Alles over de 1 serie (part I)
- Panda de Beer
- Michel P
Rebel, ik heb meerdere nieuwe auto's gekocht, maar ik zal me nooit laten verleiden om 20k aan opties te laten monteren onder he mom dan is die straks beter in te ruilen. De afschrijving van 64k in 2 jaar is veel meer dan de afschrijving van dezelfde auto maar dan "kaal" voor 45k want de meeste auto's zijn niet echt kaal meer. Het is meer de illusie die een dealer je geeft, want de marges op de opties zijn heerlijk, en bij inruil lult die er vervolgens weer een mooi verhaal aan vast, dat de meeste opties er nu standaard opzitten enz. enz. ofwel prik door de verkoopverhalen heen. Opties schrijven gigantisch af.
Ook de opmerkingen dat een 116i het zelfde is aan te kleden als een 130i slaat kant nog wal. Nederland is gewoon gruwelijk duur om qua auto. Ik heb nog nooit een 116i M sport pakket met leer en 18" zien rijden. Wellicht dat sjon van de hoek dat straks doet met een 5 jaar oude einser, waar die een M bumperset een dikke jetsers onder schroeft. En wellicht een 2e hands lederen interieur in fabriekt.
Verder zal elke boven modaal auto, waar ook de door jou steeds aangehaalde ex 130i van Rico onder valt altijd moeilijk te verkopen. En om nu te zeggen dat die auto kaal is omdat navi ontbreekt, klopt natuurlijk voor geen meter.
Mijn oude Leon welke in dik 2 jaar geleden als 3 jaar oude auto heb ingeruild staat nog steeds bij de dealer. Af en toe heb je als dealer er een auto staan die om vaak moeilijk aanwijsbare reden snel verkoopt.
Verder zijn jou voorgestelde verkoop strategieen leuk, doch voor velen in de praktijk niet te realiseren. Denk alleen eens aan de mensen die maar een auto hebben, en die nodig hebben. De TT van jou is een 2e auto, tuurlijk heb je dan meerdere opties.
Al met al krijg ik het gevoel dat je diep in ja hart heel graag een eiser coupe of eigelijk een dreier coupe had willen kopen, maar dat juist RWD je daar vanaf heeft gehouden
Michel
Ook de opmerkingen dat een 116i het zelfde is aan te kleden als een 130i slaat kant nog wal. Nederland is gewoon gruwelijk duur om qua auto. Ik heb nog nooit een 116i M sport pakket met leer en 18" zien rijden. Wellicht dat sjon van de hoek dat straks doet met een 5 jaar oude einser, waar die een M bumperset een dikke jetsers onder schroeft. En wellicht een 2e hands lederen interieur in fabriekt.
Verder zal elke boven modaal auto, waar ook de door jou steeds aangehaalde ex 130i van Rico onder valt altijd moeilijk te verkopen. En om nu te zeggen dat die auto kaal is omdat navi ontbreekt, klopt natuurlijk voor geen meter.
Mijn oude Leon welke in dik 2 jaar geleden als 3 jaar oude auto heb ingeruild staat nog steeds bij de dealer. Af en toe heb je als dealer er een auto staan die om vaak moeilijk aanwijsbare reden snel verkoopt.
Verder zijn jou voorgestelde verkoop strategieen leuk, doch voor velen in de praktijk niet te realiseren. Denk alleen eens aan de mensen die maar een auto hebben, en die nodig hebben. De TT van jou is een 2e auto, tuurlijk heb je dan meerdere opties.
Al met al krijg ik het gevoel dat je diep in ja hart heel graag een eiser coupe of eigelijk een dreier coupe had willen kopen, maar dat juist RWD je daar vanaf heeft gehouden

Michel
-
Nieuw kopen kost altijd geld qua afschrijving.
Nieuw kopen met extra opties kost nog meer geld qua afschrijving, maar kan een auto als ocassion makkelijker verkoopbaar maken.
Uiteindelijk is het kopen van een nieuwe auto altijd een kwestie van geld verliezen en hoe je dat verlies kunt beperken is voor iedereen verschillend, omdat iedereen iets anders aan een auto waardeert en daar ook voor zou willen betalen.
En soms kost je dat dan toch nog meer dan je zou willen....
