Impressie Opel GT

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Fabian

Impressie Opel GT

Bericht door Fabian » 16 jul 2007, 19:02

Ik had dit hele weekend een Opel GT tot mn beschikking.

(sorry Dick, kreeg hem pas zaterdagochtend ipv vrijdag, anders was ik echt langsgekomen zoals beloofd :( )

De auto smoelt iig erg lekker. De neus van de auto is indrukwekkend met al he glas en chroom en de dikke spatborden en dikke bumper, zeker deze in het zwart (met rood leer) en ook nog eens wat bestickering van mijn werkgever erop. (2 dikke witte strepen van voor tot achter en wat plakwerk op de deuren).
Wat een bekijks zeg met deze auto, je wordt echt overal nagekeken. Ongehoord.

Ik had er al eens kort in gereden, toen niet echt onder de indruk. Nu dus een heel weekend kunnen sturen. Het eerste wat me opviel was toen al een hoog "nep" gehalte voor wat betreft luchtroosters enzo. In de motorkop zijn gewoon nep-dingen, in de spatborden ook. Ik hou daar niet zo van. In het interieur is de materiaalkeuze ook niet mijn smaak, goedkoop hard plastic.

Het eerste wat me opviel toen ik instapte was dat er NERGENS een vakje is waar je iets in kunt leggen. Alleen een miniscuul dashboard kastje waar het boekje met kentekenpapieren inpassen. Verder is er niets, geen legvakje, geen deurpanelen, gewoon niets. :shock: Behoorlijk irritant. De raamschakelaars en spiegelverstelling zitten in de deur, in de armsteun. Je kunt ze alleen niet bedienen met je linkerhand, want je kunt je arm onmogelijk zo ver naar achter bewegen, daar zit de stoel. Dus je moet met de rechterhand links in de deur de ramen open doen :roll: Wil je de rugleuning verstellen dan kan dat alleen als je de deur open doet, de draaiknop is anders gewoon onbereikbaar. Wat me ook tegenviel was dat de auto is voorzien van een airco, maar geen ECC. In deze prijsklasse behoort dat er gewoon in te zitten vind ik. De radio daarentegen is magistraal, zelden zo'n goed en hard geluid uit een standaard radio horen komen. In mn jonge jaren moest ik daar duizenden guldens voor investeren, nu komt het uit een paar speakertjes. Zelfs met 200+ en de kap open kun je genieten van een goed stukje muziek :!: Daarnaast heb je, met de kap open, prcies de ruimte om 1 jas opgefrot kwijt te kunnen in de kofferbak. Op reis met 2-en kun je dus vergeten met deze auto, of je moet de kap altijd dicht hebben. Dan zou je net 2 kleine weekendtassen kwijt kunnen.

Zit positie is verder wel goed, stoelen leken me wat weinig steun te bieden, maar uiteindelijk voldeden ze toch prima op een lange rit. Steun voldoende in de bochten, voldoende ruimte om te zitten.

De motor, 2 liter turbo met 264 pk. Ik dacht zelfs met 2 turbo's? Viel me een beetje tegen. Zeker voor zo'n auto, daar mag wat meer in als een 4 pitter. 0-100 zou in 5,7sec moeten kunnen, maar het voelde als 9. Mn Coupe voelt sneller. Viel me heel erg tegen. Vanaf de 3e versnelling daarentegen ik hij verdraaid snel :shock: , daar merk je wel dat er een turbo'tje op zit zeg. Met kap open zonder problemen 250 op de teller. Met kap dicht overigens onmogelijk, die begint bij 190 zo hard te brommen dat je er echt doof van wordt. De motor doet echt niets onder de 2000tpm, daarna fluiten de turbo's er vrolijk op los, en bij gas los een leuke fluit zoals het hoort bij een turbo :lol: Bij 6000tpm komt de begrenzer er keihard in, van mij zou hij nog wel eventjes door mogen dan :D

De bochten: in de basis ERG lekker! Echter, ga je richting de grens...alleen nog maar onderstuur, onderstuur, onderstuur. En dan niet een beetje, nee echt alleeeeeen maar. De elektronica kan uit in 2 stappen, en echt waar, dit is het domste wat ik ooit heb meegemaakt., Je kunt kiezen traction control uit: alleen in een rechte lijn is wielspin mogelijk, gaat ie dwars is je vermogen weg op de achterwielen en remt het ESP de voorwielen bij. Nou ja, ok dan. Dan de volgende modus: Competitive mode. JA, hij gaat dwars (met veeeeeeel moeite), om vervolgens het ESP de voorwielen te voelen afremmen maar de achterwielen blijven gewoon spinnen!!!! Iedereen kan wel raden wat er dan gebeurd natuurlijk, hoe stom kun je iets ontwerpen. Zet het dan allemaal uit, dan heb je tenminste controle. Heb het op droog en nat geprobeerd, totaal belachelijk!

