Haantje - MB C350, BMW 325e, MX-5 ND
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: C180, 325e en MX-5
Haantje - MB C350, BMW 325e, MX-5 ND
Bijna 7 jaar geleden heb ik me geregistreerd op dit forum, maar had tot nu toe nog nooit wat gepost. Het is dus de hoogste tijd voor een voorstelrondje! Mijn naam is Haantje en ik woon in regio Den Haag. De afgelopen jaren heb ik bergen nuttige informatie gevonden op dit forum. Erg tof dat veel DF’ers de aanpassingen aan hun auto’s minutieus uitpluizen en hun ervaringen vervolgens delen!
Een aantal van jullie heb ik zondag trouwens al mogen begroeten op de DF-meeting in de De Meern. Ik vond het een erg leuke meeting. Mooie auto’s en een gezellige sfeer!
Uit de oude doos
Als dagelijks vervoer staat er eigenlijk altijd wel een BMW op de oprit. De afgelopen jaren waren dat onder meer een 320Ci, 325i, een 330i touring, Z3 en de nodige E39’s. Daarvoor ook nog Impreza GTT gereden. Ik kijk nog altijd om als ik zo’n ding voorbij hoor pruttelen! En in de categorie ‘die had ik nooit moeten verkopen’ een handgeschakelde 325i cabriolet met weinig kilometers.
320Ci:
325i:
330i:
Scooby:
Z3:
325i:
Mijn auto
Inmiddels hoeft er ook voor de jongste geen kinderwagen meer mee en kon ik eindelijk gaan rijden in een auto waar ik al wat langer zin in had, maar niet echt heel ruim is: een 130i. Wat een fijne auto is dat zeg! Door dat heerlijke klinkende blok altijd het idee dat ik in iets speciaals rijd, ook tijdens de normale saaie ritjes. Natuurlijk had ik graag een exemplaar gehad met M-pakket, xenon en schuifdak, maar deze sleeper heeft wat mij betreft ook zo z’n charmes. Het is bovendien een fris exemplaar met sluitende historie, dat is me ook wel wat waard.
Cosmetisch eigenlijk niks aan de auto hoeven doen, behalve natuurlijk een wash & wax voor de winter (met Collinite 476s). Bij aanschaf wel meteen groot onderhoud laten doen, waarbij ik ook vier nieuwe banden heb laten monteren. Gekozen voor non-runflat (wel extra load) en in combinatie met het standaard onderstel voldoet mij dat goed. Ik wil geen plankharde auto, want een groot deel van de kilometers maak ik toch met vriendin en kinderen aan boord. Tijdens een tripje naar de Eifel zonder aanhang lekker kunnen sturen en de Einser wat beter leren kennen. Tijdens dat weekendje heb ik het DTC-lampje trouwens vaker zien knipperen dan in de vijf jaar daarvoor met alle andere BMW’s. Mede daarom besloten tot een upgrade: volgende week komt er een sper van MFactory onder.
Samen met de M5 van Stradale:
Derrick
In al mijn enthousiasme over de Einser vergeet ik bijna mijn hobby-auto. In de stalling staat nog een 325e uit ’87 (aka Derrick). In 2011 gekocht met 65.000km en inmiddels staat de teller bijna op 90.000km. Derrick is een 2.7 super-eta met 129pk. Hij heeft onderin veel trekkracht en rijdt lekker relaxt. Vooral de afwisseling met een modernere auto vind ik leuk. De trip naar Noorwegen is mijn mooiste herinnering aan de auto. De afgelopen jaren helaas weinig tijd gehad voor Derrick. Hij is dit jaar eigenlijk alleen voor de APK de stalling uit geweest. Inmiddels een huis met garage gekocht, dus volgend jaar staat hij onder handbereik.
Een aantal van jullie heb ik zondag trouwens al mogen begroeten op de DF-meeting in de De Meern. Ik vond het een erg leuke meeting. Mooie auto’s en een gezellige sfeer!
Uit de oude doos
Als dagelijks vervoer staat er eigenlijk altijd wel een BMW op de oprit. De afgelopen jaren waren dat onder meer een 320Ci, 325i, een 330i touring, Z3 en de nodige E39’s. Daarvoor ook nog Impreza GTT gereden. Ik kijk nog altijd om als ik zo’n ding voorbij hoor pruttelen! En in de categorie ‘die had ik nooit moeten verkopen’ een handgeschakelde 325i cabriolet met weinig kilometers.
