E36 ///M3 Cabriolet

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door e30touring1990 » 25 sep 2017, 09:40

goede investering om ze te laten vervangen! mooi plaatje trouwens en dito kleurencombi

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1030
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Gert-jan » 27 sep 2017, 17:21

Inmiddels is de M3 weer terug van Procar uit Zwolle, waarbij de lagerschalen de Vanos en nog wat andere dingen gedaan zijn. Weer helemaal happy aangezien de Vanos nu geen geluid meer maakt (ratelde wat) en hij veel vlotter op pakt vanuit het lagere toeren gebied.

Tevens hebben ze alles laten zien wat er gebeurd is, nog foto's gemaakt tijdens het werk en heb ik het eea aan spulletjes meegekregen zodat ik kan laten zien en welke staat het eruit is gekomen.

Wat plaatjes bij de praatjes, eerst de Vanos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daarna de lagerschalen:

Afbeelding

Afbeelding

Zo kwamen de 'oude' eruit:
Afbeelding

Wel wat slijtage zichtbaar maar nog niet finaal doorgesleten dus mooi optijd vervangen, het blok heeft nu 105k km gelopen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28663
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Martijn_bmw » 27 sep 2017, 18:05

mooi om te zien altijd zo'n open hart operatie :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door ///Joost » 27 sep 2017, 19:03

Bedankt voor het delen. Erg mooi om te zien zo.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Jeffrey026 » 27 sep 2017, 19:15

Martijn_bmw schreef: 27 sep 2017, 18:05 mooi om te zien altijd zo'n open hart operatie :)
+1

:TV kijken: altijd leuk wat plaatjes erbij.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Tim N » 28 sep 2017, 00:52

Lagers blijkt dus maar weer eens een goede keuze bij 100K.

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1030
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Gert-jan » 28 sep 2017, 06:46

Zeker! Al hadden ze bij Procar een E60 M5 staan die vlotter door zijn lagers gaat. Bij de E36/E46 blijkt rond de 100k idd prima voldoende als je mijn oude zo ziet.

Uiteraard wel afhankelijk hoe er mee gereden is en hoe het onderhoud geweest is :wink:

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Walter » 28 sep 2017, 13:50

.
Laatst gewijzigd door Walter op 22 jan 2018, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1030
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Gert-jan » 28 sep 2017, 20:59

Volgend jaar mag hij mee naar Italië voor onze bruiloft, mooi excuus dus om het eea te doen :mrgreen:

Tevens nog steeds maar geld aan het 'investeren' geweest in de techniek omdat dit gewoon goed moet zijn. Hopelijk ook cosmetisch nog wat dingetjes aanpakken voor de bruiloft.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door ///Joost » 29 sep 2017, 12:18

Gert-jan schreef: 28 sep 2017, 20:59 Volgend jaar mag hij mee naar Italië voor onze bruiloft, mooi excuus dus om het eea te doen :mrgreen:

Tevens nog steeds maar geld aan het 'investeren' geweest in de techniek omdat dit gewoon goed moet zijn. Hopelijk ook cosmetisch nog wat dingetjes aanpakken voor de bruiloft.
Geld uitgeven voor de bruiloft, he?...ja ja... ;) Nu kan het nog...Ik zou zo veel mogelijk doen. :tooth:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8793
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door MParallel » 29 sep 2017, 16:15

Lekker bezig GJ.

Vanos alleen seals of ook anti-rattle? Alleen seals is een leuke en leerzame DIY.

Die lagerschalen toch best versleten bij zo’n lage stand en volgens mij ben je niet iemand die constant redlined.

Ben nu net over 91k gegaan. Dus die ga ik voor de 100k maar preventief doen.

In 2015 wel carterpan los gehad voor seal, maar had al teveel “while you are in there” dingen en moest ergens grens stellen.

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1030
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Gert-jan » 29 sep 2017, 16:25

///Joost schreef: 29 sep 2017, 12:18
Gert-jan schreef: 28 sep 2017, 20:59 Volgend jaar mag hij mee naar Italië voor onze bruiloft, mooi excuus dus om het eea te doen :mrgreen:

Tevens nog steeds maar geld aan het 'investeren' geweest in de techniek omdat dit gewoon goed moet zijn. Hopelijk ook cosmetisch nog wat dingetjes aanpakken voor de bruiloft.
Geld uitgeven voor de bruiloft, he?...ja ja... ;) Nu kan het nog...Ik zou zo veel mogelijk doen. :tooth:
Zo werkt dat toch? :tooth: want anders moet je weer een auto huren enzo... alleen maar vervelend...