De auto woog 1405 kg rijklaar volgens het kenteken, ik dacht dat hij zwaarder was voor mijn gevoel. De bouwwijze is wel gaaf voerigens, motorkap open en je ziet een heel buizenstelsel enzo, dat is wel mooi. Wat me ook opviel, of tegenviel, is toch dat eeuwige getordeer van een cabrio. Ik kan daar echt niet tegen, geeft mij het gevoel met een gammele bak op weg te zijn. Of het nou meeviel tov een andere cabrio kan ik niet zeggen. De neus is overigens veel te laag, de bumper rij je gewoon aan de grond of je het wilt of niet. Bij elke drempel met de koppeling erop gereden, en nog aan de grond. Zelfs 1x op de snelweg...met de wielen in diepe spoorvorming en hopppaaaaa de bumper aan de grond. Precies in het midden van de auto loopt hij in een punt naar beneden :roll:

Wat vind ik ervan? Eigenlijk een nutteloze auto ivm zijn gebruiksgemak. Stuurt best leuk, maar echt sporten kun je er niet mee. Er hoort een andere motor in vind ik, zeker een 6 pitter eigenlijk. Als cabrio wel lekker om mee te cruizen, maar als GT een absolute mislukking. Een weekendje weg met 2 is gewoon onmogelijk als je van het cabrio rijden wilt genieten.

Ik heb er toch van genoten dit weekend, het weer was goed, had geen ruimte nodig, onder andere lekker naar Renesse gereden en daar wat gegeten. Was leuk, was een aanvulling op het weekend en op de rit erheen om met het dakje open te rijden. Maar om 45K voor deze auto neer te leggen: nooit van mijn leven.

Over 4 weken een heel weekend onze Elise 111R tot mn beschikking, daar leef ik nou echt naar uit 8)

Macboy

Bericht door Macboy » 16 jul 2007, 19:25

Leuk verslag ! Geen vakjes is bagger, want in de praktijk moet je toch je spulletjes kwijt.

Maik

Bericht door Maik » 16 jul 2007, 19:28

Wat gebruiksgemak betreft is inderdaad een speedster nog beter, behalve de instap :wink:
De speedster heeft tenminste nog 2 kleine centenbakjes in het interieur, waar je nog net een heel klein mobieltje in kwijt kan bijvoorbeeld. En de kofferbak is ook groter, iig als de kap opgeborgen is.
Opel is köt joh :wink:

Rebel

Bericht door Rebel » 16 jul 2007, 20:02

Fab, als je die Lotus meekrijgt, zorg dan wel voor wat foto's :wink:
Dit keer is het je vergeven..........

was immers een Opel....

Knot

Bericht door Knot » 16 jul 2007, 20:21

Toch maar liever een Speedster dan, heb je meer plezier aan!

Mathieu

Bericht door Mathieu » 16 jul 2007, 20:24

Zeg ook gelijk maar sorry, Thieu :cry:

Maar je kunt het over vier weken goed maken..................

Stéphane

Bericht door Stéphane » 16 jul 2007, 20:28

Ik was er al bang voor, maar bij deze door Fabian bevestigd. De voorgangers uit de VS hadden ook al geen goede recensies ontvangen, dus Opel heeft er niet veel aan verbeterd helaas.

Jammer, gemiste kans. Met de Speedster was het beter voor elkaar.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 jul 2007, 21:31

Funny, ik keek wel eens uit hoe dat ding nou echt zou zijn, maar was hem alweer vergeten haah, kun je nagaan het laat geen indruk achter dus dan sowieso voor mij zonde om in te investeren zeg maar.

