Alles over de E90/E92/E93 M3 (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten

De nieuwe M3 vind ik:

Een fantastische wagen, een waardige M en echte opvolger van de e46 M3
93
62%
Een M maar niet meer mijn M. Styling is overdone, te zwaar en te groot
37
25%
Wat een lelijk rothok
19
13%
 
Totaal aantal stemmen: 149

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 jul 2007, 10:39


Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jul 2007, 11:13

Even tussen de regels door lezend.. een e46 M3 is meer M3 dan een e92 ooit zal worden tenzij er een minimaal 40000 euro duurdere CSL uitvoering van komt :roll:

Sturen 6 uit 10...mis scherpte van een e46 M3, teveel comfort voor een M car.. in de lijn van de e60 en e63 M's verbaast me dat niet. die voelen ook niet echt meer als een M aan. Massa speelt parten bij het inkomen van bochten..en remmen blijven zoals gewoonlijk kut. Motor is een M motor maar dan een M comfort motor.. screamy karakter van een S54 moet ie missen..

Vooral heel snel maar je merkt er weinig van.. veel luxe om de klant te verwennen maar de M klant lijkt een beetje te vergeten worden.

Waarom verbaast me dit nou allemaal niks ?

Ik heb al eerder zo'n optelsommetje gemaakt, maar werd half voor gek verklaard.

De nieuwe M3 is vooral een hele goeie auto. Maar waar M echt voor staat zijn ze iets teveel vergeten... of juist niet.. Jammer maar voorspelbaar.

Romo go for it, maar hou die e46 M3 er nog naast joh :lol:

k33z
Berichten: 2894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 06 jul 2007, 11:13

Wacht op de 'zie je wel' reacties, die samengaan met een mooie discussie over een paar kg gewicht..............................................

Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15

Bericht door Panda de Beer » 06 jul 2007, 11:41

Testrecensie op Autointernationaal.nl:
http://www.autointernationaal.nl/artike ... d=4329&n=5

Conclusie: Goede auto, maar softer, minder scherp en minder spannend.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 jul 2007, 11:42

Er komen nog wel meer verslagen, maar eerlijk gezegd valt me dit een beetje tegen, nou ja, eerst zelf maar eens sturen met dat ding.........

Voor €120K..................................mag je toch wat meer verwachten zou ik denken...............................

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jul 2007, 11:49

Panda de Beer schreef:Testrecensie op Autointernationaal.nl:
http://www.autointernationaal.nl/artike ... d=4329&n=5

Conclusie: Goede auto, maar softer, minder scherp en minder spannend.
Lijkt wel heel erg op het verhaal van Carmagazine.co :roll: lijkt wel letterlijk te zijn overgeschreven :shock:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 06 jul 2007, 11:53

Rico v Velzen schreef:
Panda de Beer schreef:Testrecensie op Autointernationaal.nl:
http://www.autointernationaal.nl/artike ... d=4329&n=5

Conclusie: Goede auto, maar softer, minder scherp en minder spannend.
Lijkt wel heel erg op het verhaal van Carmagazine.co :roll: lijkt wel letterlijk te zijn overgeschreven :shock:
Mijn gedachten ook gelijk!

Romo koop een 335i coupe full options, en je hebt een top wagen!

Michel

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 jul 2007, 12:44


Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jul 2007, 12:48

Romo weegschaaltje pakken en op de ene kant postieve reviews neerleggen en de andere kant negatieve reviews :lol:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 jul 2007, 12:53

Rico v Velzen schreef:Romo weegschaaltje pakken en op de ene kant postieve reviews neerleggen en de andere kant negatieve reviews :lol:
Lees dat commentaar eens onder aan het Top gear verhaal................... :?

Tom
Berichten: 22290
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 06 jul 2007, 12:58

romo schreef:
Rico v Velzen schreef:Romo weegschaaltje pakken en op de ene kant postieve reviews neerleggen en de andere kant negatieve reviews :lol:
Lees dat commentaar eens onder aan het Top gear verhaal................... :?
Rebel is er snel bij zie ik al ;)
[/typische bmw reactie]

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 jul 2007, 14:06

En we wikken en we wegen.............................commentaar op de reviews van Steved, die weet waar die over praat...................



Ok, time out guys. I need to put some of these comments in context. The new M3 is a great car. It hasn't gone soft. What a strange comment to make for a car that is 'more' hardcore than the E46 version it replaces. The RS4 feels soft compared to the M3, and if anything we were wondering if BMW had lost too much of the E46's refinement.

The engine is both louder and much more serious sounding than the S54 straight six. Handling is very balanced, now if that makes it 'refined' then so be it, but that's not how I would describe it. Do you really want an 'edgy' handling 420hp Coupe? No, I didn't think so.

The steering is fine and would probably be sharper with lower profile tyres, but the front is not soft. I am looking at the videos we took and under severe provocation there is no understeer and the car remains flat and very stable when held sideways. It's a fluid handling entertainer that can be finely adjusted in a corner and will be controllable by a wide range of driver talent - not just the racers amongst us.

There is also 'not' a need to drive it high up the rev range. Certainly when all the 'sport/sport plus' settings are engaged then it feels powerful at lower revs - we exited most of the tight hairpins on those spanish roads in no lower than 3rd gear. But despite being more torquey than the E46, it also pulls harder to the red line.

I am a CSL owner and I find the E92 M3 far, far better than the E46 M3 and more sporting as well (I owned 3 E46 M3s). BMW do not 'need' to make a CSL, but they will because they can.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 06 jul 2007, 15:44

Ik denk dat we kunnen stellen dat het gewicht de auto toch parten speelt ? En das ook logisch natuurlijk.

