E36 coupe ringtool project -->Nürburgring Shakedown + new engine build
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
E36 coupe ringtool project -->Nürburgring Shakedown + new engine build
hallo iedereen,
Ik heb vanochtend even een voorstel topic gemaakt, deze is hier te vinden:
viewtopic.php?f=2&t=34443
Ik ben momenteel bezig met een e36 323i coupe ringtool project. Ik bouw deze auto als 2e auto, en wil deze gebruiken voor de mooie zomerdagen, en diverse vrijrijden dagen en touristenfahrten op de Nordschleife.
Elke week sleutel ik 1 of 2 avonden aan deze auto. En deze topic wil ik gebruiken om mijn progressie te showen, en info te vergaren over diverse aanpassingen. In het voorstel topic zijn diverse foto's geplaatst met de progressie tot dusver!
Ik heb vanochtend even een voorstel topic gemaakt, deze is hier te vinden:
viewtopic.php?f=2&t=34443
Ik ben momenteel bezig met een e36 323i coupe ringtool project. Ik bouw deze auto als 2e auto, en wil deze gebruiken voor de mooie zomerdagen, en diverse vrijrijden dagen en touristenfahrten op de Nordschleife.
Elke week sleutel ik 1 of 2 avonden aan deze auto. En deze topic wil ik gebruiken om mijn progressie te showen, en info te vergaren over diverse aanpassingen. In het voorstel topic zijn diverse foto's geplaatst met de progressie tot dusver!
Laatst gewijzigd door Pfhmulder op 08 apr 2018, 10:44, 4 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineRogerb
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: E36 323i coupe ringtool project
Ziet er goed uit!, misschien makkelijker je voorstelpost even hierbij te voegen met de foto's?
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: E36 323i coupe ringtool project
Mooi al dat glimmend spul! Wanneer denk je de eerste meter ermee te gaan maken op de baan?
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 323i coupe ringtool project
Ik hoop in Oktober mee te doen aan een driftsport cursus. En dan ergens in het voorjaar naar de ring te gaan voor een echte shakedownJeffrey026 schreef: ↑12 sep 2017, 14:05 Mooi al dat glimmend spul! Wanneer denk je de eerste meter ermee te gaan maken op de baan?
- Djessey
- Berichten: 2208
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 323i coupe ringtool project
Super tof! Heerlijk zo'n verf (gepoedercoat?) subframe.
Mooie auto!
Mooie auto!
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 323i coupe ringtool project
Gisteravond nog even 2 uurtjes wezen klussen aan de e36.
Hierbij heb ik de fusees voorzien van nieuwe ankerplaten en wiellagers, en deze gemonteerd op de auto.
Hierna heb ik de e46 330i remupgrade gemonteerd, met steelbraided lines, zimmermann sport remschijven, en EBC yellowstuff blokken.
Ook heb ik nog even de schakelas keering vervangen, want na het schoonmaken en monteren van de bak, vond ik toch weer nieuwe oliedruppels onder deze as.
Hierbij wat foto's van het resultaat.
Hierbij heb ik de fusees voorzien van nieuwe ankerplaten en wiellagers, en deze gemonteerd op de auto.
Hierna heb ik de e46 330i remupgrade gemonteerd, met steelbraided lines, zimmermann sport remschijven, en EBC yellowstuff blokken.
Ook heb ik nog even de schakelas keering vervangen, want na het schoonmaken en monteren van de bak, vond ik toch weer nieuwe oliedruppels onder deze as.
Hierbij wat foto's van het resultaat.
- Djessey
- Berichten: 2208
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- SanderZ
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
- Auto: Leon FR
- Locatie: Vld
Re: E36 323i coupe ringtool project
Je pakt het goed aan, ik zie nog geen andere veerpoten?
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 323i coupe ringtool project
Nee dat klopt. Die zal ik van de winter aanschaffen. Normaal staat de auto in de stalling, maar ik had nu de mogelijkheid om de auto 2 maanden bij mijn werk op de brug te zetten.Dus nu pak ik hem even grondig aan, en daarna zet ik hem weer rijdend weg op zijn oude veerpoten.
Ik ben er nog niet over uit welke veer demperset ik wil aanschaffen. Wou eerst een billstein B12 set, maar ik ben bang dat deze te soft is voor mijn gebruik. En 3-4K voor een intrax of AST set vind ik wel weer erg duur. En BC racing lees ik wisselende verhalen over.
