BMW E36 Ringtool In Progress
- Jan-Willem
Re: BMW E36 Ringtool In Progress
Volgens mij gaat de lucht juist vanaf de binnenkant naar de buitenkant van de schijf.
En zorgt die ankerplaat er voor dat de lucht naar de binnenkant van de schijf geleid word.
Kan je hem niet een stukje vastlassen?
Ik zou een complete andere fusee halen met een goede ankerplaat, je kan ze wel vervangen maar dan moet je het wiellager ook vervangen.
En zorgt die ankerplaat er voor dat de lucht naar de binnenkant van de schijf geleid word.
Kan je hem niet een stukje vastlassen?
Ik zou een complete andere fusee halen met een goede ankerplaat, je kan ze wel vervangen maar dan moet je het wiellager ook vervangen.
-
- Auto: Dikke Bmw
Die beschermplaat is voornamenlijk voor steentjes en vuil wat tussen de remmen kan komen. Opzich kan het zo even geen kwaad.
-
- Auto: BMW e36 320i
Re: Dennis - E36 320i Sedan
Bedankt alle! Heb de afgelopen tijd nog het eea aan de wagen gesleuteld. De kachelweerstand is vervangen, nieuwe interieur filter gemonteerd en enkele lampjes in het interieur waren aan vervanging toe zodat ze in het donker (weer goed) zichtbaar zijn.
De komende tijd wil ik mijn onderstel aanpassen. De vorige eigenaar heeft er verlagingsveren onder gezet maar ben hier niet heel tevreden over. Hij is voor te laag en de demping is niet fijn en ik denk dat ook een van de schokdempers lek is. Nu wil ik dit probleem verhelpen door er een nieuwe schroefset onder te zetten. Mijn keuze is gevallen op een AP schroefset.

Nu wil ik, aangezien de meeste onderdelen van het onderstel al ruim 20 jaar mee gaan het eea mee vervangen. Nu heb ik al een aantal onderdelen op het oog zoals de veerpoot voor en achter (Meyle HD). Hebben jullie nog tips om enkele onderdelen mee te vervangen?
Ik zat voor de vooras nog te denken aan de stofbescherming manchet (6), sluitring (7) en afdichtrand (16)

En voor de achteras de tussenlager (6), spring lowerpad (15) en spring upperpad (16)

Jullie nog aanbevelingen?
De komende tijd wil ik mijn onderstel aanpassen. De vorige eigenaar heeft er verlagingsveren onder gezet maar ben hier niet heel tevreden over. Hij is voor te laag en de demping is niet fijn en ik denk dat ook een van de schokdempers lek is. Nu wil ik dit probleem verhelpen door er een nieuwe schroefset onder te zetten. Mijn keuze is gevallen op een AP schroefset.
Nu wil ik, aangezien de meeste onderdelen van het onderstel al ruim 20 jaar mee gaan het eea mee vervangen. Nu heb ik al een aantal onderdelen op het oog zoals de veerpoot voor en achter (Meyle HD). Hebben jullie nog tips om enkele onderdelen mee te vervangen?
Ik zat voor de vooras nog te denken aan de stofbescherming manchet (6), sluitring (7) en afdichtrand (16)
En voor de achteras de tussenlager (6), spring lowerpad (15) en spring upperpad (16)
Jullie nog aanbevelingen?

Laatst gewijzigd door Dennisvdmeijs op 19 jan 2018, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Veerpootlagers en stofhoezen en bumpstops sowieso. Die rubber platen zijn doorgaans nog wel oke. Wbt die veerpootlagers; die zou ik pas na het bekijken van de schroefset bestellen. Dan weet je exact wat je nodig hebt.
ik bestel meestal bouten mee voor weers invloedbare delen zoals de ophanging. Heb geen zin in vast gerot draad of moeren die versleten zijn. Dat verschilt per persoon natuurlijk.
ik bestel meestal bouten mee voor weers invloedbare delen zoals de ophanging. Heb geen zin in vast gerot draad of moeren die versleten zijn. Dat verschilt per persoon natuurlijk.
-
Thanks, stofhoezen en bumbstops wel alleen voor de achteras neem ik aan hè. Voor de veerpootlagers, zit daar dan nog verschil in qua soort oid voor het bekijken wat ik exact nodig heb? Ik snap dat er verschil zit in M en non-M modellen en camber plates, maar zit er bij de 'normale' nog verschil tussen?
Bouten bestellen is inderdaad een goede tip.
Bouten bestellen is inderdaad een goede tip.

