Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 jul 2007, 10:29

Rebel, vindt je jouw TT bijvoorbeeld een betere package hebben dan een 135i? We zitten hier op een auto(rij)liefhebbersforum.

Of vindt je jouw TT meer kar in z'n totaalplaatje dan bijv mijn 335i?

Ik weet dat een TT begint bij 46k, ik weet dat een Golf GTI begint bij 30k ofzo. Zijn dezelde auto's als basis.

Snap JIJ nu wat ik bedoel?

WAT is de meerwaarde van jouw TT tov een Golf GTI van bij K33z.
Ik zie 'm niet.

WAT is de meerwaarde van een 135i coupe tov een 120i hatchback.
Zijn idd dezelfde auto's.

EDIT: Wat wil iemand nou die bereiken in dit draadje die een 4 cylinder voorwielaandrijver rijdt, terwijl hij 2 van die dingen had kunnen bestellen bij Seat of VW voor hetzelfde geld, om een 135i te gaan bashen?

Christoph

Bericht door Christoph » 08 jul 2007, 10:49

Robin, ik snap ook niet precies waarom de TT hier telkens terug komt, maar om een Golf met een TT te vergelijken vind ik dan persoonlijk ook weer beetje overdreven.....

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 jul 2007, 11:00

Christoph schreef:Robin, ik snap ook niet precies waarom de TT hier telkens terug komt, maar om een Golf met een TT te vergelijken vind ik dan persoonlijk ook weer beetje overdreven.....
Tja er wordt hier bijv een 116i hatch met een 135i coupe vergeleken door de TT rijder en een TT en een Golf GTI of Seat Leon TFSI zijn in de basis ook dezelfde auto's...

Michel P

Bericht door Michel P » 08 jul 2007, 11:15

Sterke post Robin. Ik heb liever de GTI van Kees dan de TT van Rob, heeft met persoonlijke smaak te maken. Gelukkig hoeven we een ieder zijn auto keus niet te snappen, als iedereen dat zelf maar snapt.

Ik denk dat Rob de TT in een heel andere klasse plaatst t.o.v. de einser, daar heeft hij tot aan de komst van de coupe wellicht gelijk in, maar vergelijk nu de TT eens met de einser, en dat bied de einser coupe qua basis gewoon een veel beter concept als DF auto. Daar kan je amper omheen in mijn opinie. Als je dan ook nog eens de prijslijst kijkt moet je de Audi TT Coupé 3.2 quattro Pro Line met een begin prijs van 58k als vergelijk nemen. De 135i coupe is dan op alle technische vlakken heer en meesten. Dan blijft alleen smaak nog over.

Zelfs de TT zoals Rob die thans rijd (maar toen was de 135i coupe er nog niet) in denk ik niet opgewassen tegen deze coupe.

Michel

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 08 jul 2007, 11:20

Michel, wat je zegt is logisch.
De 1-serie is een Golf-concurrent. De TT is de coupe op basis van de Golf.
Dus de 1-serie coupe en de TT zijn vergelijkbaar.

Ja, de TT is misschien mooier, maar ik denk dat de 1 coupe de betere rijdersauto is.

En je kan wel klagen over value for money, maar met een VdV Leon heb je een auto die waarschijnlijk net zo snel is als die TT, zo niet sneller, maar wel de helft goedkoper.

RVV

Bericht door RVV » 08 jul 2007, 11:43

Ik ben wel zo eerlijk om de TT niet met een Seat of gelijk een golf te gaan vergelijken. dat ging meer of minder op voor de vorige generatie..

Nu worden nog wel secundaire componenten en de motor gedeeld maar de TT is wel een meer opzich staand model.

We hoeven ook geen TT te gaan bashen.. in dit draadje maar daar gaat het ook niet om.

Punt is dat Rob zijn gelijk wil halen, terwijl hij in hetzelfde schuitje zit als die 130i/135i coupe rijder.

