daNpy schreef: 04 okt 2017, 12:01
Komt er nog een grondige race-analyse?
Arthursx schreef: 04 okt 2017, 12:34
Heel graag Wouter, die lees ik altijd met veel plezier. Valt me op trouwens dat nu max een goede prestatie heeft geleverd er bijna niet wordt gereageerd en als hij uitvalt er 2 pagina's bij komen....
Op verzoek mijn ietwat verlate verslag.

In de afgelopen tijd is het op dit front ietwat stil geweest, zo geef ik toe. Dat had enerzijds met een druk zakelijk leven te maken maar ook vanwege het feit dat de races van Max vaak veel te vroeg voorbij waren. Dat had als die-hard F1 en Max Verstappen fan soms ook z'n invloed op de motivatie en het plezier om er nog wat over te schrijven. Het is al werk genoeg om 'de onwetende buitenwereld' maar uit te moeten blijven leggen dat het echt niet aan Max lag, als zijn auto er weer eens mee ophield of dat Max er weinig aan kon doen dat een Duitse concullega in een rode auto zijn auto zou moeten uitlijnen omdat deze sterk naar links trok.
Natuurlijk heb ik als liefhebber van de sport an-sich niets tegen Ferrari, Vettel, Raikkonen of andere teams en rijders. Maar ook bij mij kwam het woord 'karma' afgelopen weekend wel naar boven. Ik gun Ferrari de Maleisiaanse ellende niet maar het leek wel even alsof er bij de crash in Singapore niet alleen onderdelen alle kanten op vlogen bij de start maar dat toen ook die pechduivel uit de RB13 van Verstappen over is gesprongen naar de auto's van de Scuderia.
De Scuderia Ferrari, het blijft een bijzondere formatie uit een bijzonder land. Enerzijds een absoluut topteam met fantastische medewerkers, faciliteiten, een geweldige auto en 2 topcoureurs. Anderzijds verloochent cultuur zich niet. Bij de technische problemen kwam de chaotische Italiaanse aard weer bovendrijven. Gestresste monteurs die elkaar voor de voeten lopend tevergeefs problemen proberen op te lossen, een Ferrari-medewerker die notabene op de startgrid een klein handgemeen kreeg met een lokale hotemetoot uit Maleisie en, zo zijn we wel gewend bij tegenslag, weer de bulderende dreigementen van Fiat-Chrysler (en dus Ferrari) CEO Sergio Marchionne. De enige managementstijl die die man lijkt te kennen is management-by-fear. Met dreigementen en mogelijke harde ingrepen de problemen oplossen. Ik weet niet of dat de juiste manier is. Resultaat is dat de angst weer toeslaat, terwijl je beter de engineers en leidinggevenden binnen de Scuderia het op kunt laten lossen. Die worden dikbetaald, zijn zeer begaafd en willen ook winnen. Ze hebben daarbij geen Marchionne nodig om hen te vertellen welke richting ze op moeten.
Maar ik geef ook toe: het kwam goed uit dat die rode Ferrari van Kimi verdween van P2 bij de start. Dat was alvast één plek winst voor Max, die ook op de zaterdag weer uitermate sterk was. Wederom zijn teamgenoot verslagen. In de laatste 11 kwalificaties is het maar liefst 10-1 voor Max. Zeer, zeer bijzonder. En de beslissende ronde was niet eens foutloos, daar zat een aardig overstuurmoment in. Het laat weer zien hoe Max enorm gegroeid is dit jaar. Vorig jaar was al goed maar dit jaar is het echt ijzersterk. Hij lijkt nog lang niet uitgeleerd en dat is prachtig maar tegelijkertijd ook ietwat beangstigend. Waar gaat dit niveau eindigen?
