Alles over de E90/E92/E93 M3 (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten

De nieuwe M3 vind ik:

Een fantastische wagen, een waardige M en echte opvolger van de e46 M3
93
62%
Een M maar niet meer mijn M. Styling is overdone, te zwaar en te groot
37
25%
Wat een lelijk rothok
19
13%

Totaal aantal stemmen: 149

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 20 jul 2007, 15:23

Dan is deze test uitgesprokener qua mening, vooral de kop:

http://www.ad.nl/autowereld/article1522068.ece
Immers; wanneer je het hart van een atleet in een zwaarlijvig persoon transplanteert, gaat deze nog steeds gebukt onder de beperkingen van zijn lichaam. De nieuwe M3 drukt dan ook flink door in de bochten en voelt allesbehalve lichtvoetig aan. Ook op andere fronten is BMW doorgeschoten. De besturing is minder direct en geeft bovendien minder feedback over wat er onder je gebeurt. Daarnaast is de vering te comfortabel voor een auto van dit kaliber en straalt het interieur te weinig racesfeer uit.
Eat that, BMW.

RVV

Bericht door RVV » 20 jul 2007, 15:31

ik zei het al in top en flop

Andre

Bericht door Andre » 20 jul 2007, 15:54

ik geloof ook niet in de m3 als je haren recht op de kop zoekt.

Er moet een M komen onder de M3 die weer maximum thrills gaat zorgen.

Joop

Bericht door Joop » 20 jul 2007, 16:04

Natuurlijk is dit eerste stukje enkel een rij-impressie.

Rij-impressies in de NL'se autopers zijn altijd een kopie/samenvatting van de persmap. Verwacht geen hoogdravende testresultaten.

Deze zullen later in het jaar pas verschijnen.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 20 jul 2007, 16:49

Mijn neef heeft ook al in de nieuwe M3 gereden op Ascari, zie ik net op Hyves.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 jul 2007, 16:56

¿¿¿¿¿¿Hee waar is dat draadje van die 1 serie coupe gebleven jongens????

Michel P

Bericht door Michel P » 20 jul 2007, 16:57

Robin schreef:¿¿¿¿¿¿Hee waar is dat draadje van die 1 serie coupe gebleven jongens????
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=1862

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 jul 2007, 17:01

dank u Michel.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 jul 2007, 21:23

Steved namens EVO ( bron e90post)

I have just read through the published article for the first time and with a sigh of reflief I am pretty confident it will silence much of the negativity.

Richard has managed to capture our encounter with the M3 far better than I ever could, and presents it with an accuracy and humility that has become his trademark.

He also puts our comparison with the RS4 in much better context than I've seen in other magazine reviews.

It's a nicely balanced article with plenty of great action shots and (thankfully) no pictures of my mug managed to sneak through..

The video we produced should appear on the EVO website soon (but its in the hands of Dennis publishing, so I can't guarantee how soon).

The published magazine should be in the shops (and with subscribers) within the next 5 days, so let me know what you think.

Rebel

Bericht door Rebel » 20 jul 2007, 21:36

Joop

Bericht door Joop » 20 jul 2007, 23:41

...zelf rijden levert het beste testwerk op...

Journalisten hoeven mij niet te vertellen wat voor auto beter is of welke ik zou moeten kopen...

Femme

Bericht door Femme » 21 jul 2007, 00:16

Wouter81 schreef:Dan is deze test uitgesprokener qua mening, vooral de kop:

