Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Robert Campbell » 10 jul 2007, 23:50

Wegens interesse van de leiding ;-)

Ik heb (alweer een tijdje geleden) een mini 1000HLE uit 1984 gekocht voor 400 Euro. Plaatwerk is een ramp, blok is/was ook niet meer goed.

Het idee was een lichte auto met relatief veel pks.. Iets wat iedereen wil, toch? De voordelen van de mini:

1. Er wordt in Engeland nog actief mee geraced, er is ds nog zat te krijgen.
2. Onderdelen zoals plaatwerk en ophangingsonderdelen zijn rete-goedkoop.
3. Formule ford gebruikt 13" slicks, de grootste maat band onder een mini is 13" :-)
4. Alles is al keer gedaan met de mini
5. Wegligging is al goed om mee te beginnen, kan alleen nog maar beter.

Dan vraag je jezelf af wat je daar toch mee moet? Om mee te beginnen had ik nog wat ruimte in de garage (dat is nu ook over!).
Afbeelding

Ten eerste moest de motor-vraag geregeld worden.. Je kan met enige moeite 100Pk uit een 1.3 A-serie blokje halen, maar als je ook maar een druppel meer wil, moet je serieus geld gaan investeren in een sterkere versnellingsbak en turbo's. Hier had ik geen zin in.. Ik had al meerdere conversies gezien voor de mini, waaronder ook een met een 2L Opel blok. Dit was mij net iets te veel. Als je dan verder gaat kijken kom je nog R1 blokken (achterin!) tegen.. Niet te doen.. Geen APK meer mogelijk, en ik wilde toch niet de hele tijd gaan slepen. En bovendien is dat een zeer dure optie die bij ~7500Euro begint.

Ten tweede had ik iemand in Engeland gezien, die had een 16V 1.3L swift blok in een mini getoverd:
Afbeelding

En nog iemand die super-goeie fotos had gemaakt van het gemodificeerde frame: http://campr2.demon.nl/gallery2/gallery" onclick="window.open(this.href);return false; ... uki_frame/

Dus dat was de beslissing.. 1300cc, maar dan wel met 107pk, en een versnellingsbak die dat vermogen aankon.

Nu is er een bedrijf in Engeland die en swift-frame voor de voorkant van je mini verkoopt. Vanaf prijs: 1600Euro.. Toch eerst maar zelf even proberen.

Ik heb nu:
1. Een mini.
2. Twee Suzuki Swift blokken (2de lichting)
3. Twee Suzuki versnellingsbakken. Mk1 en Mk2. De mk1 lijkt wat kleiner!
4. Benzine injectiepomp van een Escort XR3i
5. Benzinefilter van een 325i, eerste model
6. Een lasapparaat & mini plaatwerk
7. Niet genoeg tijd!
8. Een plan met Vitara zuigers (om de compressie te verlagen) en een CooperS supercharger om richting de 160Pk te gaan, mocht 107 niet genoeg zijn. Maar dit is voor later.
9. Een megasquirt kit met alle nodige EDIS onderdelen
10. Throttle-bodies van een GSXR-1000
11. Ford motorsport injectoren (340cc?)
12. 4-pots remmen van een Metro-turbo (passen zonder modificatie onder een mini :-)
13. Schokdempers die 25% harder zijn dan de standaard mini dempers.
14. Gloednieuwe remmen rondom, alles nieuw.

Ik zal hier updates plaatsen van de vooruitgang, die ik toch nu echt wil gaan boeken, het begint namelijk te kriebelen. :shock:

Wat ik nog nodig heb? Van alles.. Maar vooral tijd ;-)
1. Kuipstoeltjes OMP large dacht ik aan.
2. Plexiglas ruiten voor de zijkanten.
3. Mat-zwarte verf voor de binnen en buitenkant van de mini.
4. Uitlaatsysteem
5. Aandrijfassen (misschien wel aan elkaar te lassen/maken)
6. Een digitaal dashboard.
7. Tijd (of geld) voor een Rolkooi.
8. Meer ruimte in de garage ;-)

Rob.
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 11 jul 2007, 00:09

Eerst maar eens beginnen met het interieur te strippen van al het overbodige gewicht:
Afbeelding
Afbeelding
En als verassing... Nog meer roest gevonden:
Afbeelding
Hiervoor zal ik wat staal moeten kopen, voor zover ik weet is dit niet als vervangings-plaatwerk te koop.

De mini staat nu trouwens ook omhoog, op een soort fork-lift:
Afbeelding

Blok en benzine-tank enz enz had ik er al uit gehaald. De ruiten waren al door de vorige eigenaar verwijderd.. Een gestrand project... slik..

Heb ook vorige week in Hulst een paar deuren opgehaald.. Zaten er niet bij toen ik de auto kocht.. Waren 50Eur samen.. Optie is ook nog glasvezel deuren, maar die zijn prijzig, misschien dat ik het zelf nog een keer probeer.

