E36 ///M3 Cabriolet
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E36 ///M3 Cabriolet
goede investering om ze te laten vervangen! mooi plaatje trouwens en dito kleurencombi
- Gert-jan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Inmiddels is de M3 weer terug van Procar uit Zwolle, waarbij de lagerschalen de Vanos en nog wat andere dingen gedaan zijn. Weer helemaal happy aangezien de Vanos nu geen geluid meer maakt (ratelde wat) en hij veel vlotter op pakt vanuit het lagere toeren gebied.
Tevens hebben ze alles laten zien wat er gebeurd is, nog foto's gemaakt tijdens het werk en heb ik het eea aan spulletjes meegekregen zodat ik kan laten zien en welke staat het eruit is gekomen.
Wat plaatjes bij de praatjes, eerst de Vanos:





En daarna de lagerschalen:


Zo kwamen de 'oude' eruit:

Wel wat slijtage zichtbaar maar nog niet finaal doorgesleten dus mooi optijd vervangen, het blok heeft nu 105k km gelopen.
Tevens hebben ze alles laten zien wat er gebeurd is, nog foto's gemaakt tijdens het werk en heb ik het eea aan spulletjes meegekregen zodat ik kan laten zien en welke staat het eruit is gekomen.
Wat plaatjes bij de praatjes, eerst de Vanos:






En daarna de lagerschalen:


Zo kwamen de 'oude' eruit:

Wel wat slijtage zichtbaar maar nog niet finaal doorgesleten dus mooi optijd vervangen, het blok heeft nu 105k km gelopen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28663
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E36 ///M3 Cabriolet
mooi om te zien altijd zo'n open hart operatie 

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Bedankt voor het delen. Erg mooi om te zien zo.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: E36 ///M3 Cabriolet
+1

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Lagers blijkt dus maar weer eens een goede keuze bij 100K.
- Gert-jan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Zeker! Al hadden ze bij Procar een E60 M5 staan die vlotter door zijn lagers gaat. Bij de E36/E46 blijkt rond de 100k idd prima voldoende als je mijn oude zo ziet.
Uiteraard wel afhankelijk hoe er mee gereden is en hoe het onderhoud geweest is
Uiteraard wel afhankelijk hoe er mee gereden is en hoe het onderhoud geweest is

-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: E36 ///M3 Cabriolet
.
Laatst gewijzigd door Walter op 22 jan 2018, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gert-jan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Volgend jaar mag hij mee naar Italië voor onze bruiloft, mooi excuus dus om het eea te doen
Tevens nog steeds maar geld aan het 'investeren' geweest in de techniek omdat dit gewoon goed moet zijn. Hopelijk ook cosmetisch nog wat dingetjes aanpakken voor de bruiloft.

Tevens nog steeds maar geld aan het 'investeren' geweest in de techniek omdat dit gewoon goed moet zijn. Hopelijk ook cosmetisch nog wat dingetjes aanpakken voor de bruiloft.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Geld uitgeven voor de bruiloft, he?...ja ja...Gert-jan schreef: 28 sep 2017, 20:59 Volgend jaar mag hij mee naar Italië voor onze bruiloft, mooi excuus dus om het eea te doen![]()
Tevens nog steeds maar geld aan het 'investeren' geweest in de techniek omdat dit gewoon goed moet zijn. Hopelijk ook cosmetisch nog wat dingetjes aanpakken voor de bruiloft.


- MParallel
- Berichten: 8793
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Lekker bezig GJ.
Vanos alleen seals of ook anti-rattle? Alleen seals is een leuke en leerzame DIY.
Die lagerschalen toch best versleten bij zo’n lage stand en volgens mij ben je niet iemand die constant redlined.
Ben nu net over 91k gegaan. Dus die ga ik voor de 100k maar preventief doen.
In 2015 wel carterpan los gehad voor seal, maar had al teveel “while you are in there” dingen en moest ergens grens stellen.
Vanos alleen seals of ook anti-rattle? Alleen seals is een leuke en leerzame DIY.
Die lagerschalen toch best versleten bij zo’n lage stand en volgens mij ben je niet iemand die constant redlined.
Ben nu net over 91k gegaan. Dus die ga ik voor de 100k maar preventief doen.
In 2015 wel carterpan los gehad voor seal, maar had al teveel “while you are in there” dingen en moest ergens grens stellen.
- Gert-jan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Zo werkt dat toch?///Joost schreef: 29 sep 2017, 12:18Geld uitgeven voor de bruiloft, he?...ja ja...Gert-jan schreef: 28 sep 2017, 20:59 Volgend jaar mag hij mee naar Italië voor onze bruiloft, mooi excuus dus om het eea te doen![]()
Tevens nog steeds maar geld aan het 'investeren' geweest in de techniek omdat dit gewoon goed moet zijn. Hopelijk ook cosmetisch nog wat dingetjes aanpakken voor de bruiloft.Nu kan het nog...Ik zou zo veel mogelijk doen.
![]()

