Thanks voor alle reacties! Leuk om te zien dat jullie net zo enthousiast zijn als wij! Wil eigenlijk op elke reactie reageren maar zijn er nogal wat dus zal even selectief reageren
Peric schreef: 03 feb 2018, 23:16
Wow!!!! Dus náást al dat specialistische werk heb je ook nog tijd om zulke gedetailleerde foto's te maken, én nog zo'n epistel neer te kalken hier..
You sir, deserve a cigar!
Haha, kost wat uurtjes (en een hele vette telefoon/dslr

) maar dan heb je ook wat

Gelukkig doen we het omdat we het leuk vinden.
Hahaha, thanks!
Tristan schreef: 05 feb 2018, 10:43
Hulde voor jullie kennis en hoe dit gedocumenteerd/in beeld wordt gebracht.
Toevallig ook ervaringen met de S14?
Toevallig wel, en is ook zeker iets wat we leuk vinden om aan te werken
Verder wil ik niet direct teveel reclame maken maar wil toch even inhaken op;
Niels schreef: 05 feb 2018, 13:42
Ik zie TEG (Nick, Wout) als "the new kids on the block" voor als het een niveau hoger moet. Dus als je voor je auto de puntjes op de i wilt, voor als je echt iets speciaals hebt en het technisch wilt vertroetelen, of wanneer je tussen een specialist en een tuner in hangt met een probleem wat niet opgelost wordt. Naast de passie voor techniek zijn de mannen gewoon hoger opgeleid en dus is de insteek gewoon anders dan bij "de garage". Dus met een S14 ben je wat mij betreft precies op je plek
en
///Joost schreef: 05 feb 2018, 14:38
Het lijkt me wel een goede basis voor een geweldig concept. Met de komst van alle youngtimers (lees: generatie auto's waar nog lekker zelf aan gesleuteld kan worden) zal er vast behoefte zijn een bovenproportioneel technisch onderhoud. Kijk maar eens naar alle detailbedrijven die uit de grond zijn geschoten. Het verbaast me soms hoe ver die mannen gaan (zie ook het verhaal van Luco) en hoe veel geld er wordt neergelgd voor een poetsbeurtje (pun intended).
Ik kan me voorstellen dat mensen ook wel extra willen betalen voor een buitengewoon specialistische benadering van het onderhouden/reviseren van zo'n youngtimer. Dat soort bedrijven zijn er nog maar weinig tot geen. Ik ken ze in ieder geval niet in Nederland.
Sorry voor het vervuilen van je draadje, Niels.
en
Robin Hartog schreef: 05 feb 2018, 16:19
Vlokmans schreef: 05 feb 2018, 14:06
Bloody brilliant! Geweldig foto's ook.
Hebben die jongens ook een site, adres of wat dan ook op de interwebs?
Ik was ook al op zoek naar een website of iets dergelijks, alleen hun Instagram account kunnen vinden zoals hierboven al vermeld.
Wel tof om het ook zo te kunnen volgen op Instagram!
Zoals Niels aangaf zijn Wout en ik vrij recentelijk gestart met TEG. Wij merkte dat er veel interesse was in de manier waarop wij met onze eigen auto's aan de slag zijn en wat is er mooier dan hobby en werk te kunnen combineren. Ons idee met TEG is eigenlijk een platform creëren waarbij we onze ervaring/kennis uit de automotive industrie waar we beide in werkzaam zijn als engineer (Eerst motorsport en nu OEM turboindustrie) kunnen toepassen op onze "hobby" in de zin van vakkundig onderhoud met echte passie voor hetgeen we doen.
(waarbij het dus een voorwaarde is dat wij het leuk vinden om te doen/leuke auto's) Samen bruisen we in ieder geval van de ideeën waarbij we ons niet alleen willen beperken tot onderhoud maar ook onze engineeringskills willen toepassen. In ieder geval is het een leuk avontuur wat we nu nog naast ons vaste werk doen (inmiddels al wel minder dagen) waar we open in staan en gewoon willen kijken waar het heen groeit
Voor wat betreft website e.d. zijn we nog druk bezig (kost uiteraard hoop tijd allemaal) maar inderdaad wel te vinden op Instagram en Facebook. Uiteraard ben ik of Wout altijd via pb te bereiken.
Tot zover het "reclame" praatje, tijd om weer even te updaten over hetgeen waar het over gaat
----------------
Inmiddels hadden jullie natuurlijk al een paar sneak previews gehad, inmiddels zijn we bijna klaar maar zal verder gaan waar ik gebleven was;
Voor we verder gaan eerst maar een bakkie koffie
En ff sfeerplaatje erbij
Vanos weer monteren, lastig om bondig uit te leggen maar in principe draai je de hubs een stukje vast waardoor de diafragmaveren genoeg spanning opbouwen om de splined shafts zwaar te laten draaien. Hierdoor druk je bij het erop drukken van de vanos de zuigers van de vanos naar hun maximale "in" slag, de plek waarop de timing gedefinieerd is en dus weer vastgezet moet worden.
Goed opletten dat we de juiste gaten van de oliepompschijf pakken, anders heeft de schijfupdate vrij weinig zin;
Bovenste hub bouten weer op moment, daarna krukas 1 slag draaien waarna de onderste bouten vast kunnen. (en nog keer herhalen voor de zekerheid)
Timing daarna weer checken, meteen spot on (wil nog wel eens lastig zijn, zeker als de kettingspanner los is geweest)
Meteen bovenste kettingspanner ook nieuw
Nokkenassen stonden kurkdroog dus eerst maar beetje olie eroverheen voor we de boel gaan draaien;
Kleppen stellen, stonden eigenlijk allemaal netjes, 2 kleppen miniem bijgesteld.
Oude vloeibare pakking verwijderen voor de kleppendekselpakking, snap nooit dat mensen zoveel gebruiken. Je wilt niet weten hoe vaak we die rommel tegen komen bij de oliepomp zeef..
Uiteraard ook meteen olieservice gedaan, nu de boel open was konden we mooi de nieuwe olie vullen over de nokkenassen/ketting/vanos en via de het oliefilterhuis direct naar de krukaslagers. Wel fijn als de boel zo lang droog heeft gestaan.
Ondertussen buiten... (nee hoor wij zijn geen bmw fans