Een Opel speedster zou ik ook niet nemen, heb zelf een zwarte speedster turbou gehad, wel mooi en redelijk snel en zeer goed op het cirquit of glad asfalt zeg maar, maar veels te grote draaicirkel voor zo'n klein ding en dus 1x vaker insteken bij mijn garage aan de straat dus erg onhandig(in mijn geval) verder baalde ik van het stuurgevoel vanuit het middenstand naar links of rechts moest je hem net iets erdoor drukken? anyway dat heb je niet bij de Elise 111R die rijd echt beter, ook het schakelen voelt beter in de 111R en ook het gas..bij de turbo b.v. als je het gas losliet dan zakte ie langzaam terug erg iritant! en niet one with your head.

wel leuk dat je die dingen mag proberen, benieuwd wat jij van de 111R vind, ik vind het voor zo'n auto een mooie start.

RVV

Bericht door RVV » 16 jul 2007, 23:25

Mooi verslag. Maar er zit toch ook een sper op?

Fabian

Bericht door Fabian » 17 jul 2007, 08:00

Rico v Velzen schreef:Mooi verslag. Maar er zit toch ook een sper op?
Klopt inderdaad. Maar die brengt geen extra plezier in deze auto.

Dexter

Bericht door Dexter » 17 jul 2007, 08:31

Duidelijk verslag Fabian!
Mijn conclusie na het lezen ervan: dit is een poetsersauto met meer looks dan rijeigenschappen en dus zeker geen rijdersauto. Kortom een nichemodel.
Zeer geschikt om stadsritjes en plezierritjes te maken door respectievelijk huisvrouwen uit 't Gooi en mannen die andere mannen leuk vinden.... :twisted:
Is trouwens ook niet zo gek want de basis voor dit model komt uit Amerika, waar dit soort auto's, in tegenstelling tot hier, de bijpassende prijs hebben.

wooter

Bericht door wooter » 17 jul 2007, 11:10

Da's jammer... Ik zag regelmatig de Pontiac Solstice en Saturn Sky (de GT is afgeleid van de Solstice en identiek aan de Sky) en ik vond het wel een leuke kar.

Michel P

Bericht door Michel P » 17 jul 2007, 11:18

Speedster is top dit is een flop! Maar ben ik daar verbaast over? Nee, zit nog na te genieten van de rit mee in de Speedster van Maik :-)

Michel

Maik

Re: Impressie Opel GT

Bericht door Maik » 17 jul 2007, 15:31

Ik heb deze impressie even gedumpt op het speedsterforum waar al 2 eigenaren zitten van een GT en waar er ook al een paar mee gereden hebben en ik moet toch nog even 4 opmerkingen plaatsen :wink:
Fabian schreef:............

Het eerste wat me opviel toen ik instapte was dat er NERGENS een vakje is waar je iets in kunt leggen. Alleen een miniscuul dashboard kastje waar het boekje met kentekenpapieren inpassen. Verder is er niets, geen legvakje, geen deurpanelen, gewoon niets. :shock: Behoorlijk irritant.
opmerking:
Wat betreft vakjes, tussen de stoelen zit nog een flink vak waar ik altijd mijn portemonee en telefoon in leg
Fabian schreef: ........

De elektronica kan uit in 2 stappen, en echt waar, dit is het domste wat ik ooit heb meegemaakt., Je kunt kiezen traction control uit: alleen in een rechte lijn is wielspin mogelijk, gaat ie dwars is je vermogen weg op de achterwielen en remt het ESP de voorwielen bij. Nou ja, ok dan. Dan de volgende modus: Competitive mode. JA, hij gaat dwars (met veeeeeeel moeite), om vervolgens het ESP de voorwielen te voelen afremmen maar de achterwielen blijven gewoon spinnen!!!! Iedereen kan wel raden wat er dan gebeurd natuurlijk, hoe stom kun je iets ontwerpen. Zet het dan allemaal uit, dan heb je tenminste controle. Heb het op droog en nat geprobeerd, totaal belachelijk!
opmerking:
Die Fabian had blijkbaar niet door dat er wat rijcontrole betreft nog een derde setting is waarmee je de ESP en TC volledig uitschakelt :wink:
Fabian schreef: ........

De neus is overigens veel te laag, de bumper rij je gewoon aan de grond of je het wilt of niet. Bij elke drempel met de koppeling erop gereden, en nog aan de grond. Zelfs 1x op de snelweg...met de wielen in diepe spoorvorming en hopppaaaaa de bumper aan de grond. Precies in het midden van de auto loopt hij in een punt naar beneden :roll:
opmerking:
Het is trouwens niet de bumper die aan de grond komt, maar een rubberen (flap) die c.a. 8 cm lager ligt en bedoeld is om de rijwind rechtstreeks langs de radiator te blazen.
Doordat ik de auto straks een cm of 4 ga verlagen,ga ik de de rubber strip ook c.a. 4 cm inkorten.
Daarna blijf er nog een bodemvrijheid over van 12 cm.
Fabian schreef: .......

Er hoort een andere motor in vind ik, zeker een 6 pitter eigenlijk.
opmerking:
Een zes cilinder ? die opmerking kan ik niet plaatsen, de motor presteert goed en andere testen zeggen ze dat hij klinkt als een 6 cilinder...dus wat is het voordeel ?
Dat laatste puntje vind ik ook een beetje dubieus hoor :wink:

Kortom, Fabian heeft een waardeloze impressie geschreven :wink: :wink: :P

Elmar

Bericht door Elmar » 17 jul 2007, 16:03

Wie kunnen we tegenwoordig nog geloven? :wink:

Fabian

Bericht door Fabian » 17 jul 2007, 17:23

Helemaal niemand kun je geloven :lol:

Ik zou het ook verdedigen als het mijn auto was :P

Sorry, maar inderdaad, er zit een mini vakje met klep tussen de stoelen inderdaad. Helaas alleen niet te openen onder het rijden, je kunt er namelijk niet bij.

Een 3e setting heb ik niet ontdekt inderdaad. Zou mooi zijn als die erop zit, want de andere settings zijn nutteloos en gevaarlijk. Iig de Competitive mode is gevaarlijk. Als er een 3e setting is die alles uitzet zou dat mooi zijn, moet je hem alleen wel nog in overstuur zien te krijgen (en dat is onmogelijk boven de 2 versnelling zonder extreeeeeem lomp te zijn, of het moet nat zijn)

De rubberenflap heb ik gezien ja. Ik heb ook de volledig beschadigde voorbumper gezien :roll:

De motor klinkt ZEKER niet als een 6-pitter, maar een zware stofzuiger. Als hij warm is rommelt de uitlaat wel leuk bij gaslos, dat wel.

Maar ehmmm, ze hebben alleen commentaar/reactie op de "minder" belangrijke puntjes mijns inziens. Ergonomie, gebruiksgemak etc etc klopt kennelijk wel allemaal :wink:

Tom

Bericht door Tom » 17 jul 2007, 17:43

Als ik het zo lees is het toch niet helemaal wat het had moeten zijn.

Idee is gewoon super, roadster, >200pk, tweezitter, qua looks prima, rwd met sper.. en erg goed betaalbaar. Jammer dat de uitvoering dan iets minder is en ie nergens echt in uitblinkt.

Maik

Bericht door Maik » 17 jul 2007, 19:30

Ik zal een klein beetje in de bres springen voor deze onwaardige "opvolger" van de speedster :wink:
Hij is natuurlijk "maar" 42mille.
Een mx-5 is 34mille, maar heeft 105pk minder en heeft geen sper. Een bmw Z4 is 40mille maar heeft dan raamslingers :wink:, ook een 4-cil en 125pk (!!) minder.
Een Z4 3.0 is 58mille en heeft dan ook 265pk, maar van het prijsverschil kan je een swift sport kopen...
Gooi 2k in het onderstel en je hebt potentieel( :idea: ) een goed scheurijzer in vergelijking met een Z4 denk ik. Alle ingredienten zijn er zoals iemand hier van DF ooit al opmerkte, het onderstel is rondom onafhankelijk en heeft dubbele wishbones zoals elke respectabele sportwagen... Ook uitlijning is uitgebreid instelbaar dus een echte rijder (lees niet-poetser) zal er doorheen kijken en veel potentieel zien.
Of het met een knap onderstel en volledig uitgeschakelde ESP/TC/whatever echt wat wordt, dat zouden mensen eens uit moeten testen (maar daar wordt aan gewerkt door iemand op het speedsterforum).

Dus voor het geld biedt de auto dus echt wel wat zou mijn idee zijn.

Neemt allemaal niet weg dat ik nooit een GT zou kopen omdat ik niet naar zo'n auto op zoek ben...

Plaats reactie