- Peter-Paul
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: E36 323i coupe ringtool project
"dubbel"
Laatst gewijzigd door Peter-Paul op 13 sep 2017, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peter-Paul
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: E36 323i coupe ringtool project
"dubbel"
Laatst gewijzigd door Peter-Paul op 13 sep 2017, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peter-Paul
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: E36 323i coupe ringtool project
"dubbel"
Laatst gewijzigd door Peter-Paul op 13 sep 2017, 14:31, 2 keer totaal gewijzigd.
- Peter-Paul
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: E36 323i coupe ringtool project
AST met topmounts kost echt geen 3 a 4k.
Wellicht even bellen met www.basroos.nl Bas is hofleverancier in AST sets voor E36's.
Wellicht even bellen met www.basroos.nl Bas is hofleverancier in AST sets voor E36's.
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
- SanderZ
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
- Auto: Leon FR
- Locatie: Vld
Re: E36 323i coupe ringtool project
Ik heb 2 keer een bc set gehad, 2e set was met alu topmounts achter. Niet ideaal voor op straat maar voor op het circuit zou het goed moeten zijn. Wat zijn die wisselende verhalen dan want ik ben ook voor mijn huidige auto aan het overwegen om weer op bc te gaan rijden.Pfhmulder schreef: ↑13 sep 2017, 13:15Nee dat klopt. Die zal ik van de winter aanschaffen. Normaal staat de auto in de stalling, maar ik had nu de mogelijkheid om de auto 2 maanden bij mijn werk op de brug te zetten.Dus nu pak ik hem even grondig aan, en daarna zet ik hem weer rijdend weg op zijn oude veerpoten.
Ik ben er nog niet over uit welke veer demperset ik wil aanschaffen. Wou eerst een billstein B12 set, maar ik ben bang dat deze te soft is voor mijn gebruik. En 3-4K voor een intrax of AST set vind ik wel weer erg duur. En BC racing lees ik wisselende verhalen over.
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 323i coupe ringtool project
Wat was er niet ideaal aan die alu topmounts? Beetje luid zeker?SanderZ schreef: ↑13 sep 2017, 19:32Ik heb 2 keer een bc set gehad, 2e set was met alu topmounts achter. Niet ideaal voor op straat maar voor op het circuit zou het goed moeten zijn. Wat zijn die wisselende verhalen dan want ik ben ook voor mijn huidige auto aan het overwegen om weer op bc te gaan rijden.Pfhmulder schreef: ↑13 sep 2017, 13:15Nee dat klopt. Die zal ik van de winter aanschaffen. Normaal staat de auto in de stalling, maar ik had nu de mogelijkheid om de auto 2 maanden bij mijn werk op de brug te zetten.Dus nu pak ik hem even grondig aan, en daarna zet ik hem weer rijdend weg op zijn oude veerpoten.
Ik ben er nog niet over uit welke veer demperset ik wil aanschaffen. Wou eerst een billstein B12 set, maar ik ben bang dat deze te soft is voor mijn gebruik. En 3-4K voor een intrax of AST set vind ik wel weer erg duur. En BC racing lees ik wisselende verhalen over.
Sommige zeggen op diverse fora dat het ietwat mindere kwaliteit is, maar het scheelt natuurlijk ook een aardige klap geld tov de topmerken. En echte negatieve ervaringen kan ik online niet vinden.
Heb ook 2 mensen gesproken die rijden er al 2 jaar mee op de ring, met een true coilover set, en die zweren erbij.
Jij hebt goede ervaringen met BC?
- SanderZ
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
- Auto: Leon FR
- Locatie: Vld
Re: E36 323i coupe ringtool project
Het was beenhard
Qua kwailiteit vind ik er niks mis mee, enige wat me opviel dat ze op sommige plekken wel gaan roesten. Dat is wel zonde. Je kan bij hun voor 3 verschillende sets kiezen( rubberen topmounts voor en achter, camberplates voor en rubberen achter of camberplates voor en alu mounts achter)
Qua kwailiteit vind ik er niks mis mee, enige wat me opviel dat ze op sommige plekken wel gaan roesten. Dat is wel zonde. Je kan bij hun voor 3 verschillende sets kiezen( rubberen topmounts voor en achter, camberplates voor en rubberen achter of camberplates voor en alu mounts achter)
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 323i coupe ringtool project
Ik ben de afgelopen weken weer aardig aan het klussen geweest aan de e36. En heb hierdoor een beetje weinig tijd gehad om de progressie te posten op het forum.