Nog even over automodellen in zijn algemeenheid:
Ik vind (en vond dat vanaf het allereerste begin al) de 1-serie een lelijk hok met dat doorgezakte lijnenspel aan de zijkanten.
En ook de nieuwe coupé (what's in a name!) is geen verbetering.
Het mag misschien wel gruwelijk fijn sturen, ik zou er niet dood of levend in gezien willen worden.
Jammer trouwens dat er hier (in the USA wel) geen 128i komt, want die zou prijstechnisch gezien beter in Nederland/Plukland passen, maar dat even terzijde.
Voor mij zijn de mooiste auto's van de laatste tijd de 3-serie coupé en de S5.
Heerlijke vloeiende lijnen en een uitstraling van hier tot Tokio.
En ik zag hier ergens een plaatje van de nieuwe M3 op Schiphol in het wit langskomen waarvan ik moet zeggen dat ik meer onder de indruk was van het model dan met de officiële persfoto's van BMW.
Die lui van BMW moeten dus maar snel weer kappen met dat wazige rode kleurtje wat ze steeds gebruiken en voortaan voor wit gaan! :twisted:
Nieuw kopen met extra opties kost nog meer geld qua afschrijving, maar kan een auto als ocassion makkelijker verkoopbaar maken.
Uiteindelijk is het kopen van een nieuwe auto altijd een kwestie van geld verliezen en hoe je dat verlies kunt beperken is voor iedereen verschillend, omdat iedereen iets anders aan een auto waardeert en daar ook voor zou willen betalen.

Nog even over automodellen in zijn algemeenheid:
Ik vind (en vond dat vanaf het allereerste begin al) de 1-serie een lelijk hok met dat doorgezakte lijnenspel aan de zijkanten.
En ook de nieuwe coupé (what's in a name!) is geen verbetering.
Het mag misschien wel gruwelijk fijn sturen, ik zou er niet dood of levend in gezien willen worden.
Jammer trouwens dat er hier (in the USA wel) geen 128i komt, want die zou prijstechnisch gezien beter in Nederland/Plukland passen, maar dat even terzijde.
Voor mij zijn de mooiste auto's van de laatste tijd de 3-serie coupé en de S5.
Heerlijke vloeiende lijnen en een uitstraling van hier tot Tokio.
En ik zag hier ergens een plaatje van de nieuwe M3 op Schiphol in het wit langskomen waarvan ik moet zeggen dat ik meer onder de indruk was van het model dan met de officiële persfoto's van BMW.
Die lui van BMW moeten dus maar snel weer kappen met dat wazige rode kleurtje wat ze steeds gebruiken en voortaan voor wit gaan! :twisted:
- Panda de Beer
LOL ja, weet je, het is helemaal geen kwestie van wat het kost, maar een kwestie van wat je er voor over hebt.Dexter schreef:Uiteindelijk is het kopen van een nieuwe auto altijd een kwestie van geld verliezen en hoe je dat verlies kunt beperken is voor iedereen verschillend, omdat iedereen iets anders aan een auto waardeert en daar ook voor zou willen betalen.
Of zoals Rico het mooi rationaliseert: 'Het gaat er toch om wat je bijbetaalt'.

Zie hier een van de redenen waarom ik zoveel moeite heb met het uitkiezen van nieuwe auto's. Ik kijk altijd naar wat het kost, probeer de maximale DF voor de laagste prijs te vinden. Ik kijk naar wat het me kost.
Moet ik niet doen. Niet in ieder geval zonder dat ik heb bepaald wat ik er voor over heb. En dat is toch voor een groot deel afhankelijk van je gevoel. En daar gaat het ons toch om? Anders reden we wel allemaal een tweedehands Corolla.
Als je echt je droomauto ziet, dan heb je daar meer voor over. Kan je het dan betalen, wat is dan nog het probleem? Dan moet je niet verder over het geld nadenken.
