Wat een dag....
Gisteravond om 23:30 en vanmorgen noodgedwongen de wekker maar om 09:00 af laten gaan. Ik kon maar slecht in slaap komen vannacht

Dus vanmorgen om 10:00 bij pa op de stoep, kopje koffie er in en om 10:30 vertrokken met de B170cvt richting Wietmarschen om RSC Autotechnic te bezoeken. Ik had eindelijk de knoop doorgehakt om een setje originele Z3-M velgen te kopen en het bleek niet uit de advertentie maar het was dus bij een autobedrijf. Over het zoeken en kopen van een setje originele velgen valt al genoeg te vertellen maar dat is misschien voor een andere keer. Iig denkt iedereen goud in handen te hebben terwijl een set gewoon nieuw te krijgen is bij de dealer a 1600,- RSC was duidelijk met de advertentie, heel redelijk met de prijs (relatief dan..) en op redelijke afstand.
Eenmaal bij RSC aangekomen was ik blij verrast door de auto's die op het terrein stonden. Het is duidelijk liefhebbers spul in het Youngtimer genre zonder pretentieus te zijn. Veel SL's van eind en begin 90', een W124 V8, E55 AMG en een 3.2 atmo 911 die af fabriek turbo breed was uitgevoerd. Met zwart-witte blokjes stof op de half lederen sportstoelen, erg lekker! Een Estoril blauwe Z3 M-Coupe stond buiten in het zonnetje met mooie schadevrije velgen op nieuwe Michelins. Duidelijk de donor van de velgen waarin ik geïnteresseerd was. De velgen bleken zoals geadverteerd en vielen eindelijk eens niet tegen voor het geld. De Goodyears zijn weliswaar al een beetje op leeftijd (2014) maar in principe zeker nog bruikbaar (6mm). De velgen hebben wat borduurschade en voor mij is dat niet zo'n probleem, de zilver kleur is toch niet wat ik wil tenslotte.
Dus betaald, ingeladen en op weg naar Soest waar de Z3 M-Coupe stond te wachten

Na een ritje van een uurtje of twee met ergens tussendoor een lekker broodje kwamen we tegen drie uur aan bij Tachyon Motorsport waar Nick op ons wachtte. Ik had al een paar fotootjes gezien maar wat een prachtig bedrijf om te zien. Mooi ingedeeld, professioneel, geordend en een prachtige wagens. Echt schitterend maar helaas gezien het tijdstip op de dag te weinig tijd kunnen doorbrengen. Dus na een kopje (sterke) verse bonen koffie, wat om de Z3-M heen gelopen en nog ff kletsen. Wout kwam ook nog even aangesneld in zijn E34 M5 om ook nog even afscheid te nemen.... van de Z3 weliswaar
De technische verslagen van Nick en Wout op het forum brengen natuurlijk hoge verwachtingen met zich mee maar het laat zich moeilijk beschrijven wat voor auto ik aantrof. Simpelweg heeft de M-Coupe nog niet in deze staat verkeerd sinds mijn aanschaf. Er is meer dan de puntjes op de i gezet, de mannen zijn echt veel verder gegaan dan dat ik had verwacht en had gehoopt. Natuurlijk was de communicatie goed in het voortraject, ook heb je ze al je dierbare bezit toevertrouwd..... het wordt allemaal wel even waar gemaakt en zelfs meer dan dat. Geen mitsen en maren, geen openstaande restpunten, geen verassingen maar "gewoon" een auto ophalen die meer dan conform de afspraken klaar staat. Dit zijn de grootste liefhebbers die ik aan het sleutelen heb gezien. Genietend van de constructie, maximale waardering voor de wijze waarop het geengineerd is en gemotiveerd om het maximale eruit te halen. Heel bijzonder en heel fijn om mee te maken!
Nick stapt in de M om deze naar buiten te rijden en zonder aarzeling klinkt daar die gretige S54 die ik al jaren niet meer gehoord heb. Ik weet dat iedereen op de vier ronde pijpjes van een Eisenmann kikt maar deze Skorpion dempers klinken gewoon zoveel mooier, waaaaay beter dan dat schelle gejank. Vol, een tikkeltje metalig en hees als een Brabander een dag na carnaval. Wat een sound! Die gaan er niet onderweg, nooit niet. De M staat buiten stationair te draaien als we nog altijd wat na praten. Niet over carnaval, niet over het weekendje weg van Nick maar over de M-Coupe, beleving, emotie en natuurlijk eventuele verkoop. Wat er gaat gebeuren, eerst moet ik er kilometers mee maken en genieten is het devies. "Waar je morgen ook naar toe moet, pak de M!" zijn Wout zijn woorden
Inmiddels is het tijd geworden om te vertrekken en stap ik in. De geur in het interieur is als vanouds en typisch Z3 (Coupe?). De 2.8 rook zo en deze ruikt net zo, ik vind het heerlijk en het voelt vertrouwd. Ik probeer de stoel te verstellen en al zoekende naar een hendel (euh ut gaat elektrisch!) kom ik een oude Stinger tegen

nooit geweten! Goed, zitpositie ingesteld, handen geschut en afscheid genomen. Ik laat de koppeling opkomen die toch wel iets zwaarder gaat dan ik me herinner, met een klein hikje komt de Coupe in beweging en vervolgens gas-koppelen/schakelen-gas als nooit anders.......die sound, die kracht en die geur. Wat een ding

Voordat ik de snelweg op draai gooi ik de tank nog even vol met RON98.
Na wat binnenweggetjes draai ik eindelijk de snelweg op. Met veel respect bedien ik het gaspedaal, ik wil graag maar met deze temperaturen heeft dit kreng me al eerder verrast. Zo staat in het geheugen gegrift dat ik de rotonde van Joure nam, naar Sneek afsloeg, pas in z'n 3 vol gas gaf en de kont met over de 100km/h richting de vangrail bewoog. Of die keer in het donker bij het stoplicht toen een Sjon naast me begon te sprinten toen het licht op groen sprong en ik dacht het met een heul klein beetje gas bij wel te redden tegen de 5 cilinder Abarth. Dat was ook gelukt ware het niet dat de M mega heen en weer begon te kwispelen waarop een politie auto 500m voor mij in de remmen ging toen die zagen dat de koplampen van de auto achter hun overal heen schenen behalve recht naar voren. Dus koud en/of nat brengt ontzag voor de M-Coupe, anyway..... ik draaide de snelweg op en ineens gaat het verkeer om mij heen gewoon te langzaam en dat terwijl ik geen vol gas geef en ook al geen 8000rpm draai. Stukje bij beetje als er wat temperatuur in komt en ik wat vertrouwen krijg ga ik wat steviger op het gas in 4 en 5. Het snerpende gehamer uit het luchtfilterhuis is een waar lust voor mijn oor, wat een beul, wat een kanon denk ik bij mezelf. Bij elke andere auto waarbij je in vijf of zes gas bij geeft dan maakt het niet uit of dat dan meer gas bij is, 3/4 of vol, de versnelling wordt niet meer anders. Bij de S54 is dat anders, een beetje gas bij in 5 resulteert in een beetje meer acceleratie, veel meer gas bij resulteert in veel meer acceleratie en vol gas bij resulteert in een snerpende en hamerende 6 cilinder die hele serieuze stappen maakt naar snelheden die niet goed meer zijn voor behoud van je rijbewijs.
Ik hoop dat ik bij Drachten niet geflitst ben...