Ik heb uiteindelijk gekozen om ongeveer een jaar te gaan rijden met een ap schroefset. Ik heb met onderstel afstellingen enz, nog niet heel veel ervaring, en wil hierover het komende jaar een stuk meer kennis van opdoen. Dus ik dacht ga eerst een jaartje ervaring opdoen met een budget schroefset. En als ik meer kennis van zaken heb, kan ik een weloverwogen keuze maken voor een meer circuitwaardige set.
3 weken geleden kwam de set binnen, en voor de prijs vind ik het een zeer nette schroefset. Pasvorm is erg goed, en afwerking ziet er ook prima uit. Echter moest ik met mijn 17 inch style 32, et47 8j velgen wel aan spacers. Ik heb nu 12,5mm per kant, en de wielen lopen net een paar mm vrij. Aan de achterzijde wil ik ook nog de spoorbreedte aanpassen, maar daar wil ik eerst meten, als hij weer op zijn wielen staat.
hierbij 2 foto's van de schroefset bij montage Bij het monteren van de voorzijde ook meteen de stabi weer gemonteerd, incl. strongflex sport pu rubbers, en meyle hd koppelstangen. Van de winter zal ik de koppelstangen nog wisselen voor een verstelbare M3 variant die rechtstreeks naar de veerpoten gaan. Maar deze zijn nog in progress. De versnellingsbak stond ook nog op originele rubbers. Maar aangezien ik aluminium motorsteunen had gemaakt, dacht ik dat het ook beter was om aluminium baksteunen te maken. Dus na wat meten, een stuk hoogwaardig aluminium uit de stelling gepakt, en na een half uurtje draaien, had ik een mooi setje alu baksteunen liggen. Nadat de baksteunen gemonteerd waren ben ik begonnen met het opbouwen van de achteras. Het originele 2.93 diff heb ik vastgelast voor de driftcursussen, die gepland staan voor de winter. Na de winter wil ik een 3.15 sperdiff gaan monteren voor de trackdays en touristenfahrten. De achteras meteen voorzien van de nieuwe dempers, en gereviseerde remmerij, met staalgevlochten remleidingen.
Tevens hier de originele mtech stabi gemonteerd met strongflex sport pu rubbers, en nieuwe meyle koppelstangen. De camberarmen heb ik niet laten stralen en coaten, omdat ik deze nog wil vervangen voor instelbare armen op korte termijn. Maar het doel was om 8 oktober deel te nemen aan een driftsport cursus. Dus vandaar dat deze armen nu gemonteerd zijn.
Ik heb uiteindelijk gekozen om ongeveer een jaar te gaan rijden met een ap schroefset. Ik heb met onderstel afstellingen enz, nog niet heel veel ervaring, en wil hierover het komende jaar een stuk meer kennis van opdoen. Dus ik dacht ga eerst een jaartje ervaring opdoen met een budget schroefset. En als ik meer kennis van zaken heb, kan ik een weloverwogen keuze maken voor een meer circuitwaardige set.
3 weken geleden kwam de set binnen, en voor de prijs vind ik het een zeer nette schroefset. Pasvorm is erg goed, en afwerking ziet er ook prima uit. Echter moest ik met mijn 17 inch style 32, et47 8j velgen wel aan spacers. Ik heb nu 12,5mm per kant, en de wielen lopen net een paar mm vrij. Aan de achterzijde wil ik ook nog de spoorbreedte aanpassen, maar daar wil ik eerst meten, als hij weer op zijn wielen staat.
hierbij 2 foto's van de schroefset bij montage Bij het monteren van de voorzijde ook meteen de stabi weer gemonteerd, incl. strongflex sport pu rubbers, en meyle hd koppelstangen. Van de winter zal ik de koppelstangen nog wisselen voor een verstelbare M3 variant die rechtstreeks naar de veerpoten gaan. Maar deze zijn nog in progress. De versnellingsbak stond ook nog op originele rubbers. Maar aangezien ik aluminium motorsteunen had gemaakt, dacht ik dat het ook beter was om aluminium baksteunen te maken. Dus na wat meten, een stuk hoogwaardig aluminium uit de stelling gepakt, en na een half uurtje draaien, had ik een mooi setje alu baksteunen liggen. Nadat de baksteunen gemonteerd waren ben ik begonnen met het opbouwen van de achteras. Het originele 2.93 diff heb ik vastgelast voor de driftcursussen, die gepland staan voor de winter. Na de winter wil ik een 3.15 sperdiff gaan monteren voor de trackdays en touristenfahrten. De achteras meteen voorzien van de nieuwe dempers, en gereviseerde remmerij, met staalgevlochten remleidingen.