)
Throttlebodies waren inmiddels ook klaar dus die er ook weer op, lekker shiney allemaal
Throttlebodies weer synchroniseren zoals ook al in Wout z'n topic te lezen was. Ook bij deze toch wel echt behoorlijk verschil tussen de opening van de verschillende gaskleppen.
Verschil voor:
Verschil na het stellen:
Begint weer ergens op te lijken in de motorruimte
Verder e.a. aan slangen vervangen van het vacuum systeem, e.a. toch wel onderheving aan veroudering;
Olieafscheider van de carterventilatie vervangen;
Vanos valveblok er weer op met wat gelaserde info
Voor degene die benieuwd zijn hoe dat laseren eruit ziet
Compressietest gedaan, ook hier alles dik voor elkaar zoals verwacht maar toch fijn om te weten
Injectoren getest op spraybeeld en opbrengt, ook hier alles nog erg netjes. We hebben zelf een injectortester ontwikkeld die nog in de ontwikkelfase zit maar inmiddels kunnen we er goed mee meten. (Met loadcellen +- 0,2 gram nauwkeurig ipv visuele uitlezing)
Nu de boel qua motortechnisch aardig voor elkaar is wordt het tijd e.a. schoon te maken onder de kap
Vooral de airbox kwam aardig wat troep uit maar die is echt weer als nieuw
Macboy schreef: 05 feb 2018, 16:50
Shit das echt balen... hopelijk daar dan ook wat mooie foto’s van ?
Hahah, in 3, 2, 1....
Eindelijk was het tijd om hem te wassen, rest van de tijd waren we behoorlijk ingebouwd maar nu konden we naar buiten om hem eindelijk uit zijn stoflaag te verlossen.
Echt vies;
Eerst maar even weken;
Tijd om de hogedruk eroverheen te halen om het grove vuil te verwijderen;
Echt serieus opgeknapt;
Uiteraard meteen een poetsbeurtje erachteraan, lastig op de foto te krijgen maar hier was duidelijk nog wel wat te halen, zie verschil;
Druk aan het polijsten;
Serieus shiney, wat een auto zo!
Grootste werk inmiddels gedaan, alleen moet er uiteraard ook weer apk op. Toevallig was het mooi droog dus een mooie gelegenheid om voorzichtig weer de eerste meters te maken en de remmen weer een beetje schoon te krijgen;
Even lachen om de E93 die serieus op een tank lijkt naast de Z3M Coupe
Nog even paar fototje's geschoten op het laaddock van de buurman, kreeg alleen de glans er niet lekker op ivm het weer.
In ieder geval, na 2 nieuwe remslangen achter glansrijk door de apk. Dus snel naar binnen ermee, nog een paar fototjes;
En auto weer helemaal klaar om terug te gaan naar Niels! Thanks voor de klus Niels, was voor ons beide super leuk om te doen en het doet bijna zeer om hem weer terug te moeten geven!
