
Ik heb (alweer een tijdje geleden) een mini 1000HLE uit 1984 gekocht voor 400 Euro. Plaatwerk is een ramp, blok is/was ook niet meer goed.
Het idee was een lichte auto met relatief veel pks.. Iets wat iedereen wil, toch? De voordelen van de mini:
1. Er wordt in Engeland nog actief mee geraced, er is ds nog zat te krijgen.
2. Onderdelen zoals plaatwerk en ophangingsonderdelen zijn rete-goedkoop.
3. Formule ford gebruikt 13" slicks, de grootste maat band onder een mini is 13"

4. Alles is al keer gedaan met de mini
5. Wegligging is al goed om mee te beginnen, kan alleen nog maar beter.
Dan vraag je jezelf af wat je daar toch mee moet? Om mee te beginnen had ik nog wat ruimte in de garage (dat is nu ook over!).
Ten eerste moest de motor-vraag geregeld worden.. Je kan met enige moeite 100Pk uit een 1.3 A-serie blokje halen, maar als je ook maar een druppel meer wil, moet je serieus geld gaan investeren in een sterkere versnellingsbak en turbo's. Hier had ik geen zin in.. Ik had al meerdere conversies gezien voor de mini, waaronder ook een met een 2L Opel blok. Dit was mij net iets te veel. Als je dan verder gaat kijken kom je nog R1 blokken (achterin!) tegen.. Niet te doen.. Geen APK meer mogelijk, en ik wilde toch niet de hele tijd gaan slepen. En bovendien is dat een zeer dure optie die bij ~7500Euro begint.
Ten tweede had ik iemand in Engeland gezien, die had een 16V 1.3L swift blok in een mini getoverd:
En nog iemand die super-goeie fotos had gemaakt van het gemodificeerde frame: http://campr2.demon.nl/gallery2/gallery" onclick="window.open(this.href);return false; ... uki_frame/
Dus dat was de beslissing.. 1300cc, maar dan wel met 107pk, en een versnellingsbak die dat vermogen aankon.
Nu is er een bedrijf in Engeland die en swift-frame voor de voorkant van je mini verkoopt. Vanaf prijs: 1600Euro.. Toch eerst maar zelf even proberen.
Ik heb nu:
1. Een mini.
2. Twee Suzuki Swift blokken (2de lichting)
3. Twee Suzuki versnellingsbakken. Mk1 en Mk2. De mk1 lijkt wat kleiner!
4. Benzine injectiepomp van een Escort XR3i
5. Benzinefilter van een 325i, eerste model
6. Een lasapparaat & mini plaatwerk
7. Niet genoeg tijd!
8. Een plan met Vitara zuigers (om de compressie te verlagen) en een CooperS supercharger om richting de 160Pk te gaan, mocht 107 niet genoeg zijn. Maar dit is voor later.
9. Een megasquirt kit met alle nodige EDIS onderdelen
10. Throttle-bodies van een GSXR-1000
11. Ford motorsport injectoren (340cc?)
12. 4-pots remmen van een Metro-turbo (passen zonder modificatie onder een mini

13. Schokdempers die 25% harder zijn dan de standaard mini dempers.
14. Gloednieuwe remmen rondom, alles nieuw.
Ik zal hier updates plaatsen van de vooruitgang, die ik toch nu echt wil gaan boeken, het begint namelijk te kriebelen.

Wat ik nog nodig heb? Van alles.. Maar vooral tijd

1. Kuipstoeltjes OMP large dacht ik aan.
2. Plexiglas ruiten voor de zijkanten.
3. Mat-zwarte verf voor de binnen en buitenkant van de mini.
4. Uitlaatsysteem
5. Aandrijfassen (misschien wel aan elkaar te lassen/maken)
6. Een digitaal dashboard.
7. Tijd (of geld) voor een Rolkooi.
8. Meer ruimte in de garage

Rob.