http://www.ad.nl/autowereld/article1522068.ece
Immers; wanneer je het hart van een atleet in een zwaarlijvig persoon transplanteert, gaat deze nog steeds gebukt onder de beperkingen van zijn lichaam. De nieuwe M3 drukt dan ook flink door in de bochten en voelt allesbehalve lichtvoetig aan. Ook op andere fronten is BMW doorgeschoten. De besturing is minder direct en geeft bovendien minder feedback over wat er onder je gebeurt. Daarnaast is de vering te comfortabel voor een auto van dit kaliber en straalt het interieur te weinig racesfeer uit.
Eat that, BMW.
Ik kan niet zeggen dat ik bijzonder onder de indruk ben van het artikel. Om nog wat te quoten:
Leer met carbonlook is wel een van de vreemdste dashboardbekledingen die we ooit zijn tegengekomen en de stoelen omarmen je minder stevig dan verwacht. Tel daarbij op de motor die pas bij hoge toerentallen echt wakker wordt en je kunt niet anders dan concluderen dat BMW de beleving van een sportwagen voor de openbare weg er in de ogen van de puristen voor een te groot deel uit heeft gefilterd.
Deze persoon snapt gewoon niet wat voor een auto de M3 is. Hij wil een sportwagen, maar niet eentje die op toeren gereden moet worden. Kennelijk een dieselrijder die te lui geworden is om te schakelen. Hij wil een sportief interieur maar zonder een originele en sportieve leren bekleding in carbonlook (de interieurtrim lijkt mij wel goed geslaagd).

Een M3 is geen pure sportwagen, het is een auto die een zekere mate van comfort en praktische bruikbaarheid combineert met (voor een vierzits coupé) zeer sportieve rijeigenschappen. Een hardcore versie komt er zeer waarschijnlijk nog in de vorm van een CSL. Je kunt niet dit hele gebied (GT tot sportwagen) met één auto bedienen.

RVV

Bericht door RVV » 21 jul 2007, 01:21

leer in carbonlook zit ook ook in de Z4 M reeks... beetje cheap ass..

Kan niet tippen aan de lijsten die ik in de M3 heb zitten..

Martijn

Bericht door Martijn » 21 jul 2007, 09:25

Rico v Velzen schreef:leer in carbonlook zit ook ook in de Z4 M reeks... beetje cheap ass..

Kan niet tippen aan de lijsten die ik in de M3 heb zitten..

Blablablabla..............

"maar de mijne is toch langer"

On-topic:
Echt niet te geloven, net alsof die Quasimodo Coupe ineens een hardcore racer gaat zijn (1250kg en 350pk ofzo), de potentiële M1 wordt altijd zwaarder dan de 135i (want meer gadgets) en zal slechts een beperkt aantal pk's meer krijgen. Om het nog maar eens te herhalen: die 135i (en ook Dre's 130i) zijn al nauwelijks lichter dan een E46M3, die door de Messias ook een boot genoemd wordt btw. Dusseuh: gaat die M1 doen wat er gehoopt wordt: NEE.

BMW maakt gewoon comfortabele auto's die ook heel hard (rechtuit) gaan, lekker marketingsausje eroverheen en wil je meer hardcore en minder comfort > ander merk.

Zou handig zijn wanneer dat eens een beetje zou doordringen, BMW maakt geen auto's voor een splintergroep.

BMW = niet Porsche of een ander sportwagenmerk. (ok wat hardcore betreft laat Porsche het ook alleen echt zien met de GT3 etc, maar die auto's zijn per definitie vanuit een heel andere insteek ontworpen dan een sedan/coupe waar met wat tweaks een hele snelle auto van gemaakt wordt)

RVV

Bericht door RVV » 21 jul 2007, 09:49

Martijn al eens dat lijstje gezien? Het klopt gewoon niet. Pak dan leer of carbon. Niet dit rommelspulletje. Komt net alsof het uit de autostylegids is gehaald.

Hielke

Bericht door Hielke » 21 jul 2007, 09:53

Martijn,

het doet er niet toe in wat voor range of voor welke doelgroep BMW z'n modellen inschaalt. Die inschalingen blijken in de praktijk bijna altijd averechts te werken. De vele kleine auto's die voor jonge, hippe mensen worden gebouwd bijvoorbeeld worden juist door senioren gekocht vanwege de mooie hoge zit en de makkelijke instap. Op de folder van zo'n auto zie je nooit iemand boven de 25.

Het gaat bij de reviews van de nieuwe M3 om de vergelijkingen met de oudere M3 modellen. Zo'n Ton Roks rijverslag uit de Autovisie mag op z'n minst gezegd eenzijdig genoemd worden. Alles is beter, alles is mooier, de motor is 7,53 kg lichter dan de oude motor, maar dat de auto als geheel bijna 150 kg zwaarder is dan de oude vertelt ie nergens. Er is überhaupt geen onvertogen woord te horen.