Ook ideeen gevonden voor de rolkooi bij Zcars:
http://www.zcars.org.uk/mini/monoslideshow.swf" onclick="window.open(this.href);return false;

Rob
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 27 sep 2008, 21:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jul 2007, 00:12

Heej Robert, welkom hier!

Ben nog steeds benieuwd waar dit uiteindelijk op uitmondt. Must be something special.

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 11 jul 2007, 00:17

Hee Dennis, ga er dit jaar echt werk van maken. Dit jaar moet ie gewoon rijden met een Suzuki blokje.. Was trouwens al langer bekend met het forum, maar was weer effe toe aan wat werken/verslag/forummen.

De wilde plannen met gesuperchargde 1000cc blokjes zijn iig de deur uit.. We gaan nu eerst voor degelijk en rijden... Daarna zien we wel verder...

En als je dacht dat ik gek was.. Bij Zcars hebben ze nu een auto (een mini kan je het niet meer noemen) van +-500kilo met 450pktjes.. 2.2L VTEC met supercharger.

Rob

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jul 2007, 00:24

Tering, dat zijn extreme specs. Alleen dat blok + charger weegt denk ik al 200+ kilo, of niet?

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 11 jul 2007, 00:26

Tja.. Het is trouwens een 2.4L VTEC, geen 2.2.. Het zal wel de K20A (zelfde als in de Elise) zijn. Zoals ie al zegt in de video.. Carillo Rods and forged pistons.. Geen goedkoop blokkie...

Oordeel zelf maar:
http://www.zcars.org.uk/videos/winmedia/montemark2.wmv

Rob

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 11 jul 2007, 01:08

Leuk project !!

Dan is mijn Mini maar erg standaard.....

[img:682:512]http://img180.imageshack.us/img180/8429/af10jo7.jpg[/img]


:idea: Aanstaande zondag is een er Mini-bijeenkomst in Utrecht , waar ook van alles verkocht wordt , waaronder soms ook plaatwerk , dus daar zou je een kijkje kunnen nemen. :wink:

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 11 jul 2007, 08:03

Gaaf project!
Die Mini's uit de jaran '80 kunnen zo rot zijn als een mispel!
Heb er zelf een paar gehad...

Ik heb nog een paar adjustable camber brackets liggen. Spiksplinternieuw.
Maar die passen niet onder m'n Morris. Interesse?

groeten,

Wim

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 11 jul 2007, 11:13

Heb ze al liggen... Ook al de voorwielophanging. Ik heb ook al subframeophanging geregeld, dan wel zonder rubber natuurlijk. Heb ook al een doos oorpluggen gekocht ;-)

Rob

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 11 jul 2007, 11:16

Zozo, flink wat werk. Wel mensen met smaak 8)

Ben zelf niet zo'n fan van "buitenlandse" blokjes erin zetten zoals Honda of Suzuki. 1380cc A blok met +100 pk is toch veel mooier (en "origineel")? ;)

Nee maar mooi spul heb je al liggen, succes.

Tip: www.miniminded.nl
Mini Racers/tuners.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 11 jul 2007, 11:58

gaaf project hoor, ga er maar aan staan..

en telkens als ik Z-cars zie dan denk ik van gaaaaaaaaf hebbe haha, kijk maar eens naar dit kleine duiveltje met "slechts" 235hp...its bloody fast :shock:

http://video.google.nl/url?docid=-75703 ... M2_wNDCkMg

en;

http://video.google.nl/url?docid=640831 ... WKK0u2JTUw

en voor de niet rokers, a lot of smoke in here :lol:

http://video.google.nl/url?docid=689518 ... MOUWDR3j7Q

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 11 jul 2007, 14:04

Superproject Rob, echt heel heel gaaf!
Ben heel benieuwd hoe zoiets van zijn plek af zal gaan! :D
Mini's zijn cool! 8)

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 11 jul 2007, 14:19

kwas er in het begin ook voor om alles 'brits' te houden en origineel. Het probleem is dat dit onwijs duur is. 100+ pk uit een A-serie te pompen en de bak heel te houden is een kunstje waar al veel mensen heel veel geld aan uit hebben gegeven. Ik heb het swift blokkie met bak voor 175Euro op de kop weten te tikken.. 2x zelfs! Dus ik was 350Euro kwijt voor 1 super-blok. Blok gaat ook eerst uit mekaar om alle pakkingen te vervangen en te zien wat er allemaal versleten is. Dat komt wel als het plaatwerk af is.. En dat duurt nog wel effetjes (understatement van de eeuw)..

Nieuwe koppelingsset, olie-filter spanrol en riem heb ik ook al liggen voor het swift-blok.

Dank voor alle positieve feedback, is een hart onder de riem.

Ik had, voordat de keus viel op de Swift, ook nog even een tabel gemaakt van alle motoren en opties voor de mini:
http://campr2.demon.nl/~campr/engine/

En hoe een G13B gaat in een mini? Zo:
http://campr2.demon.nl/~campr/Video/G13 ... 20Edit.wmv


Rob

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 11 jul 2007, 23:26

Goed, om de goeie trend maar even voort te zetten maar weer fotos van de werkzaamheden van vandaag:

The tools of the trade, en het volgende stuk geluidsdemping:
Afbeelding

It's history, weer 5 kilo gespaard:
Afbeelding

Klotespul, ben blij dat ik er vanaf ben!

