F1 seizoen 2017
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Re: F1 seizoen 2017
Een klein beetje bang. Dat ben ik. Bang voor Schumacheriaanse taferelen. Waar veel Formule 1 fans in Nederland weer zijn 'ingestapt' na 2015, toen een ventje uit de Formule 3 de overstap maakte naar Toro Rosso was ik zo F1-idolaat dat ik sinds 1994 bijna elke race heb gezien. Ja, ik heb er een paar gemist maar dat zijn er niet veel. En zo zat ik dus ook elke zondag voor de TV in het Schumacher tijdperk bij de Scuderia. En dat werd op een gegeven moment best wel saai. Heel saai. Gruwelijk saai. Zo onvoorstelbaar dominant was Schumi in zijn hoogtijdagen. Maar toch, ondanks het gebrek aan spektakel had ik ook bewondering voor de overmacht. Het lijkt zo gemakkelijk van de buitenkant maar dat is het niet. Ik heb onlangs het (uitstekende) boek gelezen van Adam Parr en Ross Brawn waardoor je een kijkje achter de schermen krijgt. Ik ben zelf ondernemer en het is al lastig om een man of 15 goed en efficiënt aan te sturen. Laat staan als je een team van 700 mannen en vrouwen moet managen waarbij één miniem foutje al een kampioenschap kan kosten. Het is onvoorstelbaar knap wat de hedendaagse topteams voor elkaar krijgen. En daarom verdient ook Mercedes-Benz respect, net als Lewis Hamilton. Viervoudig wereldkampioen, het is weinigen gegeven. Dan ben je een grote meneer.
Maar waar mijn angst uit naar voren kwam was het wederom weer-ga-loze optreden van Max Verstappen. Waar sommige sporters ups en downs kennen qua presteren, daar staat Max er nagenoeg altijd. Ik heb het zo vaak geschreven, waar zit het plafond? Niemand weet het nog want hij groeit nog elke keer. Wat hij gister weer liet zien, in een weekend waarin de randzaken de overhand hadden vanwege penalties en minder tactvolle opmerkingen daarover zou een ieder ander minder goed gaan presteren. Zelfs een grootheid als Lewis Hamilton was zichzelf niet, de zenuwen waren duidelijk zichtbaar en hoorbaar. Maar die grootheid van 20 jaar uit ons land heeft een zeldzaam zelfvertrouwen. Dat gecombineerd met een nog zeldzamer talent maakt dat die genoemde angst ietwat op kwam zetten. Want als hij dit niveau door weet te zetten, en alle signalen wijzen daarop, dan gaan we nog heel veel dodelijk saaie races tegemoet. Één van mijn gemakkelijkste races ooit zei hij naderhand. En dan rij je een Mercedes op 20 secondes en op een paar man na iedereen op een ronde achterstand. Terwijl je aan het 'cruisen' was. Op de Engelse TV grapte hij zelfs dat hij de suggestie had gedaan naar het team om maar een bocht af te snijden en zo een 5 secondes penalty op te lopen, om het een beetje spannender te maken. Nu vond ik het, kijkend vanaf de bank, al spannend genoeg met al die ploffende Renault motoren maar gelukkig lijkt de pechduivel definitief overgesprongen te zijn naar anderen, in dit geval Ricciardo. Arme Daniel, ik heb bijna met hem te doen. Een absolute topcoureur maar een totale figurant in het grote Max-circus. In 2018 zien we hem nog bij Red Bull, daarna niet meer verwacht ik. Voor hem valt er weinig te halen meer naast Verstappen.
En dan terug naar Hamilton, zoals gezegd één van de groten in de historie der Formule 1. Maar als ik dan toch een kritiekpuntje mag uiten: het zijn mannen die het echte racen en inhalen soms ietwat verleerd lijken te zijn. Vooraan rijden is één, je terugvechten en het veld oprollen is iets heel anders. Waar we het bijna normaal vinden dat een Max in China of Austin van P16 zo weer naar het podium stuurt is het een kwaliteit die de andere twee groten Vettel en Hamilton niet meer gewend zijn. Op dit stukje racecraft is Max ze zelfs allang voorbij.
Nog twee races te gaan en het zou zomaar kunnen dat Max ze gewoon beide wint. In de laatste 4 races is hij degene met het hoogst aantal behaalde punten (80). Daar zouden er zomaar nog eens 38 of 50 aan toegevoegd kunnen worden.
