BMW E36 Ringtool In Progress

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Dennisvdmeijs
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 aug 2017, 23:01
Auto: BMW e36 320i
Locatie: Tilburg

BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Dennisvdmeijs » 09 nov 2017, 20:24

De auto in kwestie is al in het voorstel topic voorbij gekomen en omdat ik van plan ben de auto de komende maanden / jaren aan wil pakken leek het slim om dit topic aan te maken. Zo heb ik al een aantal maanden veel waardevolle informatie gewonnen. En daarnaast merk ik dat op dit soort topics altijd leuk wordt gereageerd en daarnaast zijn ze erg ondersteunend op technisch en cosmetisch gebied.

In het voorstel topic is voorbij gekomen dat ik in bezit ben van een BMW E36 320i sedan uit 1997. Ondanks dat het een hele nette e36 is, die je zelden meer tegen komt, ben ik wel van plan om er in de loop van de jaren een auto van maken die ook geschikt is voor het circuit. Veel van jullie zullen waarschijnlijk zeggen dat het zonde is, maar voor mij is het een wagen die ik puur voor de fun gebruik en het proces zal een aantal jaar duren. Ben niet van plan om hem gelijk te strippen maar vooral in het begin veel plezier van te hebben!

Ik heb voor mezelf een plan opgesteld waarbij ik eerst het onderstel wil oppakken zodat ik daar geen omkijken naar heb. De auto is fabriek af geleverd met een m-tech onderstel en hier zijn door de vorige eigenaar verlagingsveren onder gelegd. Deze zijn stug maar zullen plaats gaan maken voor een degelijk schroefset. Ook wil ik de rubbers vervangen waar het nodig is.
Daarnaast wil ik m een keer naar Bas Roos brengen en hem daar helemaal na laten kijken zodat ik ook weet dat hij motorisch in orde is.

Wat foto’s van de aankoop:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Mrton » 09 nov 2017, 20:31

Toch wel beetje zonde... Om twee redenen:
1. fraai exemplaar inderdaad.
2. al het werk dat je doet aan deze auto kan voor hetzelfde geld ook aan een dikke 6-cilinder. Hoe meer je er aan doet, hoe groter de kans is dat je hiervan spijt krijgt omdat je wellicht de power gaat missen.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2271
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Djessey » 10 nov 2017, 10:20

Juist niet zonde! Hoe vaak zie je nog een E36 die er zo netjes bij staat als hier?

mark323ti
Berichten: 1571
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door mark323ti » 10 nov 2017, 14:25

Mrton schreef: 09 nov 2017, 20:31 Toch wel beetje zonde... Om twee redenen:
1. fraai exemplaar inderdaad.
2. al het werk dat je doet aan deze auto kan voor hetzelfde geld ook aan een dikke 6-cilinder. Hoe meer je er aan doet, hoe groter de kans is dat je hiervan spijt krijgt omdat je wellicht de power gaat missen.
Ben het helemaal met je eens. 320i is gewoon te weinig vermogen voor circuitbak. Als je er evt vanaf wil daarna is ie ook bijna niet te verkopen. Dus voor circuitbak beginnnen met 325i of 328i. Motorswap kn je natuurlijk later nog doen. Beginnen met goede basis scheelt heel veel geld. Je hebt een hele mooie 320i maar dat is niet de beste basis voor circuitbak. Je komt echt power te kort.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Tim N » 10 nov 2017, 14:40

Je spreekt jezelf toch tegen, beginnen met een goede basis kan ook een hele goede strakke koets zijn.
Technisch zaken aanpakken is voor de gemiddelde straat sleutelaar beter te doen dan laswerk en of plaat en spuitwerk.

Toevallig afgelopen weken met een ander forumlid het een en ander aan E36's besproken en daaruit blijkt wel dat een net structureel roestvrij exemplaar nagenoeg onvindbaar is. Dat dikke R6 exemplaar kost snel 2k meer dan de R6 2.0

Een blok ombouw is daarbij helemaal geen hogere wiskunde in verhouding met plaatwerk als je niet zelf in het vak zit.
mark323ti schreef: 10 nov 2017, 14:25
Mrton schreef: 09 nov 2017, 20:31 Toch wel beetje zonde... Om twee redenen:
1. fraai exemplaar inderdaad.
2. al het werk dat je doet aan deze auto kan voor hetzelfde geld ook aan een dikke 6-cilinder. Hoe meer je er aan doet, hoe groter de kans is dat je hiervan spijt krijgt omdat je wellicht de power gaat missen.
Ben het helemaal met je eens. 320i is gewoon te weinig vermogen voor circuitbak. Als je er evt vanaf wil daarna is ie ook bijna niet te verkopen. Dus voor circuitbak beginnnen met 325i of 328i. Motorswap kn je natuurlijk later nog doen. Beginnen met goede basis scheelt heel veel geld. Je hebt een hele mooie 320i maar dat is niet de beste basis voor circuitbak. Je komt echt power te kort.

