Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9084
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 06 jul 2007, 00:58

[img:900:650]http://img484.imageshack.us/img484/3189 ... abcvm0.jpg[/img]

Aangepaste daklijn en kofferklep vind ik wel beter zo.

Over het weghalen van de 'doorgezakte' dorpel ben ik nog niet helemaal uit. Hij wordt er wat minder specifiek van zeg maar, ofwel hij verliest wat karakter; daarentegen maakt het hem wel meer een chiquere coupe.

Iets meer geknepen oogjes à la E92 3er coupe zou ik me oog nog wel wat bij voor kunnen stellen, maar hoeft niet perse. En profil zien de koplampen er iig helemaal niet slecht uit.

Zo zou ik wel willen zeggen: Inpakken en een strik erom!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jul 2007, 01:04

ik vind die achteraf fotosoepjes zo'n bull shit.. sorry maar als je denkt dat je het beter kunt heb je je roeping als auto ontwerper gemist.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jul 2007, 01:07

Alsof men express denkt laten we hem maar "lelijk" maken.. ik lees net de 135i verkooptrucken map door die de dealers moeten toepassen..


Elk design punt word toegelicht.. je kunt er over discusieren of je het mooi vind, maar geen ontwerpstreep op die auto is per ongeluk geplaatst.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9084
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 06 jul 2007, 01:10

Rico v Velzen schreef:ik vind die achteraf fotosoepjes zo'n bull shit.. sorry maar als je denkt dat je het beter kunt heb je je roeping als auto ontwerper gemist.
Misschien moet ik de architectuur maar achter me laten en de autoindustrie in gaan... :wink:

Maar het blijkt wel dat je met een paar subtiele wijzigingen wel een andere auto krijgt.

BMW heeft wat mij betreft de iets te makkelijke weg gekozen door de voorzijde geheel hetzelfde te houden als de 3-drs hatchback en een kont er aan te plakken. Zal allemaal wel uit kostenoverwegingen gebeurt zijn, maar het zou meer in de lijn met de 3er coupe en de 6er coupe zijn, wanneer de coupes afwijken van de sedan/hatchback-versies van respectievelijk de 1er/3er/5er.

Begrijp me niet verkeerd, maar hoe langer ik de 1er "coupe" zie hoe aardiger ik hem begin te vinden maar het is gewoon geen coupe.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jul 2007, 01:22

[img:525:350]http://www.car-mag.jp/contents/img/hist ... 2002_2.jpg[/img]
[img:600:450]http://2cars.cz/files/images/b6e21_3.preview.jpg[/img]
[img:550:427]http://www.bmwsociety.com/archives/images/210.jpg[/img]
[img][img:600:329]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 533198.jpg[/img]

Kijk nou eens, die oude modellen hadden pas een steile achterstijl

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9084
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 06 jul 2007, 01:31

Je kunt ze natuurlijk niet helemaal vergelijken met het oude spul, maar ben allang blij dat ze hem toch al iets minder steil gemaakt hebben, maar had nog best minder gekund.

Overigens is de vormgeving de laatste 20 jaar ook veranderd, auto's zijn ook al een heel stuk ronder...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 06 jul 2007, 01:37

Ik vind het model gewoon super zo...echt ik vind hem mooier dan de M3, al zal het het mooiste zijn die M3 motor hier in, een "witte" en dan 19inch met een zwart hart en CSL stoelen erin...grrrr nice, klik 2x op de foto voor het grote formaat dan wordt ie nog beter :shock:

[img:1680:1280]http://tweakers.net/ext/f/0ee0faba1175e ... e/full.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9084
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 06 jul 2007, 01:55

Nu we toch aan het freubelen zijn met die auto...

Speciaal voor Romo: dopoogjes verkleind...