Een niche in de markt, en het klinkt gewoon dom om af te geven op iets wat weinig anders is qua niche als je eigen auto.

Netzo iets als een twingorijder die klaagt dat een Fiat 500 een klein rothok is :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 08 jul 2007, 12:05

Hoe goed of hoe slecht (van mijn part) is de 1 serie coupe ?

Dat zijn dingen die mij pas echt intereseren.. hoe rijd ie tov een 130i bv of tov van mijn huidige e46 M3 CS..

-Doet het electronsiche gestuurde sperdifferentieel zijn werk naar behoren (BMW en autovisie zijn lyrisch), of moet er eigenlijk toch een drexler sper op ?

-Hoe bevalt de combi 1 serie en de 306 pk turbo motor, turbogat wel of geen probleem?

-Hoe bevalt de electronische servo sturing tov de hydraulische in mijn oude 130i ?

-Stuitert ie nog wat op de achteras ? Waar de 130i ook last van had of heeft BMW toch naar de klanten geluisterd ?

-Wat zijn de mogelijkheden tot eventueel tunen ? (niet dat het moet maar interesse is er in de technische kant)

-Voelt ie te zwaar op de neus of merk je er niks van ?

-Wat zijn de mogelijkheden tot aankleden met interssante opties zonder nou frutselopties te nemen ?

-Bied de auto mij ook dezelfde satisfaction als mijn M3 CS ?
Dit is tot nog toe de leukste post vind ik. De rest is al meer off topic. Laten we ons op de inhoud concentreren.

Dexter

Bericht door Dexter » 08 jul 2007, 12:07

Leuk om te zien dat er volgens de DF'ers verschillende factoren zijn die een auto begerenswaardig maken, maar het is nog leuker om te zien dat die verschillende factoren zo'n chaotische discussie op gang brengen waarin iedereen voor z'n eigen parochie preekt! :mrgreen:

Laten we nu even wel wezen heren, looks (onderverdeeld in uiterlijk van de auto, kleurenscala, interieurafwerking en keuze) is een belangrijke factor en daarover valt niet (of juist eindeloos :wink:) te twisten.
Rijcapaciteiten (onderverdeeld in motorvermogen/onderstel/remmen en versnellingsbak/differentieel en aandrijfconcept) zijn een heel ander verhaal en dat is zeker een punt van discussie, alhoewel er ook dan een zekere mate van generalisatie op zal treden, omdat er altijd liefhebbers zullen zijn die FWD niks vinden en RWD de hemel in prijzen én andersom.

En als je bovenstaande zaken dan combineert in een totaalpakket is er eigenlijk geen rechtstreeks vergelijk meer mogelijk, omdat er altijd verschillen zullen zijn in dat totaalpakket waardoor een één op één vergelijk niet mogelijk is.
En daar komt dus de verbindende factor om de hoek kijken namelijk de bedrijfsstrategie op marketinggebied.
Want zowel BMW als Audi hebben uiteraard heel lang en hard nagedacht over hun modellengamma en zetten zeker niet zomaar een model in de markt.

Ik schreef het al eerder: De 1-serie zal voor BMW de cash-cow (hoge omzetaantallen tegen een relatief lage prijs) moeten worden, en dus is het aantal varianten in carosserie en motorisering zo groot mogelijk, want dan is er eigenlijk voor elke mogelijke BMW geïnteresseerde wel wat wils.
De leasemarkt is een prachtig voorbeeld want als je moet kiezen tussen een relatief zwak gemotoriseerde 3-serie of een potente 1-serie is de keuze niet zo moeilijk. :D

Ik durf echter wel iets te voorspellen voor wat betreft de 1-serie coupé.
Als ze de lijnvoering wat meer hadden af laten wijken van de hatchback (met name een lagere daklijn) dan was het een echte coupé geweest, maar dan haddden de verkoopcijfers mogelijk tegengevallen. (denk even aan de 3-compact serie waar dat ook zo ging)
Nu zal de coupé misschien nog wel beter gaan verkopen dan de hatchback omdat de auto om te zien gewoon meer auto is, want dat spreekt immers altijd meer aan bij de gemiddelde koper.... :roll:

RVV

Bericht door RVV » 08 jul 2007, 12:21

Macboy schreef:
Hoe goed of hoe slecht (van mijn part) is de 1 serie coupe ?

