BMW M en drijfstanglagers
-
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW M en drijfstanglagers
Uitleg van de v8:
-
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW M en drijfstanglagers
Verder heb ik e.e.a gelezen over de olie die onder zware last niet goed kan doorstromen bij de lagers. Oftewel de inmiddels loeihete delen metaal zetten uit en de smering en koeling zijn niet meer optimaal.
-
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
- Auto: E63 M6
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Mijn gedachte dus ook s54 is bij 100k lagers wisselen maar deze hoeft pas bij 150k? Leuke grap als het blok na een paar 1000 km ploft. Alleen daarom zou ik deze al laten staan.
- MParallel
- Berichten: 8094
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Ligt natuurlijk erg aan de rijtstijl. Als je hem continu boven de 8k rpm hebt zitten dan zullen ze eerder aan vervaging toe zijn, maar als je als oud omaatje rijdt dan is het grabbeltonnen.
- MParallel
- Berichten: 8094
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Dan hebben deze er net 70.000km opzitten.
Zijn die dan zó gevoelig op een E46?
Zijn die dan zó gevoelig op een E46?
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 06 aug 2015, 10:01
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Het blijft een risico want je weet niet hoe ermee gereden is en er zijn ook motoren die met regelmatig olie wisselen en lage belasting toch hun lagers verslijten. Ik snap die “besparing” nooit. Lagers stuk is motor in puin. Verse lagers is piece of mind.
Daarbij: hoe groot is jouw steekproef? Waar baseer je die 100d km op? Ik ga uit van wat een specialist de afgelopen 20 jaar op zijn werkbank aan lagers heeft gehad. Daar til ik zwaarder aan dan wat bijvoorbeeld een handelaar meent te weten.
Daarbij: hoe groot is jouw steekproef? Waar baseer je die 100d km op? Ik ga uit van wat een specialist de afgelopen 20 jaar op zijn werkbank aan lagers heeft gehad. Daar til ik zwaarder aan dan wat bijvoorbeeld een handelaar meent te weten.
Laatst gewijzigd door FreudeamFahren op 15 aug 2018, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Zo'n prachtige auto, en dan laten staan omdat de lagerschalen niet gedaan zijn? Komop zeg. Zo kun je geen enkele tweede hands auto kopen, want er is altijd wel iets te vinden. Gewoon incalculeren op de prijs en preventief doen. Wat kost het? zeg EUR 600-800? Da's 2-3% van de aanschafwaarde. Waar hebben we het over? Peanuts.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Voor 800 euro’s verse lagers? Wanneer betaal je deel 2e helft dan?
De discussie is niet wel of niet kopen, de discussie is wel of niet nodig. Ik zou hem er zeker NIET om laten staan.
De discussie is niet wel of niet kopen, de discussie is wel of niet nodig. Ik zou hem er zeker NIET om laten staan.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Ik heb het niet over de dealer, maar Bas Roos of Vlasbom. Dan moet je rond de 800 echt wel klaar zijn volgens mij. Of zit ik er echt zo finaal langs?
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Welke interval adviseer jij dan, of bij aanschaf S54 altijd preventief vervangen?FreudeamFahren schreef: ↑15 aug 2018, 11:14 Het blijft een risico want je weet niet hoe ermee gereden is en er zijn ook motoren die met regelmatig olie wisselen en lage belasting toch hun lagers verslijten. Ik snap die “besparing” nooit. Lagers stuk is motor in puin. Verse lagers is piece of mind.
Daarbij: hoe groot is jouw steekproef? Waar baseer je die 100d km op? Ik ga uit van wat een specialist de afgelopen 20 jaar op zijn werkbank aan lagers heeft gehad. Daar til ik zwaarder aan dan wat bijvoorbeeld een handelaar meent te weten.
- Tristan
- Berichten: 13344
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Ik heb verschillende km-standen gehoord van diverse specialisten. Ik zou zelf preventief elke 50.000 km doen bij straatgebruik. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust. Als ze na 50.000km nog prima zijn, kan je eventueel bij gelijke belasting iets oprekken naar bv. 75.000 km. Nogmaals, ligt helemaal aan hoe de motor belast is. Niemand gaat een keihard antwoord geven wat de juiste levensduur is.
-
- Berichten: 3269
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Wat een kleaute dingen dan.
Kapotte sleutels, lagers die na 100 km versleten zijn, achterwielophanging uit de bodem, versnellingsbakken die na 200 km de geest geven...
Dan is een roestige "taxi" zo gek nog niet
Overigens, SMV.
Geen gekke prijs voor deze pretmobiel.
Kapotte sleutels, lagers die na 100 km versleten zijn, achterwielophanging uit de bodem, versnellingsbakken die na 200 km de geest geven...
Dan is een roestige "taxi" zo gek nog niet
Overigens, SMV.
Geen gekke prijs voor deze pretmobiel.
- Bert ///M3
- Berichten: 9362
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
50.000 is imho voor een straatauto echt overdreven. Ik zou na 100.000 km eens kijken. Je moet wel heel stevig rijden willen die schalen na 50K al op zijn IMHO.Tristan schreef: ↑15 aug 2018, 11:44 Ik heb verschillende km-standen gehoord van diverse specialisten. Ik zou zelf preventief elke 50.000 km doen bij straatgebruik. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust. Als ze na 50.000km nog prima zijn, kan je eventueel bij gelijke belasting iets oprekken naar bv. 75.000 km. Nogmaals, ligt helemaal aan hoe de motor belast is. Niemand gaat een keihard antwoord geven wat de juiste levensduur is.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 06 aug 2015, 10:01
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Jup, das ook mijn overtuiging en wat ik hoor van andere BMW-specialisten.Bert ///M3 schreef: ↑15 aug 2018, 16:3150.000 is imho voor een straatauto echt overdreven. Ik zou na 100.000 km eens kijken. Je moet wel heel stevig rijden willen die schalen na 50K al op zijn IMHO.Tristan schreef: ↑15 aug 2018, 11:44 Ik heb verschillende km-standen gehoord van diverse specialisten. Ik zou zelf preventief elke 50.000 km doen bij straatgebruik. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust. Als ze na 50.000km nog prima zijn, kan je eventueel bij gelijke belasting iets oprekken naar bv. 75.000 km. Nogmaals, ligt helemaal aan hoe de motor belast is. Niemand gaat een keihard antwoord geven wat de juiste levensduur is.