320Ci:
325i:
330i:
Scooby:
Z3:
325i:
Mijn auto
Inmiddels hoeft er ook voor de jongste geen kinderwagen meer mee en kon ik eindelijk gaan rijden in een auto waar ik al wat langer zin in had, maar niet echt heel ruim is: een 130i. Wat een fijne auto is dat zeg! Door dat heerlijke klinkende blok altijd het idee dat ik in iets speciaals rijd, ook tijdens de normale saaie ritjes. Natuurlijk had ik graag een exemplaar gehad met M-pakket, xenon en schuifdak, maar deze sleeper heeft wat mij betreft ook zo z’n charmes. Het is bovendien een fris exemplaar met sluitende historie, dat is me ook wel wat waard.
Cosmetisch eigenlijk niks aan de auto hoeven doen, behalve natuurlijk een wash & wax voor de winter (met Collinite 476s). Bij aanschaf wel meteen groot onderhoud laten doen, waarbij ik ook vier nieuwe banden heb laten monteren. Gekozen voor non-runflat (wel extra load) en in combinatie met het standaard onderstel voldoet mij dat goed. Ik wil geen plankharde auto, want een groot deel van de kilometers maak ik toch met vriendin en kinderen aan boord. Tijdens een tripje naar de Eifel zonder aanhang lekker kunnen sturen en de Einser wat beter leren kennen. Tijdens dat weekendje heb ik het DTC-lampje trouwens vaker zien knipperen dan in de vijf jaar daarvoor met alle andere BMW’s. Mede daarom besloten tot een upgrade: volgende week komt er een sper van MFactory onder.
Samen met de M5 van Stradale:
Derrick
In al mijn enthousiasme over de Einser vergeet ik bijna mijn hobby-auto. In de stalling staat nog een 325e uit ’87 (aka Derrick). In 2011 gekocht met 65.000km en inmiddels staat de teller bijna op 90.000km. Derrick is een 2.7 super-eta met 129pk. Hij heeft onderin veel trekkracht en rijdt lekker relaxt. Vooral de afwisseling met een modernere auto vind ik leuk. De trip naar Noorwegen is mijn mooiste herinnering aan de auto. De afgelopen jaren helaas weinig tijd gehad voor Derrick. Hij is dit jaar eigenlijk alleen voor de APK de stalling uit geweest. Inmiddels een huis met garage gekocht, dus volgend jaar staat hij onder handbereik.
Laatst gewijzigd door Haantje op 20 okt 2020, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- matthyssie
- Berichten: 6028
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Welkom. 130i zonder sper is inderdaad geen supercombi.
-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Welkom!
Laatst gewijzigd door Walter op 22 jan 2018, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- tomgtr
- Berichten: 10482
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Hey, welkom hier. Ik had het al redelijk druk met mijn zoon, maar jij had het mog drukker! Leuke historie!
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Mooie E30!
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Nette E30 zeg! Welkom.
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Euh...Welkom Eindelijk weer eens een Subaru liefhebber op DF tussen al die BMW's
- MartijnGizmo
- Berichten: 12762
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Gaaf wagenpark, zo'n sleeper-130i is toch wel echt heel cool!
- Arthur
- Berichten: 40059
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Welkom!
Reed Horst niet in een fünfer?
Reed Horst niet in een fünfer?
-
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Een setje sportstoelen is in die 130i waarschijnlijk ook wel een must?
https://link.marktplaats.nl/m1209203304
De E92 stoelen schijnen ook zo in de E88 te passen.
https://link.marktplaats.nl/m1209203304
De E92 stoelen schijnen ook zo in de E88 te passen.
- matthyssie
- Berichten: 6028
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Ja, E90 en E87 (of coupé versies daarvan, zo u wilt) stoelen zijn inderdaad gelijk.
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: C180, 325e en MX-5
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Maar de (stoffen) bekleding is toch anders? Moet natuurlijk wel matchen met de achterbank. Als ik een net sportinterieur tegenkom, zal ik het zeker overwegen. Tot nu toe vallen deze platte stoelen me trouwens erg mee. Het is vooral de kantelstand die ik mis.
- Mark 320iS
- Berichten: 2718
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Welkom! Prachtig wagenpark. De e30 doet oude herinneringen herleven!
