Arthur schreef: 19 dec 2017, 11:09
Oh sorry, Ilija. Was niet mijn bedoeling om iets recht te lullen.
Minder uitstoot is minder uitstoot. Minder verbruik ook.
Maar je stoot significant meer uit dan waar je BPM voor betaald hebt.
Hoe dan ook, uiterlijk september 2018 maakt de WLTP min of meer een einde aan de onterechte voordelen voor de downsize motoren. Het op papier verbruik gaat meer in de pas lopen met het praktijkverbruik, dat betekent dat het papieren vebruik waarop belastingen gebaseerd zijn 10-20% stijgt (in extreme gevallen tot 40% zelfs). Dat komt neer op 163-178g/km voor een Golf GTI, hetgeen met Arthurs ervaringen (+/-170-175g/km) redelijk lijkt te kloppen. Je kan nu al op je vingers uittellen wat er dan met de BPM gebeurt... Gokje, +9k (maakt 17,8k) voor een Golf GTI. Ik vraag me af of het dan nog steeds zo'n verkoop-topper blijft in NL.
Ik denk dat we de komende jaren weer een verschuiving gaan zien op het gebied van motorisering. Een aantal jaar geleden moest er kostte wat kost gedownsized worden. Dat was in de praktijk met name goed voor de rechtuit prestaties. Die trend is ten einde. Ik denk dat downsizing nu échte saaie en efficiënte ECO blokken gaat opleveren, zoals het was bedoeld.
En er is weer een sprankje hoop voor de atmosferische motoren in het sportieve segment. De vraag is of autofabrikanten in die behoefte nog wel willen voorzien in de gloriedagen van de SUV, "connected" bullshit en autonomie. Laten we het als autoliefhebbers hopen.
Overigens is dit niet bedoeld als VAG bash-verhaal, de Golf is gewoon een goede steekproef. Het verhaal geldt even goed voor een Cooper S, Fiësta ST, Clio RS, etc. Die zijn feitelijk allemaal uitgerust met downsize blokken. Allemaal de sjaak vanaf 2018....