"Onze" GT86 verbruikt in de praktijk ten minste het zelfde als op de testcyclus. Iedere geitenwollensok zou er een moeten gaan rijden.mrbbs schreef: ↑18 dec 2017, 19:25 Ik vind de toyobaru een leuke auto, maar heb nu wel gezien. De uitdaging is er voor mij nu vanaf.
Voor mij zou hij ook 250-280pk mogen hebben, maar dat had ik wel atmosferisch willen zien. Het heeft voor mij ook geen meer om nog motor upgrades te doen want ik wil gewoon een volledig nieuwe uitdaging.
In België kost deze met de facelift nu 34.000 euro, vorige gt86 had ik voor 31 rond. Met 4 jaar tussen was de inschrijvingskost ook verdubbeld in België. Lang leve de co2 regels, die overigens bij turbo motoren van de pot gerukt zijn.
De 180gram is conform het verbruik van 8.5-9l, maar probeer dat maar eens te halen met een turbo benzine met dezelfde co2..
Toyota GT 86 en Subaru BRZ
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Ik ben het wel met je eens hoor, de prijs in NL is gewoon bizar. Gelukkig ben ik de moraalridder van de pure rijbeleving dus ik vind het niet erg om een beetje te bloeden voor een concept waar ik achter sta.Macboy schreef: ↑18 dec 2017, 17:29Deze volg ik niet helemaal. De nieuwe Cooper S cabrio staat niet echt bekend als de ultieme rijdersauto. En heeft geen RWD en atmosferische motor. Gewoon een vrouwenwagen. Zelf heb ik daar geen last van natuurlijk ik geniet er met volle teugen van. Maar bij een stoplicht moet ik wel mijn best doen tegen de eerste de beste 320d touring. Geeft niet, maar voor mij wel een afgang. Op een circuit kom ik niet.
Heb zelf absoluut meer fun als ik binnendoor ga rijden met de Cooper S. Dat zal dus met de Toyota niet anders zijn. Nog meer rijplezier. Maar met een turbo gaat het al iets makkelijker. En ik kom al vermogen te kort vind ik. Rond 240pk zou ideaal en genoeg moeten zijn. De Toyota heeft ook geen turbo. De prijs in Nederland komt voor mij dan ook niet overeen met het vermogen dat hij biedt. Voor mij is hij dus om die reden geen kanshebber. Wellicht geldt dit voor meer mensen voor wie de auto met 240pk of 260pk wel aantrekkelijk zou zijn geweest.
Dat een E30 M3 genoeg vermogen had moet je in het toenmalige tijdsbeeld plaatsen. Toen was 190pk inderdaad schofterig veel. Nu niet meer natuurlijk. Verder kan ik wel snappen dat hij met 200pk meer op de grens te rijden is en dat je er daarom wellicht meer voldoening uithaalt dan met 280pk. Meer vermogen is ook zeker niet altijd goed. En het is duidelijk hoe de Toyota in de markt is gezet. Een verkoop wonder is het echter niet geworden dus wie bepaalt dan wat ?
Voor mij blijft het absoluut een top concept. Als autoliefhebbers moeten we deze auto omarmen. En ben dus blij dat Toyota met zoiets is gekomen. Maar nog liever zie ik zoiets ook gewoon in mijn garage staan. Overigens altijd liever een GT86 dan een dichte Cooper S. Vergelijk het wellicht met een IS200?
Voor watbetreft verkoopaantallen, in de VS is het volgensmij een regelrecht succes, in Duitsland is de markt ook aanzienlijk. Je moet niet vergeten dat het een compacte coupé betreft, zonder alle prestatie discussies is dat al een niche an sich. Immers, hoeveel 1 coupé's zijn er nu werkelijk verkocht...?