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Mooie E30!!
- Jeroen
- Berichten: 1089
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Ik kan het alleen maar met je wagenpark eens zijn. Ik heb zelf een stuk of 6 E30's gehad, en rij momenteel een uiterlijk identieke 130i.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Welkom!
Je hebt wel de fijnste cruiser van de e30's
Een super eta met automaat en cruise control!
Je hebt wel de fijnste cruiser van de e30's
Een super eta met automaat en cruise control!
-
- Berichten: 9981
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Die 130i is saai, de E30 daarentegen! Wat een prachtige kar. Helemaal goed zo.
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: C180, 325e en MX-5
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Saai of niet, mijn 130i is inmiddels voorzien van een sper. Heb nog geen tijd gehad om er uitgebreid mee te spelen, maar mijn eerste indruk is zeer positief: veel meer grip dan voorheen! Zelfs op natte rotondes nog geen DTC-lampje zien knipperen.
- matthyssie
- Berichten: 6028
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Top, dat sper heb ik er ook in. Rij er al zo'n 30dkm mee, bevalt goed!
- Marsnel
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
- Auto: Civic B18c | E91 335D
- Locatie: Waddinxveen
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Nette E30!
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Welkom Haantje, hele leuke collectie BMW's !
Ik heb nog 2 M-sport interieurs van een 130i te koop in zwart en grijs dus mocht je intresse hebben PB me maar.
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: C180, 325e en MX-5
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Vorige week vrijdag met twee vrienden naar de Eifel gereden, waarvan één in een Z4 35is. Helaas begon de 130i op de Autobahn ineens in te houden. Ik probeerde op dat moment de Z4 niet uit het zicht te verliezen, dus dat was even jammer.. De volgende ochtend twee foutcodes gevonden waar ik binnenkort wat aan ga laten doen:
- 2E81 Extra waterpomp, snelheidsafwijking
- 2A82 Vanos, activering
Op zaterdag heerlijk gereden in de omgeving en nog wat rondgehangen bij de Nordschleife. Ik vond het erg leuk om de 130i te vergelijken met de Z4. Dat is een vrij zware auto, maar de trekkracht van de N54 bij elk willekeurig toerental in combinatie met DCT-bak maken hem toch wel ronduit snel. De Z4 is vooral stabiel en je merkt ook dat het DTC weer stukken geavanceerder is dan bij de Einser. Een auto die daardoor al snel vertrouwen geeft. De bak en het onderstel moeten wel even in 'sport' trouwens, anders is het een wat luie (maar nog steeds erg snelle) cruiser.
De 130i lijkt in dit vergelijk een erg beweeglijke auto, waarin je als bestuurder echt je best moet doen om het beste eruit te halen. Er ligt een heerlijk (klinkend) blok in. Genoeg trekkracht, maar wel een beloning als je hem boven de 4000 toeren houdt. Het geeft me heel veel voldoening om met deze auto op pad te zijn. Op de stille slingerwegen in de Eifel is de 130i op zijn best. Bij beide auto's waren de remmen trouwens de zwakste schakel, die begonnen naar verloop van tijd te stinken.
Gemiddeld verbruik was 1 op 7,8 voor de 130i en 1 op 6,7 voor de Z4 (Normaal rij ik eigenlijk altijd 1 op 11 met de 130i)
Dan nog één keer over dat sper: echt onwijs blij mee! In plaats van continu dat DSC-lampje, lanceer je jezelf nu de bochten uit. Je voelt het ook veel beter aankomen als de achterkant wil gaan glijden. En als het nat is, wil hij prachtig beheerst uitbreken als je een beetje gas geeft in twee. Echt genieten!
- 2E81 Extra waterpomp, snelheidsafwijking
- 2A82 Vanos, activering
Op zaterdag heerlijk gereden in de omgeving en nog wat rondgehangen bij de Nordschleife. Ik vond het erg leuk om de 130i te vergelijken met de Z4. Dat is een vrij zware auto, maar de trekkracht van de N54 bij elk willekeurig toerental in combinatie met DCT-bak maken hem toch wel ronduit snel. De Z4 is vooral stabiel en je merkt ook dat het DTC weer stukken geavanceerder is dan bij de Einser. Een auto die daardoor al snel vertrouwen geeft. De bak en het onderstel moeten wel even in 'sport' trouwens, anders is het een wat luie (maar nog steeds erg snelle) cruiser.