Even een vliegensvlugge PS-oefening mijnerzijds:
[img:1280:960]http://xs317.xs.to/xs317/07275/wall10.jpg[/img]
[img:1280:960]http://xs317.xs.to/xs317/07275/wall10_psd_3.jpg[/img]

(nog even iets aangepast...)
Laatst gewijzigd door Joop op 06 jul 2007, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 06 jul 2007, 10:11

Leuke fotoshop Rob! :wink:
Fotoshoppen is leuk om te doen en in dit geval plotseling ook heel confronterend.
Als BMW de coupé namelijk zo in de markt had gezet, dan had ik jullie euforie qua vormgeving veel beter begrepen.
Kijkend naar het verschil tussen de 3-serie E90 en E92 verwachttte ik ook dat ze bij de 1-serie iets soortgelijks gedaan zouden hebben.
Een duidelijk andere auto met een fantastisch mooi lijnenspel waardoor je vanaf een kilometer al ziet dat het een coupé is.
Het is zoals Joop ook al zegt: Waar is de vloeiende daklijn?
Het product wat er nu staat is in mijn ogen niets meer dan een 1-serie met een kont eraan, iets wat onder andere Renault jaren terug ook eens gedaan heeft.

[img:800:533]http://www.creativephotoart.nl/r19_hatch.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.creativephotoart.nl/r19_cham.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.creativephotoart.nl/1_hatch.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.creativephotoart.nl/1_coupe.jpg[/img]

Voor wat betreft de motorisering zeg ik: 3.5 liter met Twin turbo's is nu de toekomst in het sportieve rijden voor BMW blijkbaar. (Iets wat Audi al een paar jaar terug deed en waar ze nu weer van teruggekomen zijn)
Hetzelfde motorconcept als in de E92 335i zie je nu ook weer verschijnen maar dan in de kleinste BMW. Dat een en ander dan gepaard moet gaan met een gewicht wat nergens meer over gaat is niet belangrijk voor de gemiddelde rijder /leaser die geen M-serie kan/mag betalen maar toch het idee wil hebben in een soort van super sportauto te rijden. Zeker als je er dan ook nog een M-pakket bijneemt....:wink:

Resumerend zeg ik: Een 1-serie is voornamelijk bedoeld om die klanten te trekken die een 3-serie te duur vinden en toch een BMW willen rijden. En dus maakt BMW die serie zo compleet mogelijk met allerlei carosserie- en motorvarianten om zo veel mogelijk klanten te kunnen bedienen.
De 1-serie is gewoon BMW's cash-cow of moet dat in ieder geval gaan worden.
En voor de echte liefhebbers zijn er altijd nog de M modellen behalve (tot nu toe) in de 1-serie.

Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15

Bericht door Panda de Beer » 06 jul 2007, 10:44

Dex, als ik jouw plaatjes zo zie, dan heb ik echt zoiets van, damn, mooie auto die 1-serie hatch. Dat langgerekte, met het visuele zwaartepunt naar achteren vind ik erg mooi. Beetje Z3 coupe gevoel.
De 1-serie coupe vind ik wat boxy qua zij-aanzicht. Je mist dat zo 1-serie specifieke 'achteroverhangen'.

De 3-deurs zou voor het mooie trouwens wat korter mogen.
Laatst gewijzigd door Panda de Beer op 06 jul 2007, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jul 2007, 10:45

Dex de reden waarom BMW op die turbo's overstapt is omdat ze anders de EU emmisie eisen niet zullen halen (nu en in de toekomst)

Ook verneukeratief natuurlijk.. want als je extra gaat gassen met een turbo dan word het ook een Co2 feest.

Ik ben zelf nog steeds niet overtuigd van de turboconfiguratie.. Een dikke atmo komt er voorlopig niet tenzij toch de M1 op de markt gaat komen. BMW ontkend dat nu natuurlijk nog in alle toonaarden omdat het ook allemaal afhankelijk is van de verkopen van de 135i coupe in de states.

Natuurlijk is de turbo megasnel, en met chip potentie zit je zomaar in e92 M3 teratorium te vissen.. En dat is gelijk de achilleshees van de toekomstige M modellen.. Want het verschil in performance tussen een M en Non M is straks nog maar heel erg klein. Als er uberhaupt nog verschil is :roll:

Er vreemde ontwikkeling binnen de BMW gelederen.. de M stonden toch altijd voor iets speciaals,. Als je een M kocht hoefde je voor geen enkele non M te vrezen wat betreft performance..

WANT je staat gewoon heel gek te kijken als je met je dikke M de wacht word aangezet door een standaard BMW'tje

Ik weet nog goed toen we 2 jaar geleden ofzo van de ring terug kwamen, Andre reed met de M3 CS ik toen nog in de 120d.. ergens ter hoogte van Keulen. en het ging al aardig van kiet met 160/180 plus.. komt er een e46 3 serie coupe de snelweg op rijden.. gewoon standaard qua uiterlijk... die zet gelijk de achtervolging in op Andre die er niet helemaal op verdacht was... die 3 coupe bleef andre voor.. marginaal maar toch Andre kon er niet meer voorbij komen :shock: :shock:

Ondertussen bleef ik met de 120d ver achter maar zag het allemaal gebeuren..