Zitten die andere testers van de verslagen die we hier reeds gelezen hebben, waarin de nieuwe auto als log en zonder emotie beschreven wordt, er dan helemaal naast? Heeft Roks een beperkte visie en weet ie (kortstondig misschien) de auto niet meer tussen een aantal van z'n directe concurrenten te plaatsen? Mbt de milieudiscussie in z'n columns wist ie haarfijn de globale impact van Al Gore's documentaire en de tegendocumentaires eruit te destilleren. En dan zou ie dat ineens mbt zijn dagelijkse broodwinning, blik, niet meer kunnen doen? :wink:

Wat impliceer ik nu? 1. Roks wil nu wel heel graag vriendjes blijven met het BMW imperium. 2. Hij kan vwb zijn relaas toch wel gelijk hebben. Ik weet het niet, heb nog nooit met die auto gereden, vond de 335i coupé een heerlijke machine, 3. Je moet inderdaad eerst zelf gereden hebben om een oordeel te vormen.

Martijn

Bericht door Martijn » 21 jul 2007, 10:19

Rico, die lijsten lijken mij ook niet zo geweldig, hoe je je reactie schrijft komt het alleen (weer eens: wanneer jouw stuk blik de degens kruist met iets anders) zo sneu over.

Houd toch eens op met je eigen auto op de meetlat te leggen met andere, je eigen M3 is ook echt niet de lichtste en meest agiele auto. Laat onverlet dat het in de nieuwe auto best "nog erger" kan zijn, daar heb ik geen oordeel over. En dat het echt niet alleen hosana is wat er nu uit de fabriek komt rollen geloof ik ook best.

Waarom alleen immer dat gezeur, wanneer je er zo zwaar aan tilt is het gewoon niet de auto voor jou. Vind het alleen erg opmerkelijk dat het gewicht van Andre's eigen 130i (1440kg, zelf door hem gewogen) ineens geen probleem is? Of nog beter, de nieuwe Quasimodo Coupe wat het geweldige scheurijzer zou moeten worden: 1560kg. Hoe kun je dan dit soort BS verhalen nog recht praten, misschien stuurt die 1 wat scherper in, de massa heeft ie net zo als de E46M3 (en als 135i ook nog een pak minder power ook)

Hielke:
Zitten die andere testers van de verslagen die we hier reeds gelezen hebben, waarin de nieuwe auto als log en zonder emotie beschreven wordt, er dan helemaal naast?
Die verslagen zullen best kloppen, ik beweer ook helemaal niet dat de E92M3 "beter" zou zijn dan een andere auto, geloof alleen niet dat het allemaal zo dramatisch is als hier de laatste tijd nogal eens geschetst wordt. Maar nu de bottomline: als je het niks vindt: prima, maar waarom moet er immer zo'n fatwa ontstaan?

1560kg in een lelijke auto is prima maar 1655kg in een grotere auto met 120pk meer is ineens helemaal kut?

Vind ik geen geloofwaardig verhaal. Als dat gewicht dan zo belangrijk is ben je bij BMW in general gewoon niet (meer) aan het juiste adres.

Zou fijn zijn als iedereen dat eens in z'n oren zou knopen voordat er weer van die onzin gepost wordt (halleluhjah over de 1560kg wegende Rijnaak, of fatwa over de 1655kg wegende olietanker)

Andre

Bericht door Andre » 21 jul 2007, 10:42

klopt gewicht maakt allemaal niet meer uit. Het zijn allemaal boten ik pak persoonlijk dan wel het liefste de lichtste boot.

:)

Lars Bouten

Bericht door Lars Bouten » 21 jul 2007, 11:27

Stephane, en ook het carter onder de M3 vandaan gereden :P

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jul 2007, 11:27

Andre schreef:ik geloof ook niet in de m3 als je haren recht op de kop zoekt.

Er moet een M komen onder de M3 die weer maximum thrills gaat zorgen.
Helemaal mee eens...een DTM of CSL achtige M3 gewicht tussen de 1200kg en max 1350kg en remmerij e.d. geschikt voor menesen die eventueel regelmatig een fijne stuurauto voor op het cirquit of Ring zoeken, om daarna weer met die zelfde auto naar huis te rijden.