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door witje » 10 nov 2017, 19:17

Een E36 hoeft uiterlijk/technisch niet perse te lijden onder circuitgebruik, alleen het lichter maken van de auto zal wel onherstelbare schade aan het interieur opleveren.

mark323ti
Berichten: 1571
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door mark323ti » 10 nov 2017, 20:00

Tim N schreef: 10 nov 2017, 14:40 Je spreekt jezelf toch tegen, beginnen met een goede basis kan ook een hele goede strakke koets zijn.
Technisch zaken aanpakken is voor de gemiddelde straat sleutelaar beter te doen dan laswerk en of plaat en spuitwerk.

Toevallig afgelopen weken met een ander forumlid het een en ander aan E36's besproken en daaruit blijkt wel dat een net structureel roestvrij exemplaar nagenoeg onvindbaar is. Dat dikke R6 exemplaar kost snel 2k meer dan de R6 2.0

Een blok ombouw is daarbij helemaal geen hogere wiskunde in verhouding met plaatwerk als je niet zelf in het vak zit.
mark323ti schreef: 10 nov 2017, 14:25
Mrton schreef: 09 nov 2017, 20:31 Toch wel beetje zonde... Om twee redenen:
1. fraai exemplaar inderdaad.
2. al het werk dat je doet aan deze auto kan voor hetzelfde geld ook aan een dikke 6-cilinder. Hoe meer je er aan doet, hoe groter de kans is dat je hiervan spijt krijgt omdat je wellicht de power gaat missen.
Ben het helemaal met je eens. 320i is gewoon te weinig vermogen voor circuitbak. Als je er evt vanaf wil daarna is ie ook bijna niet te verkopen. Dus voor circuitbak beginnnen met 325i of 328i. Motorswap kn je natuurlijk later nog doen. Beginnen met goede basis scheelt heel veel geld. Je hebt een hele mooie 320i maar dat is niet de beste basis voor circuitbak. Je komt echt power te kort.
Goede carrosserie is ook een goede start, ben ik met je eens. Ik wil alleen zeggen dat de motor niet voldoende is. Niet iedereen wil een motorswap doen. Maar ook dit is goed mogelijk.
Eigenlijk maakt het dus geen ruk uit. Het kost veel uren als je handig bent of veel centjes als je dat niet bent. Dat staat als een paal boven water!

Dennisvdmeijs
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 aug 2017, 23:01
Auto: BMW e36 320i
Locatie: Tilburg

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Dennisvdmeijs » 10 nov 2017, 22:36

Dank jullie alle voor jullie meningen. Ik ben het gedeeltelijk met jullie eens, dat voor circuit gebruik een 320 wat underpowered is. Maar die power is voor mij in eerste instantie niet waar ik de auto voor gekocht heb. Ik wil lekker sturen, veel fun hebben, een beetje leren sleutelen en vooral genieten. Ik kan veel meer voldoening halen uit een fijne wegligging en een strakke wagen dan een wagen die iets harder gaat en sneller optrekt. Die swap kan altijd nog als ik er behoefte aan heb. :swinging:

En het oog wil zeker ook wat en aangezien het niet binnen een jaar wordt omgebouwd naar hardcore racer waar alles uit gestript wordt, vind ik het zeker niet erg dat ik een mooi exemplaar hiervoor ga gebruiken.

Dennisvdmeijs
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 aug 2017, 23:01
Auto: BMW e36 320i
Locatie: Tilburg

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Dennisvdmeijs » 13 nov 2017, 19:29

Misschien een gekke vraag, maar ik kom er niet uit. Ik kwam er van het weekend achter dat de achterruit rubbers boven in de hoeken ontbreken:

Afbeelding

Afbeelding

Zijn dit soort hoekjes te koop of moet er een heel nieuw rubber?
Ook geen lekkages oid maar dit lijkt mij niet te kloppen? :hmmm:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2271
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Djessey » 13 nov 2017, 20:26

Het achterste gedeelte hoort uit 1 stuk te bestaan volgens mij. Zie onderstaande

Afbeelding

BMW onderdeel nummer 51311977277

Volgens mij hebben ze gewoon universele rubbers gebruikt.

EDIT

Na googlen lijk het op een slijtage dingetje
Afbeelding

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39974
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Knot » 13 nov 2017, 20:29

Die hoeken laten los. Idd alleen compleet te vervangen dus lekker zo laten of als je heel goed bent met boetseren van zwarte kit.

Netjes bouwen en kan altijd nog een s50 in.