Nog even een betere foto van de ontdekte roestplek:
Afbeelding


Woohooooo! Eindelijk voetenruimte! Nou heb ik meteen zoveel dat ik niet bij de pedalen kan!:
Afbeelding

Morgen nog de tweede helft van de voorkant eraf halen! Dat wordt feest met de haakse slijper van 2.2kW!

Rob. Moe, maar voldaan.
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 12 jul 2007, 07:36

Aaaah... Bitumen! Je sleept 't onder je schoenen ook overal mee naartoe.
Heerlijk spul! :twisted: :wink:

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 12 jul 2007, 10:15

Heb niet het gevoel dat dit bitumen is, schijnt een drogere/hardere vorm van bitumen te zijn. Het spul wat onder de auto zit lijkt idd bitumen, het plakt aan alles en is niet van je handen te krijgen.

Maargoed.. Vanavond met het uebertool (haakse slijper) aan de slag... Kijk er nu al naar uit :-)

Rob

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 12 jul 2007, 12:23

Het is inderdaad hard spul en breekt makkelijk. Maar volgens mij is 't toch bitumen. Ik heb zo ooit ook een Mini uit 84 helemaal kaal gemaakt.
Wat een pokkewerk!

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 12 jul 2007, 20:13

Okay.. dat is het precies.. Dus toch bitumen.. Dacht eerlijk dat het erger zou zijn :-).. Meevaller. Had het er in 3 uurtjes (totaal) af. Hier en daar moet ik nog even schuren & ontvetten voor ik kan verven (Hammerite zwart), maar het is er nu voor 99% vanaf.

Onder de bestuurdersvoeten ga ik toch aluminium traanplaat zetten.. Dit om de verf te beschermen. Dacht dit eerst niet nodig te hebben, maar het is wel zo handig, denk ik.

Achterin ook nog wat ruimte laten voor wielen & helmen enz.. Dan kan ik nog naar het circuit rijden :-)

Rob
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 12 jul 2007, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 12 jul 2007, 20:28

Het bitumen in de auto is 'the easy part'.
De smurry onder de auto is erger :)

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 12 jul 2007, 20:59

Gelukkig hoeft dat er niet uit... De vloer is nog 1a en de dorpels zijn ook al recent gedaan... Allen bij de voeten van de bestuurder en de pasagier is het erg broos... Daar moet ik toch wel in gaan snijden....

Maarja, dat is het minste.. De achterkant is echt supererg... Moet bijna de hele achterbak vloer vervangen.

Rob

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 18 okt 2007, 00:07

Ok, weer even een updateje.

Heb nu de voorkant er helemaal af, en heb ook al wat trial-fitting van de nieuwe voorkant gedaan:
Afbeelding
Afbeelding

Had in een eerder bericht gezegd dat het een Swift GTi blok zou worden.. Dat idee is het raam uit.. Het wordt een R1 blok! 2003, injectie 153pks! De realisatie dat ik toch naar de RDW moest, deed me denken dat ik het dan meteen in 1x goed kon doen!

De keuze voor de R1 maakt dingen ook makkelijker:
1. Hij is kleiner.
2. 6-bak, sequencieel!
3. 70kg incl bak!
4. Ketting-aandrijving, dus ik mag het mini diff en de assen houden!

Het is alleen met 1 groot verschil tov de Z-cars conversie.. Hij komt gewoon voorin!

Zo iets zal het worden, de schone stukjes zijn het mini-subframe.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rob (die nu moet zien van 2 swift blokken af te komen :? )
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 18 okt 2007, 00:15

P.S. Gewichtsdoel is nu 500kg geworden. Heb ook plannen de deuren in Fiberglas uit te voeren, dit zou redelijk makkelijk moeten zijn, we zien wel ;-) :lol:

Rob

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 18 okt 2007, 00:21

SUPER!!!!!

Echt geweldig dit, mooi winterproject en komend jaar lekker mee over de circuits scheuren! :)

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 18 okt 2007, 00:26

Als het zo snel lukt.. Het liefst zou ik al in Mei naar de IMM2008 (http://www.imm2008.nl/) willen gaan, maar als ik realistisch ben, dan is dat niet realistisch ;-)

Zomer volgend jaar zou mooi zijn.. Maarja, we zien wel, ik ga er geen druk op zetten.. Dat is niet de manier waarop ik dingen doe. Liever 10x nadenken en 1x goed doen dan 10x doen en 1x nadenken.

Maargoed, eerst plaatwerk. Al wat gedaan, maar er moet nog genoeg :-(.
Rob

P.S. gewicht van 500kilo is zodat ik ongeremd met trailer op niet meer dan 750kg kom :-) Koetswagen 307x157 750Kg € 590,= http://auto-diversen.marktplaats.nl/aan ... 750kg.html

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 18 okt 2007, 01:00

gaaf project 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten