Al een tijdje speelde ik met het idee 'iets leuks' te kopen. Aangezien ik regelmatig met een Saxo VTS van een kennis heb gereden, leek mij een dergelijk auto'tje wel leuk. Alleen ben ik persoonlijk meer liefhebber van de 106. Nadat ik laatst voor de hobby een 75pk 1.4 106 weer rijdend heb gemaakt ( koppakking, ruk compressie, 20pk nog ofzo) , bleek tijdens de testrit maar weer hoe geinig ze rijden.
Deze ging van :

Naar:

Dus de zoektoch werd gestart naar 106 GTI, na wat research bleek een Rallye overbodig te zijn. Langzaam maar zeker zal deze transformeren tot iets leuks is het doel. De staat maakt niet bijster veel uit, als het maar niet te veel roest is (bloedhekel aan lassen ). Een goeie 106 GTI was vrij 'duur'. Dus een met werk kon ook, ben er gelukkig niet vies van.
En boy, heb ik mijzelf op mijn wenken bediend.
Onderstaand exemplaar stond al een tijdje op marktplaats, en voor dat geld kon ik hem niet laten staan ondanks de motorschade. Body was hard, alleen voor in de wielkuipen roestschade zoals de meeste hebben. GTI voorbumper was pleite. Maakt niet uit, als de body maar hard is.
Dus; Autoambulance aangekoppeld en het beestje opgehaald.

Na een ritje van 200km thuis.

Let niet op de super lichtgewicht carbon wrap. Bleek wel een goede wrap te zijn. Trok zo de complete blanke lak eraf....
Ik zou als het een 'fatsoenlijke' auto was nooit een met een wrap oid kopen, omdat je simpelweg niet weet wat eronder zit. Buiten dat ik de blanke lak mee trok, heeft er ergens ook nog een brandje gewoed:

Enfin, gespoten word die toch.
Auto liep op eigen kracht, sterker nog, liep best mooi! Geen getik, niets. Terwijl er verteld was dat de drijfstanglagers eruit lagen. Leek alleen geluid uit de bak te komen wat leek op het druklager (was ook zo ). Toch stiekem een rondje gereden, een kilometer of 3 verder een licht getik. 5km verder toen ik het geluid wilde reproduceren en laten horen aan mijn passagier sloeg de motor vast...
Ach, hebben ze niets gelogen over die kapotte drijfstandlager.
Motor was toch al een drama, overal olie, carter ventilatie die niet aangesloten zat. Alles, maar alles spek vettig. kabelboom was ook een ramp. Stekkers kapot en draden doorgesleten aan de voorkant.

Ook de bak was onherkenbaar:

Sidenote: Bij het verwijderen van de kap bleek de 5e gang ook verloren te zijn, geen tand meer te bekennen

Helaas heb ik geen foto's van de motor inwendig, maar die was dood. RIP (gone but not forgotten) Want... deze zal als mock-up worden gebruikt voor allerlij interessante extra's. Onderblok zou/zal ook opnieuw worden gebouwd met 'correct' materiaal.
Dus, even een TU5JP4 motor gescoord ( de betere motor uit oa een 206) en deze omgebouwd. Piece of cake, alleen de inlaat was wat tricky. Voor een JP4 gekozen omdat ik deze of althans de kop wilde gebruiken. In de toekomst meer. ( op alle volgende foto's zitten de J4 klepdeksels erop omdat 1 JP4 klepdeksel gescheurd was.

(enige foto die ik heb)
Afijn, gisteren dus het grote moment. Starten! Jeej!
Nope: Alhoewel mij een aantal keer verzekerd was dat de motor echt goed was. Hoop witte rook, en cil 1: 8 bar compressie...

Mijn fout om het niet eerder te controleren, beetje jammer van de verkopende partij.
Roest close up:

Interieur is wel in goede staat, zelfs geen echte slijtplekken op de stoelen. Beetje viezig, maar ach, gaan er toch uit.

Momenteel staat ze er dus zo bij.

Buiten de motor, wat scheelt er nog meer aan, en wat brengt de toekomst ?
De auto heeft voor een tik gehad, zo te zien is alleen het frontscherm beschadigd geweest en is dit door een beunhaas opgelost. Chassis is verder helemaal recht. De roest voor krijg ik wel opgelost. Originele lasdelen zijn volop beschikbaar, en er moet hier en daar toch wat gemodificeerd worden en verstevigd. Dit zou eigenlijk gaandeweg moeten gebeuren, maar goed. Verder leek het er alleen op dat een spoorstangeind gebogen was, die moet dus ook nieuw.
Toekomst: Stiekem ben ik heel erg fan van 106 MAXI's, niet alleen qua uiterlijk maar ook onderhuids. Vorig jaar al wezen kijken voor een Rallycross Yaris of C2 S1600. Deze richting zullen we dan ook uit gaan in de toekomst. Niet voor wedstrijden, wel voor de lol.
Op korte termijn, 't kopje eens eraf en kijken wat er aan scheelt... Zaak is hem eerst rijdend op eigen kracht de hebben, ondertussen het andere onderblok op orde te brengen en onderdelen te verzamelen.
Oahja, en wat meer foto's bijhouden.