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Dat is volgens mij een probleem met vele Aziaten die een veel realistischer verbruiksopgave hebben: gestraft met extra BPM...Youp schreef: ↑18 dec 2017, 19:43"Onze" GT86 verbruikt in de praktijk ten minste het zelfde als op de testcyclus. Iedere geitenwollensok zou er een moeten gaan rijden.mrbbs schreef: ↑18 dec 2017, 19:25 Ik vind de toyobaru een leuke auto, maar heb nu wel gezien. De uitdaging is er voor mij nu vanaf.
Voor mij zou hij ook 250-280pk mogen hebben, maar dat had ik wel atmosferisch willen zien. Het heeft voor mij ook geen meer om nog motor upgrades te doen want ik wil gewoon een volledig nieuwe uitdaging.
In België kost deze met de facelift nu 34.000 euro, vorige gt86 had ik voor 31 rond. Met 4 jaar tussen was de inschrijvingskost ook verdubbeld in België. Lang leve de co2 regels, die overigens bij turbo motoren van de pot gerukt zijn.
De 180gram is conform het verbruik van 8.5-9l, maar probeer dat maar eens te halen met een turbo benzine met dezelfde co2..
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
In plaats van belonen....
Verkoop aantallen in Nederland bedoelde ik ook. Mag daar de auto ook niet op afrekenen. Net wat Tom zegt: het platform wint het altijd van de concurrenten, heeft alleen zijn prijs niet mee in Nederland.
Maar gewoon 80 pagina`s op DF zegt ook genoeg
Verkoop aantallen in Nederland bedoelde ik ook. Mag daar de auto ook niet op afrekenen. Net wat Tom zegt: het platform wint het altijd van de concurrenten, heeft alleen zijn prijs niet mee in Nederland.
Maar gewoon 80 pagina`s op DF zegt ook genoeg
-
Online
- Berichten: 2941
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Verschil met de E30 m3 is denk ik de manier waarop het vermogen eruit komt, te braaf.. Maar dat is met veel moderne auto's heb ik het idee. Genoeg wagens die op papier zouden moeten voldoen, maar wat is er vandaag de dag voor normaal geld nog echt scherp.. Misschien deels het succes van de S2000?
Zoals Mrbbs zegt, N/A met een pak meer power.. past veel beter in het JDM ethos? De TRD Griffon is een prachtig voorbeeld.
Zoals Mrbbs zegt, N/A met een pak meer power.. past veel beter in het JDM ethos? De TRD Griffon is een prachtig voorbeeld.
- Arthur
- Berichten: 39936
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Nou, m'n Golf GTi (met 2.0 turbo) heeft een uitstoot van 139gr en een verbruik van makkelijk 8l op 100km...Spijkerhard schreef: ↑18 dec 2017, 20:17Dat is volgens mij een probleem met vele Aziaten die een veel realistischer verbruiksopgave hebben: gestraft met extra BPM...Youp schreef: ↑18 dec 2017, 19:43"Onze" GT86 verbruikt in de praktijk ten minste het zelfde als op de testcyclus. Iedere geitenwollensok zou er een moeten gaan rijden.mrbbs schreef: ↑18 dec 2017, 19:25 Ik vind de toyobaru een leuke auto, maar heb nu wel gezien. De uitdaging is er voor mij nu vanaf.
Voor mij zou hij ook 250-280pk mogen hebben, maar dat had ik wel atmosferisch willen zien. Het heeft voor mij ook geen meer om nog motor upgrades te doen want ik wil gewoon een volledig nieuwe uitdaging.
In België kost deze met de facelift nu 34.000 euro, vorige gt86 had ik voor 31 rond. Met 4 jaar tussen was de inschrijvingskost ook verdubbeld in België. Lang leve de co2 regels, die overigens bij turbo motoren van de pot gerukt zijn.
De 180gram is conform het verbruik van 8.5-9l, maar probeer dat maar eens te halen met een turbo benzine met dezelfde co2..