Dat zijn dingen die mij pas echt intereseren.. hoe rijd ie tov een 130i bv of tov van mijn huidige e46 M3 CS..

-Doet het electronsiche gestuurde sperdifferentieel zijn werk naar behoren (BMW en autovisie zijn lyrisch), of moet er eigenlijk toch een drexler sper op ?

-Hoe bevalt de combi 1 serie en de 306 pk turbo motor, turbogat wel of geen probleem?

-Hoe bevalt de electronische servo sturing tov de hydraulische in mijn oude 130i ?

-Stuitert ie nog wat op de achteras ? Waar de 130i ook last van had of heeft BMW toch naar de klanten geluisterd ?

-Wat zijn de mogelijkheden tot eventueel tunen ? (niet dat het moet maar interesse is er in de technische kant)

-Voelt ie te zwaar op de neus of merk je er niks van ?

-Wat zijn de mogelijkheden tot aankleden met interssante opties zonder nou frutselopties te nemen ?

-Bied de auto mij ook dezelfde satisfaction als mijn M3 CS ?
Dit is tot nog toe de leukste post vind ik. De rest is al meer off topic. Laten we ons op de inhoud concentreren.

Precies Macboy, mischien is die hele 135i coupe helemaal niet zo'n fijne auto om te rijden en valt ie compleet door de mand tov een 130i en een M3 CS (even mijn referentiekader) IK NEEM OOK NIET OP VOORHAND alles positief aan. Durf ook echt niet deze auto "blind" te kopen, dat durfde ik wel met de 130i.

Mischien een groot drama als je straks de eerste proefrit maakt, mischien ook niet..

BMW kan vandaag de dag alles wel heel mooi brengen in de persberichten, de nieuwe M3 is daar een mooi voorbeeld van, als je BMW's persberichten lees kan het echt niet beter, zal ook wel, maar de eerste testberichten zijn iets minder positief..

Kan ook goed tegenvallen de 135i coupe. ik zal de eerste zijn om dat te erkennen als dat zo is na een proefrit. erewoord.

Rebel

Bericht door Rebel » 08 jul 2007, 12:36

Robin, ik bedoel de 116i of de 118i Coupe die straks gaat komen. Niet de Hatchback.
De 316 was altijd de meest verkochte BMW in Nederland.
Straks sta je bij het stoplicht en staat er een 116i coupe met M-pakket en dezelfde velgen, zelfde kleur naast je, en als het dan groen wordt trekt hij heel beheerst op. Sta je dan met je dikke racemonster.
Jij accepteert dat. Maar anderen vinden dat weer minder.

Als een nieuwe Golf naast me parkeert zie ik wel degelijk verschillen. Sterker nog, zelfs een bijziende man van 86 ziet het verschil nog.
En dan heb ik het nieteens over de techniek en chassis.
Dus je vergelijk van een TT met een Golf die een complete andere auto is van binnen en van buiten is me ook onduidelijk?

Daarnaast begrijp ik, dat de afschrijving voor jullie allemaal geen rol speelt. Daarom gaan jullie ook allemaal zo budget-ontwerp met dikke motor kopen. Be my guest. Feit blijft dat er hier een hoop meelullen die van zijn lang zal ze leven nooit die auto zullen kopen, maar gewoon mee doen omdat het een BMW is.

