijd heeft 'gemaskeerd'.

Ik ga vanavond dus, voordat ik weg ga eerst even de bak 'resetten' in ieder geval.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Vlokmans » 23 jun 2018, 09:28

Omdat je nooit genoeg "slecht" advies kan krijgen: mijn ervaringen, ik spreek dus voor mezelf, met SPBA zijn zeer positief. Niet alleen de Alpina specialist, maar hebben ook veel verstand van de generieke techniek. Gaan echt door tot de root cause van het probleem, in plaats van het bestrijden van symptomen.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ErikS » 23 jun 2018, 09:46

Vlokmans schreef: 23 jun 2018, 09:28 Omdat je nooit genoeg "slecht" advies kan krijgen: mijn ervaringen, ik spreek dus voor mezelf, met SPBA zijn zeer positief. Niet alleen de Alpina specialist, maar hebben ook veel verstand van de generieke techniek. Gaan echt door tot de root cause van het probleem, in plaats van het bestrijden van symptomen.
Ik geloof ook echt in een merk specialist.
Maar in eerste instantie gaat hij nog naar deze specialist. Zeer kundige garage die het moet hebben van zijn vak idioterie.
Je hoeft hem niks te vertellen, hij weet alles, kent de wagens van binnenste buiten. Alle vertrouwen in!

Mompelt ook nog iets over een maat van spba die nu een E61 rijdt. :tooth:
Die ondanks zijn historie misschien wel eens betrouwbaarder is dan deze! :tooth: :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Das Alpina forum

Bericht door Jan-Willem » 23 jun 2018, 10:17

Adwo schreef: 23 jun 2018, 08:45 Euh, ik heb dezelfde auto, dus ik spreek uit ervaring? Lijkt me een duidelijk verschil.

Bak laten spoelen en adaptiewaarden resetten leverde bij mij een veel beter schakelende bak op.

Maar even expliciet gemaakt, bedankt voor de feedback!
Dus jij hebt alle wijsheid in pacht omdat je dezelfde auto rijd?
Dit is symtoombestrijding, waarschijnlijk helpt het wel voor even maar als er echt iets mis is komt het wel weer terug.
Waar je dus niet op zit te wachten met een auto die bijna uit de garantie is.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Martin van der Zwaard » 23 jun 2018, 10:25

Erik, laat het brandstofsysteem eens goed testen. Drukken, opbrengsten etc etc.
Injectoren kan je uitsluiten maar de HDP en ook zeker de pomp in de tank. Die laatste gaat best wel eens kapot.
Carterventilatie? Heb een X5 gehad die slecht liep en bleek de carterventilatie die in het kleppendeksel zit gescheurd.

Het kunnen zulke lullige dingen zijn maar je zoekt je een ongeluk.

Online
Str8Six
Berichten: 1032
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Str8Six » 23 jun 2018, 10:42

Ik heb niet alle pagina's doorgespit dus wellicht vertel ik je niets nieuws, maar ik weet dat bij deze motoren (n53/N55) in het begin een terugroepactie geweest is op de bobines.
Bij BMW zal dit in de meeste gevallen uitgevoerd zijn, maar kan het zijn dat dit bij de B3 (nog) niet is gebeurd?

Verder kun je van een 'soft-fail' brandstofpomp ook deze symptomen krijgen, heb ik bij de E46 ook een tijdje mee zitten worstelen.
De hogedrukbrandstofpomp lijkt het niet op, dan krijg je andere symptomen(auto rijdt gewoon, maar in de hoge toeren geen power +blazende fan)

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ErikS » 23 jun 2018, 11:05

Str8Six schreef: 23 jun 2018, 10:42 Ik heb niet alle pagina's doorgespit dus wellicht vertel ik je niets nieuws, maar ik weet dat bij deze motoren (n53/N55) in het begin een terugroepactie geweest is op de bobines.
Bij BMW zal dit in de meeste gevallen uitgevoerd zijn, maar kan het zijn dat dit bij de B3 (nog) niet is gebeurd?

Verder kun je van een 'soft-fail' brandstofpomp ook deze symptomen krijgen, heb ik bij de E46 ook een tijdje mee zitten worstelen.
De hogedrukbrandstofpomp lijkt het niet op, dan krijg je andere symptomen(auto rijdt gewoon, maar in de hoge toeren geen power +blazende fan)
Bobines, injectoren, alles is al vervangen.
Brandstof pomp is 'n goede. Als die hikt lijkt me dat geen gek idee.

Power in de hoge toeren is geen probleem. Laat ik voorop stellen: het is wéér echt alleen bij koude motor, de eerste kilometer max.
Daarna gebeurt er niks, loopt hij als een echte Alpina. Hard.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Hans » 23 jun 2018, 11:12

Ze hebben toen alle injectoren vervangen? Of doorgemeten en alleen de slechte vervangen?