Dennisvdmeijs
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 aug 2017, 23:01
Auto: BMW e36 320i
Locatie: Tilburg

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Dennisvdmeijs » 15 nov 2017, 09:22

Dank, voorlopig lekker laten zo dan. Misschien komt er in de toekomst nog een mooie oplossing voor.
Knot schreef: 13 nov 2017, 20:29 Netjes bouwen en kan altijd nog een s50 in.
Dat is het idee inderdaad :clap:

Gister lampjes besteld voor in de mistlampen, zit nu lelijk "tuning" blauw licht in. Mooi terug naar origineel brengen.

Dennisvdmeijs
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 aug 2017, 23:01
Auto: BMW e36 320i
Locatie: Tilburg

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Dennisvdmeijs » 20 nov 2017, 21:44

Bovenstaande update van het weekend uitgevoerd, niks groots, maar een hele verbetering zo.

Afbeelding

Afbeelding

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door vester86 » 21 nov 2017, 00:12

je hebt het knopje van het mistlicht ingedrukt??

Dennisvdmeijs
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 aug 2017, 23:01
Auto: BMW e36 320i
Locatie: Tilburg

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Dennisvdmeijs » 21 nov 2017, 09:31

vester86 schreef: 21 nov 2017, 00:12 je hebt het knopje van het mistlicht ingedrukt??
Ja knap he! Nee lees dan even wat er in de post erboven staat :whistle:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door ///Joost » 21 nov 2017, 11:34

Zo'n mooie onverprutste 320i...eeuwig zonde als je het mij vraagt. :(

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Jeffrey026 » 21 nov 2017, 15:43

Dennisvdmeijs schreef: 21 nov 2017, 09:31
vester86 schreef: 21 nov 2017, 00:12 je hebt het knopje van het mistlicht ingedrukt??
Ja knap he! Nee lees dan even wat er in de post erboven staat :whistle:
andere kleur lampjes :ken ik jou:


:peace: ik wil je niet telleurstellen maar een 2.0 krijg je echt spijt van. ik heb een 323i gehad met wat aanpassingen maar daarme vond ik persoonlijk al dat ik vermogen miste . al rijdt er op de ring wel serieus spul rond :headbang:

Had er redelijk wat centjues in gestoken ong helft van dagwaarde :hosanna: na een paar rondjes ring de auto alweer verkocht.

Paul S
Berichten: 476
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Paul S » 21 nov 2017, 20:05

Volgens mij begrijpen jullie deze jongen verkeerd. Er zaten eerst blauwe lichtjes in waar nauwelijks licht vanaf kwam. Deze zijn vervangen voor OEM. Niet de glazen maar de lichten. Dus niet andersom !

EricT
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door EricT » 21 nov 2017, 22:25

Knot schreef: 13 nov 2017, 20:29 Die hoeken laten los. Idd alleen compleet te vervangen dus lekker zo laten of als je heel goed bent met boetseren van zwarte kit.

Netjes bouwen en kan altijd nog een s50 in.
Een S50 erin... ,nou die vind je niet meer onder de 5k compleet.Ze vragen tegenwoordig astronomische bedragen voor een M motor.

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door vester86 » 22 nov 2017, 23:25

tuurlijk snappen we dat wel, maar als je 2 foto's ziet waarvan 1 zonder licht en 1 met licht kun je flauwe reacties verwachten...

Paul S
Berichten: 476
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Paul S » 23 nov 2017, 07:40

Eerste foto staat het licht wel aan, alleen ze branden bijna niet.
Vandaar ook "hele verbetering zo"

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Jan-Willem » 23 nov 2017, 09:00

Ik zou die lip onder de voorbumper er is af halen en weer netjes vast zitten.

Is niet veel werk maar wel een flinke verbetering!

Hij heeft nu net een pruillipje

Dennisvdmeijs
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 aug 2017, 23:01
Auto: BMW e36 320i
Locatie: Tilburg

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Dennisvdmeijs » 23 nov 2017, 13:44

Jan-Willem schreef: 23 nov 2017, 09:00 Ik zou die lip onder de voorbumper er is af halen en weer netjes vast zitten.

Is niet veel werk maar wel een flinke verbetering!

Hij heeft nu net een pruillipje
Is ook gefixt ja, hij zit er weer mooi op. Biggenrug van iets te dichtbij gezien :dood:

Inmiddels een ander probleem, het bovenste deel van ankerplaat / dekplaat / protection plate van de remschijf (hoe het ook genoemd wordt) links voor is gebarsten. Is het gevaarlijk om hier mee te rijden? Hij zit nog vast, er zit weinig beweging in, alleen maakt het wat geluid als ik mijn portier dicht gooi. Het zal op den duur wel vervangen worden maar heb er komende weken niet veel tijd voor..

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Niels » 23 nov 2017, 14:08

Lijkt mij niet zo spannend.

Online
Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 936
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: BMW E36 Ringtool In Progress

Bericht door Peter-Paul » 23 nov 2017, 15:15

Ik zou het eraf slijpen/eraf halen, heb je gelijk een beetje extra koeling.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barend, beske, Godspeed, Google [Bot] en 23 gasten