Andere sterke prestaties van gister: Vettel werd gekroond tot man van de wedstrijd. Niet dat die 'titel' iets zegt maar het was ook niet verdiend. Natuurlijk kende hij een vrij goede inhaalrace maar hij was zelf ook de oorzaak van die initiële achterstand door zowel Verstappen als Hamilton te raken in bocht 2 en 3. Ocon was weer sterk, helaas was een podium nog te hoog gegrepen, ik had hem daar graag zien staan in plaats van de zouteloze Kimi. Stroll deed zichzelf (na een waardeloze kwalificatie) een groot plezier met P6 op zijn verjaardag en is Massa inmiddels zelfs voorbij in het WK. Ik ben en blijf geen Stroll fan (die auto rijdt hem regelmatig in plaats van andersom) maar dat doet hij dan toch goed. Andere held voor mij is Kevin Magnussen. Geveld door buikgriep in de dagen voor de race en voorzien van een auto die absoluut niet ging in Mexico. Dan toch P8 scoren en 4 waardevolle punten meenemen is gewoon top.
Over 2 weken Interlagos. Daar wil het nog wel eens regenen. En ik ken iemand die goed is in de regen daar. We gaan het zien!
Maar waar mijn angst uit naar voren kwam was het wederom weer-ga-loze optreden van Max Verstappen. Waar sommige sporters ups en downs kennen qua presteren, daar staat Max er nagenoeg altijd. Ik heb het zo vaak geschreven, waar zit het plafond? Niemand weet het nog want hij groeit nog elke keer. Wat hij gister weer liet zien, in een weekend waarin de randzaken de overhand hadden vanwege penalties en minder tactvolle opmerkingen daarover zou een ieder ander minder goed gaan presteren. Zelfs een grootheid als Lewis Hamilton was zichzelf niet, de zenuwen waren duidelijk zichtbaar en hoorbaar. Maar die grootheid van 20 jaar uit ons land heeft een zeldzaam zelfvertrouwen. Dat gecombineerd met een nog zeldzamer talent maakt dat die genoemde angst ietwat op kwam zetten. Want als hij dit niveau door weet te zetten, en alle signalen wijzen daarop, dan gaan we nog heel veel dodelijk saaie races tegemoet. Één van mijn gemakkelijkste races ooit zei hij naderhand. En dan rij je een Mercedes op 20 secondes en op een paar man na iedereen op een ronde achterstand. Terwijl je aan het 'cruisen' was. Op de Engelse TV grapte hij zelfs dat hij de suggestie had gedaan naar het team om maar een bocht af te snijden en zo een 5 secondes penalty op te lopen, om het een beetje spannender te maken. Nu vond ik het, kijkend vanaf de bank, al spannend genoeg met al die ploffende Renault motoren maar gelukkig lijkt de pechduivel definitief overgesprongen te zijn naar anderen, in dit geval Ricciardo. Arme Daniel, ik heb bijna met hem te doen. Een absolute topcoureur maar een totale figurant in het grote Max-circus. In 2018 zien we hem nog bij Red Bull, daarna niet meer verwacht ik. Voor hem valt er weinig te halen meer naast Verstappen.
En dan terug naar Hamilton, zoals gezegd één van de groten in de historie der Formule 1. Maar als ik dan toch een kritiekpuntje mag uiten: het zijn mannen die het echte racen en inhalen soms ietwat verleerd lijken te zijn. Vooraan rijden is één, je terugvechten en het veld oprollen is iets heel anders. Waar we het bijna normaal vinden dat een Max in China of Austin van P16 zo weer naar het podium stuurt is het een kwaliteit die de andere twee groten Vettel en Hamilton niet meer gewend zijn. Op dit stukje racecraft is Max ze zelfs allang voorbij.
Nog twee races te gaan en het zou zomaar kunnen dat Max ze gewoon beide wint. In de laatste 4 races is hij degene met het hoogst aantal behaalde punten (80). Daar zouden er zomaar nog eens 38 of 50 aan toegevoegd kunnen worden.
Andere sterke prestaties van gister: Vettel werd gekroond tot man van de wedstrijd. Niet dat die 'titel' iets zegt maar het was ook niet verdiend. Natuurlijk kende hij een vrij goede inhaalrace maar hij was zelf ook de oorzaak van die initiële achterstand door zowel Verstappen als Hamilton te raken in bocht 2 en 3. Ocon was weer sterk, helaas was een podium nog te hoog gegrepen, ik had hem daar graag zien staan in plaats van de zouteloze Kimi. Stroll deed zichzelf (na een waardeloze kwalificatie) een groot plezier met P6 op zijn verjaardag en is Massa inmiddels zelfs voorbij in het WK. Ik ben en blijf geen Stroll fan (die auto rijdt hem regelmatig in plaats van andersom) maar dat doet hij dan toch goed. Andere held voor mij is Kevin Magnussen. Geveld door buikgriep in de dagen voor de race en voorzien van een auto die absoluut niet ging in Mexico. Dan toch P8 scoren en 4 waardevolle punten meenemen is gewoon top.