De 130i lijkt in dit vergelijk een erg beweeglijke auto, waarin je als bestuurder echt je best moet doen om het beste eruit te halen. Er ligt een heerlijk (klinkend) blok in. Genoeg trekkracht, maar wel een beloning als je hem boven de 4000 toeren houdt. Het geeft me heel veel voldoening om met deze auto op pad te zijn. Op de stille slingerwegen in de Eifel is de 130i op zijn best. Bij beide auto's waren de remmen trouwens de zwakste schakel, die begonnen naar verloop van tijd te stinken.
Gemiddeld verbruik was 1 op 7,8 voor de 130i en 1 op 6,7 voor de Z4 (Normaal rij ik eigenlijk altijd 1 op 11 met de 130i)
Dan nog één keer over dat sper: echt onwijs blij mee! In plaats van continu dat DSC-lampje, lanceer je jezelf nu de bochten uit. Je voelt het ook veel beter aankomen als de achterkant wil gaan glijden. En als het nat is, wil hij prachtig beheerst uitbreken als je een beetje gas geeft in twee. Echt genieten!
-
- Berichten: 51658
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Goed verhaal! 130i met sper oldskool echt rijden. OK misschien onderin/middengebied ben ik te verwend maar verder 10/10(adhv meerijden met matthyssie op Papenburg.
Geen leukere 'hot hatch' (voor het geld en dan nog....ok M135i/M140i met sper) dan een 130i + sper imho. Vergeet de rest maar.
Heel erg goeie leerschool auto dit itt die fwd meuk.
Geen leukere 'hot hatch' (voor het geld en dan nog....ok M135i/M140i met sper) dan een 130i + sper imho. Vergeet de rest maar.
Heel erg goeie leerschool auto dit itt die fwd meuk.
- StefanW
- Berichten: 1785
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Leuk verhaal! Sper maakt de auto veel leuker.De standaard remmen hebben weinig gevoel inderdaad.
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: C180, 325e en MX-5
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Bij aanschaf heeft de 130i meteen de spreekwoordelijke 'duizend euro'-beurt gehad. Een dikke 5.000km later was er helaas alweer een 'duizend euro'-beurt nodig Met een setje velgen voor de winterbanden erbij opgeteld, heb ik ook al meer dan 3.500,- aan de auto verspijkerd.
Door goed te zoeken gelukkig wel flink kunnen besparen op materiaal. Waterpomp van Pierburg en thermostaat van Mahle besteld op Ebay. Hardy-schijven toch maar origineel besteld. Dit is het lijstje dat ik tot nu toe heb laten doen:
(Augustus)
- motorolie
- remvloeistof
- remblokken rondom
- mechanisme tankklepje
- vier keer Hankook S1 Evo2
- uitlijnen
(Oktober)
- sperdifferentieel
(December)
- beide hardy-schijven
- VANOS-solenoid
- waterpomp
- thermostaat
- koelvloeistof
Hier kun je trouwens zien wat mijn auto verbruikt heeft: https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 93096.html Met 9,35 L/100km ben ik dus zuiniger dan de gemiddelde 130i-eigenaar (10,22 L/100km) op Spritmonitor. Dat laat zich waarschijnlijk verklaren door het feit dat ik veel snelwegkilometers maak.
Door goed te zoeken gelukkig wel flink kunnen besparen op materiaal. Waterpomp van Pierburg en thermostaat van Mahle besteld op Ebay. Hardy-schijven toch maar origineel besteld. Dit is het lijstje dat ik tot nu toe heb laten doen:
(Augustus)
- motorolie
- remvloeistof
- remblokken rondom
- mechanisme tankklepje
- vier keer Hankook S1 Evo2
- uitlijnen
(Oktober)
- sperdifferentieel
(December)
- beide hardy-schijven
- VANOS-solenoid
- waterpomp
- thermostaat
- koelvloeistof
Hier kun je trouwens zien wat mijn auto verbruikt heeft: https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 93096.html Met 9,35 L/100km ben ik dus zuiniger dan de gemiddelde 130i-eigenaar (10,22 L/100km) op Spritmonitor. Dat laat zich waarschijnlijk verklaren door het feit dat ik veel snelwegkilometers maak.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Nivek en 1 gast