Verder heeft Dexter weereens gelijk.
Ik hoop alleen dat BMW de kwaliteit op hun niveau houdt, zeker omdat het hier om een cash-cow betreft. Ik heb tot nu toe al 2 lederen interieurfoto's gezien waar je van ging huilen.
En de Mini staat ook bekend om zijn kraakjes en zijn kleine rammeltjes.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 08 jul 2007, 13:43

Rebel, ik snap je punt niet? Volvo en VW brengen nu ook 'R-pakketten' uit, waarmee een auto met basismotor er heel dik uitziet, zelfs nauwelijks te onderscheiden van een R32.
Waarom is dat een probleem?

Begrijp me goed, voor mij zou dat nooit een probleem zijn, want ik hou van onopvallende, maar heel snelle auto's. Of van ondergemotoriseerde auto's waarmee ik in de bochten iedereen het snot voor de ogen rijdt, zoals de 118i :-)

Dexter

Bericht door Dexter » 08 jul 2007, 14:07

Panda de Beer schreef:Rebel, ik snap je punt niet? Volvo en VW brengen nu ook 'R-pakketten' uit, waarmee een auto met basismotor er heel dik uitziet, zelfs nauwelijks te onderscheiden van een R32.
Waarom is dat een probleem?
Dat is een probleem omdat het veel verder gaat dan een aftermarket spoilersetje (duur of goedkoop maakt niet uit) wat vaak opvalt als een vlag op een modderschuit.
Fabrikanten zien dat er in die markt veel geld te verdienen valt en dus willen zij daar ook hun deel van.
Daarmee devalueren ze tegelijkertijd de 'echte' sportieve modellen waar de koper dik voor betaald heeft.
Voorbeeldje: Een 118i coupe met M pakket naast een 135i coupe voor het stoplicht. Zolang ze staan te wachten is er vrijwel geen verschil voor de leek en pas bij het wegrijden komt het echte verschil naar voren.
Maar voor de gemiddelde toeschouwer zijn ze beiden even mooi.... :twisted:

Persoonlijk hou ik trouwens helemaal niet van dat 'ik wil wel maar ik kan niet' spul. Hooguit een paar dikke wielen onder een 'normale' uitvoering want dat maakt het smoel van de auto, maar daar houdt het wel mee op.

RVV

Bericht door RVV » 08 jul 2007, 17:17

116i en 118i coupe gaan echt niet komen hoor.

Rebel

Bericht door Rebel » 08 jul 2007, 18:42

Rico v Velzen schreef:116i en 118i coupe gaan echt niet komen hoor.
Ha ha ha !

"De wens is de vader der gedachten" :lol:

Dream on! De 118i Coupe gaat juist de "runner" worden in Nederland.
318i bestaat ook, denk je dat ze in de veel kleinere budget-coupe geen 118i gaan brengen, omdat jij dat niet prettig vindt? ROFL

Zoals zo vaak komen deze modellen altijd iets later, en ja ook in de Coupe gaat de 118i komen.
Alsof de meerderheid staat te springen om 55K te betalen voor een astra-look-a-like met een dijk van een motor met 300PK

Ik voorspel de 118i Coupe een gouden toekomst, omdat die uitvoering veel beter aansluit bij de doelgroep waar BMW de Coupe voor in de markt heeft gezet.

Fernando

Bericht door Fernando » 08 jul 2007, 18:47

Ik denk ook haast wel zeker dat de 118i coupe gaat komen...

Femme

Bericht door Femme » 08 jul 2007, 19:02

Rebel schreef:Robin, ik bedoel de 116i of de 118i Coupe die straks gaat komen. Niet de Hatchback.
De 316 was altijd de meest verkochte BMW in Nederland.
Straks sta je bij het stoplicht en staat er een 116i coupe met M-pakket en dezelfde velgen, zelfde kleur naast je, en als het dan groen wordt trekt hij heel beheerst op. Sta je dan met je dikke racemonster.
Jij accepteert dat. Maar anderen vinden dat weer minder.
Instappertjes zoals de 116i worden niet verkocht met grote velgen en een M-pakket. Kenmerkend voor de kopers van instapmodellen is namelijk dat zij een krap budget hebben. Er gaan eerst drie eigenaren overheen voordat een sjonnie tien jaar later misschien overweegt om er een goedkope aftermarket bodykit op te schroeven. Zover zijn we nog lang niet aangezien de coupé nog niet eens verkrijgbaar is.