Over 2 weken Interlagos. Daar wil het nog wel eens regenen. En ik ken iemand die goed is in de regen daar. We gaan het zien!
-
@ Wouter, goed verhaal weer. De auto van Hamilton is gewoon minder goed door het verkeer heen en hij had wat schade aan in ieder geval zijn diffusor.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
ik hoor/lees nu(met name van Aussies) op andere fora dit bijvoorbeeld:
WOWOKEN1:
WOWOKEN1:
En nogmaals:Red bull imperial engine upgrade given to the wrong driver. Ricciardo is being penalized by his own team for nothing!!! He is clearly better than Max. This team is the worst out there and I really hope Daniel moves to a better car because he deserves that chance way more then any one else.
Ik herinner me Max z'n uitvallen en Daniel's podiumfinishes toch (in dezelfde wedstrijd)?Max has no right to have a better car than Ricciardo when he did nothing to deserve it. Never saw a team destroying drivers career has RedBull does. It has got to stop. Surely Verstappens father is deeply involved in this sick approach. Simply disgusting.
- ///Joost
Ah joh, duidelijk frustratie en afgunst natuurlijk. Iets met kop en maaiveld of zo?Robin schreef: 30 okt 2017, 10:05 ik hoor/lees nu(met name van Aussies) op andere fora dit bijvoorbeeld:

-
OnlineLuco
Ja die Aussies willen ook wat te zeiken hebben. Net als wij als max uitvalt en Riccardo wint.
-
Dat denk ik ook Joost/Luco. Ik ben wel wat bang/irri door die verafgoderij van Max en de -inderdaad- Schumacheriaanse taferelen die we nog meer zullen zien, wat Wouter ook al zegt.
En wat ik hierboven dus meldde. Onderlinge irritatie/ruzies/online hooliganism, het lijkt wel voetbal bijna.
Dat vind ik onzinnig.
En wat ik hierboven dus meldde. Onderlinge irritatie/ruzies/online hooliganism, het lijkt wel voetbal bijna.
Dat vind ik onzinnig.
-
Verafgoderij is niks mis mee(nouja wel 'n beetje). En Max is een topper. Ik doel meer op het volk wat nu opeens racefanaat wordt.
- Wout309t
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Max heeft vorige race de motor met de nieuwste update gekregen waarvan er voor ieder Renault aangedreven team maar 1 beschikbaar was. Max was toe aan een nieuwe motor, dus die kreeg hem toegewezen. Niks bijzonders aan. Het verschil is volgens Red Bull overigens marginaal.
Ricciardo kwalificeerde zich in Austin ook gewoon voor Max met de 'langzamere' motor.
Nu Ricciardo gezeik heeft met betrouwbaarheid beginnen zijn fans te mekkeren, net zoals dat eerder bij die van Max ook gebeurde.
Over de race: Saai inderdaad. Ik hoop volgend jaar echt op 3 gelijkwaardige teams met veel ellenbogenwerk zoals nu ook in bocht 1 en 2.
En dan kan het tussen nummertje 3, 5, 33, en 44 nog weleens flink vuurwerk worden...
Ricciardo kwalificeerde zich in Austin ook gewoon voor Max met de 'langzamere' motor.
Nu Ricciardo gezeik heeft met betrouwbaarheid beginnen zijn fans te mekkeren, net zoals dat eerder bij die van Max ook gebeurde.
Over de race: Saai inderdaad. Ik hoop volgend jaar echt op 3 gelijkwaardige teams met veel ellenbogenwerk zoals nu ook in bocht 1 en 2.
En dan kan het tussen nummertje 3, 5, 33, en 44 nog weleens flink vuurwerk worden...

-
OnlineWJ
Haha zelfs hier op het forum/dit topic kreeg Ricciardo er aardig van langs toen Max uitviel. 
-
De race was saai, het resultaat van Max was top. Wat een tijden zette ie neer, en kennelijk zat er nog meer in. Max heeft al veel laten zien: van achteraan het veld naar voren (vorige race), onmogelijke inhaalacties (vorige race), constante tijden rijden vooraan (deze race). Hij gaat nog eens wereldkampioen worden.
Jammer voor Ricciardo, ik gun 't hem wel..
Jammer voor Ricciardo, ik gun 't hem wel..
-
Vraag is : Wie is nou écht de betere rijder?
- Wout309t
Ik denk dat RIC momenteel alleen qua F1 ervaring de meerdere is van Max. Met als gevolg iets meer rust/ geduld. Hoewel je je kunt afvragen of dat persé beter is levert het hem aan de eindstreep wellicht iets meer punten op.