Romo: wat vaststaat is dat hij "louder" is dan de E46 M3. Reden voor jou om lekker een bomvolle prachtige 335i te nemen, M-pakket en individual kleurencombo en je houdt VEEL geld over :)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 06 jul 2007, 15:46

What’s it like?
On the one hand, it’s amazingly rapid but also surprisingly civilised for a car wearing an M3 badge. The ride is smooth-going-on-luxury with the M-drive set to normal, while the steering, brakes and throttle response are each curiously soft in response to begin with. This car, you think, is more like an old M5 on the road, and not at all how you’d expect a smaller, sharper, nimbler M3 to be.

Then you pres the M-button and - even with all the systems on their most aggressive settings - it’s still not quite what you’d expect from a new M3. It’s fast with a capital F, of course, but the rest of the car seems too refined for its own good on the road.

And the steering never scores more than six out of 10 no matter where or how you drive the car. Nor do the brakes, which suffered from fade on the road and went away badly on the track. Or the fuel consumption, which was regularly down in the mid-teens on roads on which the old car would have hit well over 20mpg
Dat BMW op de 135i betere remmen zal hebben is toch wel apart :) De //M van Marketing ;)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 06 jul 2007, 15:47

Should I buy one?
You are not likely to be disappointed by the new M3 because in many ways it is a deeply impressive car, with a huge range of abilities and very few flaws. But if you were expecting a faster, yet more exciting version of the old car, you might want to wait until the CSL version appears which, on this evidence, will need to happen sooner rather than later to truly keep the legend alive. Even so, as an everyday super-coupe the M3 is some motorcar. So long as you can afford the fuel bills.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 06 jul 2007, 15:48

Het extra aantal cilinders (en de grotere motorinhoud) heeft gelukkig niet geleid tot een zwaarder motorblok. Dankzij intensief gebruik van lichte metalen kon het gewicht zelfs met 15 kilo worden gereduceerd. Dat klinkt op papier goed, maar in de praktijk voelt de voorzijde van de nieuwe M3 tóch zwaarder aan. De eerste reactie van de BMW als er bocht in gestuurd wordt, is een lichte aarzeling. Gretigheid ontbreekt en ook lijkt het nieuwe model iets meer rolneigingen te hebben dan de vorige generatie.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 06 jul 2007, 15:49

De besturing is op zich licht en prachtig lineair qua werking, maar mist de stevigheid van zijn grotere broer, de M5. Tegelijkertijd is ook de feedback veel minder sterk dan bij de Porsche 911. Je kan daarom moeilijk inschatten wanneer de voorwielen in bochten grip verliezen, met als gevolg dat je constant aan het bijsturen bent. Dit zorgt voor onrust en hindert het vertrouwen in kwaliteiten van de M3. Duidelijk progressie heeft BMW wel geboekt bij de remmen, een wat minder sterk aspect van de vorige generatie. Nu lijken de stoppers uitstekend op hun taak berekend. De vergroting van de geventileerde remschijven naar 36 millimeter vóór en 35 millimeter achter heeft duidelijk vruchten afgeworpen. We gaan er dan maar van uit dat de piepgeluiden tijdens het remmen, waar diverse testauto’s last van hadden, een tijdelijk schoonheidsfoutje is.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 06 jul 2007, 15:51

De nieuwe M3 is misschien niet de eerste keuze voor op circuit, maar als allrounder (voor dagelijks gebruik) is het een briljante wagen: snel, comfortabel, praktisch, degelijk en veilig. Een uitstekende lange afstandcruiser, want niet alleen het veercomfort is goed, de V8 motor houdt zich doorgaans ook mooi op de achtergrond.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 06 jul 2007, 15:52

Ik vind dat rode lak met donkerbeige van binnen echt SUPER :)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 06 jul 2007, 15:55

Alles wat niet wordt genoemd: lyrisch.

TopGear: zijn ze ook redelijk positief, maar die vergelijking met de M5 is wel opmerkelijk. Die auto is natuurlijk veel te log. En dat onderstreept het feit dat de M3 te ver omhoog is gegaan mogelijk?

Ben benieuwd wat AMS heeft geschreven, stond er deze week in :)

Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15

Bericht door Panda de Beer » 06 jul 2007, 16:01

Even een kanttekening, Autointernationaal test zelf niet, maar vat samen wat ze in tests van anderen lezen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jul 2007, 16:01

Panda de Beer schreef:Even een kanttekening, Autointernationaal test zelf niet, maar vat samen wat ze in tests van anderen lezen.
Oke dat is duidelijk, maar vermelden ze dit ook op hun website ?

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 06 jul 2007, 17:06

Rico v Velzen schreef:Romo weegschaaltje pakken en op de ene kant postieve reviews neerleggen en de andere kant negatieve reviews :lol:
Gewoon zélf gaan rijden en conclusie maken; kopen of niet kopen...
Je kan er lang en breed over lullen, maar de proefrit zal doorslag gevend zijn.

Wanneer is de auto beschikbaar in Nederland?

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 06 jul 2007, 17:30


Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 06 jul 2007, 17:42

Nog even een wat cijferwerk die de ronde doet:

0-1000 m 23.3s.

M5 Touring 22.9. De M5 Saloon 22.7 seconds.

80-120 km/h in 4e versnelling 4.9s voor de M3, de 335i in 5.2s das dus niet eens zo slecht!

M3 CSL 23.5s om 5.0s.

E46 M3 24.2 om 5.3s.

0-1000m:
e92 335i manual : 24.5s
e92 335i auto : 24.6s
650i auto 24.5s
e39 M5 23.8s :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Erik K. op 06 jul 2007, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 9 gasten