- RVV
Klopt panda. Bij een echte droomauto kijk je minder rationeel. Rebel jij vind jezelf een hele slimme autokoper. Maar zolang je 20k aan opties uitgeeft om je inruilprijs aantrekkelijk te maken hou je jezelf voor de gek. Na 2 jaar krijg je echt geen 44k weer voor je TT.want dan zegt de dealer ook voor 45k kun je nieuwe kopen. Uiteindelijk is de kale catalogusprijs het uitgangspunt voor de inruilprijs. Dat je wil genieten van die 20k aan opties daar heb ik geen commentaar op. Maar die 20k is over 2 jaar nog maar 5k waard in de vorm van een hogere inruilprijs. Dus hou jezelf nou niet voor de gek. En wat betreft de kaalheid van mijn ex. Volgens mij zitten alle interessante opties er op zoals leer, xenon, dikke wielen, sportstoelen, vol airco, M pakket enz. Zo kaal is ie echt niet tenslotte 9k aan opties. Alleen navigatie zit er niet op. De enige reden dat ie nog niet is verkocht is de kleur. In het zilver of metallic zwart was ie allang verkocht. Bij de dealer staat ook een nieuwe 325i al meer dan 1.5 jaar te koop. Ook dezelfde kleur. Iedereen wil een zwarte of zilvere bmw. kleur is alles bepalend voor een vlotte verkoop.
-
Had je nu toch maar een witte gekocht destijdsRico v Velzen schreef:Klopt panda. Bij een echte droomauto kijk je minder rationeel. Rebel jij vind jezelf een hele slimme autokoper. Maar zolang je 20k aan opties uitgeeft om je inruilprijs aantrekkelijk te maken hou je jezelf voor de gek. Na 2 jaar krijg je echt geen 44k weer voor je TT.want dan zegt de dealer ook voor 45k kun je nieuwe kopen. Uiteindelijk is de kale catalogusprijs het uitgangspunt voor de inruilprijs. Dat je wil genieten van die 20k aan opties daar heb ik geen commentaar op. Maar die 20k is over 2 jaar nog maar 5k waard in de vorm van een hogere inruilprijs. Dus hou jezelf nou niet voor de gek. En wat betreft de kaalheid van mijn ex. Volgens mij zitten alle interessante opties er op zoals leer, xenon, dikke wielen, sportstoelen, vol airco, M pakket enz. Zo kaal is ie echt niet tenslotte 9k aan opties. Alleen navigatie zit er niet op. De enige reden dat ie nog niet is verkocht is de kleur. In het zilver of metallic zwart was ie allang verkocht. Bij de dealer staat ook een nieuwe 325i al meer dan 1.5 jaar te koop. Ook dezelfde kleur. Iedereen wil een zwarte of zilvere bmw. kleur is alles bepalend voor een vlotte verkoop.

- Michel P
Ik dacht dus exact het zelfde!Martijn schreef:Had je nu toch maar een witte gekocht destijdsRico v Velzen schreef:Klopt panda. Bij een echte droomauto kijk je minder rationeel. Rebel jij vind jezelf een hele slimme autokoper. Maar zolang je 20k aan opties uitgeeft om je inruilprijs aantrekkelijk te maken hou je jezelf voor de gek. Na 2 jaar krijg je echt geen 44k weer voor je TT.want dan zegt de dealer ook voor 45k kun je nieuwe kopen. Uiteindelijk is de kale catalogusprijs het uitgangspunt voor de inruilprijs. Dat je wil genieten van die 20k aan opties daar heb ik geen commentaar op. Maar die 20k is over 2 jaar nog maar 5k waard in de vorm van een hogere inruilprijs. Dus hou jezelf nou niet voor de gek. En wat betreft de kaalheid van mijn ex. Volgens mij zitten alle interessante opties er op zoals leer, xenon, dikke wielen, sportstoelen, vol airco, M pakket enz. Zo kaal is ie echt niet tenslotte 9k aan opties. Alleen navigatie zit er niet op. De enige reden dat ie nog niet is verkocht is de kleur. In het zilver of metallic zwart was ie allang verkocht. Bij de dealer staat ook een nieuwe 325i al meer dan 1.5 jaar te koop. Ook dezelfde kleur. Iedereen wil een zwarte of zilvere bmw. kleur is alles bepalend voor een vlotte verkoop.
Maar Rico, dan zal je CS het zelfde lot zijn beschoren, als die redenatie, welke ik graag geloof, en past in het plaatje niet boven het maaiveld wensen uit te steken.
Verder lijkt het dat het Rob dwars zit dat velen fappen op het lelijke hangbuikzwijntje einser genaamd, terwijl amper iemand en harde plasser van van een TT krijgt, terwijl dit een uber model is

Michel
- Joop
Kleur zal echt niet de (enige) reden zijn.