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Klopt, bruikbaar vermogen is nu eenmaal niet zo spannend. Maar, het blok is echt wel een stuk interessanter om te rijden dan de 1ZZ die in mijn ZZW30 MR2 lag. Dat was een erg leuke auto, maar het blok... Mèh... De FA20 uit de GT86 lijkt in mijn herinnering qua beleving veel meer op de 4AGE uit mijn AW11 MR2 (en de AE86)... En dat is een goed iets. Toeren draaien.TLRS schreef: ↑18 dec 2017, 21:09 Verschil met de E30 m3 is denk ik de manier waarop het vermogen eruit komt, te braaf.. Maar dat is met veel moderne auto's heb ik het idee. Genoeg wagens die op papier zouden moeten voldoen, maar wat is er vandaag de dag voor normaal geld nog echt scherp.. Misschien deels het succes van de S2000?
Zoals Mrbbs zegt, N/A met een pak meer power.. past veel beter in het JDM ethos? De TRD Griffon is een prachtig voorbeeld.
De Griffon is vooral lichter. Het ding heeft misschien 20pk meer, that's it. Die 20pk zijn te vinden met een uitlaatsysteem en motormanagement update. De GT86 CS-R3 (rally versie) heeft ongeveer 240pk (en weegt 1080kg, reglementair minimum), maar dan heb je het echt wel gehad NA.
140g/km komt overeen met ongeveer 6L/100km... Dus jouw Golf braakt heel wat meer uit dan de 140g/km die opgegeven wordt. Ga je het verschil in BPM nog even aftikken? Dood aan de downsize motor.Arthur schreef: ↑19 dec 2017, 00:29Nou, m'n Golf GTi (met 2.0 turbo) heeft een uitstoot van 139gr en een verbruik van makkelijk 8l op 100km...Spijkerhard schreef: ↑18 dec 2017, 20:17Dat is volgens mij een probleem met vele Aziaten die een veel realistischer verbruiksopgave hebben: gestraft met extra BPM...
Voor de Toyobaru staat 180g/km = 7,8L/100km. Waarempel, met enkel fun kilomters (nu zo'n 5000km) standje plankgas verbruik ik gemiddeld 8,3L/100km... Het verbruik bij dagelijks gebruik zal lager zijn, rond de 8L/100km schat ik (kom ik nog op terug, gisteren mijn leasebak ingeleverd). Dat zit er niet zo ver naast, hè...?
- Arthur
- Berichten: 39936
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Hmmm, oke. Mijn auto verbruikt minder maar de uitstoot van jouw auto is beter? Overigens zag ik dat het 148gr is en ik verbruik in de praktijk ongeveer 7,4l. Zal het nog wel niet kloppen maar vooralsnog stoot ik minder uit dan jij? Terecht dus dat ik minder betaal
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Nee, jouw auto (en alle downsize auto's met hem) speelt handig in op het systeem waardoor je feitelijk te weinig hebt betaald. Ik wil best iets meer betalen voor mijn atmosferische motor omdat hij net een tikkeltje lager rendement heeft, geen enkel probleem. Maar het betreft hier 19k BPM versus 8,8k BPM (2018 Golf GTI) "verbruiksboete" voor auto's die in de praktijk nagenoeg het zelfde verbruiken...Arthur schreef: ↑19 dec 2017, 09:16 Hmmm, oke. Mijn auto verbruikt minder maar de uitstoot van jouw auto is beter? Overigens zag ik dat het 148gr is en ik verbruik in de praktijk ongeveer 7,4l. Zal het nog wel niet kloppen maar vooralsnog stoot ik minder uit dan jij? Terecht dus dat ik minder betaal
Jouw Golf zou 6,4l/100km moeten doen om aan 148gr te komen. De Golf R doet 165g/km = 7,1l/100km. Daar zit jij dus nog boven, ergens in de 170g/km. Foei!