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1030
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Gert-jan » 29 sep 2017, 16:34

MParallel schreef: 29 sep 2017, 16:15 Lekker bezig GJ.

Vanos alleen seals of ook anti-rattle? Alleen seals is een leuke en leerzame DIY.

Die lagerschalen toch best versleten bij zo’n lage stand en volgens mij ben je niet iemand die constant redlined.

Ben nu net over 91k gegaan. Dus die ga ik voor de 100k maar preventief doen.

In 2015 wel carterpan los gehad voor seal, maar had al teveel “while you are in there” dingen en moest ergens grens stellen.
Bij de Vanos is alles gedaan, inbouw incl. vanos seal kit, anti-ratel kit en klepdeksel pakking. Ook gelijk: Vanos bedieningskleppen afdichting, Vanos filter, Vanos bedieningszuiger borgmoer en Diafragma veren van een (M5 S62) vanos tandwiel geplaatst voor het nog meer reduceren van het ratel geluid.

Gelijk maar goed zoals je al schrijft, ''while you are there''.

De slijtage op de lagerschalen is de zogenaamde eerste filmlaag (heb ik mij laten vertellen), zodra je hier nog doorheen gaat kom je op een koperkleurtje uit:
Afbeelding

Zodra je daar doorheen gaat heb je andere problemen :bag: al met al waren ze er niet ontevreden over met 105K km. Ik ben inderdaad meer het cruise type die af en toe op het gas gaat als het leuk/'nodig' is zodra alles op temperatuur is, wat de vorige eigenaar ook was die hem 10 jaar gehad heeft.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8793
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door MParallel » 29 sep 2017, 16:59

Beter. Ja filtertje is standaard jaarlijkse klus, maar dat is 1 bout.
Die borgmoer zuiger is eenmalig gebruik, die heb ik toen ook vervangen. En E39 M5 magneetventiel seals.

Anti-rattle ga ik doen als de vanos ooit geluid gaat geven.
Die anti-rattle is even ander klusje. Moet de uitlaat cam voor los en je moet de axiale speling op die pennen van de zuigers heel exact afstellen. Misschien dat ik dat ook wel laat doen.

Gebruik je 5w40 of 10w60. Gezien je rijstijl is 5w40 aannemelijk (en correct)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10874
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Joy » 29 sep 2017, 17:04

Mooie werkzaamheden Gert-Jan. Lekker als dat allemaal fris is. Ik denk dat de 3.2 iets zwaarder op de lagers is door de hogere toerentallen die zijn toegestaan. Dit waren die uit de mijne rond de 170.000.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1030
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Gert-jan » 29 sep 2017, 17:17

MParallel schreef: 29 sep 2017, 16:59 Anti-rattle ga ik doen als de vanos ooit geluid gaat geven.
Die anti-rattle is even ander klusje. Moet de uitlaat cam voor los en je moet de axiale speling op die pennen van de zuigers heel exact afstellen. Misschien dat ik dat ook wel laat doen.

Gebruik je 5w40 of 10w60. Gezien je rijstijl is 5w40 aannemelijk (en correct)
De mijne maakte al geluid dus vandaar de beslissing inderdaad.

Ik zit inmiddels weer op de 10w60, ik heb ook een tijdje 5w40 gereden maar voor mijn gevoel hoort er toch 10w60 in op de één of andere manier. Ik wil er niet zozeer een discussie mee uitlokken maar ik merk toch dat de meeste specialisten dit aanraden.

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1030
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Gert-jan » 29 sep 2017, 17:18

Ziet er zeker niet slecht uit Joy, deze waren van een 3.0?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10874
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Joy » 29 sep 2017, 19:28

Klopt ja.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8793
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door MParallel » 29 sep 2017, 19:46

Joy schreef: 29 sep 2017, 17:04 Mooie werkzaamheden Gert-Jan. Lekker als dat allemaal fris is. Ik denk dat de 3.2 iets zwaarder op de lagers is door de hogere toerentallen die zijn toegestaan. Dit waren die uit de mijne rond de 170.000.

Afbeelding
Bij 170k? Dat is netjes.