Het is veel meer dan dat... De auto's die er te koop stonden met M-sportpakket toen ik met Rico's ex ben wezen sturen staan er ook nog steeds. Daar zit ook een titaanzilvergrijze tussen; daarnaast zijn de andere ook nog luxer uitgerust dan Rico's 130i.
Het is wellicht het M-sportpakket dat de auto nog eens een stuk harder maakt dan de 1er van zichzelf al is.
Het is veel meer dan dat... De auto's die er te koop stonden met M-sportpakket toen ik met Rico's ex ben wezen sturen staan er ook nog steeds. Daar zit ook een titaanzilvergrijze tussen; daarnaast zijn de andere ook nog luxer uitgerust dan Rico's 130i.
Het is wellicht het M-sportpakket dat de auto nog eens een stuk harder maakt dan de 1er van zichzelf al is.
- RVV
Oké maar hoeverre is het relevant dat ik toen geen witte heb gekocht? Een witte zou het niet beter hebben gedaan. En nogmaals dat die auto nog te koop staat is niet mijn probleem. Ik heb een normale prijs voor die auto gekregen. wat betreft de CS gaat dezelfde theorie op. Maar ik weet wat ik krijg als ik hem nu zou inruilen. Die prijs krijg ik ook als het een gedekte kleur zou zijn. Verder is een TT van 64k Een met zo onverstandige auto om te kopen als een 135i. Als het op restwaarde aankomt.
- Panda de Beer
Met je ex-130i is het grote probleem dat je 35k aftikt voor een tweedehands kleine auto.
That's it. Tweedehands kopers zijn budget-kopers, die goede value for money zoeken. Die kopen zo'n auto als primaire auto, en het moet praktisch zijn. Die leggen geen 35k neer voor een toch wat kleinere, minder praktische auto. Dan moet je net een liefhebber tegenkomen.
Begrijp me goed, het lijkt mij een geweldige auto. Maar voor die 35k vind ik ook ruimere auto's die ook leuk zijn.
Met de 135i is dit misschien weer heel anders, omdat de auto een andere doelgroep heeft, nl. mensen die meer voor show en de auto zelf gaan. Een hatchback is toch meer een gebruiksvoorwerp dan een coupé.
That's it. Tweedehands kopers zijn budget-kopers, die goede value for money zoeken. Die kopen zo'n auto als primaire auto, en het moet praktisch zijn. Die leggen geen 35k neer voor een toch wat kleinere, minder praktische auto. Dan moet je net een liefhebber tegenkomen.
Begrijp me goed, het lijkt mij een geweldige auto. Maar voor die 35k vind ik ook ruimere auto's die ook leuk zijn.
Met de 135i is dit misschien weer heel anders, omdat de auto een andere doelgroep heeft, nl. mensen die meer voor show en de auto zelf gaan. Een hatchback is toch meer een gebruiksvoorwerp dan een coupé.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Als het op restwaarde aankomt is het altijd onverstandig welke auto dan ook aan te schaffen. Geldt ook voor je PC, je stereo, etc etcRico v Velzen schreef:Oké maar hoeverre is het relevant dat ik toen geen witte heb gekocht? Een witte zou het niet beter hebben gedaan. En nogmaals dat die auto nog te koop staat is niet mijn probleem. Ik heb een normale prijs voor die auto gekregen. wat betreft de CS gaat dezelfde theorie op. Maar ik weet wat ik krijg als ik hem nu zou inruilen. Die prijs krijg ik ook als het een gedekte kleur zou zijn. Verder is een TT van 64k Een met zo onverstandige auto om te kopen als een 135i. Als het op restwaarde aankomt.
Het is per definitie geld weggooien, maar ja, als je zelf tevreden bent met je aankoop, en het ook nog kunt betalen, wat zal mij dan ieder anders mening schelen??
Ik gooi het liever nu weg, kan ik het zelf bepalen. Als je de ogen dicht doet........................ja doe ze eens even dicht....................wat zie je dan?
NIETS dus, dat is wat je mee kan nemen, noppes, nada, niente..........................ik ben er wel uit dus............................

