Eriks 530i Touring & VW Golf GTI
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: De Alpina B3S van Erik
Klote zeg, dit is wel echt jammer. Het is zo'n prachtige wagen.
- dvh
- Berichten: 17194
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: De Alpina B3S van Erik
En deze auto kwam toch ook van de Autostudio?
' auto's die je blind kan kopen' gaat toch niet helemaal op blijkt maar weer.
Snel een GTI halen Erik
weg met die BMW probleembakken
' auto's die je blind kan kopen' gaat toch niet helemaal op blijkt maar weer.
Snel een GTI halen Erik

-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: De Alpina B3S van Erik
In een blok kijken kan niemand.dvh schreef: 22 jun 2018, 23:06 En deze auto kwam toch ook van de Autostudio?
' auto's die je blind kan kopen' gaat toch niet helemaal op blijkt maar weer.
Snel een GTI halen Erikweg met die BMW probleembakken
Service blijft top. Alles wordt geregeld.
De smet voor mij wordt wat groot.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: De Alpina B3S van Erik
Aii. Flink balen Erik! Kunnen ze niet binnen de garantieperiode nog even dat hele ding van top tot teen inspecteren?
-
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: De Alpina B3S van Erik
Alpina schrijft voor dat de automaat na elke 2e olieservice gespoeld moet worden. Ik ben bij ZF geweest in Delfgauw, helemaal prima.
Ik zou beginnen met de automaat te resetten, 30 seconden bij contact aan gaspedaal helemaal ingetrapt houden.
Verder zie ik allemaal half of slecht advies voorbij komen. Ik zou alleen het Duitse Alpina forum vertrouwen.
Mijn E91 B3 verbruikt rond de 1:5000 km een liter olie. Korte ritjes beduidend hoger.
De N54 is erg gevoelig voor een aantal storingen, probeer eerst bij een BMW dealer op basis van het BMW chassisnummer te achterhalen wat er allemaal onder garantie is vervangen. HDP, injectoren, boost solenoids, het gaat bij iedereen een keer kapot.
Uiteindelijk heel vervelend, maar goed te verhelpen.
Succes en laat ze hier allemaal verder maar lullen!
Ik zou beginnen met de automaat te resetten, 30 seconden bij contact aan gaspedaal helemaal ingetrapt houden.
Verder zie ik allemaal half of slecht advies voorbij komen. Ik zou alleen het Duitse Alpina forum vertrouwen.
Mijn E91 B3 verbruikt rond de 1:5000 km een liter olie. Korte ritjes beduidend hoger.
De N54 is erg gevoelig voor een aantal storingen, probeer eerst bij een BMW dealer op basis van het BMW chassisnummer te achterhalen wat er allemaal onder garantie is vervangen. HDP, injectoren, boost solenoids, het gaat bij iedereen een keer kapot.
Uiteindelijk heel vervelend, maar goed te verhelpen.
Succes en laat ze hier allemaal verder maar lullen!
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
Re: De Alpina B3S van Erik
Nee wat is dat voor een advies dan? Los je niks mee op anders dat er een paar adaptiewaardes gereset worden. Iets met pot en ketel...Adwo schreef: 23 jun 2018, 00:39 Ik zou beginnen met de automaat te resetten, 30 seconden bij contact aan gaspedaal helemaal ingetrapt houden.
Verder zie ik allemaal half of slecht advies voorbij komen. Ik zou alleen het Duitse Alpina forum vertrouwen
-
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: De Alpina B3S van Erik
Euh, ik heb dezelfde auto, dus ik spreek uit ervaring? Lijkt me een duidelijk verschil.
Bak laten spoelen en adaptiewaarden resetten leverde bij mij een veel beter schakelende bak op.
Maar even expliciet gemaakt, bedankt voor de feedback!
Bak laten spoelen en adaptiewaarden resetten leverde bij mij een veel beter schakelende bak op.
Maar even expliciet gemaakt, bedankt voor de feedback!
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: De Alpina B3S van Erik
Toch twijfel ik nu stevig of het uit de bak komt.