Die 7,8l/100km gemiddeld ga ik echt wel halen de komende maanden. Er zijn zelfs mensen die 7,5l/100km rapporteren. Dan zit ik netjes aan of onder de opgegeven 180g/km. Kan ik dan ook BPM terugvorderen?
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
JArthur ga dit alsjeblieft niet recht proberen te lullen terwijl we allemaal weten dat die Japanners wat eerlijker zijn met hun cijfers.
Wat zou de prijs van Toyota zijn met 8,8k BPM ?
Wat zou de prijs van Toyota zijn met 8,8k BPM ?
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
44k ipv 54k voor de instapper, 47k ipv 57k voor de goed uitgeruste versie.
Maar dat is niet de vraag Macboy... Je moet het omdraaien. De Golf hoort in de basis uitrusting volgens het praktijkverbruik ~47k te kosten, de dikste standaard uitvoering zou ~52k moeten kosten. Nu is het 38k en 44k. De GT86 blijft duurder, hij stoot immers nog altijd wát meer uit (een turbo motor blijft efficiënter). Maar het gat is duidelijk minder grotesk.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Dan nog schrik ik van €44k. Had gedacht dat hij onder de €40k zou kosten.
Voor mij zijn de prijzen niet zo van belang Youp gaat om lease. En dan is de Golf heer en meester. De Toyota is rond €200/300 duurder per maand.
Voor mij zijn de prijzen niet zo van belang Youp gaat om lease. En dan is de Golf heer en meester. De Toyota is rond €200/300 duurder per maand.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
De Europeanen hebben wat lease betreft nog wel meer voordelen op Japanners, dat stopt niet bij "geoptimaliseerde" CO2 uitstoot... Het zijn van nature flexibelere organisaties als je kijkt naar het inspelen op marktvraag. Daardoor zijn ze sterker in fleetsales, ze zijn sterker in het beperken van de onderhoudskosten (de eerste 100kkm) en ze zijn (vaak) sterker qua restwaarde. Dat werkt allemaal door in de leasprijzen. En dat gun ik de Europeanen dan wel weer. Ze presteren op dat front simpelweg veel beter.
- Arthur
- Berichten: 39936
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Oh sorry, Ilija. Was niet mijn bedoeling om iets recht te lullen. Minder uitstoot is minder uitstoot. Minder verbruik ook.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Maar je stoot significant meer uit dan waar je BPM voor betaald hebt.
Hoe dan ook, uiterlijk september 2018 maakt de WLTP min of meer een einde aan de onterechte voordelen voor de downsize motoren. Het op papier verbruik gaat meer in de pas lopen met het praktijkverbruik, dat betekent dat het papieren vebruik waarop belastingen gebaseerd zijn 10-20% stijgt (in extreme gevallen tot 40% zelfs). Dat komt neer op 163-178g/km voor een Golf GTI, hetgeen met Arthurs ervaringen (+/-170-175g/km) redelijk lijkt te kloppen. Je kan nu al op je vingers uittellen wat er dan met de BPM gebeurt... Gokje, +9k (maakt 17,8k) voor een Golf GTI. Ik vraag me af of het dan nog steeds zo'n verkoop-topper blijft in NL.
Ik denk dat we de komende jaren weer een verschuiving gaan zien op het gebied van motorisering. Een aantal jaar geleden moest er kostte wat kost gedownsized worden. Dat was in de praktijk met name goed voor de rechtuit prestaties. Die trend is ten einde. Ik denk dat downsizing nu échte saaie en efficiënte ECO blokken gaat opleveren, zoals het was bedoeld.
En er is weer een sprankje hoop voor de atmosferische motoren in het sportieve segment. De vraag is of autofabrikanten in die behoefte nog wel willen voorzien in de gloriedagen van de SUV, "connected" bullshit en autonomie. Laten we het als autoliefhebbers hopen.