-
Voor kun je ook een stofhoes plaatsen dacht ik. Ik heb er wel een geplaatst. De lagers zijn gewoon 'standaard' bij een 320. Bij de m zit het caster anders.
- Bert ///M3
Caster inderdaad maar als je die van een M3 3,2 neemt en omdraait (links rechts en vice versa) dan krijg je ook 1 graad negatief camber extra.
Die beschermplaat voor de remmen is niet zo spannend, voor een circuitauto kan je ze net zo goed weglaten.
Doet qua luchtstroom niet veel omdat de originele schijven aan de buitenkant aanzuigen. Veel big brake kits is het net andersom, die zuigen hun lucht aan de binnenkant aan. Dan zijn die platgen juist desastreus.
Die beschermplaat voor de remmen is niet zo spannend, voor een circuitauto kan je ze net zo goed weglaten.
Doet qua luchtstroom niet veel omdat de originele schijven aan de buitenkant aanzuigen. Veel big brake kits is het net andersom, die zuigen hun lucht aan de binnenkant aan. Dan zijn die platgen juist desastreus.
-
@Crookie, klopt, maar dan zul je de voorste schokdempers uit elkaar moeten halen en de stofhoes ertussen zetten?
Ja de veerpootlagers voor en achter van Meyle zijn gelijk aan de normale dus daar dan zal niks in caster of camber veranderen.
@Bert wanneer je kiest voor de m3 3.2 veerpootlagers moet je dan ook excentrische lagers nemen?
Ja de veerpootlagers voor en achter van Meyle zijn gelijk aan de normale dus daar dan zal niks in caster of camber veranderen.
@Bert wanneer je kiest voor de m3 3.2 veerpootlagers moet je dan ook excentrische lagers nemen?
-
Ja de schroefset kun je met beleid los draaien.
- Bert ///M3
Nee hoeft niet persee.Dennisvdmeijs schreef: 21 jan 2018, 20:29 @Crookie, klopt, maar dan zul je de voorste schokdempers uit elkaar moeten halen en de stofhoes ertussen zetten?
- Jan-Willem
Welke geven dan 1 graad meer camber ten opzichte van origineel e36?
Zelf heb ik de excentrische E36 M3 3.2 toplagers maar wil links en rechts omdraaien voor meer camber.
Ik wist niet eens dat een E36 3.0 M3 toplager anders is dan de normale E36.
Deze geven meer caster, L&R hetzelfde etk nummer.
E36 normaal

E36 3.0 M3 meer caster

E36 3.2 M3 excentrisch

Zelf heb ik de excentrische E36 M3 3.2 toplagers maar wil links en rechts omdraaien voor meer camber.
Ik wist niet eens dat een E36 3.0 M3 toplager anders is dan de normale E36.
Deze geven meer caster, L&R hetzelfde etk nummer.
E36 normaal

E36 3.0 M3 meer caster

E36 3.2 M3 excentrisch
- Bert ///M3
Yep.
Dus heb je een M3 3.2 dan kan je een setje van een M3 3.0 gebruiken voor een graad meer negatief camber.
Heb je een M3 3.0 of een gewone E36 dan kan je een set van de M3 3.2 gebruiken, als ze omgekeerd gemonteerd zitten krijg je ook een graad extra negatief camber.
Heb je een M3 3.2 en je draait ze op dan krijg je 2 graden extra negatief camber.
Dus heb je een M3 3.2 dan kan je een setje van een M3 3.0 gebruiken voor een graad meer negatief camber.
Heb je een M3 3.0 of een gewone E36 dan kan je een set van de M3 3.2 gebruiken, als ze omgekeerd gemonteerd zitten krijg je ook een graad extra negatief camber.
Heb je een M3 3.2 en je draait ze op dan krijg je 2 graden extra negatief camber.
- Jan-Willem
Bedankt voor de informatie Bert 

-
Re: BMW E36 320i
Helaas afgelopen 3 maanden 2 keer problemen gehad met mijn BMW. In maart een tripje naar de Nürburgring willen maken waarbij na 200km de viscokoppeling de geest heeft gegeven en daarbij ook mn radiator slang is gebarsten. Helaas niks aan te doen, even later weer laten maken en daarna geen problemen meer gehad. Koelvloeistof bleef vrij goed op pijl iets wat bijgevuld en ook sinds de aankoop ook nauwelijks verbruik in olie.
En nu vorig weekend weer voor het eerst sinds het bovenstaande probleem een flinke trip willen maken van ongeveer 550km richting Europapark. Helaas heb ik de auto na ruim 500km langs de kant moeten zetten omdat hij te warm liep. Na 350-400km zag ik dat de temperatuurmeter wat naar rechts ging schommelen. Het was erg warm die dag dus dacht niks geks en kort hierna een pauze ingelast, de auto wat af laten koelen om daarna richting de eindbestemming te rijden. Helaas kwam ik na een afrit in de file terecht waarna de de temperatuur gelijk het rode in ging. De auto gelijk aan de kant gezet en zag tot mn verbazing dat er onder de radiateur koelvloeistof uit kwam gelopen. Ik kon niet zien waar het precies vandaan kwam maar het kwam er vrij hevig uit.
De auto is inmiddels weer in NL maar de garage zegt dat het waarschijnlijk de koppakking is die de geest heeft gegeven. Nu heb ik niet de kennis van een automonteur maar hij vertoont geen enkele symptoom waaruit blijkt dat de koppakking kapot is. De koelvloeistof vrijwel blijft op pijl, verbruikt zo goed als geen olie, geen sludge oid gezien of aanwezig bij de vuldop en pijlstok en geen harde koelslangen bij een koude motor.
Wie kan mij helpen met een oorzaak of andere tips aanbevelen.
En nu vorig weekend weer voor het eerst sinds het bovenstaande probleem een flinke trip willen maken van ongeveer 550km richting Europapark. Helaas heb ik de auto na ruim 500km langs de kant moeten zetten omdat hij te warm liep. Na 350-400km zag ik dat de temperatuurmeter wat naar rechts ging schommelen. Het was erg warm die dag dus dacht niks geks en kort hierna een pauze ingelast, de auto wat af laten koelen om daarna richting de eindbestemming te rijden. Helaas kwam ik na een afrit in de file terecht waarna de de temperatuur gelijk het rode in ging. De auto gelijk aan de kant gezet en zag tot mn verbazing dat er onder de radiateur koelvloeistof uit kwam gelopen. Ik kon niet zien waar het precies vandaan kwam maar het kwam er vrij hevig uit.
De auto is inmiddels weer in NL maar de garage zegt dat het waarschijnlijk de koppakking is die de geest heeft gegeven. Nu heb ik niet de kennis van een automonteur maar hij vertoont geen enkele symptoom waaruit blijkt dat de koppakking kapot is. De koelvloeistof vrijwel blijft op pijl, verbruikt zo goed als geen olie, geen sludge oid gezien of aanwezig bij de vuldop en pijlstok en geen harde koelslangen bij een koude motor.
Wie kan mij helpen met een oorzaak of andere tips aanbevelen.
- Sander-E46
Als het er onder de radiateur uitloopt dan lijkt een koppakking me niet de eerste aanwijzing. Misschien een geklapte slang of radiateur?
-
Expansivaatje lek of een slang geknapt op een koppeling ergens. Is je waterpomp nog in orde? Nieuwe thermostaat en visco gemonteerd?
Koppakking zou kunnen maar is niet aannemelijk als je niet in het rood gereden hebt. Er is overduidelijk weinig koeling geweest door een defecte thermostaat/waterpomp/visco/radiateur. Die dingen trekken krom
Door ouderdom en scheuren... en er hoort alleen maar g11 kvs of bmw coolant 50/50 mix in.
Mocht het toch je koppakking zijn laat dan alles in je koelsysteem vervangen.
Scheelt je een hoop gezeur later.
Koppakking zou kunnen maar is niet aannemelijk als je niet in het rood gereden hebt. Er is overduidelijk weinig koeling geweest door een defecte thermostaat/waterpomp/visco/radiateur. Die dingen trekken krom
Door ouderdom en scheuren... en er hoort alleen maar g11 kvs of bmw coolant 50/50 mix in.
Mocht het toch je koppakking zijn laat dan alles in je koelsysteem vervangen.
Scheelt je een hoop gezeur later.
-
Vanochtend nog wat doorgezocht op enkele symptomen en ik vrees dat een koppakking wel een oorzaak kan wezen. Op een andere site las ik het volgende:
Maar waarom stroomde er dan onder de radiator koelvloeistof op de grond? Zit daar het overdrukventiel die daar door de compressie koeilvloeistof loost oid ?
Op de plaats des onheils heb ik nog het eea proberen te constateren, daar verdacht ik oa thermostaat omdat er geen warme lucht meer uit m'n kachel te krijgen was. Nu ik bovenstaande lees kan mijn koppakking dus ook daarvan de oorzaak zijn. Ander symptoom wat ik gister las is dat de auto minder pks heeft dan dat ie eigenlijk zou moeten hebben. Ik verweet dit aan dat de bougies wss al een lange tijd niet vervangen waren oid maar helaas kan dit dus ook koppakking gerelateerd zijn."Als je koelvloeistofverlies als gevolg van een lekke koppakking hebt, moet je in principe ook een kachel hebben die niet meer op temperatuur komt. Een koppakking kan op een aantal manieren doorslaan, maar als het oliepeil niet verandert en het koelvloeistofpeil wel, dan is er ofwel doorslag van een koelkanaal naar buiten, ofwel doorslag van een cilinder naar een koelkanaal. Dat laatste komt gemiddeld veel voor, vanwege de heftige omstandigheden waarin de koppakking daar zijn werk moet doen. Door de overdruk in de cilinder wordt er uitlaatgas het koelsysteem in geperst. De druk in dat systeem neemt fors toe en de overdruk wordt geloosd via een overdrukventiel, samen met wat koelvloeistof. Je krijgt daardoor steeds meer gas in het systeem en dat veroorzaakt inderdaad temperatuurwisselingen. Maar ook verzamelt het gas zich in het hoogste punt van het koelsysteem en dat zijn doorgaans de slangen naar de kachelradiateur in het interieur. Vandaar de koude kachel."
Maar waarom stroomde er dan onder de radiator koelvloeistof op de grond? Zit daar het overdrukventiel die daar door de compressie koeilvloeistof loost oid ?

- Sander-E46
Nee, ik zou eerst eens kijken wat er gebeurt als je nieuwe slangen en eventueel een nieuw expansievat monteert. Misschien is de radiateur zelf wel lek. Mij(!) lijkt het onwaarschijnlijk dat bij een lekke kop de koelvloeistof hevig in de buurt van de radiateur wegstroomt. Dan lijkt me dat probleem nummer 1. Ik had zelf al een tijdje koelvloeistofverlies/verbruik bij mijn BMW, ik heb ook heel lang een lekke kop gedacht. Echter was dit de staat van mijn radiateur(links):
Alles vervangen en sindsdien geen druppel kwijt.-
Er zit een plastic plug onder de radiator voor het lossen van koelvloeistof. -kan- gesprongen zijn en een van de klemmen bv. De bovenste vuldop loopt tot 2 bar dacht ik, daarna gaat ie lozen uit veiligheid.
Als je er zelf niet uit komt zou ik een garage er naar laten kijken.
Wat Sander zegt komt ook wel eens voor.. de radiator lekt en koelt niet voldoende.
Als je er zelf niet uit komt zou ik een garage er naar laten kijken.
Wat Sander zegt komt ook wel eens voor.. de radiator lekt en koelt niet voldoende.
- ///Joost
Koop zo'n setje om je koelsysteem op druk te zetten en doe dat een nachtje. Dan heb je het lek zo gevonden. Zie je geen lek, maar wel koelvloeistofverlies, dan weet je dat je aan de beurt bent voor een koppakking.
Symptomen koppakking:
- bubbels in je koelsysteem
- witte rook bij starten (of als het heel erg is constant)
- kneiterharde koelslangen, ook als ie koud is en de thermostaat nog niet open is
Ik heb ook eerste hand ervaring met BMW koelsystemen.