Later bij de tankstop nog even over nagepraat... niet bij les ed.. in de 5 ipv 4 etc ,,maar toch.. dit was natuurlijk een getunde 330ci coupe met een compressor geweest... en die zette Andre met de M3 een beetje voor schut..

Straks ga je gewoon standaard deze situatie krijgen met een gechipte 3 liter twin turbo.
Want compressors hoeven er niet meer op een chip is voldoende.. 380 tot zelfs 400pk heb ik al gelezen.. betrouwbaar ? dat is een 2e natuurlijk, maar je kunt een gokje nemen.

Rare ontwikkeling eigenlijk ?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 06 jul 2007, 10:48

En als BMW dan chippen ala VAG gaat aanbieden als optie is het feest helemaal compleet, want dan koopt iedereen en bi-turbo met chip en garantie, en heb je straks 350pk i.p.v. 306 voor 1500 euro. Dan is een 135i helemaal en koopje!

Michel

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27167
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 jul 2007, 11:03

Helemaal mee eens Rico. Als je dan toch een dure ///M koopt, wil ik er ook een zekere exclusiviteit voor, zoals ik het nu kan bekijken is die in rap tempo aan het afnemen ( zie ook de eerste verslagen in het M3 draadje)

Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15

Bericht door Panda de Beer » 06 jul 2007, 11:16

Dus waarschijnlijk kondigt BMW binnenkort aan dat ze stoppen met M-modellen, maar alleen M-stylingpakketten gaan uitbrengen :-)

Maar we zijn wel appels met peren aan het vergelijken, want je moet wel de M- met de standaardmodellen vergelijken binnen dezelfde generatie.
Een 120d is denk ik sneller dan een E30 M3...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jul 2007, 11:31

Nee Panda, want M's zijn en blijven gewoon dikke cash cow's.

Ze worden echt wel gekocht..

alleen diegene die een beetje kritisch zijn plussen en minnen op een rijtje zetten denken wel 2 keer na.

Neem Romo nou,, toch een serieuze potentiële M3 klant, hij is niet voor niks naar die speciale fabrieksmeeting toe geweest.

Als er geen 335i coupe of een upcoming 135i coupe zou zijn geweest.. dan was een standaard 3 liter atmo met 272pk tov een 420pk M3 helemaal niet im frage.

Maar Romo leest ook de verhalen op internet.. ziet hoe klein de verschillen zijn, en dat afgezet tegen de prijs...

Ik ga hier niet beweren dat een 135i een betere auto is dan een e92 M3.. uurtje sturen in de een en een uurtje sturen in de ander en de kans is groot dat die M3 je inpakt.. daarom is het ook een M.

Maar rationeel gezien kun je eigenlijk niet om de turbo in de 135i danwel 335i coupe heen.. Helemaal niet als je de auto ook nog eens zakelijk gaat rijden en jaarlijks een 2 keer zo hoge bijtelling van 12500 euro om je oren krijgt geslingerd..

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27167
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 jul 2007, 11:40

Precies, van die bijtelling daar wordt ik pas echt helemaal niet goed van, ja ik overweeg de M3 serieus, maar ook een 335i, indien nodig zelfs een 135i, ik houd alle opties open............................momenteel heb ik nog geen goed fiscaal overzicht, wordt aan gewerkt.........................

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 06 jul 2007, 11:42

Sterke post Rico! De *35i is de nightmare van de ///M op performance en prijs. Romo kan de einser in welke vorm ook niet mooi vinden, maar de e92 ziet hij denk ik zeker zitten, dan kun je heel gek doen met de optielijst en dan klappen met geld overhouden. Ook is hij niet zo'n racer, dus op dat vlak zal de e92 M3 ook niet de extra punten scoren in zijn analyse. Ben heel erg benieuwd of die nu de nieuwe M3 gaat kopen. Ik denk van niet.

Michel

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5150
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 06 jul 2007, 12:42

ff snel en shopje gemaakt....

[img:900:650]http://www.gummen.org/Users/Ferocious/bmw_1-series.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Fernando op 06 jul 2007, 12:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jul 2007, 12:52

Fernando schreef:ff snel en shopje gemaakt....