Laatst gewijzigd door Ontheroks op 15 aug 2018, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- MParallel
- Berichten: 8094
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
^^
Ik vond het ook al wat aan de snelle kant.
Kijk better to be safe than sorry, akkoord, maar het moet wel leuk blijven. Preventief nieuwe vanos unit, smg pompen en lagerschalen, just voor de zekerheid...mwao.
Ik vond het ook al wat aan de snelle kant.
Kijk better to be safe than sorry, akkoord, maar het moet wel leuk blijven. Preventief nieuwe vanos unit, smg pompen en lagerschalen, just voor de zekerheid...mwao.
-
OnlineHarryC
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
- Locatie: Thuis
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Beter koop je preventief geen bmw....
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
100 vind ik een te ruime gok. Tussen 50 en 100 zitten een prima middenweg. En een Vanos of SMG pomp die niet meewerkt is vervelend maar kost je geen blok. Appels en peren.
- Tristan
- Berichten: 13344
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Ieder zijn ding Bert maar heb M motoren gezien met lager die bij 80k al behoorlijke slijtage lieten zijn. Dat ben ik liever voor. En gezien dat ik lang doe over 50k zijn dat ook weer niet de kosten. En mochten ze nog nieuw zijn dan eventueel oprekken naar 75k. 100k zou voor mijn gemoedsrust teveel zijn.Bert ///M3 schreef: ↑15 aug 2018, 16:3150.000 is imho voor een straatauto echt overdreven. Ik zou na 100.000 km eens kijken. Je moet wel heel stevig rijden willen die schalen na 50K al op zijn IMHO.Tristan schreef: ↑15 aug 2018, 11:44 Ik heb verschillende km-standen gehoord van diverse specialisten. Ik zou zelf preventief elke 50.000 km doen bij straatgebruik. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust. Als ze na 50.000km nog prima zijn, kan je eventueel bij gelijke belasting iets oprekken naar bv. 75.000 km. Nogmaals, ligt helemaal aan hoe de motor belast is. Niemand gaat een keihard antwoord geven wat de juiste levensduur is.
-
- Berichten: 2945
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Waarom heeft BMW die lagerschalen van boter gemaakt?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Is gewoon typisch voor dit hoogtoerige blok en de bijbehorende karakteristiek van de S54 (helaas). Als ze ze nog harder maken, dan gaan je kruktappen er eerst aan, en dan ben je nog verder van huis. Dus liever dan een keertje extra lagerschalen wisselen.
- SvB
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
- Locatie: Utrecht
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Recente prijsopgaaf ProCar in Zwolle.
Geen 800 euro dus
Drijfstanglagers kosten per drijfstang € 64.66 x 6 = € 387,96
6,5 l 10w60 castrol olie € 118,76,-
( normaal 5,5 maar wordt meer verwijderd als de carterpan los ligt)
carterpanpakking € 36,74
Drijfstangbouten € 41,96
oliefilter € 14,10
Arbeid € 650,-
Totaal (2) : € 1249,52 inclusief btw
Geen 800 euro dus
Drijfstanglagers kosten per drijfstang € 64.66 x 6 = € 387,96
6,5 l 10w60 castrol olie € 118,76,-
( normaal 5,5 maar wordt meer verwijderd als de carterpan los ligt)
carterpanpakking € 36,74
Drijfstangbouten € 41,96
oliefilter € 14,10
Arbeid € 650,-
Totaal (2) : € 1249,52 inclusief btw
- JWdrive
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 05 jun 2013, 15:38
- Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Dat is dan wel inclusief olieservice, dus als je het samen laat vallen met de service interval blijft er nog ~ €1.050 over voor vervangen lagers.SvB schreef: ↑16 aug 2018, 09:48 Recente prijsopgaaf ProCar in Zwolle.
Geen 800 euro dus
Drijfstanglagers kosten per drijfstang € 64.66 x 6 = € 387,96
6,5 l 10w60 castrol olie € 118,76,-
( normaal 5,5 maar wordt meer verwijderd als de carterpan los ligt)
carterpanpakking € 36,74
Drijfstangbouten € 41,96
oliefilter € 14,10
Arbeid € 650,-
Totaal (2) : € 1249,52 inclusief btw
-
- Berichten: 2945
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Als er iets gaat, liever de schalen ja. Maar hoe hebben ze dat bij de s2000 gedaan dan? Als ik het goed heb begrepen zitten daar 'clevite' schalen in, die gaan het langste mee. Lijkt me dat als de schalen (toleranties?) goed blijven, de oliefilm goed blijft en de kans op schade in het algemeen lager?
- MParallel
- Berichten: 8094
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW e46 M3 SMG met CSL-software / 2002 / 122.000 km
Zit het hem niet vooral in de toleranties? Vooral de S65 heeft lagerschaal problemen. Maar die hebben de minste speelruimte (je praat hier wel over 100e/mm).
Behalve een (hele) goede momentsleutel heb je verder niet speciaal gereedschap nodig om dit te doen.
Behalve een (hele) goede momentsleutel heb je verder niet speciaal gereedschap nodig om dit te doen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Niels v/d burgh en 2 gasten