- Panda de Beer
Ik had het er net met een collega over. Zijn passie is zijn verzameling blaasinstrumenten. Hij verdient goed geld en geeft dat uit aan die verzameling. Ik vroeg hem, als je geen blaasinstrumenten meer mocht kopen, zou je dan nog zo hard werken? No way, was zijn antwoord.
Ik kreeg eens een mooie aanbieding van een bedrijf. Was hard werken, geen overwerkvergoeding, want je kreeg er toch naar betaald, detachering, dus potentieel elke dag 3 uur in de file en daarnaast elke 2 weken 's avonds naar de zaak. Maar een goed aanbod qua salaris. Tot we het over de auto van de zaak hadden. Een leasebudget van 900 euro ex brandstof. Super toch? Not! Het was maximaal 900 euro en daar heb je net niet iets leuks voor. Ik wil toch echt zelf bepalen wat ik aan mijn auto uitgeef en waar ik in rij. Als ik dat niet kan, en ik moet genoegen nemen met een auto die ik niet leuk vind, dan heb ik echt geen zin meer om zo hard te werken en zeker niet om zoveel te rijden. Dan betaal ik het allemaal net zo lief zelf, maar dan ga ik ook geen geld voor een baas verdienen.
Dus: niet zeiken over geld, waardevermindering etc. Je verdient dat geld toch om zo'n mooie auto te kopen? Dan moet je niet zeuren over de afschrijving. Je hebt toch wat je wil: een mooie auto.
Enige moment wanneer je inruilprijs belangrijk is, is als je inruilt of het als slottermijn meeneemt in de financiering. Voor de rest, als je het een gave auto vind én je het kan betalen, dan moet je gewoon voor een gave auto gaan.
Dus kunnen we nu ophouden over gewicht en afschrijving. Lekker fucking belangrijk, you pick your choice, you pay the money.
Ik kreeg eens een mooie aanbieding van een bedrijf. Was hard werken, geen overwerkvergoeding, want je kreeg er toch naar betaald, detachering, dus potentieel elke dag 3 uur in de file en daarnaast elke 2 weken 's avonds naar de zaak. Maar een goed aanbod qua salaris. Tot we het over de auto van de zaak hadden. Een leasebudget van 900 euro ex brandstof. Super toch? Not! Het was maximaal 900 euro en daar heb je net niet iets leuks voor. Ik wil toch echt zelf bepalen wat ik aan mijn auto uitgeef en waar ik in rij. Als ik dat niet kan, en ik moet genoegen nemen met een auto die ik niet leuk vind, dan heb ik echt geen zin meer om zo hard te werken en zeker niet om zoveel te rijden. Dan betaal ik het allemaal net zo lief zelf, maar dan ga ik ook geen geld voor een baas verdienen.
Dus: niet zeiken over geld, waardevermindering etc. Je verdient dat geld toch om zo'n mooie auto te kopen? Dan moet je niet zeuren over de afschrijving. Je hebt toch wat je wil: een mooie auto.
Enige moment wanneer je inruilprijs belangrijk is, is als je inruilt of het als slottermijn meeneemt in de financiering. Voor de rest, als je het een gave auto vind én je het kan betalen, dan moet je gewoon voor een gave auto gaan.
Dus kunnen we nu ophouden over gewicht en afschrijving. Lekker fucking belangrijk, you pick your choice, you pay the money.
- Panda de Beer
- Jelmer850i
- Panda de Beer
- Jelmer850i
-
Michel Pol schreef:Rebel, ik heb meerdere nieuwe auto's gekocht, maar ik zal me nooit laten verleiden om 20k aan opties te laten monteren onder he mom dan is die straks beter in te ruilen. De afschrijving van 64k in 2 jaar is veel meer dan de afschrijving van dezelfde auto maar dan "kaal" voor 45k want de meeste auto's zijn niet echt kaal meer. Het is meer de illusie die een dealer je geeft, want de marges op de opties zijn heerlijk, en bij inruil lult die er vervolgens weer een mooi verhaal aan vast, dat de meeste opties er nu standaard opzitten enz. enz. ofwel prik door de verkoopverhalen heen. Opties schrijven gigantisch af.
Ook de opmerkingen dat een 116i het zelfde is aan te kleden als een 130i slaat kant nog wal. Nederland is gewoon gruwelijk duur om qua auto. Ik heb nog nooit een 116i M sport pakket met leer en 18" zien rijden.