De praktijk werkt juist heel anders dan hoe jij die voorstelt. De motorisch dikkere uitvoeringen worden door de kopers vaak uiterlijk veredeld en rijkelijk voorzien van opties, terwijl de instappers uitgekleed rondrijden. Mocht er een 116i coupé komen dan zul je die bij een stoplicht moeiteloos kunnen onderscheiden van een dikke 135i. Dit an sich is al een egostreling voor de eigenaar van de 135i, die daarmee bewijs geleverd ziet worden voor zijn verfijnde smaak.

Rebel

Bericht door Rebel » 08 jul 2007, 19:12

Femme dat stoplicht verhaal ga je toch niet echt serieus op in heh?

Ik verafschuw achteraf pimpen, of het nu van Alpina of Abt of Curver is.
Ging zich meer om het feit dat de 118i met paar leuke velgen (heeft tegenwoordig iedere nieuwe auto) zo goed als hetzelfde uitziet als zijn 25K duurdere broertje.

Alleen dat zijn broertje veel sneller op de maximale limiet van 120 km/u zit. En iets harder door de bochten kan buiten de bebouwde kom.

Ik ben benieuwd wat de exacte prijs gaat worden van de 118i coupe. Kan iemand dat voorspellen, aan de hand van de hatch-back prijzen?

RVV

Bericht door RVV » 08 jul 2007, 20:25

beetje aangeklede 118i kost ook 35K en dan heb je niks overdreven een coupe variant tel er maar 2 a 3 K bij zit je op 37 38K zijn niet echt instapprijzen..

Rob jij denk teveel aan de Nederlandse markt, de enige reden waarom wij die 1 serie coupe met 3 liter turbo motor krijgen is omdat BMW met de 1 serie zich op de amerikaanse markt wil richten.

Is gewoon een extraatje voor ons maar wel een leuk extraatje.

Die inporteur hier verdient nog geen droog brood aan die 50 135i's die per jaar verkocht gaan worden... Maar BMW Munchen vind wel die 50000 135i coupes voor de Amerika interessant als money maker.

Joop

Bericht door Joop » 08 jul 2007, 20:46

Ik vraag me trouwens wel af of Amerika nou echt warm loopt voor de 1er. Het moet immers allemaal groot en overdreven. Groot is de 1er al niet, ik vraag me zelfs af of die fat blokes achter het stuur gekropen komen zelfs met de grotere portieren van de coupe...

Wat betreft die 118i en wellicht ook nog de 116i coupe, die komt er echt wel. BMW heeft dit al jaren laten zien door van ieder modelserie met zoveel mogelijk varianten te komen: zowel qua uitrusting, motoren als carrosserie-varianten. Daar is het merk groot door geworden door op deze manier een breed publiek te kunnen bedienen.

Uiterlijk vertoon is bij BMW al helemaal geen sprake van. Een instap 1er ziet er precies hetzelfde uit als een top 1er, op wat subtiele wijzigingen na.
De 135i coupe hebben ze nu standaard af laten wijken van de 120d en de 123d coupe maar als je de foto's van de normale 1er coupes heb gezien dan zijn de verschillen toch echt marginaal. Alleen de autoliefhebber/-spotter zal de verschillen echt zien.

Overigens is het ook flauwekul om te zeggen dat instappers (116i/118i) niet voorzien kunnen zijn van M-sportpakketten bij eerste koop; dan moet je toch beter rond kijken (ook bij de Beier overigens, die had er laatst ook nog een in de showroom staan, maar ook bij Ekris en Smudde heb ik ze zien staan). Mensen zijn best bereid om een instapper op te leuken met een M-sportpakket, ze hebben meestal niet het geld liggen voor de veel duurdere 6cyl.-variant en op die manier komen ze visueel toch nagenoeg op dezelfde auto uit. En laten we wel zeggen: in NL heb je die 130i ook niet echt nodig om met het verkeer mee te komen want dan zijn de andere varianten rap genoeg. Een 130i is puur een DF-auto en meer niet.