Niet alleen de hogere toerentallen, ook de alles behalve ideale drijfstanglengte.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8793
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door MParallel » 29 sep 2017, 19:51

Gert-jan schreef: 29 sep 2017, 17:17
De mijne maakte al geluid dus vandaar de beslissing inderdaad.

Ik zit inmiddels weer op de 10w60, ik heb ook een tijdje 5w40 gereden maar voor mijn gevoel hoort er toch 10w60 in op de één of andere manier. Ik wil er niet zozeer een discussie mee uitlokken maar ik merk toch dat de meeste specialisten dit aanraden.
Ik ook niet. Maar 10w60 heeft er sowieso nooit in gehoord. Alleen als je alleen op circuit rondblaast is het te gebruiken.

Anders 5w40 pakken. Vol synth, ester based.

Bedenk dat toen de S50B32 op de markt kwam, er helemaal geen 10w60 bestond.

Dus gevoel dat het hoort is in die zin nergens op gebaseerd.

Maar goed, just my 2 cents.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Macboy » 29 sep 2017, 20:10

Goed bezig Gert-Jan ! Blijft een plaatje :love:

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1030
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Gert-jan » 01 okt 2017, 11:08

MParallel schreef: 29 sep 2017, 19:51
Gert-jan schreef: 29 sep 2017, 17:17
De mijne maakte al geluid dus vandaar de beslissing inderdaad.

Ik zit inmiddels weer op de 10w60, ik heb ook een tijdje 5w40 gereden maar voor mijn gevoel hoort er toch 10w60 in op de één of andere manier. Ik wil er niet zozeer een discussie mee uitlokken maar ik merk toch dat de meeste specialisten dit aanraden.
Ik ook niet. Maar 10w60 heeft er sowieso nooit in gehoord. Alleen als je alleen op circuit rondblaast is het te gebruiken.

Anders 5w40 pakken. Vol synth, ester based.

Bedenk dat toen de S50B32 op de markt kwam, er helemaal geen 10w60 bestond.

Dus gevoel dat het hoort is in die zin nergens op gebaseerd.

Maar goed, just my 2 cents.
Thanks voor de info, zeker weer stof tot nadenken :hmmm:
Macboy schreef: 29 sep 2017, 20:10 Goed bezig Gert-Jan ! Blijft een plaatje :love:
Hopelijk deze winter nog het interieur aanpakken, het originele Champagne tov wat het nu is zit toch wel een heel verschil in merkte ik laatst toen ik eens achter een kapje keek waar ook leer zat :sealed:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22512
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Niels » 01 okt 2017, 13:00

Krachten intern zijn enorm bij hoge toerentallen. Een paar honderd toeren meer lijkt op de toerenteller niet zo veel uit te maken maar het verbaast me niet dit verschil te zien tussen de lagers uit de 3.0 van Joy en die uit de 3.2.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Erik K. » 01 okt 2017, 15:02

Duidelijke verschillen, maar of de schalen van een 3.2 nu pertinent meer op hun donder krijgen en daardoor slechter er uit komen bij bv een lagere stand tov een 3.0?? Bij mijn 3.2 de schalen bij iets meer dan 150kkm vervangen en daar was werkelijk niets maar dan ook geen krasje op geen van alle schalen te zien. Ik mag dan niet vaak op een circuit rijden, maar zo nu en dan geef ik toch echt wel flink gas.
Uiteraard rij ik de motor altijd warm en rij ik nooit korte stukken.

Er was inderdaad geen 10W60 toen de M3 uitkwam maar dat zegt natuurlijk niet dat die olie niet beter is of zelfs momenteel wel eens de juiste kan zijn voor deze motor dan bv 10w40 of 5w40. Ik rij er namelijk al zolang mee als ik de auto heb en dat is 80kkm en ruim 11 jaar.
En aan de lagersschalen, motortemp, olie verbruik te zien alles zeer goed in orde.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22512
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36 ///M3 Cabriolet

Bericht door Niels » 01 okt 2017, 22:21

Ik meen dat jij ook Motul gebruikte Erik? Dat adviseert van Heek Motorsport iig ook.

Het slijtage beeld zal van veel zaken afhangen maar overeenkomstig met jou en Joy zie ik auto's die vooral voor de fun gebruikt zijn, al jaren lang van dezelfde eigenaar en heel goed behandeld en onderhouden zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Bjeffindividual, EricT, Hans44, Jan Terwolde, M3phisto_ en 8 gasten