Tevens hier de originele mtech stabi gemonteerd met strongflex sport pu rubbers, en nieuwe meyle koppelstangen. De camberarmen heb ik niet laten stralen en coaten, omdat ik deze nog wil vervangen voor instelbare armen op korte termijn. Maar het doel was om 8 oktober deel te nemen aan een driftsport cursus. Dus vandaar dat deze armen nu gemonteerd zijn.
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 323i coupe ringtool project
Deze week ben ik samen met een collega ook nog een paar uurtjes in de weer geweest.
Hierbij hebben we de remmerij ontlucht. De cardanas en uitlaat gemonteerd. En de schroefset op hoogte afgesteld.
Nu is het eindelijk weer mogelijk om de auto op zijn wielen te zetten, en van de brug af te rijden.
Vanavond wil ik de sparco evo kuipstoelen gaan monteren, en dat gaat een stuk makkelijker als hij naast de brug staat.
Als vanavond alles afkomt, wil ik morgen de auto wegbrengen voor uitlijnen. En dan ga ik zondag samen met een collega deelnemen aan de driftsport beginnerscursus op lelystad.
Hebben jullie nog tips voor de uitlijnwaardes? Hierbij gaat het vooral om de vooras, want de achteras wordt nog wat aan versleuteld van de winter. De auto zal volgend jaar vooral op de ring gebruikt gaan worden.
Hierbij nog wat foto's van de progressie:
Hierbij hebben we de remmerij ontlucht. De cardanas en uitlaat gemonteerd. En de schroefset op hoogte afgesteld.
Nu is het eindelijk weer mogelijk om de auto op zijn wielen te zetten, en van de brug af te rijden.
Vanavond wil ik de sparco evo kuipstoelen gaan monteren, en dat gaat een stuk makkelijker als hij naast de brug staat.
Als vanavond alles afkomt, wil ik morgen de auto wegbrengen voor uitlijnen. En dan ga ik zondag samen met een collega deelnemen aan de driftsport beginnerscursus op lelystad.
Hebben jullie nog tips voor de uitlijnwaardes? Hierbij gaat het vooral om de vooras, want de achteras wordt nog wat aan versleuteld van de winter. De auto zal volgend jaar vooral op de ring gebruikt gaan worden.
Hierbij nog wat foto's van de progressie:
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: E36 323i coupe ringtool project
Ziet er goed uit. Bedenk je wel dat wanneer je motor + bak in alu steunen hangt je hele carosserie uit elkaar trilt? Wat je nog zou kunnen doen is 1 van 4 steunen gewoon rubber te doen. Die kun je wel om de haverklap vervangen maar neemt wel de meeste energie op.
Wij gebruiken M3 motorsteunen. Die zijn al een stuk harder.
Ga je nog een m50 mod doen. Dan komt er gechipt uit een frisse 323i 205pk/245Nm
Wij gebruiken M3 motorsteunen. Die zijn al een stuk harder.
Ga je nog een m50 mod doen. Dan komt er gechipt uit een frisse 323i 205pk/245Nm
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: E36 323i coupe ringtool project
Ziet er allemaal netjes uit!
Is de motor verder nog origineel?
Maar precies wat Reind zegt die alu steunen gaan alleen ellende geven.
Bij een maatje van mij vloog de voorste krukaspoulie er af waardoor ook de radiateur kapot is gegaan.
Verder begint het subframe overal te scheuren, zelfs als die verstevigd is.
Je kan beter PU motor rubbers pakken als je ze wat harder wilt hebben en het risico wil beperken dat de motor door de radiateur gaat.
Is de motor verder nog origineel?
Maar precies wat Reind zegt die alu steunen gaan alleen ellende geven.
Bij een maatje van mij vloog de voorste krukaspoulie er af waardoor ook de radiateur kapot is gegaan.
Verder begint het subframe overal te scheuren, zelfs als die verstevigd is.
Je kan beter PU motor rubbers pakken als je ze wat harder wilt hebben en het risico wil beperken dat de motor door de radiateur gaat.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: m3e30_chris, MarcF, Rogerb en 3 gasten