Frank_Sch
Berichten: 2242
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Frank_Sch » 23 jun 2018, 11:17

Succes er mee Erik. Best lastig om vanaf de zijlijn een goed advies te geven. Maar ik denk dat het wel helpt met beeldvorming voor wat het allemaal zou kunnen zijn. Is de specialist waar jij heen gaat een echte Alpina specialist? Dus dat ie daar zn brood mee verdient en verder natuurlijk ook met BMW als tweede geldstroom?
Dat geldt zeker voor SPBA, die zijn vanuit hun passie voor Alpina begonnen en nu erg succesvol.

Kleine annecdote: ik had zo’n 5 jaar terug een Z4 en kocht er een E39 540 bij. Op advies het onderhoud bij SPBA ondergebracht. Lennard de eigenaar van SPBA vond dat ik maar eens een dagje in een B3 E46 van hem moest gaan rijden, want het kon toch niet dat ik niet wist wat een Alpina was. Lang verhaal kort, Len ging een jaar later met me mee naar Dld (400km) om te bekijken of de B3 E93 goed was die ik wilde hebben. Gewoon op een werkdag voor hem zonder er iets voor te vragen. Echte passie!

Online
Str8Six
Berichten: 1032
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Str8Six » 23 jun 2018, 11:25

ErikS schreef: 23 jun 2018, 11:05
Bobines, injectoren, alles is al vervangen.
Brandstof pomp is 'n goede. Als die hikt lijkt me dat geen gek idee.

Power in de hoge toeren is geen probleem. Laat ik voorop stellen: het is wéér echt alleen bij koude motor, de eerste kilometer max.
Daarna gebeurt er niks, loopt hij als een echte Alpina. Hard.
Lijkt toch erg op het injectoren probleem dat wij een keer met de e91(N53) hadden, maar die zullen inmiddels wel goed zijn.
Ik zou inzetten op de LPFP, de pomp in de tank dus.

http://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=1306888

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ErikS » 23 jun 2018, 11:25

Hans schreef: 23 jun 2018, 11:12 Ze hebben toen alle injectoren vervangen? Of doorgemeten en alleen de slechte vervangen?
Alle injectoren zijn vervangen.

Zed240
Berichten: 2992
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Zed240 » 23 jun 2018, 16:52

Zoals je het probleem omschrijft denk ik ook aan de brandstoftoevoer/injectie. Het klinkt namelijk precies zoals wanneer je met een oude auto stevig door een bocht rijdt, waardoor die ff geen brandstof kan 'happen' uit de tank. Hoewel het dan echt om een fractie van een seconde gaat, voelt het onder acceleratie als een flinke schok.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ///Joost » 23 jun 2018, 21:43

Je zou zeggen dat ie dan op den duur wel een foutcode moet geven. Al ben ik het er wel mee eens dat het lijkt op een brandstofprobleem.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Martin van der Zwaard » 23 jun 2018, 22:03

Hoeft niet. De X5 die wij hadden staan deed dat ook niet. Hij levert te weinig brandstof. Als ie koud is heeft ie meer nodig en dat kan de pomp niet leveren.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ErikS » 24 jun 2018, 00:34

///Joost schreef: 23 jun 2018, 21:43 Je zou zeggen dat ie dan op den duur wel een foutcode moet geven. Al ben ik het er wel mee eens dat het lijkt op een brandstofprobleem.
Deed 'ie gisteren.
Wat dat betreft goede timing. :bag:

Overigens willen ze 'm nu twee dagen hebben ipv alleen woensdag. Ze gaan 'm weer helemaal uitpluizen. :thumbup:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Joop » 24 jun 2018, 00:38

Die B3S is toch op basis van de N54 opgebouwd? De N54 heeft in het verleden ook als zwaktepunt ook de brandstofpomp (HPFP), kan dus maar zo zijn dat deze ook bij jouw aan de beurt is als ik bovenstaande zo lees.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28558
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Martijn_bmw » 24 jun 2018, 09:18

Klopt idd Joop basis is de N54 dus zou goed de lage en/of hogedruk pomp kunnen zijn.

Ben benieuwd Erik!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43068
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Arthur » 24 jun 2018, 11:05

ErikS schreef: 22 jun 2018, 22:52 De druppel?

Mijn vrouw stond net weer stil met een motorstoring. Woensdag naar de garage & dan begin ik serieus aan de orienterende fase voor wat anders. Volgens mijn vrouw dezelfde klacht als voor het vervangen van de hele klere zooi aan injectoren ed. Ik hoop stiekem dat dit probleem te linken is aan de 'hikjes'. Mocht dat zo zijn dan is de oplossing waarschijnlijk makkelijker.
3x 'uit' is exit bij mij :) En lees dan voor 'uit' ergernissen, storingen, etc.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2226cc, ADV, Berry1000RR en 9 gasten