Symptomen koppakking:
- bubbels in je koelsysteem
- witte rook bij starten (of als het heel erg is constant)
- kneiterharde koelslangen, ook als ie koud is en de thermostaat nog niet open is
Ik heb ook eerste hand ervaring met BMW koelsystemen.

-
Ja ga ik eens overwegen en navragen of ze dat bij de garage hebben. Of een lekdetectie kit of zo iets.
@Crookie, thanks dan ga ik die plastic plug onder de radiator eens (laten) bekijken.
@Joost klopt de symptomen die je noemt had ik ook gevonden, voorafgaand aan de trip had ie geen van deze symptomen.
@Crookie, thanks dan ga ik die plastic plug onder de radiator eens (laten) bekijken.
@Joost klopt de symptomen die je noemt had ik ook gevonden, voorafgaand aan de trip had ie geen van deze symptomen.
-
100% niet goed ontlucht. Afgelopen vrijdag bij een garage voor iemand een E39 ontlucht met exact deze symptomen. Systeem gaat met te weinig koelvloeistof nog meer druk opbouwen en die perst hij er uit bij de radiateur. O seal kan die druk niet aan en alles gaat bol staan tot de boel klapt. Daar zei die zogenoemde garage "koppakking"... Inmiddels na een goede ontluchting weer een warme kachel, geen heetlopers en het blok loopt boterzacht zonder ook maar ergens een lekkage.
De ellende is begonnen na het gedoe met de visco die het begaf waardoor het systeem leeggelopen is. Hoeveel liter is er in gegaan na het herstellen van de delen?
De ellende is begonnen na het gedoe met de visco die het begaf waardoor het systeem leeggelopen is. Hoeveel liter is er in gegaan na het herstellen van de delen?
-
Zo, even wat stof van dit topic afblazen.
De e36 rijdt inmiddels al weer 2 maanden als een zonnetje. Nadat ie terug in NL was de auto laten maken. Koppakking en een lek in t expansivaatje waren de boosdoeners en gelijk de kleppendekselpakking, radiateur, thermostaat, thermostaathuis en waterpomp mee vervangen. Dus op motorisch vlak kan ie er weer lange tijd tegen aan.
Ik ben wel van mening veranderd (t.o.v. de openingsposts) dat ik de bmw in deze originele conditie ga behouden en geen trackday wagen er meer van ga maken. Toch erg verknocht aan de wagen hoe ie nu is.
De e36 rijdt inmiddels al weer 2 maanden als een zonnetje. Nadat ie terug in NL was de auto laten maken. Koppakking en een lek in t expansivaatje waren de boosdoeners en gelijk de kleppendekselpakking, radiateur, thermostaat, thermostaathuis en waterpomp mee vervangen. Dus op motorisch vlak kan ie er weer lange tijd tegen aan.
Ik ben wel van mening veranderd (t.o.v. de openingsposts) dat ik de bmw in deze originele conditie ga behouden en geen trackday wagen er meer van ga maken. Toch erg verknocht aan de wagen hoe ie nu is.

-
OnlineEeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Goede keuze! Het is een prachtige auto, en in deze staat zijn ze erg geliefd. Zonde om 'm te verprutsen zou je zeggen.Dennisvdmeijs schreef: 18 nov 2018, 21:09 Ik ben wel van mening veranderd (t.o.v. de openingsposts) dat ik de bmw in deze originele conditie ga behouden en geen trackday wagen er meer van ga maken. Toch erg verknocht aan de wagen hoe ie nu is.![]()
Heb zelf ook een 320i voor half straat half circuitgebruik, het is een fijne motor met heerlijke sound en het blijft wat je er ook mee doet allemaal heel, maar kracht over heeft het niet. Als je een tracktool wilt maken zou ik idd ook eerder een 325i of 328i pakken.