- Gert-jan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Bij de Vanos is alles gedaan, inbouw incl. vanos seal kit, anti-ratel kit en klepdeksel pakking. Ook gelijk: Vanos bedieningskleppen afdichting, Vanos filter, Vanos bedieningszuiger borgmoer en Diafragma veren van een (M5 S62) vanos tandwiel geplaatst voor het nog meer reduceren van het ratel geluid.MParallel schreef: 29 sep 2017, 16:15 Lekker bezig GJ.
Vanos alleen seals of ook anti-rattle? Alleen seals is een leuke en leerzame DIY.
Die lagerschalen toch best versleten bij zo’n lage stand en volgens mij ben je niet iemand die constant redlined.
Ben nu net over 91k gegaan. Dus die ga ik voor de 100k maar preventief doen.
In 2015 wel carterpan los gehad voor seal, maar had al teveel “while you are in there” dingen en moest ergens grens stellen.
Gelijk maar goed zoals je al schrijft, ''while you are there''.
De slijtage op de lagerschalen is de zogenaamde eerste filmlaag (heb ik mij laten vertellen), zodra je hier nog doorheen gaat kom je op een koperkleurtje uit:
Zodra je daar doorheen gaat heb je andere problemen

- MParallel
- Berichten: 8793
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Beter. Ja filtertje is standaard jaarlijkse klus, maar dat is 1 bout.
Die borgmoer zuiger is eenmalig gebruik, die heb ik toen ook vervangen. En E39 M5 magneetventiel seals.
Anti-rattle ga ik doen als de vanos ooit geluid gaat geven.
Die anti-rattle is even ander klusje. Moet de uitlaat cam voor los en je moet de axiale speling op die pennen van de zuigers heel exact afstellen. Misschien dat ik dat ook wel laat doen.
Gebruik je 5w40 of 10w60. Gezien je rijstijl is 5w40 aannemelijk (en correct)
Die borgmoer zuiger is eenmalig gebruik, die heb ik toen ook vervangen. En E39 M5 magneetventiel seals.
Anti-rattle ga ik doen als de vanos ooit geluid gaat geven.
Die anti-rattle is even ander klusje. Moet de uitlaat cam voor los en je moet de axiale speling op die pennen van de zuigers heel exact afstellen. Misschien dat ik dat ook wel laat doen.
Gebruik je 5w40 of 10w60. Gezien je rijstijl is 5w40 aannemelijk (en correct)
- Joy
- Berichten: 10874
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Mooie werkzaamheden Gert-Jan. Lekker als dat allemaal fris is. Ik denk dat de 3.2 iets zwaarder op de lagers is door de hogere toerentallen die zijn toegestaan. Dit waren die uit de mijne rond de 170.000.

- Gert-jan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27
Re: E36 ///M3 Cabriolet
De mijne maakte al geluid dus vandaar de beslissing inderdaad.MParallel schreef: 29 sep 2017, 16:59 Anti-rattle ga ik doen als de vanos ooit geluid gaat geven.
Die anti-rattle is even ander klusje. Moet de uitlaat cam voor los en je moet de axiale speling op die pennen van de zuigers heel exact afstellen. Misschien dat ik dat ook wel laat doen.
Gebruik je 5w40 of 10w60. Gezien je rijstijl is 5w40 aannemelijk (en correct)
Ik zit inmiddels weer op de 10w60, ik heb ook een tijdje 5w40 gereden maar voor mijn gevoel hoort er toch 10w60 in op de één of andere manier. Ik wil er niet zozeer een discussie mee uitlokken maar ik merk toch dat de meeste specialisten dit aanraden.
- Gert-jan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Ziet er zeker niet slecht uit Joy, deze waren van een 3.0?
- MParallel
- Berichten: 8793
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Bij 170k? Dat is netjes.Joy schreef: 29 sep 2017, 17:04 Mooie werkzaamheden Gert-Jan. Lekker als dat allemaal fris is. Ik denk dat de 3.2 iets zwaarder op de lagers is door de hogere toerentallen die zijn toegestaan. Dit waren die uit de mijne rond de 170.000.
![]()
Niet alleen de hogere toerentallen, ook de alles behalve ideale drijfstanglengte.
- MParallel
- Berichten: 8793
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Ik ook niet. Maar 10w60 heeft er sowieso nooit in gehoord. Alleen als je alleen op circuit rondblaast is het te gebruiken.Gert-jan schreef: 29 sep 2017, 17:17
De mijne maakte al geluid dus vandaar de beslissing inderdaad.
Ik zit inmiddels weer op de 10w60, ik heb ook een tijdje 5w40 gereden maar voor mijn gevoel hoort er toch 10w60 in op de één of andere manier. Ik wil er niet zozeer een discussie mee uitlokken maar ik merk toch dat de meeste specialisten dit aanraden.
Anders 5w40 pakken. Vol synth, ester based.
Bedenk dat toen de S50B32 op de markt kwam, er helemaal geen 10w60 bestond.
Dus gevoel dat het hoort is in die zin nergens op gebaseerd.
Maar goed, just my 2 cents.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Goed bezig Gert-Jan ! Blijft een plaatje 