Als ik goed ga nadenken, zijn de hikjes wat de wagen ook deed voordat hij nieuwe injectoren kreeg.
Maar toen deed de wagen dit extreem. Gezien de motorstoring met exact dezelfde karakteristiek als de voorgaande storingen, lijken de 'hikjes' mij ineens wel de kleine variant van deze storing. Ik heb het gevoel dat het niet uit de bak komt, maar dat met de nieuwe injectoren de boel wel goed loopt, maar het voorgaande probleem gewoon een ruime tijd heeft 'gemaskeerd'.
Ik ga vanavond dus, voordat ik weg ga eerst even de bak 'resetten' in ieder geval.
Als ik goed ga nadenken, zijn de hikjes wat de wagen ook deed voordat hij nieuwe injectoren kreeg.
Maar toen deed de wagen dit extreem. Gezien de motorstoring met exact dezelfde karakteristiek als de voorgaande storingen, lijken de 'hikjes' mij ineens wel de kleine variant van deze storing. Ik heb het gevoel dat het niet uit de bak komt, maar dat met de nieuwe injectoren de boel wel goed loopt, maar het voorgaande probleem gewoon een ruime tijd heeft 'gemaskeerd'.
Ik ga vanavond dus, voordat ik weg ga eerst even de bak 'resetten' in ieder geval.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: De Alpina B3S van Erik
Omdat je nooit genoeg "slecht" advies kan krijgen: mijn ervaringen, ik spreek dus voor mezelf, met SPBA zijn zeer positief. Niet alleen de Alpina specialist, maar hebben ook veel verstand van de generieke techniek. Gaan echt door tot de root cause van het probleem, in plaats van het bestrijden van symptomen.
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: De Alpina B3S van Erik
Ik geloof ook echt in een merk specialist.Vlokmans schreef: 23 jun 2018, 09:28 Omdat je nooit genoeg "slecht" advies kan krijgen: mijn ervaringen, ik spreek dus voor mezelf, met SPBA zijn zeer positief. Niet alleen de Alpina specialist, maar hebben ook veel verstand van de generieke techniek. Gaan echt door tot de root cause van het probleem, in plaats van het bestrijden van symptomen.
Maar in eerste instantie gaat hij nog naar deze specialist. Zeer kundige garage die het moet hebben van zijn vak idioterie.
Je hoeft hem niks te vertellen, hij weet alles, kent de wagens van binnenste buiten. Alle vertrouwen in!
Mompelt ook nog iets over een maat van spba die nu een E61 rijdt.

Die ondanks zijn historie misschien wel eens betrouwbaarder is dan deze!


- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Das Alpina forum
Dus jij hebt alle wijsheid in pacht omdat je dezelfde auto rijd?Adwo schreef: 23 jun 2018, 08:45 Euh, ik heb dezelfde auto, dus ik spreek uit ervaring? Lijkt me een duidelijk verschil.
Bak laten spoelen en adaptiewaarden resetten leverde bij mij een veel beter schakelende bak op.
Maar even expliciet gemaakt, bedankt voor de feedback!
Dit is symtoombestrijding, waarschijnlijk helpt het wel voor even maar als er echt iets mis is komt het wel weer terug.
Waar je dus niet op zit te wachten met een auto die bijna uit de garantie is.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: De Alpina B3S van Erik
Erik, laat het brandstofsysteem eens goed testen. Drukken, opbrengsten etc etc.
Injectoren kan je uitsluiten maar de HDP en ook zeker de pomp in de tank. Die laatste gaat best wel eens kapot.
Carterventilatie? Heb een X5 gehad die slecht liep en bleek de carterventilatie die in het kleppendeksel zit gescheurd.
Het kunnen zulke lullige dingen zijn maar je zoekt je een ongeluk.
Injectoren kan je uitsluiten maar de HDP en ook zeker de pomp in de tank. Die laatste gaat best wel eens kapot.
Carterventilatie? Heb een X5 gehad die slecht liep en bleek de carterventilatie die in het kleppendeksel zit gescheurd.
Het kunnen zulke lullige dingen zijn maar je zoekt je een ongeluk.
-
Online
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: eBike
- Locatie: Amsterdam
Re: De Alpina B3S van Erik
Ik heb niet alle pagina's doorgespit dus wellicht vertel ik je niets nieuws, maar ik weet dat bij deze motoren (n53/N55) in het begin een terugroepactie geweest is op de bobines.
Bij BMW zal dit in de meeste gevallen uitgevoerd zijn, maar kan het zijn dat dit bij de B3 (nog) niet is gebeurd?
Verder kun je van een 'soft-fail' brandstofpomp ook deze symptomen krijgen, heb ik bij de E46 ook een tijdje mee zitten worstelen.
De hogedrukbrandstofpomp lijkt het niet op, dan krijg je andere symptomen(auto rijdt gewoon, maar in de hoge toeren geen power +blazende fan)
Bij BMW zal dit in de meeste gevallen uitgevoerd zijn, maar kan het zijn dat dit bij de B3 (nog) niet is gebeurd?
Verder kun je van een 'soft-fail' brandstofpomp ook deze symptomen krijgen, heb ik bij de E46 ook een tijdje mee zitten worstelen.
De hogedrukbrandstofpomp lijkt het niet op, dan krijg je andere symptomen(auto rijdt gewoon, maar in de hoge toeren geen power +blazende fan)
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: De Alpina B3S van Erik
Bobines, injectoren, alles is al vervangen.Str8Six schreef: 23 jun 2018, 10:42 Ik heb niet alle pagina's doorgespit dus wellicht vertel ik je niets nieuws, maar ik weet dat bij deze motoren (n53/N55) in het begin een terugroepactie geweest is op de bobines.
Bij BMW zal dit in de meeste gevallen uitgevoerd zijn, maar kan het zijn dat dit bij de B3 (nog) niet is gebeurd?
Verder kun je van een 'soft-fail' brandstofpomp ook deze symptomen krijgen, heb ik bij de E46 ook een tijdje mee zitten worstelen.
De hogedrukbrandstofpomp lijkt het niet op, dan krijg je andere symptomen(auto rijdt gewoon, maar in de hoge toeren geen power +blazende fan)
Brandstof pomp is 'n goede. Als die hikt lijkt me dat geen gek idee.
Power in de hoge toeren is geen probleem. Laat ik voorop stellen: het is wéér echt alleen bij koude motor, de eerste kilometer max.
Daarna gebeurt er niks, loopt hij als een echte Alpina. Hard.
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Re: De Alpina B3S van Erik
Ze hebben toen alle injectoren vervangen? Of doorgemeten en alleen de slechte vervangen?
-
- Berichten: 2242
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: De Alpina B3S van Erik
Succes er mee Erik. Best lastig om vanaf de zijlijn een goed advies te geven. Maar ik denk dat het wel helpt met beeldvorming voor wat het allemaal zou kunnen zijn. Is de specialist waar jij heen gaat een echte Alpina specialist? Dus dat ie daar zn brood mee verdient en verder natuurlijk ook met BMW als tweede geldstroom?
Dat geldt zeker voor SPBA, die zijn vanuit hun passie voor Alpina begonnen en nu erg succesvol.
Kleine annecdote: ik had zo’n 5 jaar terug een Z4 en kocht er een E39 540 bij. Op advies het onderhoud bij SPBA ondergebracht. Lennard de eigenaar van SPBA vond dat ik maar eens een dagje in een B3 E46 van hem moest gaan rijden, want het kon toch niet dat ik niet wist wat een Alpina was. Lang verhaal kort, Len ging een jaar later met me mee naar Dld (400km) om te bekijken of de B3 E93 goed was die ik wilde hebben. Gewoon op een werkdag voor hem zonder er iets voor te vragen. Echte passie!
Dat geldt zeker voor SPBA, die zijn vanuit hun passie voor Alpina begonnen en nu erg succesvol.
Kleine annecdote: ik had zo’n 5 jaar terug een Z4 en kocht er een E39 540 bij. Op advies het onderhoud bij SPBA ondergebracht. Lennard de eigenaar van SPBA vond dat ik maar eens een dagje in een B3 E46 van hem moest gaan rijden, want het kon toch niet dat ik niet wist wat een Alpina was. Lang verhaal kort, Len ging een jaar later met me mee naar Dld (400km) om te bekijken of de B3 E93 goed was die ik wilde hebben. Gewoon op een werkdag voor hem zonder er iets voor te vragen. Echte passie!
-
Online
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: eBike
- Locatie: Amsterdam
Re: De Alpina B3S van Erik
Lijkt toch erg op het injectoren probleem dat wij een keer met de e91(N53) hadden, maar die zullen inmiddels wel goed zijn.ErikS schreef: 23 jun 2018, 11:05
Bobines, injectoren, alles is al vervangen.
Brandstof pomp is 'n goede. Als die hikt lijkt me dat geen gek idee.
Power in de hoge toeren is geen probleem. Laat ik voorop stellen: het is wéér echt alleen bij koude motor, de eerste kilometer max.
Daarna gebeurt er niks, loopt hij als een echte Alpina. Hard.
Ik zou inzetten op de LPFP, de pomp in de tank dus.
http://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=1306888
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: De Alpina B3S van Erik
Alle injectoren zijn vervangen.Hans schreef: 23 jun 2018, 11:12 Ze hebben toen alle injectoren vervangen? Of doorgemeten en alleen de slechte vervangen?
-
- Berichten: 2992
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: De Alpina B3S van Erik
Zoals je het probleem omschrijft denk ik ook aan de brandstoftoevoer/injectie. Het klinkt namelijk precies zoals wanneer je met een oude auto stevig door een bocht rijdt, waardoor die ff geen brandstof kan 'happen' uit de tank. Hoewel het dan echt om een fractie van een seconde gaat, voelt het onder acceleratie als een flinke schok.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: De Alpina B3S van Erik
Je zou zeggen dat ie dan op den duur wel een foutcode moet geven. Al ben ik het er wel mee eens dat het lijkt op een brandstofprobleem.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: De Alpina B3S van Erik
Hoeft niet. De X5 die wij hadden staan deed dat ook niet. Hij levert te weinig brandstof. Als ie koud is heeft ie meer nodig en dat kan de pomp niet leveren.
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: De Alpina B3S van Erik
Deed 'ie gisteren.///Joost schreef: 23 jun 2018, 21:43 Je zou zeggen dat ie dan op den duur wel een foutcode moet geven. Al ben ik het er wel mee eens dat het lijkt op een brandstofprobleem.
Wat dat betreft goede timing.

Overigens willen ze 'm nu twee dagen hebben ipv alleen woensdag. Ze gaan 'm weer helemaal uitpluizen.

- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: De Alpina B3S van Erik
Die B3S is toch op basis van de N54 opgebouwd? De N54 heeft in het verleden ook als zwaktepunt ook de brandstofpomp (HPFP), kan dus maar zo zijn dat deze ook bij jouw aan de beurt is als ik bovenstaande zo lees.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28558
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: De Alpina B3S van Erik
Klopt idd Joop basis is de N54 dus zou goed de lage en/of hogedruk pomp kunnen zijn.
Ben benieuwd Erik!
Ben benieuwd Erik!
- Arthur
- Berichten: 43068
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: De Alpina B3S van Erik
3x 'uit' is exit bij mijErikS schreef: 22 jun 2018, 22:52 De druppel?
Mijn vrouw stond net weer stil met een motorstoring. Woensdag naar de garage & dan begin ik serieus aan de orienterende fase voor wat anders. Volgens mijn vrouw dezelfde klacht als voor het vervangen van de hele klere zooi aan injectoren ed. Ik hoop stiekem dat dit probleem te linken is aan de 'hikjes'. Mocht dat zo zijn dan is de oplossing waarschijnlijk makkelijker.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 2226cc, Ahrefs [Bot], Berry1000RR en 8 gasten