Voor de rest heeft Max op alle vlakken de overhand. Ik geloof niet dat het verschil zo groot is als sommige 'roze-brillers' je willen laten geloven, maar het verschil is er.
Jammer dat er maar weinig races zijn geweest waar ze langdurig onder dezelfde omstandigheden konden rijden.
Qua kwalificatie bestaat er geen enkele twijfel neem ik aan.
- Peter Tunissen
Dan post ik hem nog maar eens hier…
-
- Auto: M3P, 130i
Ja!!!1 Wat een held!
- Hielke
Nog te vroeg om te zeggen. Qua inhalen zijn Hamilton en Verstappen de besten. Qua bedachtzaamheid hebben Ricciardo en Vettel een heel klein streepje voor.
Een mooie overwinning voor Max. Maar het zegt wederom zo weinig. Vettel, Hamilton (was puur aan het rekenen en gelijk had ie) en Ricciardo waren al uit de picture. Botas en Raikonen spelen duidelijk de tweede viool.
Volgend jaar moeten Red Bull en Verstappen vanaf race 1 staan. Dan worden er geen cadeautjes meer uitgedeeld.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Qua bedachtzaamheid heeft Vettel afgelopen seizoen juist aardig wat steken laten vallen; Hamilton beuken, Max in de sandwich met Kimi...
-
Hamilton was niet aan het rekenen de eerste 3 bochten. Daarna was zijn race over.
- Wout309t
Inderdaad. Vettel was dit jaar onder druk niet heel sterk, zeker niet als het om wheel to wheel battles ging. Niet bedachtzaam in elk geval...Bram schreef: 30 okt 2017, 12:41 Qua bedachtzaamheid heeft Vettel afgelopen seizoen juist aardig wat steken laten vallen; Hamilton beuken, Max in de sandwich met Kimi...
En dat heeft hem voor een groot deel de titel gekost.
- Knot
Hij wilde m natuurlijk ook met een P1 verzilveren.Gijzert schreef: 30 okt 2017, 12:42 Hamilton was niet aan het rekenen de eerste 3 bochten. Daarna was zijn race over.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Beetje makkelijk, je moet er wel zijn als de rest er niet is. Werd ook vaak gezegd van RIC toen Verstappen (terwijl hij voor hem reed) uitviel. Anders was hij wss niet een aantal keren 2e of 3e geworden. Ook reed hij de "2e viool" rijders op 20s+ en zat in de top 3 snelste rondes. In zoverre zegt het mij dat hij wel snel is... Ik mag hopen dat Hamilton aan het rekenen was, want ik vond hem vreselijk slap deze race.Een mooie overwinning voor Max. Maar het zegt wederom zo weinig. Vettel, Hamilton (was puur aan het rekenen en gelijk had ie) en Ricciardo waren al uit de picture. Botas en Raikonen spelen duidelijk de tweede viool.
- Knot
Vooral raar hoe lang hij op P19 bleef hangen vond ik, net of ie in een vreemde auto reed en wat rondjes moest wennen.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Beetje de kluts kwijt ofzo.
- Mrton
De verschillen in auto's maken het lastig te vertellen. We kunnen denk ik wel zien wie het niet zijn: Bottas en Raikonen, beiden prima coureurs, maar niet meer dan dat. Voor mij blijven de vraagtekens staan bij Vettel, Allonso en Riciardo. Voor mij geen vraagtekens bij Hamilton en Verstappen (ziet er misschien uit als obvious en erg "Ziggo" vanwege kampioenschap en NL identiteit) maar ik denk dat je de coureurs het beste kunt zien als het regent. Deze handicap werkt als een vergrootglas.
Maar goed, gaan we ons wagen aan een top 10?
- ///Joost
Inderdaad vreemd. Hij zei ook nog over de boordradio dat ie geen meter dichterbij kwam op z'n voorganger. Terwijl ie een aantal rondes later de een na de ander verschalkt. Dat je weinig risico neemt, ok, of dat je even afwacht wat Vettel doet. Maar op P19 (!) blijven hangen lijkt me ook geen opzet. Wel een raar verhaal. Misschien iets met de banden ofzo.Knot schreef: 30 okt 2017, 13:05 Vooral raar hoe lang hij op P19 bleef hangen vond ik, net of ie in een vreemde auto reed en wat rondjes moest wennen.
- Knot
Hij is niet gewend dat je heel anders moet rijden omdat je in vuile lucht zit en je auto/banden heel anders aan (blijven) voelen. Voor hem was deze race waarschijnlijk ook een leer/herhaling moment.