Een voorproefje daarvan konden we op zondag in ieder geval aanschouwen. Eerst Bottas vakkundig achter zich gehouden bij de start en daarna begon de strijd met Hamilton. Eigenlijk de eerste echte keer dat deze twee grootheden elkaar in een direct gevecht zijn tegengekomen. Domweg ook omdat dit eigenlijk de eerste keer is in de afgelopen 3 jaar dat Max echt een snelle goede auto tot zijn beschikking gehad die zeker gelijkwaardig was aan de Mercedes en Ferrari. En die strijd duurde niet lang, het was in typisch Verstappeniaanse stijl erop-en-erover. Geen twijfel, ook wetende dat Hamilton iets slimmer in de titelstrijd staat dan zijn rode rivaal. Beter P2 en de punten dan het risico op een DNF, wetende dat Vettel van achteraan moest komen. Maar al had Lewis meer tegenstand geboden, dan nog had hij het waarschijnlijk niet gered. Max was on fire, met rondetijden die gemiddeld een halve seconde sneller waren dan Hamilton. Daarna was het bijna saai maar die saaiheid is wel beter voor mijn eigen gemoedstoestand moet ik toegeven. Als dit de norm is, dan mag hij nog heel vaak met 12 of 30 secondes voorsprong winnen. En naderhand hoorden we pas dat hij griep had, hoofdpijn en verkouden was. Absoluut niet fit dus en toch gewoon een masterclass autoracen geven als 20-jarige. Waanzinnig gewoon.
Zoals gezegd reed Lewis een berekende GP en eindigde op P2. Hetzelfde kan gezegd worden van Ricciardo. Fair and square verslagen maar een mooie P3 nadat hij een late aanval van Vettel afsloeg. Van Vettel moet gezegd worden dat hij natuurlijk een zeer goede wedstrijd reed, komende vanaf de laatste plaats. Dat kan niet van Valtteri Bottas worden gezegd. Oei, oei wat zakt onze Finse vriend momenteel door het ijs. Bij lange na niet in staat om het tempo van de top 4 te volgen. Gemiddeld gewoon een seconde per ronde langzamer dan Hamilton, dat is gewoon gigantisch. En zijn kwalificaties zijn sinds de zomerstop ook niet best, ook gemiddeld rond de 5 tot 7 tiende langzamer dan Lewis. Dat is simpelweg niet acceptabel in een topteam. Het doet mij ook toegeven dat we (of althans ik) in het verleden wellicht iets te negatief zijn geweest over de kwaliteiten van Nico Rosberg. Die kon Lewis nog heel wat beter partij bieden dan Bottas. En op gebrek aan ervaring kun je het bij Bottas ook niet gooien. Het zal snel beter moeten, anders kan Toto Wolff nog wel eens spijt krijgen dat hij Bottas een contractsverlenging voor 2018 heeft gegeven.
Lewis staat nu 34 punten los op Vettel. Natuurlijk is dat een fors gat maar met nog 5 races te gaan is het nog zeker niet voorbij. Mercedes lijkt het momentum iets te hebben verloren. Natuurlijk wordt dat ietwat verbloemd door de prestaties van Lewis in Singapore en Maleisië maar ze hebben momenteel gewoon niet (meer) de snelste auto. Ferrari was sneller en ook Red Bull. En met name Red Bull kan wel eens de sleutel worden in de titelstrijd, doordat ze zich mengen in de strijd die tot op heden vooral tussen Ferrari en Mercedes ging. Ferrari moet hopen dat ze van de komende 3 races en zeker 2 winnen en dat Red Bull dan aansluit als tweede team, op P2/P3 of P3/P4 en zo punten wegsnoept bij Hamilton. Wellicht krijgen ze nog een gelukje met een uitvalbeurt van Hamilton en dan ligt de strijd weer helemaal open. Het is nog niet voorbij!
En om terug te keren bij Max: het is alweer precies 3 jaar geleden dat hij zijn debuut maakte voor Toro Rosso op Suzuka, destijds in een vrije training. Met de sterke auto die ze nu hebben (volgens Helmut Marko is de RB13 momenteel qua chassis de beste van het veld) op het bochtige Suzuka zou het er wel weer eens leuk uit kunnen komen te zien voor ons Nederlanders. Laten we hopen dat er nog een prachtige serie wedstrijden aankomt.