Afbeelding
zie niks :roll:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 06 jul 2007, 13:39

In je dwaasheid zou je kunnen zeggen dat de 135i Coupé voor de helft van de centen van de E92 M3 de betere en echtere M is.

Maar dat is natuurlijk onzin want die M stikker zit er helemaal niet op :wink:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 06 jul 2007, 13:47

Hielke schreef:In je dwaasheid zou je kunnen zeggen dat de 135i Coupé voor de helft van de centen van de E92 M3 de betere en echtere M is.

Maar dat is natuurlijk onzin want die M stikker zit er helemaal niet op :wink:
En die sticker daar doen de status gevoelige mensen het uiteraard voor, ofwel ///M logo voor de prijs van een 135i coupe, koopje toch ;-)

Michel

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 06 jul 2007, 14:00

Michel Pol schreef:
Hielke schreef:In je dwaasheid zou je kunnen zeggen dat de 135i Coupé voor de helft van de centen van de E92 M3 de betere en echtere M is.

Maar dat is natuurlijk onzin want die M stikker zit er helemaal niet op :wink:
En die sticker daar doen de status gevoelige mensen het uiteraard voor, ofwel ///M logo voor de prijs van een 135i coupe, koopje toch ;-)

Michel
Of hoe je een succesnummer uit de jaren '80 commercieel enkele decennia achtereen weet uit te melken. Dat de auto al een tijdje lang primair voor de Amerikaanse markt wordt ontwikkeld lijkt ook bijna niemand op te vallen. Amerikanen zijn puur kinderlijk in hun benadering van het fenomeen sportieve auto. Het moet van 0-62 mph hard gaan, period. Dat er van de rest dan weinig klopt boeit niks.

Vreemde van de hele zaak is dat de M3 zich met z'n hogere prijs nu in de prijsrange van de Corvette Z06 begeeft en qua beleving en sportiviteit door die auto totaal te kakken laat zetten.

BMW maakt, mits je zelf bereid bent wat centen in een sperdif en onderstel te steken, heerlijke auto's. Maar neem dan wel één van de versies van de 1-serie. Scheelt je als leuke bijkomstigheid ook nog eens mega in de beurs :)
Laatst gewijzigd door Hielke op 06 jul 2007, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 06 jul 2007, 14:02

Fernando schreef:ff snel en shopje gemaakt....

[img:900:650]http://www.gummen.org/Users/Ferocious/bmw_1-series.jpg[/img]
goed gedaan maar een te hoog volvo look zo zonder die mooie style curve in de dorpel, dat rechte maakt hem saai...vind ik.
nee zoals op onder staande foto is ie zeker als 135i zeer geslaagd 8)
[img:800:533]http://www.creativephotoart.nl/1_coupe.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door GTRene op 06 jul 2007, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 56313
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 06 jul 2007, 14:03

Allemaal waardevolle replies. Prima. Had het er gisteren nog met Andre over. E90/92 M3 bring it on(de GT3RS houden we dan wel voor de baan LOL), tuurlijk willen we dat allemaal VEEL LIEVER dan de 135i, want 8500rpm ofzo en al die technische shit en spec LSD+ dikke bumpers/wielkasten:HELEMAAL AF.KLAAR.

MAAR waarom dan door blijven emmeren over een 135/335i? Prestaties? Tja. Dat is zo. ALS een M3 E90/92 65000 euro zou kosten in NL ofzo, of 70000 hooguit(waardoor fiscale de bijtelling 'meevalt') EN de verz premie kon ik rondkrijgen op een 'redelijk'bedrag zonder volgsysteem(tracking), DAN stond er sept a.s. 100% een e90/92 M3 voor de deur bij mij. En dacht ik niet eens aan een 135/335i. Nu begint 't bij een kleine ton en loopt op naar 110k.en de rest....

Ik denk dat DAAR 't probleem(iig bij mij) zit!
Laatst gewijzigd door Robin op 06 jul 2007, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jul 2007, 14:04

Fernando nu zie ik het :wink:

Die CSL velgen blijven ook prachtig natuurlijk.. Mocht ik de M3 in de toekomst inruilen dan hou ik de velgen.

Alleen de vraag is wat is de ET waarde van de 135i coupe ?

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 16 gasten