Ok, even een korte update. Lewinsky is vanmiddag weggebracht naar een garagebedrijf waar ik voor m'n gevoel echt op kan vertrouwen. Al de keren dat ze daar geweest is, was ze klaar binnen de door hun zelf opgegeven planning. Afgezien merkdealers was ik dat niet gewend.
Standaard onderhoudsbeurt, apk en wat kleine dingen die meegegeven zijn.
Nieuwe hoofdremcilinder, nieuwe spherical joint (Joost mag weten wat dat in het Nederlands heet) voor de onderste wishbone en een rod end voor de bovenste. Daarna moet het zaakje weer mooi strak sturen.
De stalen platen op de achterspatborden hebben plaats gemaakt voor carbon platen. Scheelde onverwacht serieus kwa gewicht. Verder niet belangrijk. Vond het chroom gewoon niet zo mooi.
Tevens nieuwe deuren gekocht.
Kwa betrouwbaarheid slaat ze al meer dan 10.000 kilometer geen slag verkeerd.
Desalnietemin speel ik vanwege persoonlijke redenen met de gedachte de wagen van de hand te doen. Wordt keer op keer bemoeilijkt als ik er weer een half dagje in heb lopen knallen.
Bertha heeft ook de nodige aanpassingen gehad. Niet alles was even nodig, maar andere zaken....
De lier was iets dat niet noodzakelijk was. Echter, ik vond het ding bij mij voorop gewoon niet mooi meer. Eruit trekken, nieuwe touw, uit elkaar halen en de behuizing laten poedercoaten was me gewoon teveel moeite met de huidige prijzen.
Samen met Hans een lier besteld. Scheelde me wat geld, echter ging dat dubbel op in de dokterskosten achteraf. Die akelige man werkt op m'n maagzuur.
Bij de lier zelf was ik niet tevreden over de gebruikte voeding en massakabel. Nieuwe laten maken op de juiste lengte.
Mooi dat ik hulp kreeg met het erin tillen van de lier. Je zou denken dat de hulp van Hans kwam, maar die had meer oog voor z'n bbq...
Ook niet nodig was het custom made dakrekje. Er zat bij aanschaf een lelijke lightbar op. En het draad van de verlichting liep via een gat in het dak aan beide kanten. Britpart verlichting kort daarna vervangen voor Hella FF75. Twee breedstralers en twee verstralers.
Maar omdat de balk zelf bleef irriteren opgelost met een kort dakrekje waar de lampen nu onder hangen.
Bovenop hebben 3 van de balken ingebouwde cargorails.
Wat wel nodig was, was een degelijke intercooler en siliconenslangen in plaats van de standaard LR slangen. Een keer met moeite de pomp gehaald. Niet om te tanken, maar om de laatste rol ductape te kopen die daar hing. Gescheurde slang van de intercooler. Omdat ik weinig tijd had een standaard slang bij de dealer gehaald en die erop gegooid.
Kort daarna ging de intercooler eraan. Teveel druk en dan ging het even open. Van het weekend dus met hulp de nieuwe, grotere intercooler ingebouwd die hier al sinds vorig jaar klaar ligt. En de siliconenslangen.
Welnu... Wat een klusje van een half uur tot een uur zou moeten zijn werd ehm... een hele dag sleutelen en kloten. Wat een drama hoe ze bij LR dingen hebben (niet)ontwikkeld.
Oh die hulp die ik kreeg he... Die kwam niet van Hans. Terwijl wij aan het klussen waren was hij z'n wagen 100 maal op en neer aan het laten op de brug. Gewoon omdat het kon. Maar degene die het laatst lachte was ik. Want toen meneer serieus z'n lier erin wilde tillen bleek deze te groot voor z'n kinderbumpertje!
Toen ik nog dacht dat het meeviel:
En na het uitbouwen wist dat ik geluk had gehad:
En na een dag vloeken en wonden likken zat de grotere intercooler er in:
Knipperlichtrelais was ook nog een mooi verhaal. Die was van het mooie merk Lucas. Knipperde niet maar bleef aan staan. Bij de dealer een nieuwe gekocht. Werkte niet. Week later terug bijna de man van het onderdelenmagazijn over de balie getrokken uit irritatie. Omgeruild, leek te werken. Afslag richting Brienenoordbrug op en ja hoor. Weer niet goed. Inmiddels zo pissig dat ik niet eens de moeite meer had / heb genomen dat ding terug te brengen.
Paar weken later bij Landreiziger in Dordrecht. Eigenaar daar moest lachen en legde uit dat ze tegenwoordig bij de dealer alleen maar electronische relais hebben voor een Defender en die werken simpelweg niet. Pakte een bak met "afvalrelais" van mensen die overgestapt waren op ledverlichting en kon er eentje uitkiezen. Duits merk gepakt in plaats van het befaamde merk Lucas en voila: problem solved.
Goh wat heb ik toch nog meer gedaan de afgelopen 32.000 kilometer? Het dak dichtkitten!!!!
Wensenlijstje voor nu:
- standaard opklapbare opstapjes in plaats van die treeplanken maar origineel niet voor een normale prijs te vinden
- rocksliders