Christoph

Bericht door Christoph » 08 jul 2007, 20:48

Amerika krijgt de komende jaren een aversie tegen groot en overdreven, daarom ook dat Alfa/Peugeot etc ook zich gaan richten op de Amerikaanse markt.

De 1er gaat zich er prima thuisvoelen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 jul 2007, 20:50

Ik vraag me trouwens wel af of Amerika nou echt warm loopt voor de 1er. Het moet immers allemaal groot en overdreven. Groot is de 1er al niet, ik vraag me zelfs af of die fat blokes achter het stuur gekropen komen zelfs met de grotere portieren van de coupe...

Wacht maar als de benzine $4,-- voor een gallon gaat kosten................

Joop

Bericht door Joop » 08 jul 2007, 20:51

romo schreef:

Wacht maar als de benzine $4,-- voor een gallon gaat kosten................
Dan laten ze zelfs de 135i coupe staan :lol: :lol:

Wordt het toch een 116i coupe met M-sportpakket :wink:

Joop

Bericht door Joop » 08 jul 2007, 20:54

Christoph schreef:Amerika krijgt de komende jaren een aversie tegen groot en overdreven, daarom ook dat Alfa/Peugeot etc ook zich gaan richten op de Amerikaanse markt.

De 1er gaat zich er prima thuisvoelen.
Wellicht als een of andere celeb er met een 1er rond gaat rijden dat mensen dan een 1er kopen, anders zie ik de toekomst toch zwaar in voor de 1er in de VS. De Mini verkoopt volgens mij ook niet al te best daar.

Maar misschien helpt het als Al Gore de Amerikanen nog meer de stuipen op het dikke lijf jagen met zijn klimaatfilmpjes...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 jul 2007, 20:54

Ik denk dat er in de VS een kentering aan het optreden is, zelfs de republicans erkennen dat men daar minder afhankelijk moet worden van de oil addiction.......................das toch wel een serieus signaal.

Toename kosten is psychologisch een zeer sterke bekrachtiger, dwz dat het nogal sturend in het gedrag van mensen is.
Kijk bv ook even naar Boeing, waar men garen spint bij het ontwikkelen van de 787 Dreamliner, die dus 20% minder kerosine vreet, over kosten besparend gesproken......................................

Femme

Bericht door Femme » 08 jul 2007, 21:03

Rebel schreef:Femme dat stoplicht verhaal ga je toch niet echt serieus op in heh?

Ging zich meer om het feit dat de 118i met paar leuke velgen (heeft tegenwoordig iedere nieuwe auto) zo goed als hetzelfde uitziet als zijn 25K duurdere broertje.
Mijn punt is dat je in werkelijkheid het verschil toch wel duidelijk kunt zien omdat de kopers van een 118i niet de mensen zijn die 1500 euro over hebben voor 18 inch velgen en 5000 euro voor een M-sportpakket.

Daarnaast heeft BMW ook altijd de standaard onderscheidende kenmerken tussen instapmodellen en hogere modellen, zoals een verchroomde grille, verchroomde raamlijsten en dubbele uitlaten. Op het eerste oog subtiele verschillen zoals breedte van de banden (en diepte in de wielkast), verlaging en chromen accenten zorgen ervoor dat zo'n wagen een geheel andere uitstraling heeft. In dit geval is ook nog het hele M-pakket gratis op de 135i. Dat verschil zie je echt wel.

Natuurlijk kun je een instappertje eruit laten zien als het topmodel van de serie, maar zoals gezegd, dat komt in de praktijk nauwelijks voor.

Gesloten