- Gert-jan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Thanks voor de info, zeker weer stof tot nadenkenMParallel schreef: 29 sep 2017, 19:51Ik ook niet. Maar 10w60 heeft er sowieso nooit in gehoord. Alleen als je alleen op circuit rondblaast is het te gebruiken.Gert-jan schreef: 29 sep 2017, 17:17
De mijne maakte al geluid dus vandaar de beslissing inderdaad.
Ik zit inmiddels weer op de 10w60, ik heb ook een tijdje 5w40 gereden maar voor mijn gevoel hoort er toch 10w60 in op de één of andere manier. Ik wil er niet zozeer een discussie mee uitlokken maar ik merk toch dat de meeste specialisten dit aanraden.
Anders 5w40 pakken. Vol synth, ester based.
Bedenk dat toen de S50B32 op de markt kwam, er helemaal geen 10w60 bestond.
Dus gevoel dat het hoort is in die zin nergens op gebaseerd.
Maar goed, just my 2 cents.

Hopelijk deze winter nog het interieur aanpakken, het originele Champagne tov wat het nu is zit toch wel een heel verschil in merkte ik laatst toen ik eens achter een kapje keek waar ook leer zat

- Niels
- Berichten: 22512
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Krachten intern zijn enorm bij hoge toerentallen. Een paar honderd toeren meer lijkt op de toerenteller niet zo veel uit te maken maar het verbaast me niet dit verschil te zien tussen de lagers uit de 3.0 van Joy en die uit de 3.2.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Duidelijke verschillen, maar of de schalen van een 3.2 nu pertinent meer op hun donder krijgen en daardoor slechter er uit komen bij bv een lagere stand tov een 3.0?? Bij mijn 3.2 de schalen bij iets meer dan 150kkm vervangen en daar was werkelijk niets maar dan ook geen krasje op geen van alle schalen te zien. Ik mag dan niet vaak op een circuit rijden, maar zo nu en dan geef ik toch echt wel flink gas.
Uiteraard rij ik de motor altijd warm en rij ik nooit korte stukken.
Er was inderdaad geen 10W60 toen de M3 uitkwam maar dat zegt natuurlijk niet dat die olie niet beter is of zelfs momenteel wel eens de juiste kan zijn voor deze motor dan bv 10w40 of 5w40. Ik rij er namelijk al zolang mee als ik de auto heb en dat is 80kkm en ruim 11 jaar.
En aan de lagersschalen, motortemp, olie verbruik te zien alles zeer goed in orde.
Uiteraard rij ik de motor altijd warm en rij ik nooit korte stukken.
Er was inderdaad geen 10W60 toen de M3 uitkwam maar dat zegt natuurlijk niet dat die olie niet beter is of zelfs momenteel wel eens de juiste kan zijn voor deze motor dan bv 10w40 of 5w40. Ik rij er namelijk al zolang mee als ik de auto heb en dat is 80kkm en ruim 11 jaar.
En aan de lagersschalen, motortemp, olie verbruik te zien alles zeer goed in orde.
- Niels
- Berichten: 22512
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 ///M3 Cabriolet
Ik meen dat jij ook Motul gebruikte Erik? Dat adviseert van Heek Motorsport iig ook.
Het slijtage beeld zal van veel zaken afhangen maar overeenkomstig met jou en Joy zie ik auto's die vooral voor de fun gebruikt zijn, al jaren lang van dezelfde eigenaar en heel goed behandeld en onderhouden zijn.
Het slijtage beeld zal van veel zaken afhangen maar overeenkomstig met jou en Joy zie ik auto's die vooral voor de fun gebruikt zijn, al jaren lang van dezelfde eigenaar en heel goed behandeld en onderhouden zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Chaert-RS, Jules_W, S-RS, TurboClouseau en 13 gasten