Overigens is dit niet bedoeld als VAG bash-verhaal, de Golf is gewoon een goede steekproef. Het verhaal geldt even goed voor een Cooper S, Fiësta ST, Clio RS, etc. Die zijn feitelijk allemaal uitgerust met downsize blokken. Allemaal de sjaak vanaf 2018....
- Arthur
- Berichten: 39936
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Oké, jij de langste adem...
Ik de minste uitstoot.
Ik de minste uitstoot.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
- Arthur
- Berichten: 39936
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- Kasteel
- Berichten: 5298
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Toch valt het bij deze GT86 wel extreem op tov andere auto's; MX5 is voor z'n cataloguswaarde niet zo heel gek in de lease, terwijl de GT86 er idd; 'zwaar' uitschiet (iemand die destijds overwoog had dezelfde leaseprijs uiteindelijk voor een 'volle' 430i; welke op fun idd nooit kan tippen aan de GT86....).Youp schreef: ↑19 dec 2017, 10:57De Europeanen hebben wat lease betreft nog wel meer voordelen op Japanners, dat stopt niet bij "geoptimaliseerde" CO2 uitstoot... Het zijn van nature flexibelere organisaties als je kijkt naar het inspelen op marktvraag. Daardoor zijn ze sterker in fleetsales, ze zijn sterker in het beperken van de onderhoudskosten (de eerste 100kkm) en ze zijn (vaak) sterker qua restwaarde. Dat werkt allemaal door in de leasprijzen. En dat gun ik de Europeanen dan wel weer. Ze presteren op dat front simpelweg veel beter.
Genoeg gezeik over nieuwprijzen en lease, verder over het gummen ervan?
(Mazda welke het overigens redelijk voor elkaar lijkt te hebben met de atmosferische motoren)
-
- Berichten: 21795
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Nieuw wil je dit gewoon niet kopen, slaat nergens op.
Ze schrijven wel aardig af geloof ik.. 25K heb je al een heel net exemplaar?
Ze schrijven wel aardig af geloof ik.. 25K heb je al een heel net exemplaar?
- Kasteel
- Berichten: 5298
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
-
- Berichten: 21795
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Collega van mij had er vorig jaar één gekocht, ook voor ongeveer dat geld, ding had nog niks gelopen (20K km ofzo). Maar misschien had hij wat geluk.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Nee, dat is geen geluk. Ze gaan voor dat geld weg. Allemaal relatief weinig kilometers.
Je kunt dan wel miepen dat het veel geld blijft, maar een echt alternatief is er ook niet. En afgezet met de nieuwprijs van vandaag is het gewoon mooi.
Je kunt dan wel miepen dat het veel geld blijft, maar een echt alternatief is er ook niet. En afgezet met de nieuwprijs van vandaag is het gewoon mooi.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Voor 25k moet je wel goed zoeken in NL... Vaak zijn ze wat duurder, zeker als er nog een paar gewilde opties op zitten. Kijk je over de grens, is het niet zo'n probleem om een goede uitvoering te vinden voor dat geld. Ik was iig ongeveer hetzelfde kwijt voor een 2013 met nog een jaar fabrieksgarantie (nog een voordeel van over de grens shoppen), alcantara/leer interieur met stoelverwarming, navi, achteruitrijcamera en 20.666km op de teller. En dat geheel met NL kenteken uiteraard.
Xenon met lichtsensor, cruise control, gescheiden climate control en een Torsen sperdiff zitten er ook op, maar die zijn in Europa standaard geloof ik.
Xenon met lichtsensor, cruise control, gescheiden climate control en een Torsen sperdiff zitten er ook op, maar die zijn in Europa standaard geloof ik.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Zal best, maar als ik zocht op de BRZ kwam ik er altijd wel een tegen op Autoscout / Autotrack, weet ik het. Ook nu. En zoek je op GT86 heb je zelfs meerdere staan momenteel.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: L5S1, MatthijsL, Peter-Paul en 3 gasten