Ik ben er inmiddels vandaag achtergekomen hoe het komt, ook met dank aan de GP deskundigen op het Grande Punto Club forum.
Toen ik de GP bestelde (1 juni jl.) had je diverse edities (een combinatie van opties) van de GP, waarbij ik de Sport heb gekocht. Deze had een 1.4 16V motor en diverse opties waaronder dus de climate control, subwoofer en een hele rits andere opties. Mijn collega heeft (op de deelbare achterbank na) exact dezelfde besteld, 2 stuks dus. De sport is/was trouwens ook de meest uitgebreide/luxe editie, ook de duurste dus.
Enkele weken daarna gooide Fiat zijn hele editie-aanbod over de kop. Er kwam een nieuwe motor (de 1.4 turbo T-JET) en de Sport-editie (zoals 'ie bestond met de 1.4 16V motor) ging er helemaal uit. De nieuwe Sport-editie kreeg de turbomotor maar daaronder kwam wel een uitgeklede versie, de Racing genaamd. Deze heeft wél de 1.4 16V motor.
Wat ze nu hebben gedaan bij Fiat is ons beide (de auto van m'n collega is donderdag ook binnengekomen bij de dealer en zou in principe as. week worden uitgeleverd) een Racing-editie uitleveren. Deze heeft oa. een handbediende airco en geen subwoofer. Klopt dus precies met wat er uiteindelijk geleverd is. Op papier staat echter wel dat het een Sport is en er is ook helemaal NIETS gecommuniceerd richting ons of richting dealer. De Racing editie is ook goedkoper dan de door ons bestelde dus wat Fiat uiteindelijk heeft gedaan is een goedkopere minder luxe auto leveren, daar niets over communiceren en wel het bedrag van de Sport ervoor willen vangen. Uiteindelijk moest ik als klant zelf constateren dat er opties ontbraken die wel op papier stonden en dus besteld waren.
Ik heb van de GP experts op eerder genoemd forum al begrepen dat iig. de Climate Control later niet is in te bouwen (heeft te maken met de ECU van de auto etc.).
Ik vind het in ieder geval behoorlijk schokkend dat men bij zoiets duurs gewoon iets goedkopers uitlevert en dan net doet alsof hun neus bloed.

Ook bij de auto van m'n collega is precies hetzelfde gebeurd, ben dus niet uniek met mijn geval.
Dit gaat nog een staartje krijgen. Denk dat ik morgen met m'n collega maar even op bezoek ga bij de dealer.