Tom

Bericht door Tom » 21 jul 2007, 11:37

Hielke schreef:
Het gaat bij de reviews van de nieuwe M3 om de vergelijkingen met de oudere M3 modellen. Zo'n Ton Roks rijverslag uit de Autovisie mag op z'n minst gezegd eenzijdig genoemd worden. Alles is beter, alles is mooier, de motor is 7,53 kg lichter dan de oude motor, maar dat de auto als geheel bijna 150 kg zwaarder is dan de oude vertelt ie nergens. Er is überhaupt geen onvertogen woord te horen.
De E46 M3 is ook zwaarder dan de E36 M3... maar zoek eens wat oude bladen uit die tijd op met reviews van de E46 M3, toen waren ze ook vol lof over de nieuwe M3.

RVV

Bericht door RVV » 21 jul 2007, 11:39

Martijn reageer niet zo overspannen joh. Ik heb alleen maar over die lijstjes. Begin jij in een keer alles over handling, gewicht en weet ik niet wat er bij te halen. daar heb ik het al 36 pagina's niet meer over. Als M liefhebber zou die nieuwe M3 me helemaal gek moeten maken. Waarom gebeurd dat niet bij mij??? Als ik nu zou moeten kiezen S5 anytime.

Lars Bouten

Bericht door Lars Bouten » 21 jul 2007, 11:43

Excuses moi, was iets minder erg dan een cartertje :) :P

Michel P

Bericht door Michel P » 21 jul 2007, 11:48

@Martijn,

Grootste probleem is dat er amper tot geen alternatief meer nieuw te koop is voor een redelijke prijs. Ook een GT3 is relatief zwaar met zijn 1395kg. Natuurlijk staat daar 415 Porker PK's tegenover, maar de auto zou met 200kg minder en 100PK minder vermogen wellicht wel beter zijn.

Door enerzijds de PK wetloop en anderzijds de wensen van luxe en uiteraard de veiligheidsmaffia laten de gewichten toenemen. De factor pret neemt echter evenredig af. Dat maakt voor marketing en trotse kopers niet uit, want slecht een enkeling daargelaten gebruikt de auto waarvoor die volgens de folder voor is gemaakt. Sommige vallen dan hopeloos door de mand.

Mijn gedachten hierover werden weer eens bevestigd door de rit op een stuurmansbaantje mee met de Speedster van Maik. Gewicht is de grootste vijand van een auto. Ofwel een van de grootste spelbrekers.

Een M3 of 997s zal derhalve wel hard worden gereden, doch vaak rechtuit. Dat zegt niets over de auto, doch slecht iets over de power van de motor.

Michel

Hielke

Bericht door Hielke » 21 jul 2007, 11:49

Tom schreef:
Hielke schreef:
De E46 M3 is ook zwaarder dan de E36 M3... maar zoek eens wat oude bladen uit die tijd op met reviews van de E46 M3, toen waren ze ook vol lof over de nieuwe M3.
Ja, en dat is nou juist het grote probleem. Als de kwaliteit van een auto in pk's, topsnelheid en bochtsnelheid wordt uitgedrukt en niet in beleving, betrokkenheid en emotie, dan lopen we hier straks helemaal aan de leiband van de Amerikaanse autosmaak. Parallel aan het adagium 'extra ketchup please' krijgen we straks nog grotere boten voorgeschoteld waarbij het er vooral om gaat hoe snel de 0-60 mp/h in rechte lijn afgeraffeld kan worden. Leuk voor 16-jarigen met boekjeswijsheden.

Roks relaas is overmatig gekleurd. Jan en alleman die op dat Ascari resort aanwezig is geweest wist te vertellen dat er onder de M3's raceremblokken waren gemonteerd. Zonder die dingen hadden de auto's het waarschijnlijk slechts enkele rondjes zonder fading uitgehouden. Als dat niet het vermelden waard is wat is het dan nog wel.

Maar ik herhaal het nog maar eens een keer. Ik waak ervoor een oordeel over de M3 te vormen. Het kan best een topper zijn. Dat weet ik pas na er zelf in gestuurd te hebben. Misschien krijg ik die kans, misschien ook niet.

Gesloten