Michel en Rico, ik begrijp niet hoe jullie aan 20K opties komt? Jullie maken dezelfde fout als velen anderen, en tellen een catologprijs als het te betalen bedrag.
Een kale TT 2.0 TFSI Pro-line met S-tronic kost 51K. Dus ik kom maar aan 13K opties.
Voor die 51K, heb je nog geen metaliclak, afleveringskosten erbij.
Lak en afleveringskosten reken ik niet onder opties.
Zonder pro-line is hij 48K en heb je ook nog niks van kosten erbij gerekent.
Dus die 20K is lichtelijk overdreven.
Zoals ik al eerder aanhaalde is in die prijsklasse dat niet extreem.
Zelfde geld voor een A6 etc...
Er worden bijna geen kale TT's verkocht.
Zelfde geld voor een kale Cayman, die worden nieuw zo goed als niet verkocht.
Ten tweede, ik heb nooit gezegd dat je 116i kunt aankleden als een 130i.
Beter lezen

Ik zei dat een 135i voor de masse hetzelfde uitziet als iedere andere 1 serie.
Als ik een A3 koop 1.6 FSI met Ambition pakket, ziet hij er tot in detail precies zo uit als een A3 met 3.2 motor. Zelfs de velgen, en inrichting is hetzelfde.
Het gros van de mensen hecht meer waarde aan het totaalplaatje en comfort van de auto, dan aan de acceleratie-tijden of de topsnelheid, die je in nederland nergens kunt halen.
En juist daarom is de lichtere versie makkelijker te verkopen.
Ik heb nu al een koper voor de A3 voor het einde van dit jaar.
Mocht ik een 3.2 versie hebben gehad, zou dat een stuk lastiger zijn geweest. (gewilde auto)
- Macboy
We hebben het hier over een 1-serie ! Iets hoger geplaatst dan een Opel Astra GTC.
Heeft iedereen wel in de gaten dat hier een 306pk motor in komt? D-r-i-e-h-o-n-d-e-r-d e-n z-e-s p-e-e-k-a !!
En met chip richting de 360 ! 360 peekaa in een 1-serie !!
Dat is toch briljant :!:
Al het andere gezeik is gerommel in de marge !
18", xenon, zwarte hemel, regensensor en climate controle. Meer heb ik niet nodig !
Heeft iedereen wel in de gaten dat hier een 306pk motor in komt? D-r-i-e-h-o-n-d-e-r-d e-n z-e-s p-e-e-k-a !!
En met chip richting de 360 ! 360 peekaa in een 1-serie !!
Dat is toch briljant :!:
Al het andere gezeik is gerommel in de marge !
18", xenon, zwarte hemel, regensensor en climate controle. Meer heb ik niet nodig !
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Punt is Rebel dat je wel een punt hebt, maar je nog steeds een 'goodlooking'(want daar gaat het JOU om) TT hebt met voorwielaandrijving(goedkoop aandoend, hebben Hyundai Matizes bijv ook), geen Quattro(en niet lullen dat ie beter stuurt, dat zal wel', men'wil QUATTRO, QUATTRO, QUATTRO) en een redelijke 4 pitter in 't vooronder, voor een hele hoop centen.

- Macboy
- Macboy
prijzen bekend Duitsland
120d coupé EUR 29.500
123d coupé EUR 32.500 (inc volautomatische airco)
120d 5-deurs EUR 27.500
Dat is dus EUR 2000 meer dan de 5-deurs.
120d 5-deurs NL = EUR 35.299 dus EUR 7800 meer. Dat betekent dat de 123d coupé in NL zal kosten EUR 40.000
Had toch gelijk
Met wat opties dus rond de 43k voor een dikke 200pk diesel
120d coupé EUR 29.500
123d coupé EUR 32.500 (inc volautomatische airco)
120d 5-deurs EUR 27.500
Dat is dus EUR 2000 meer dan de 5-deurs.
120d 5-deurs NL = EUR 35.299 dus EUR 7800 meer. Dat betekent dat de 123d coupé in NL zal kosten EUR 40.000
Had toch gelijk

Met wat opties dus rond de 43k voor een dikke 200pk diesel

- Macboy